Riaditeľka súťaže Podnikateľka Slovenska: Podnikanie nie je iba mužská záležitosť

0
Riaditeľka súťaže Podnikateľka Slovenska: Podnikanie nie je iba mužská záležitosť
veselska

Lucia Veselská je žena, ktorá sa zaujíma o aktivity ďalších žien – podnikateliek. Tie vďaka organizácii súťaže Podnikateľka Slovenska motivuje a podporuje v ich pozitívnom prínose nielen pre ich osobnosť, ale aj pre našu krajinu.

Ste poradkyňou generálneho riaditeľa Slovak Bussiness Agency. Aká pracovná „cesta“ vás doviedla až sem?

… som však aj podnikateľka a poznám problematiku podnikania aj z druhej strany, čiže z praxe a stretla som sa so všetkým výzvami a prekážkami, ktoré podnikanie prináša či už ženám, ale aj mužom. Preto som sa prirodzene začala zaujímať ako môžu štát, spoločnosť, jednotlivci či sami podnikatelia pomôcť ženám k podnikaniu, motivovať ich a naštartovať. Keďže Slovak Business Agency je agentúra, ktorá chce byť prvou voľbou, keď malý alebo stredný podnikateľ potrebuje poradiť a pomôcť, prirodzene som aj ja chcela prispieť svojimi skúsenosťami a byť hlavne pri tom. No a keďže som žena, je prirodzené, že som mala okrem iných aktivít ako poradkyne generálneho riaditeľa najbližšie k ženám podnikateľkám a som za túto príležitosť veľmi vďačná.

Trochu zabŕdneme do politiky. Kedysi ste sa uchádzali aj o miesto starostky Rače. Sledujete situáciu aj teraz?

Som Račianka nielen bydliskom, ale srdcom a niekoľko generácií mojej rodiny pochádza z Rače. Preto je prirodzené, že som sa zaujímala a aj sa zaujímam, čo sa deje takpovediac za mojimi dverami. Politika, či už „veľká“ alebo komunálna, bezprostredne ovplyvňuje kvalitu života každého z nás či si to uvedomujeme alebo nie.

Prečo stále viac žien na Slovensku zvažuje podnikanie a podniká?

Áno, je pravdou, že stále väčší počet žien podniká a podľa mňa aj podnikať bude. Dôvodov je viac. Závisí to od toho, v akom veku sú, či sú zamestnané, či sú na materskej, akú majú motiváciu… Za týmto rastúcim trendom je určite i fakt, že ženy si viac veria, vidia stále viac reálnych pozitívnych príkladov z praxe a, samozrejme, je tu aj viac podporných nástrojov, vďaka ktorým sa vedia vo svojom rozhodnutí uistiť. Aj súťaž Podnikateľka Slovenska je toho príkladom, lebo my sme s našimi podnikateľkami v kontakte po celý rok a môžu sa s nami poradiť a získať podporu.

https://www.facebook.com/podnikatelkaslovenska/photos/a.463349195953.243339.308345710953/10155113388170954/?type=3&theater

Aké riziká ženy v podnikaní ohrozujú?

Čo sa týka rizík, povedala by som, že je to rovnaké ako u mužov, ale samozrejme pre väčšinu žien je príznačné, že stále zvažujú aj to, či budú vedieť svoje aktivity zladiť aj so svojím súkromným a rodinným životom. A to je často ten moment, keď samé seba spochybnia a s podnikaním buď nezačnú, alebo skončia. Okrem toho v spoločnosti stále pretrváva predsudok, že podnikanie je iba mužská záležitosť. Ja však verím, že sa aj s naším prispením začína verejná mienka v tejto oblasti meniť.

A aké klady pre ne podnikanie má?

Hoci podnikanie nie je jednoduché, najmä v prvých rokoch, ale miera nezávislosti a slobody v rozhodovaní a organizovaní si svojho času tak ako to jej vyhovuje prevyšuje obvykle všetky prekážky, s ktorými sa počas podnikania ako každý podnikateľ stretne. Keď sa jej však darí, prinesie to pozitíva do celej rodiny a samozrejme aj pre spoločnosť.

Podnikateľka Slovenska 2016.
Podnikateľka Slovenska 2016.

Čo motivuje ženy podnikať? A čo by mohlo motivovať tie, ktoré sú nerozhodné?

Každá žena má svoj vlastný príbeh, aj ten podnikateľský… Ak žena stojí na rázcestí a rozmýšľa, či podnikať alebo sa zamestnať či byť zamestnaná, mala by si najprv položiť viacero otázok. Chcem istotu stabilného mesačného príjmu alebo chcem ísť za svojím snom? Chcem i naďalej plniť úlohy zadávané zamestnávateľom alebo byť sama sebe paňou? Podnikanie je spôsob ako sa postaviť na vlastné nohy, nie je to však jednoduchá cesta, po ktorej do cieľa dorazíš už zajtra, ale rozhodne stojí za to sa ňu vydať. Za príklad je si potrebné vybrať ľudí, ktorí vybudovali úspešné firmy, alebo sa sami vďaka svojej práci stali úspešnými.

Podnikateľka Slovenska 2016.
Podnikateľka Slovenska 2016.

Kde treba začať?

Každá žena by mala začať v samej sebe. Myslím tým, že žena, ktorá uvažuje o podnikaní, musí zmeniť svoje myslenie. Je potrebné opustiť dlho zaužívanú dogmu, že žena má len udržiavať rodinný krb a ten, kto zabezpečuje rodinu, je muž. Veľmi dôležité je ísť vlastnou cestou a vybrať si správnu príležitosť.

Ste riaditeľkou súťaže Podnikateľka Slovenska. Prečo ste sa rozhodli pre takýto formát súťaže? A čo je jeho hlavným cieľom?

Od zmeny formátu súťaže si sľubujeme zvýšenie atraktivity súťaže pre podnikateľky aj verejnosť. Hlavným cieľom súťaže je oceniť ženy – podnikateľky za ich doterajšie úspechy, motivovať ženy, ktoré podnikanie zvažujú a upozorniť verejnosť na pozitívny prínos podnikania žien v spoločnosti a ich nezanedbateľný ekonomický potenciál. Ale ak by som to mala zhrnúť do troch slov, tak by to bolo: oceniť, motivovať a zviditeľniť.

https://www.facebook.com/podnikatelkaslovenska/videos/10154500121305954/?q=podnikatelka%20slovenska

Stretli ste sa pri prvej organizácii v roku 1999 s nejakými problémami? Ako ste sa odvtedy posunuli?

Tak ako každý projekt, aj súťaž Podnikateľka Slovenska si prešla svojím prirodzeným vývojom a rešpektovala požiadavky doby. Súťaž bude mať 18 rokov, čo je dospelosť, a preto sme sa rozhodli pre výrazný posun. Či už v tom, že sme súťaž redizajnovali, kvalitatívne inak nastavili komunikáciu s verejnosťou, médiami a aj v rámci samotnej súťaže je tu niekoľko noviniek. Spomenúť môžem nové kategórie, ale aj špeciálne ocenenia, ktoré budeme udeľovať. Prvýkrát je porota verejná, nadviazali sme spoluprácu s vysokými školami, napr. sošky pre víťazky nám robia študenti Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, úplne novým prvkom je hlasovanie verejnosť o víťazkách v jednotlivých kategóriách a o Podnikateľke Slovenska a nesmiem zabudnúť na množstvo podporných aktivít pre podnikateľky.

Podnikateľka Slovenska 2016.
Podnikateľka Slovenska 2016.

Aká by mala byť ideálna podnikateľka Slovenska?

Zdravo sebavedomá, so zmyslom pre povinnosť a šarmantná v každej situácii.

https://www.facebook.com/podnikatelkaslovenska/photos/a.463349195953.243339.308345710953/10155153384045954/?type=3&theater

Dajte nám tri rady, ktoré fungujú u vás, pre ženy, ktoré by sa chceli vydať na cestu za vlastným snom.

Prvoradá je zmena myslenia ženy, a aby ženy o podnikaní nielen snívali a rozprávali, ale niečo aj podnikli, pretože podnikanie je o príležitostiach, ktoré sa im naskytujú. Keď sa už rozhodnú, aby neočakávali výsledky hneď, vyzbrojili sa trpezlivosťou a mali by „počúvať“ aj svoju intuíciu.

žiadne príspevky na zobrazenie