Ako funguje algoritmus na Facebooku?

0
Ako funguje algoritmus na Facebooku?

To, že algoritmus organického dosahu Facebooku uprednostňuje tých, ktorí majú angažovanejších priateľov a followerov, je už asi známa vec. Ale ako zistiť, ktorí sú tí aktívni?

Začnime od začiatku. Ako funguje algoritmus na Facebooku? 

Algoritmus určuje, čo si myslíte, že chcete vidieť, a toto sú jeho tri hlavné faktory:

  1. načasovanie (ak je príspevok na sieti viac ako 24 hodín, pravdepodobne sa už nezobrazí);
  2. popularita (čím viac ľudí príspevok zaujme, tým je pravdepodobnejšie, že ho uvidíte);
  3. interakcia (čím viac ste v minulosti klikali na príspevky na niekoho stránke Facebooku, tým je pravdepodobnejšie, že sa jeho príspevky zobrazia vo vašich upozorneniach a kanáli).

Čo však s tým, keď je iba mizivá časť vašich sledovatelov aktívnych? Povedzme, že máte na Facebooku 1 000 priateľov a vaše príspevky si v priemere pozerá iba 100 až 200 vašich priateľov. Prečo? Keď uverejňujete príspevok na Facebooku, váš nový príspevok sa zobrazí vašim najangažovanejším priateľom a sledovateľom.

Ak sa títo ľudia rozhodnú pre interakciu s lajkami, komentármi alebo zdieľaniami, váš príspevok sa zobrazí ďalšej skupine interaktívnych používateľov. Takto to pokračuje až dovtedy, kým prestane byť príspevok zaujímavý.

Váš príspevok sa bude, obrazne povedané, štverať nahor pre väčšie zapojenie, alebo nadol, pre menší okruh ľudí, a teda menšie zapojenie.

Kedy máte veľký dosah?

Všimli ste si niekedy, že keď zverejníte niečo vzrušujúce, ako napríklad oznámenie o svadbe, narodení dieťaťa alebo o novej práci, potom má váš príspevok veľa komentárov a lajkov?

Stane sa totiž toto: Na svoju stránku na Facebooku uverejníte niečo zaujímavé. Váš príspevok sa zobrazí 20 vašim priateľom z Facebooku do 1 minúty. Čím rýchlejšie títo ľudia reagujú pomocou lajkov, komentárov alebo zdieľaní, tým sa príspevok viac zobrazí vašim ďalším priateľom.

 

unaplsash.com

Teraz povedzme, že váš príspevok mal za minútu zapojených 15 z 20 ľudí. Ďalej sa váš príspevok zobrazí 40 vašim priateľom z Facebooku. Povedzme, že 30 zo 40 ľudí sa zapojí do 1 minúty. Ďalej sa váš príspevok zobrazí ďalším 70 vašim priateľom z Facebooku. Tento proces pokračuje ďalej a ďalej, pričom sa zobrazuje plus alebo mínus až 100 ľudí.

Väčšina vašich followerov vaše príspevky ani nevidí

Teraz, keď máte lepšiu predstavu o tom, ako Facebook rozhoduje, komu zobrazí príspevky, je dôležité pochopiť, ako sú vaši priatelia na Facebooku kategorizovaní. Povedzme, že máte 1 000 priateľov (aj keď to platí pre akékoľvek číslo), ale až 750 z 1 000 nikdy nemusí vidieť vaše príspevky.

Je to spôsobené tým, že sa neprihlásili k zobrazeniu možnosti „See First Option“ – zobraziť vašu stránku ako prvú možnosť.

A vzhľadom k tomu teraz zďaleka nie všetci vaši priatelia sledujú vaše príspevky, vidí ich teda len cca 25%, čiže 250 ľudí a to nasledovne. Cca 150 ľudí je vo vašom okolí a môžete sa k nim dostať skvelým pútavým príspevkom – možno o oznámení narodení dieťaťa, alebo o novom angažmáne v divadle.

Jadro tých ľudí, ktorí sa zapájajú, je vo vašich posledných 10%, čiže pri 1000 priateľoch alebo followerov je to 100 ľudí. Sú to ľudia, ktorí komentovali vaše príspevky za posledných pár mesiacov, ľudia, ktorí vám poslali správu, a ľudia, ktorí si vaše príspevky prečítali s nejakým zámerom.

Takže vždy, keď zverejníte príspevok, je pravdepodobné, že zasiahnete iba tých istých 100 verných.

Ako teraz vybabrať algoritmom?

Jednoducho. Odstránením tých, ktorí sa nezapájajú. Pred mesiacom som na Facebooku mala vyše 13 000 followerov a ich zapojenie bolo úbohé. Ak som dala iný príspevok ako súťaž, dosiahla som asi 3 až 5 lajkov. Vlastním firmu a Facebook používam na podnikanie. 13 000 ľudí, ktorí ma sledovali, nevideli a nelajkovali moje príspevky. Musela som niečo zmeniť.

Takže som na Google hľadala: „Ako odstrániť neaktívnych followerov na Facebooku.“ Super, existuje niekoľko aplikácií, ktoré to umožňujú! Ale po nainštalovaní všetkých zistite, že žiadna z nich nefunguje.

Idem teda na stránku marketérov a pýtam sa ľudí v skupine: „Ako odstránim neaktívnych sledovateľov na Facebooku?“ Odporúčania, ktoré som dostala, boli: „Vytvor si novú stránku.“ „Nastav si manuálne “blokovanie” na FB stránke.“ „Pouvažuj nad reklamou, kde si nastavíš oslovenie tvojich fanúšikov (čo by mohlo nakopnúť engagement v krátkodobom horizonte).“ „Nastav si publikum – návštevníci stránky za posledný napr. rok?“

A zoznam pokračuje. Ale jeden nápad mi pomohol. „Fanúšikov môžeš vymazať v sekcii Ľudia v nastavení stránky.“

Ako vymazať starých followerov

Išla som teda v ľavom stĺpci na nastavenia, potom som klikla na Ľudia a iné stránky a zobrazil sa mi zoznam sledovateľov od najnovších, čiže z roku 2021. Ak máte veľa followerov a stránku už dlhšie obdobie, musíte scrollovať dole.

Potom označíte tých, ktorých chcete vymazať a zakliknete v ozubenom konliesku „Odstrániť spomedzi fanúšikov.“ Mne to trvalo dosť dlho, ale keď som si na to vyšlenila celý deň, podarilo sa mi vymazať niekoľko tisíc followerov od roku 2011 až po rok 2018. Celkovo som odstránila až 9000 ľudí, takýe mi ostalo 4000 najnovších. A výsledok? Keď som dala nový post, dostala som 20 lajkov! Radšej mať menej followerov aktívnych, ako veľa pasívnych.

Dobrá možnosť, ako si udržať starých followerov, ktorí sú aktívni, je ešte to, že som tesne pred vymazaním dala súťaž, ktorá mala dosah 10 000 ľudí. Počakala som si na lajkovanie a po vymazaní neaktívnych followerov som ich popozývala. Tak som neprišla o tých, ktorí síce boli možno z roku 2011, ale boli aktívni.

Ako vymazať neaktívnych followerov

A výsledok?

Vyskúšala som si to na citátoch. Kým predtým (v októbri) mal citát 4 lajky, v januári, po mojom čistení, ich mal 20! A to pri menšom počte followerov. Skúšala som to na viacerých citátoch, a i keď v čase, keď som mala viac followerov, bol dosah väčší, cez tisíc, počet lajkov bol stále nízky. Menej ľudí sa zapojilo.

Myslím si, že je lepšie mať menej followerov, ktorí o váš obsah stoja, ako mať len neaktívnych pasívnych ľudí, ktorí sa zapoja len vtedy, keď dáte nejakú súťaž.

žiadne príspevky na zobrazenie