Ako sa vyhnúť nepríjemnej bolesti krížov? Jednoduché tipy na udržanie zdravého chrbta

0
Ako sa vyhnúť nepríjemnej bolesti krížov? Jednoduché tipy na udržanie zdravého chrbta

Bolesť krížov a spodnej časti chrbta je jedným z najčastejších celosvetových zdravotných problémov. Podľa štúdií trpí aspoň raz za svoj život takýmito bolesťami približne 80 % ľudí, k čomu narastajúci počet sedavých zamestnaní nijako neprispieva. Najhoršie na tom je, že takéto stavy môžu mať výrazný vplyv na našu schopnosť vykonávať bežné denné aktivity a ovplyvniť kvalitu života. Dobrou správou naopak je, že existujú určité kroky, ktorými sa môžete nepríjemným bolestiam krížov vyhnúť a užívať si radosť z pohybu aj bez liekov.

Z akých krokov sa takáto prevencia skladá?

Dbajte na udržiavanie správnej polohy tela

Sedavý spôsob života a zlá poloha tela sú častou príčinou náhlej bolesti krížov. Snažte sa preto vždy a všade držať svoj chrbát rovno a sedieť tak, aby ste mali pre jeho dolnú časť adekvátnu podporu. Ohnutie v bedrovej oblasti by malo byť minimálne. Pri zdvíhaní ťažkých predmetov sa ohnite v kolenách a použite svaly nôh na zdvíhanie, nie chrbtové svaly.

Snažte sa pravidelne hýbať alebo cvičiť

Posilnenie a uvoľnenie svalov chrbta pravidelnou intenzívnejšou fyzickou aktivitou môže pomôcť zmierniť napätie a prekrviť telo. Skvelé sú napríklad priťahovanie nôh k hrudníku v ľahu, zdvíhanie panvy v ľahu, mačací chrbát alebo preťahovanie tela na fitlopte. Ak máte obavu, či je daný cvik pre vás ten správny, môžete sa obrátiť na odborníka v profesionálnych zdravotníckych šatách s potrebnými skúsenosťami.

Dbajte na svoje denné návyky

Nesprávne sedavé návyky môžu viesť k zhoršeniu bolesti krížov. Ak preto dlho sedíte, pravidelne meňte svoju polohu a každú hodinu vstaňte na krátku prechádzku. Používajte ergonomickú stoličku a nastavte si pracovné prostredie tak, aby ste mali správnu oporu pre chrbát. Aj matrac a vankúš by mali poskytovať dostatočnú podporu pre chrbát.

Udržujte si zdravú hmotnosť

Zvýšiť zaťaženie chrbta a prispieť k vzniku bolestí krážov môže aj nadváha a obezita. Stravujte sa preto vyvážene a vyhýbajte sa nadmernému príjmu kalórií. Zdravá strava s dostatočným množstvom vitamínov a minerálov môže koniec koncov podporiť nielen zdravie vášho chrbta, ale celého tela aj psychiky.

Ak napriek všetkému bolesť krížov pretrváva alebo sa zhoršuje, je dôležité konkrétne kroky konzultovať s odborným lekárom. Avšak, aj dodržiavaním vyššie spomenutých tipov môžete minimalizovať riziko bolesti krížov a udržať svoj chrbát silný a zdravý.

Zdroj obrázka: SistersStock/Shutterstock.com

žiadne príspevky na zobrazenie