Ako si vybudovať skvelú webovú stránku (eshop) pre svoj biznis?

0
Ako si vybudovať skvelú webovú stránku (eshop) pre svoj biznis?

Či už ste fotograf na voľnej nohe, vyrábate ručne robené produkty alebo máte iný typ malého podnikania, skvelá webová stránka je nevyhnutná pre úspech vašej spoločnosti.

Ak chcete vytvoriť novú webovú stránku alebo zefektívniť svoju súčasnú, čítajte ďalej. Pripravili sme si pre vás niekoľko jednoduchých, ale kľúčových krokov k tomu, ako začať a pomôcť vašej webovej stránke efektívne konkurovať na online trhu.

Povedomie o značke, generovanie potenciálnych zákazníkov a udržanie si ich, lojalita, predaj, to všetko začína vytvorením webovej stránky. Ak vlastníte firmu, potrebujete firemnú webovú stránku. Je to najrýchlejší spôsob, ako urýchliť vaše podnikanie. Kto v dnešnej dobe nemá web, akoby ani neexistoval.

Dobrá správa je, že tvorba webovej stránky je jednoduchšia, než si môžete myslieť.

Čo potrebujete k vytvoreniu webových stránok?

Dnes si už viete vytvoriť vlastné webové stránky svojpomocne, dokonca aj bez znalostí programovania. Kedysi bolo nutnosťou mať pre tvorbu webových stránok technické poznatky, museli ste mať znalosti programovania, vedieť čo je HTML či CSS alebo absolvovať rôzne kurzy ako napríklad kurz PHP a podobne.

Dnes potrebujete k vytvoreniu webových stránok počítač, myš, klávesnicu, pripojenie na internet a základné počítačové zručnosti.

Pred tvorbou stránok si však treba premyslieť niekoľko dôležitých vecí.

1. Zvoľte si cieľ vašej webovej stránky

Predtým, ako začnete vytvárať webové stránky, je dôležité pochopiť vaše ciele. Tie vám dávajú dlhodobú víziu a pomáhajú vám spravovať čas a zdroje, aby ste mohli vytvoriť tú najlepšiu možnú webovú stránku. Stanovte si konkrétne ciele pre svoj firemný web, ako napríklad:

● Predaj fyzických alebo digitálnych produktov

● Predajné služby

● Web ako miesto pre návštevníkov, kde sa môžu dozvedieť viac informácií o vašom biznise

● Zvýšenie popularity vašej značky

● Premena návštevníkov webu na potenciálnych zákazníkov

● Získať odberateľov newslettera a pod.

Je v poriadku mať pre svoj web viac ako jeden cieľ. Len si nezabudnite vytvoriť stratégiu na dosiahnutie každého z nich.

Povedzme napríklad, že vaším cieľom je predávať fyzické produkty – ako to váš web dokáže? Usporiadate svoj obchod tak, aby návštevníci mohli ľahko preskúmať vaše produkty? Uvažujete o ponúkaní zliav pre prvých kupujúcich na podporu predaja? Aké platobné brány budete používať a aké sú výhody jednotlivých platobných terminálov?

Čím podrobnejšie sú vaše ciele, tým ľahšie si ich môžete naplánovať a dosiahnuť úspech s webovou stránkou vašej firmy.

2. Vyberte si tvorcu webových stránok

3 najbežnejšie spôsoby, ako si vytvoriť stránku:

● Pomocou nástroja na tvorbu webových stránok ako je Wix alebo Squarespace

● Používanie CMS ako WordPress alebo Joomla (ukážka eshopu postaveného na Joomle)

● Kódovaním pomocou nástrojov ako Jekyll alebo Gatsby

Najlepší softvér na tvorbu webových stránok vám:

● poskytne šablóny na urýchlenie tvorby webových stránok

● umožní prispôsobiť šablóny webových stránok

● ušetrí čas a peniaze v porovnaní s najatím webového dizajnéra alebo webového vývojára

● ponúkne knižnicu obrázkov aj videí

● uľahčí optimalizáciu webovej stránky pre vyhľadávače (SEO)

Platformy elektronického obchodu

Dbajte na to, aby vám poskytoval aj nepretržitú podporu, bezplatnú certifikáciu SSL alebo prijímanie platieb priamo na vašich webových stránkach (nie sú potrebné žiadne tretie strany). Tu je niekoľko populárnych platforiem elektronického obchodu pre malé podniky:

WooCommerce

WooCommerce je jednou z najpopulárnejších platforiem elektronického obchodu. Rovnako ako WordPress je k dispozícii veľa doplnkov a dá sa pripojiť k WordPressu, vďaka čomu je mimoriadne flexibilný. Existuje veľa bezplatných a prémiových tém vopred vytvorených pre WooCommerce.

Shopify

Shopify je platforma elektronického obchodu, ktorá vám umožňuje vytvárať a prispôsobovať internetový obchod, spravovať produkty, platby a dopravu. Nie je to rozšírenie WordPressu ako WooCommerce, ale samostatná platforma, ktorá je hosťovaná na serveri Shopify.

Shopify Plus

Shopify Plus je Shopify, ale s vyššou úrovňou prispôsobenia a možnosťami medzinárodného elektronického obchodu. Má tiež vyššiu úroveň podpory. To všetko však samozrejme prichádza s vyššími nákladmi na predplatné.

Business Squarespace

Squarespace má možnosť predplatného elektronického obchodu, takže ak ste si vybrali Squarespace na vytvorenie svojej stránky a máte veľmi jednoduché potreby elektronického obchodu, môžete si vybrať túto cestu. Business Squarespace účtuje transakčný poplatok, ale dá sa to obísť inováciou predplatného na základný internetový obchod. Zahŕňa bezplatnú doménu, zabezpečenie SSL, SEO, zľavy, prepravu dopravcom v reálnom čase a ďalšie.

Existujú aj ďalšie možnosti ako Wix, online obchod GoDaddy alebo Shoptet.

Tvorba eshopu na mieru od agentúry

Tvorba eshopu na mieru je o niečo nákladnejšie, ale kvalitatívne riešenie.

Je to podobné, ako keď staviate dom. Môžete si ho stavať sami od základov, bez skúseností a bez praxe alebo si necháte postaviť dom od nejakej stavebnej firmy.

Postaviť si web na mieru je ideálne najmä vtedy, ak potrebujete kvalitný eshop, nechcete sa báť chýb v právnických veciach a obchodných podmienkach alebo máte veľmi špecifické požiadavky.

Existujú weby a eshopy na mieru už od 2 000-5 000 eur, ale aj profesionálne za 20 000 až 50 000 eur. Treba však dodatočne počítať s mesačnými výdavkami za web, ktorý treba neustále aktualizovať a starať sa oň.

Výhody a nevýhody jednotlivých spôsobov tvorby webu

Krabicové riešenie (Shoptet)

Výhody: Lacné, rýchle a jednoduché riešenie

Nevýhody: Všetky weby vyzerajú spravidla rovnako a web oficiálne nevlastníte vy

Príklad: Ukážka nábytkového eshopu postaveného na Shoptete.

Krabicové riešenie tvorby webu, inak známy ako prenájom eshopu, za mesačné poplatky poskytuje technickú podporu a údržbu obchodu. V praxi v podstate stačí zaplatiť a svoj eshop môžete okamžite spustiť. Všetky funkcie, ktoré budete potrebovať, si zvolíte v administrácii. Pre design máte na výber z veľkého počtu pripravených šablón.

Akonáhle však budete chcieť nejaké personalizované úpravy, dostanete sa do úzkych, pretože takúto možnosť v krabicovom riešení nenájdete.

Toto riešenie je preto ideálne do začiatku, kedy potrebujete najskôr vyskúšať, ako sa vášmu eshopu bude dariť.

CMS na vlastnú päsť = open-source (WordPress, Joomla)

Výhody: Lepšia kvalita, web vlastníte vy

Nevýhody: Časová náročnosť

Príklad: Ukážka webu naprogramovaného na mieru a zároveň postavenom na CMS systéme.

CMS na vlastnú päsť radíme medzi tzv. open-source riešenie eshopu. Medzi najznámejšie platformy open-source sa radia WordPress, Drupal či Joomla. Na týchto platformách si aj bez veľkých znalostí zvládnete vytvoriť a spustiť web svojpomocne.

Na týchto platformách nájdete veľké množstvo pluginov – niektoré úplne zadarmo, iné platené, – vďaka ktorým si môžete pridať potrebnú funkcionalitu a zvolíte užívateľské rozhranie. Výhodou oproti krabicovému riešeniu je to, že si môžete web upraviť k obrazu svojmu pomocou už spomínaných pluginov, ktoré rozširujú mnoho základných funkcií.

Web na mieru:

Výhody: Kvalita, špecifickosť, profesionalita

Nevýhody: Náročnejšie na údržbu a dlhšia realizácia, vyššia cena

Príklad: Ukážka second hand eshopu naprogramovaného na mieru s rýchlym načítaním.

Opakom krabicového riešenia je eshop na zákazku. Pri tomto riešení máte nekonečné možnosti používateľského rozhrania, funkcií a ďalších doplnkov, ktoré by ste si na vašom webe priali. Originalita je v tomto prípade rozhodne zaručená.

Tvorba eshopu na zákazku vám môže poskytnúť bohatšie možnosti prepojenia s ďalšími informačnými systémami (napr. fakturačná). Okrem toho sa môžete tešiť na výrazne vyšší výkon, ktorý sa prejaví hlavne v načítaní stránok. Výhodou je aj to, že web na mieru ponúka aj možnosť ďalšieho rastu, expanzie alebo viacjazyčných webov.

3. Vyberte si webového hostiteľa (webhosting)

Každá webová stránka, ktorú ste kedy navštívili, je hosťovaná na serveri. Webhosting vytvára priestor na serveri pre váš web, ktorý zvyčajne ponúka poskytovateľ. Webhosting zviditeľní súbory na vašom webe (obrázky, kód, zvuk atď.).

Výber poskytovateľa hostingu môže byť náročný. Každá webhostingová spoločnosť ponúka rôzne objemy mesačných dátových prenosov, e-mailových účtov, úložiska a ďalšie služby. Spôsob platby sa môže líšiť aj od poskytovateľa k poskytovateľovi (napríklad mesačné platby verzus ročné platby).

unsplash.com

Pre úspech vášho webu je teda nevyhnutné, aby ste si našli čas na to, aby ste presne vedeli, čo od webhostingu potrebujete. Vyhľadajte poskytovateľov webhostingu, ktorí ponúkajú nasledovné:

● Bezproblémové nastavenie

● Rýchle servery, takže zákazníci môžu rýchlo načítať vaše webové stránky bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú

● Neobmedzené preposielanie e-mailov, aby ste ušetrili čas a pomohli vašej firme vyzerať profesionálne

● Vlastnenie domény, takže si môžete rýchlo vytvoriť a zaregistrovať názov domény pre svoj web

4. Vyberte si názov domény

Názov domény je digitálna adresa, na ktorej vás ľudia nájdu online. Dodáva vašej firme dôveryhodnosť a pomáha vám dostať sa vyššie pri vyhľadávaní kľúčových slov súvisiacich s vaším odvetvím.

Názov domény si môžete prispôsobiť, aby si vás zákazníci ľahšie zapamätali a našli vašu firmu. Pri výbere názvu domény sa uistite, že:

● Názov je krátky a zapamätateľný

● Ak je to možné, zahrňte kľúčové slová optimalizácie pre vyhľadávače (SEO)

● Skúste si zabezpečiť doménu, napríklad .com, .org alebo .net, ak očakávate, že budete expandovať

● Použite vaše vlastné meno (Calvin Klein, Tommy Hilfiger), názov podľa problému, ktorý riešite (protein.sk, oblecsa.sk a podobne), netradičný názov alebo spojte dve slová, ktoré súvisia s vašou tvorbou (KFC – Kentucky Fried Chicken)

● Vyhnite sa pomlčkám a číslam

● Vyhnite sa urážlivým názvom alebo menám, ktoré by sa mohli dotýkať určitej etnickej skupiny alebo vierovyznania

5. Vytvorte zaujímavé a pútavé rozhranie a dizajn

Uistite sa, že webové rozhranie vašej firmy zanecháva pozitívny dojem, ktorý prináša aj výsledky. Môžete to urobiť implementáciou nasledujúcich návrhov:

● Používajte krásnu grafiku a ľahko čitateľné fonty

● Uistite sa, že grafika je komprimovaná a optimalizovaná pre rýchle načítanie

● Preskúmajte konkurenciu a zistite, ako si navrhli a optimalizovali svoje webové stránky

● Preskúmajte svoje cieľové publikum, aby ste videli, čo od vašej stránky očakávajú a pomôžte im to dosiahnuť (user experience – UX)

● Zverejnite vaše dostupné kontaktné informácie

● Zahrňte výzvy na akciu (CTA), najmä tlačidlá „kúpiť teraz“

Tip: Ak si chcete zjednodušiť spravovanie stránky, odporúčame vám kurz SQL pre prácu s databázami. Dnes už takmer všetky moderné stránky používajú na prácu s dátami databázu na ukladanie kontaktov, objednávok, obsahu a podobne.

Teraz, keď máte nastavený názov domény a webhosting, je čas vybrať si dizajn stránky. Váš tvorca webových stránok pravdepodobne ponúkne témy alebo šablóny, ktoré si môžete nainštalovať do svojho obchodu. Použite tieto šablóny ako východiskový bod pre návrh základu webovej stránky.

Témy sú zvyčajne rozdelené do kategórií. Niektoré môžu byť lepšie pre veľké katalógy produktov, iné pre podniky služieb a určité odvetvia, ako sú napríklad reštaurácie alebo zdravie a krása.

Témy prichádzajú s viacerými štýlmi, vyhľadajte taký, ktorý má estetický dizajn, osloví vás a pasuje k vášmu biznisu. Nevyberajte si však motívy podľa farieb alebo písma. Tieto podrobnosti si môžete neskôr prispôsobiť.

6. Pridajte relevantné stránky

Ak prevádzkujete stránku eshopu, stránky produktov a kolekcií sú potrebné. Ak ste vlastníkom reštaurácie, budete chcieť vstupné stránky pre vaše menu a špeciality. Realitní odborníci pravdepodobne pridajú stránku na prezentáciu ponúk a formulár na zhromažďovanie kontaktných informácií potenciálneho zákazníka.

Štandardné stránky, ktoré odporúčame zahrnúť do vášho webu, sú:

● Domovská stránka

● O nás

● Stránky produktov alebo služieb (s popisom a vizuálne príťažlivými obrázkami)

● Kontaktná stránka

● Stránka FAQ (otázky a odpovede)

● Mapa stránok (na účely SEO)

● Podmienky používania (online zmluva upravujúca to, ako môžu používatelia používať vašu stránku)

● Zásady ochrany osobných údajov

Zamerajte sa na vytváranie ďalších stránok, ktoré sú relevantné pre váš konkrétny biznis, budujú dôveru u zákazníkov a zvýšujú návštevnosť vášho webu. Sú to napríklad blogové príspevky či rôzni sprievodcovia nákupu. Jednoducho ukážte svoju ponuku v tom najlepšom svetle.

7. Optimalizujte webovú stránku pre zviditeľnenie webu vo vyhľadávačoch a SEO

Ak vytvárate webové stránky, tak je to preto, že chcete, aby vás zákazníci našli vo vyhľadávačoch. Tejto problematike sa venuje SEO.

Prvou vecou, na ktorú treba pamätať, je to, ako predbehnúť konkurenciu z vášho mesta vo vyhľadávačoch. Preto je dôležité mať obsiahlejší web než oni. Ak produkty alebo služby popíšete (kľúčovými slovami) a vetami, bude sa váš web vo vyhľadávačoch lepšie presadzovať a bude ho viac vidieť. Čím lepší je dizajn a obsah vašej webovej stránky, tým vyššie sa vaša stránka zobrazí na stránkach s výsledkami vyhľadávacieho nástroja.

SEO zahŕňa najmä tieto postupy:

● Analýza a implementácia kľúčových slov

● Optimálny kód webovej stránky

● Rýchla rýchlosť načítania

● Nainštalovaný certifikát SSL

● Web vhodný pre mobilné zariadenia, tzv. responzívny web

● Implementácia kvalitných spätných odkazov (odkazov na externé webové stránky so súvisiacim obsahom), ktoré vedú na vašu stránku

● Pozitívne recenzie online (Google, Facebook atď.)

● Používanie sociálnych médií na prepojenie s vašou stránkou (LinkedIn, Instagram, Twitter, Facebook, Pinterest atď.)

SEO je mimoriadne dôležitý proces, ktorý môže znamenať rozdiel medzi zobrazením na prvej stránke s výsledkami alebo na ďalších stránkach s takmer žiadnou návštevnosťou.

8. Pravidelne tvorte a zverejňujte kvalitný obsah

Pre vyhľadávače je dôležitá kvantita aj aktuálnosť obsahu, preto je dôležité, aby ste si vytvorili plán zverejňovania kvalitných článkov a/alebo blogových príspevkov na svojej stránke a na externých stránkach, ktoré odkazujú na vašu stránku.

Ak chcete byť vysoko vo výsledkoch vyhľadávačov a povzbudzovať ľudí, aby sa na vašu stránku vracali znova a znova, budete musieť čo najčastejšie aktualizovať svoju webovú stránku o nový a relevantný obsah.

Tip: Viete čo je marketingový lievik a ako ho využiť pri vašej obsahovej stratégií?

Okrem stránok a článkov sú skvelou formou obsahu, ktorý môžete uverejniť na svojom webe, aj referencie a recenzie od spokojných zákazníkov. Uistite sa, že váš obsah používa vhodný tón značky, ktorý budú ľudia radi čítať.

9. Nainštalujte nástroje správcu webu

Využite dôležité údaje, ktoré vám pomôžu analyzovať návštevnosť a výkonnosť stránok nainštalovaním služieb ako Google Analytics a Google Search Console (obe najlepšie cez Správcu značiek Google). Tieto nástroje možno použiť na sledovanie nasledujúcich informácií:

● Denní, týždenní a mesační návštevnosť vašej stránky

● Počet zobrazení na každej stránke vášho webu

● „Miera odchodov“

● Priemerný čas strávený návštevníkmi na vašej stránke

● Nefunkčné odkazy na stránke

● Kľúčové slová, ktoré vedú používateľov na vašu stránku

● Spätné odkazy na vašu stránku

● Čas načítavania webovej stránky

a ďalšie informácie, ktoré vám môžu pomôcť vylepšiť vaše SEO

10. Implementujte plán pravidelnej starostlivosti o váš web

Webovú stránku by sa nemali vytvoriť a následne sa o ňu potom už nestarať. Ak chcete mať úspešnú webovú stránku, ktorá sa dobre umiestňuje vo vyhľadávačoch a nie je napadnutá hackermi, musíte sa uistiť, že je správne udržiavaná a aktualizovaná.

Uistite sa, že váš softvér je aktuálny, neobsahuje žiadne vírusy, nebol napadnutý hackermi a vaše webové stránky sú zálohované. Postupujte podľa našich rád o SEO a neustále publikujte kvalitný obsah. Taktiež sa informujte o trendoch a efektívnych spôsoboch marketingu pre váš biznis.

A z času na čas sledujte svoju konkurenciu, aby ste zistili, čo robí so svojou online prítomnosťou, a zistite, či to, čo urobili, môže fungovať aj pre vás.

11. Ukážte sa, otestujte a zverejnite svoju webovú stránku

Vytvorenie profesionálnej webovej stránky pre vašu firmu je len začiatok. Otestujte svoj web, spustite rýchlu kontrolu používateľského prostredia a uistite sa, že sú vaše produkty a služby pekne prezentované.

Ešte raz skontrolujte, či neexistujú žiadne nefunkčné odkazy alebo obrázky. Pošlite svoju webovú stránku kolegom, priateľom a rodine, aby ste si boli istí, že sa načítavajú rýchlo a správne a že sú vhodné aj pre mobilné zariadenia.

Vykonajte ešte posledný pohľad. Vyzerá všetko dobre? Potom už nezostáva nič iné ako kliknúť na tlačidlo „Publikovať“.

Teraz, keď je váš firemný web aktívny, je čas na promo. Pravdepodobne budete chcieť začať predávať online a propagovať sa. Ak chcete, aby všetko fungovalo tak, ako má, vyberte si vhodnú marketingovú agentúru pre správne fungovanie eshopu.

Existujú aj ďalšie možnosti ako tak urobiť. Toto sú tie najefektívnejšie z nich:

● Propagácia pomocou vyhľadávača

● Ukážte sa svetu pomocou sociálnych sietí, ako je Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Google+ a ďalšie

● Propagujte sa cez videokanál Youtube

● Vyskúšajte silu e-mail marketingu, no nespamujte

● Ak už máte zabehnutý biznis, naštartujte propagačné partnerstvá (affiliate marketing)

Tipy pre eshopy

Čo všetko založenie eshopu obnáša?

Každý úspešný eshop by sa mal skladať z 3 základných pilierov:

1. Technická stránka webu, kde patrí výber samotnej platformy, produkty, ktoré budete predávať a uskladnenie produktov. Tak, ako pri kamennej predajni, aj pri eshope (s výnimkou digitálnych produktov) treba tovar vždy niekde skladovať. Takže logistiku eshopu určite nepodceňujte.

2. K online predaju neodmysliteľne patrí aj doprava a dodanie tovaru. Aké formy dopravy budete ponúkať? Pošta, kuriér, odber v zásielkovni, osobný odber? Ak si produkty nevyrábate sami, určite budete chcieť kvalitného a spoľahlivého dodávateľa a aj ten je základom úspešného eshopu. No a v neposlednom rade treba myslieť aj na platobné brány.

3. Posledným pilierom je vaša značka a všetko, čo sa týka zákazníckej podpory, marketingu a brandingu. Značka nie je iba pekné logo, ale symbol dôvery a kvality.

Platobný systém

Konečným cieľom budovania vašej webovej stránky je predaj. Výber platobnej brány je nevyhnutný, no treba brať do úvahy niekoľko faktorov, ako je bezpečnosť, kompatibilita s vaším webovým systémom, poplatky, výhody platobných terminálov či cashflow (kedy vám peniaze prídu na účet). Prehľad najznámejších platobných brán:

Inštitúcie:

● GoPay

● ApplePay

● 24pay

● Besteron

● Trustpay

● PayPal (platby kartou a cez PayPal konto)

● GP webpay

Internet banking:

● TatraPay (Tatra banka)

● Sporopay (Slovenská sporiteľňa)

● ePlatby (VÚB)

Záverom

Ako môžete po prečítaní tohto článku vidieť, vytvorenie skvelej webovej stránky pre malé podniky a biznisy nemusí byť také náročné. Ak chcete uspieť na online trhu, postupujte podľa našich krokov. Konkurencia nespí, takže začnite budovat’ váš web už dnes.

Dominika Blchová, obsahový a SEO špecialista

Obrazky: pixabay.com, unsplash.com

žiadne príspevky na zobrazenie