Ako urobiť webinár? Je to ľahšie, než si myslíte!

0
Ako urobiť webinár? Je to ľahšie, než si myslíte!
Zdroj: Unsplash.com

Strach z vytvorenie online eventu je pochopiteľný. Najmä ak máte dojem, že technika s vami nikdy nespolupracuje. Zorganizovať webinár ale nie je tak náročné, ako si myslíte. Stačí sa len pripraviť a mať dobrý prehľad. V tomto článku sa dozviete, akú taktiku používajú Akčné ženy!

O čo vlastne ide?

Webinár je online event, ktorý môže slúžiť na vzdelávacie účely ale zároveň aj ako nástroj propagácie. Ak máte vlastný biznis a chceli by ste svoje produkty/služby dostať bližšie k ľuďom, takéto virtuálne spojenie je na to ako stvorené.

Viete, aká jeho najväčšia výhoda? Komfort. Účastníci sa môžu na webinár pripojiť z pohodlia svojho domova, popíjať popritom dobrý drink alebo si dať niečo chutné pod zub. Užívajú si voľný čas a zároveň sa môžu naučiť/ dozvedieť niečo nové a užitočné. Okrem toho by kedykoľvek mohli do chatu napísať svoju otázku, prípadne virtuálne zdvihnúť ruku a moderátor by vďaka tomu na nich nezabudol.

Pre vás ako organizátorku a spíkerku to môže byť tiež pohodlnejšie. Nemusíte si lámať hlavu s tým, kde zoženiete priestory na propagáciu – stačí na to virtuálny priestor. A verte či nie, budete mať menší stres. Strach alebo rešpekt z vystupovania a hovorenia pred ľuďmi je prirodzený. No určite by ste to zvládli lepšie v prostredí, ktoré aj vy dôverne poznáte. Dodávalo by vám komfort a istotu.

Webinár je efektívny nástroj na komunikáciu s ľuďmi, propagáciu či vzdelávanie. Samozrejme, jeho vytvorenie a uskutočnenie má viacero fáz:

O čom to bude?

Prvý krok je ten najdôležitejší. Zamyslite sa, na ktorú oblasť chcete zamerať svoj webinár, aby ľuďom dával „hlavu aj pätu“. Ak napríklad vlastníte e-shop s dekoratívnou kozmetikou, spravte prednášku, na ktorej vysvetlíte, ako sa správne maľovať a použijete pritom svoje produkty. Ide čisto len o ukážku, téma webinára môže byť na čokoľvek.

Keby ste naozaj nemali žiadny nápad, eventbrite blog odporúča použiť nástroj Answer the Public. Vďaka nemu sa dozviete, čo ľudí najviac zaujíma z určitej oblasti. Skúste napísať do vyhľadávania slovo „make-up“, prípadne niečo iné, a dostanete sa k množstvu užitočných dát.

Ako?

Formát webináru môže byť rôzny. Buď ho budete viesť priamo vy alebo môžete mať k dispozícii moderátora, ktorý by vám alebo inému respondentovi dával zaujímavé otázky a keby ste sa v strede prednášky zasekli, či by technika robila problémy, hodil by vám záchranné koleso. Zaujímavým formátom je aj webinár, ktorého sa zúčastnia viacerí odborníci z určitej oblasti a dochádza tak k zaujímavej diskusii. Tam je rola moderátora už nevyhnutná. Keby ste to chceli odmoderovať a prednášať sama, vrelo do toho. Je to ďalšia príležitosť, ako vystúpiť z komfortnej zóny.

Zdroj: Unsplash.com

Nech je to atraktívne

Ešte predtým, ako k webináru dôjde, by ste si mali utriediť myšlienky. Čo všetko chcete ľuďom povedať? V tomto vám vie veľmi dobre pomôcť osnova, no mali by ste si uvedomiť ďalšiu vec. Aj keby mal váš výklad trvať iba hodinu a rozprávali by ste zaujímavé veci, nikoho by nebavilo dívať sa na iba na „hovoriacu hlavu“. Je nutné, aby ste používali vizuály. Pokojne si vytvorte prezentáciu, ktorú budete následne zdieľať, dajte do nej množstvo fotografií a určite nič nepokazíte memečkami. Práve tie môžu rozosmiať ľudí a ešte lepšie si získate ich pozornosť.

Vyberte si platformu

Platforiem na webinár je viac než dosť, my vám prinášame zoznam týchto:

  1. Zoom – je zadarmo, ale len po dobu 40 minút, ak sa online stretnutia zúčastnili viac ako tri osoby. Je to spoľahlivý produkt, ktorý disponuje pekným a priateľským dizajnom, pričom ani práca s ním nie je náročná. Viac informácií o Zoome sme vám zhrnuli V TOMTO ČLÁNKU.
  2. Jitsi.org – efektívne riešenie úplne zadarmo, ale má aj svoje chybičky krásy. Lektor by mohol disponovať aj vyššími právami. Funkcie má podobné ako Google Meet alebo Whereby.com.
  3. Google Hangouts – zadarmo dostupná platforma, ale len do určitého počtu ľudí. Ak sa na online event pripojí viac ako 10 osôb, budete si musieť priplatiť.
  4. OBS Studio – zadarmo dostupná platforma. Disponuje funkciou nastavovanie scén, ale je nutné, aby ste niekam streamovali – napríklad od uzavretej skupiny na Facebooku.

Ak by ste sa potrebovali nad tým zamyslieť a zvážiť „pre“ a „proti“ jednotlivých platforiem, prinášame vám prehľad o všetkých videonástrojoch. Stačí, keď kliknete SEM

Koľko stoja platformy na webinár?

Akčné ženy používajú prevažne platformu ZOOM a pri LIVE vysielaniach Streamyard napojený na jednotlivé sociálne siete. Plaftorma ZOOM, je asi najznámejším nástrojom na trhu. Pri pravidelných webinároch sa oplatí platená verzia. Všetky možnosti nájdete aj priamo tu: https://zoom.us/pricing

Predpokladáme, že každý webinár bude trvať minimálne hodinu a potrebujete si ho nahrať, preto je nutné mať platený plán alebo sa spojiť v organizácii s Akčnými ženami.

Ako vám môžu pomôcť Akčné ženy?

– Rady vám zastrešíme organizáciu a pomoc s propagáciou vášho webinára.

– Poskytneme vám v cene aj naše platené nástroje (ako Zoom pre webináre do 500 osôb, či platený Streamyard, vďaka ktorému je možné vysielanie na viacerých platformách súčastne).

– Dostaneme vašu expertízu do mediálneho sveta V prípade otázok nás neváhajte kontaktovať.

V prípade otázok nás neváhajte kontaktovať! :)

Zdroj: Unsplash.com

Dátum a čas

Keď ste už splnili všetky predchádzajúce kroky a máte vybratú aj platformu webinára, dbajte aj na dátum a čas, kedy sa uskutoční. Eventbrite blog vysvetľuje, že to závisí od toho či je váš biznis zameraný na B2C alebo B2B. Ak sa zameriavate na iné firmy, vhodný čas na webinár by bol niekedy počas pracovného dňa. Naopak, ak sa zameriavate na spotrebiteľov, zvoľte si radšej večerné hodiny alebo víkend.

Správne načasovanie je dôležité aj z hľadiska propagácie. Informuje ľudí o webinári aspoň dva týždne vopred, nech si to stihnú zapísať, prípadne si tomu prispôsobiť program. Vy zatiaľ ten čas môžete využiť aj na propagáciu na sociálnych sieťach a pod.

Skúška správnosti

Ešte predtým, ako sa na to vrhnete, dajte si jedno cvičné kolo. Poproste svojho partnera, kolegu, kamarátku, aby sa s vami takto skontaktoval cez vybratú platformu, nech zistíte, či vám všetko funguje po technickej stránke. Problémy môžu byť napríklad so zvukom a mikrofónom – treba si to vopred otestovať. Dáme vám jednu užitočnú radu – keby vám to cez notebook alebo počítač stále nešlo, pripojte sa na online stretnutie aj cez mobil. V tom máte istotu.

Rovnako si otestujte, či sa vám dá zdieľať obrazovku či odpovedať na správy v chate. Vďaka tejto príprave nebudete mať taký veľký stres.

Čo budete určite potrebovať:

Dostatok tekutín, aby ste nemuseli počas vysielania odskakovať.

Funkčné slúchadlá s mikrofónom.

Majte vždy nabíjačku po ruke, aby sa vám nevybil notebook alebo telefón.

Kamera – môžete použiť aj tú, čo máte v notebooku, no lepšia je externá (aj v týchto prípadoch stačí, keď použijete telefón).

Ako si vytvoriť správne prostredie na natáčanie webinára?

Najvhodnejšie je, samozrejme, denné svetlo. Lenže webináre sa môžu konať aj večer a vtedy už človek nemá toľko možností. Uistite sa teda, že vo vašej izbe dobre funguje svetlo a nemáte tam prítmie.

Aký si dať uhol kamery a akú kameru použiť?

Dôležitá rada – keby ste chceli použiť zabudovanú webkameru v notebooku, uistite sa, že z vás nerobí „Hulka“. Keď sú niektoré webkamery zapnuté a natáčajú vás, tak popritom svieti zelené svetlo. To pre vašu tvár nemusí byť lichotivé a mohla by vás zafarbiť do zelena. Skúste radšej použiť externú kameru.

Dbajte na to, aby vás bolo vidieť aspoň po pás a nech nemáte „odseknutú“ hlavu. Nemajte na stole pracovný bordel, ten by vám len zavadzal a nepôsobilo by to dobre ani na ostatných ľudí.

Kam sa počas vysielania pozerať?

Úplne najideálnejšie by bolo pozerať sa do kamery, ale to sa nedá vždy. Ak napríklad robíte s niekým rozhovor, pokojne sa pozerajte priamo na respondenta. Skúste tieto dve pozície striedať, ale je pochopiteľné, že vám pohľad sem-tam niekam ujde. Najmä, keď kontrolujete chat a odpovedáte ľuďom na otázky.

Ako postaviť tému webinára , upútať pozornosť a nenudiť

Veľmi dôležitým krokom je pripraviť obsah vášho webinára pútavo. Túto časť sme si načrtli aj vyššie, ale pripravili sme k tomu samostatný webinár: https://eshop.akcnezeny.sk/produkt/ako-ucit-putavo-online-aj-offline/

Webinár Ako učiť pútavo online aj offline je určený pre každého, kto odovzdáva svoje vedomosti a zručnosti na webinároch, školeniach, kurzoch a workshopoch ďalej a chce vedieť, ako to robiť pútavo a prirodzene.

Na svoje si prídu hlavne podnikatelia, ktorí vzdelávajú svojich (potenciálnych) klientov, začínajúci lektori, manažéri, ktorí vzdelávajú svojich ľudí, či odborníci v práve a HR, ktorí robia školenia a prednášky.

Vďaka absolvovaniu webinára budete vedieť, ako podporiť zapamätateľnosť a pútavosť vašich vzdelávacích aktivít.

Čo sa naučíte?

*Mýty vo vzdelávaní, ktoré vám kazia školenia a webináre

*Ako zaujať

– Vybudujte rapport so skupinou.

– 2 tajomstvá k budovaniu záujmu.

– Vaša energia a ako s ňou pracovať.

*Ako podporiť zapájanie a interakciu.

– Zapájacie schodisko – cesta k interakcii.

– Čo sú to energizéri a ako ich využiť online a offline.

– Ďalšie spôsoby ako podporiť zapájanie.

*Ako podať know-how

– 3M, vďaka ktorým si vaše školenia ľudia obľúbia a zapamätajú.

– Nudné vs. pútavé učenie.

– Ako povedať príbeh jednoducho a zaujímavo (technika 3 kroky).

– Ak budete robiť tieto 2 veci, ľudia si to zapamätajú.

Ako si pripraviť efektívnu prezentáciu, aby sme nikoho neunudili?

Ako webinár oživiť – urobiť ho viac interaktívny?

Na všetky tieto otázky vám odpovie priamo lektorka Simona Horváth Socratousová, ktorá je lektorkou vyššie spomenutého webinára prezentačných zručností a pripravuje na profesionálne prezentácie mnohých odborníkov.

Zdroj: Akčné ženy

Dajte o svojom vysielaní vedieť aj ďalším:

Ak ste už zvládli všetky predchádzajúce kroky a tešíte sa, ako odovzdáte svoje know how aj ďalším, dôležité je dostať vašu tému do povedomia. Ako na to? Spojte sa s Akčnými ženami a rady vám pomôžeme s organizáciou vášho webinára a rovnako s medializáciou webinára. Napíšte na email mirka@akcnezney.sk

Každý mesiac pre Akčné ženy organizujeme množstvo vzdelávacích eventov či už v offline alebo online prostredí.

Mnohé z nich pripravujeme aj pre náš KLUB Akčné ženy. V klube sa ako členka môžete stretnúť s inými podnikateľkami alebo sa stať našim partnerom a získať tak množstvo ďalších výhod a mediálnej podpory. Vďaka klubu Akčné ženy môžete svoje know how šíriť do sveta.

Zhrnutie v skratke a praktické tipy:

Vysielanie si vyskúšajte aspoň dva dni dopredu, vychytáte možné chyby a potom nebudete tak v strese.

Všetko si poriadne premyslite: Ako budem štruktúrovať kurz? Mám ho rozdeliť na viacero častí? Bude z neho záznam? Ako budú so mnou účastníci komunikovať?

Nezabúdajte komunikovať, všímajte si otázky v chate a včas na ne odpovedajte.

Dajte si počas výkladu malú pauzu a uistite sa, že všetci s vami stíhajú.

Majte dostatok vody a dobré svetlo. Pred webinárom vyvetrajte miestnosť.

Majte plán B: Keby je problém so zvukom, majte po ruke mobil a slúchadlá s mikrofónom. Keby vypadol internet, majte dostatok mobilných dát.

Vhodne sa oblečte a nezabudnite na dobrú náladu. :)

žiadne príspevky na zobrazenie