10 tipov, ako začať podnikať

0
10 tipov, ako začať podnikať
podnikatelka
Ak ste uvažovali o založení vlastnej spoločnosti alebo začatí podnikania, pravdepodobne hľadáte odborné rady, ktoré vás posunú vpred. Existuje toľko tipov pre rozbeh nového podnikania, že vybrať si, ktoré z nich sú tie najpodstatnejšie, môže byť niekedy náročné.
Možno vás neprekvapí, že neexistuje žiadny dokonalý vzorec ako začať podnikať. Každý druh podnikania je iný a núti vás premýšľať novým spôsobom. Zostavili sme preto zoznam tipov na založenie vlastného podnikania, o ktorých ste možno ešte nepočuli. 

Tipy na začatie malého podnikania

Otvorenie vlastného podniku je často procesom učenia sa. Čím viac múdrych rozhodnutí urobíte na začiatku, tým väčšia je šanca vašej spoločnosti na úspech. Ak máte podnikateľský nápad, vyskúšajte doň implementovať nasledujúcich desať tipov:

1. Obmedzte výhovorky

Nespočetné množstvo ľudí sníva o tom, že sa stanú podnikateľmi, ale nikdy to neurobia. Sú zaťažení výhovorkami a obavami z neúspechu. Raz je to nedostatok peňazí, málo času, veľká zodpovednosť… Takto môžete vymenovať milión dôvodov, pre ktoré by ste nikdy nemali začať podnikať. Predstava byť sám sebe šéfom môže byť pre niekoho desivá a vo väčšine prípadov majú podnikatelia skutočne čo stratiť. Uvedomenie si rizík spojených s podnikaním je však úplne normálne.

Výhovorky vás zároveň spomaľujú na ceste za dosiahnutím vašich cieľov. Ak naozaj chcete začať podnikať, musíte sa zaoberať príčinami vašich obáv. Namiesto toho, aby vás tieto problematické faktory brzdili, nájdite ich riešenie a zbavte sa ich.

2. Všetko absorbujte

Vypočujte si, čo hovoria iní – priatelia, rodina, odborníci. Pokiaľ ide o veci, ktoré súvisia s vašimi podnikateľskými cieľmi, buďte ako špongia. Čokoľvek nového sa naučíte, dopĺňajte do vášho nápadu v hlave. Všetko si zapisujte. Uchovávajte si poznámky zo všetkých zdrojov, aby ste si vypracovali plán.

Keď poviete ľuďom o vašej vízii, prečítajte si reč ich tela. Páči sa im nápad? Alebo sú iba milí a v skutočnosti si myslia, že idete nesprávnym smerom? Povzbudzujte svojich poslucháčov, aby boli úprimní. Kolektívne stanovisko, ktoré dostanete od kolegov, by mohlo byť odrazom toho, ako budú reagovať vaši zákazníci. Nezanedbávajte silu rád od odborníkov a dlhoročných podnikateľov. Títo ľudia vedia, ako sa robí biznis a čo, naopak, nefunguje. Inteligentní podnikatelia sa učia z chýb, ktoré urobili iní.

3. Vymyslite riešenia

Namiesto toho, aby ste začali rozmýšľať nad tým, čo môžete predávať, premýšľajte nad tým, čo váš produkt vyrieši. Je oveľa ľahšie získať solídnu zákaznícku základňu, keď váš podnik pomáha vyriešiť konkrétny problém. Spustenie vášho podnikania by malo vyplniť dieru na trhu. Napríklad aplikácia SumUp nebola vytvorená preto, že mal niekto vášeň pre softvér. Chceli vyriešiť problém, ktorému čelia majitelia malých podnikov a predajcovia, ktorí potrebujú platobný terminál do vrecka.

Položte si otázku, prečo zakladáte svoj vlastný podnik. Pochopenie vašich motívov vám pomôže vytvoriť značku a získate trh. Vždy si treba uvedomiť a zistiť, akým problémom vaši cieľoví zákazníci čelia a ako ich môžete vyriešiť.

4. Spočítajte si náklady

Predtým, než začnete rozvíjať svoj podnikateľský nápad, spočítajte si, koľko to bude stáť. Budete musieť zohľadniť všetky obchodné náklady potrebné na spustenie a prevádzku. Tieto výdavky zahŕňajú nájomné za priestory, zariadenie kancelárie, tvorbu loga a webu, marketing a ďalšie. Ak máte výslednú sumu, potom ju zdvojnásobte. Pri každom obchode budete mať neočakávané náklady. Je lepšie byť pripravený vopred.

Keď premýšľate nad nákladmi na založenie firmy, nezabudnite na svoj osobný rozpočet. Zrátajte si, z akého množstva peňazí musíte žiť, vrátane nájomného, ​​jedla, plynu, zdravotnej starostlivosti a iných nákladov. Usporiadajte svoje výdavky tak, aby ste tie najdôležitejšie mohli zaplatiť (napr. hypotéku), aj keď sa minú peniaze.

Najprv budete potrebovať na štart firmy získať prvotný kapitál. Môžete napríklad využiť aj pôžičku pre malé podniky. Pred investíciou do podniku si prejdite všetky svoje možnosti.

uctovnictvo ako zacat podnikat

5. Predstavte si, že nemáte peniaze

Existuje veľká pravdepodobnosť, že sa tak stane. Neúspech v podnikaní je realitou pre mnohých podnikateľov. Viac ako polovica nových podnikov zlyhá počas prvých piatich rokov od svojho vzniku. Ako by ste zvládli nemať žiaden príjem? Možno budete musieť vziať nižšie kvalifikovanú prácu alebo dočasne žiť so svojimi rodičmi. Možno sa budete musieť zaobísť bez pohodlia, na ktoré ste zvyknutí. Zistite, ako by ste prežili, ak by váš podnikateľský plán nevyšiel.

Pozrite sa na vaše súčasné zdroje príjmov. Čo zarobíte zo svojho súčasného zamestnania? Ako dlho vydržia vaše úspory, ak skončíte? Aké neočakávané veci by mohli zmariť váš plán (napr. automobilová nehoda alebo vytopenie bytu)? Pripravte sa na všetky situácie, ku ktorým by mohlo dôjsť, ak by sa podnikateľský nápad nevydaril.

Ak chcete založiť malú firmu, neukončujte svoj pracovný pomer. Spustenie úspešného biznisu je proces. Budujte si svoje podnikanie po častiach a postupne prejdite zo zamestnanca na podnikateľa. Bude trvať nejaký čas, kým si vytvoríte stabilný príjem. Skúste udržiavať pomer osem ku piatim – osem hodín práca a päť hodín podnikanie. Pracujte na podnikaní mimo pracovného času. Hneď, ako budete mať normálny príjem z vašej spoločnosti, môžete sa venovať podnikaniu na plný úväzok.

Prečítajte si aj článok o tom, ako zistiť, či je váš nápad vhodný na podnikanie

6. Rozprávajte o svojej firme

Jednou z výziev, ktorej čelia mnohí majitelia podnikov, je nedostatok schopností a zručností predávať. Aj keď sa obávate, čo si ľudia pomyslia o vašom podnikaní, musíte to prekonať. Ak nebudete vedieť presvedčiť klientov, aby od vás nakupovali a podporovali vašu spoločnosť, nezarobíte. Nie ste zhovorčivý? Predstierajte to, pokiaľ sa ním nestanete. Pri túžbe dosiahnuť úspech si nemôžete dovoliť byť plachý.

Stylistka Alexandra Vrábelová hovorí: “V mojich podnikateľských začiatkoch som musela po prvýkrát hovoriť verejne. V tom čase som nemala žiadne školenia ani skúsenosti s rozprávaním pred veľkou skupinou ľudí. Ale ak som chcela, aby moje podnikanie uspelo, pochopila som, že musím vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Prišlo to vo forme workshopov, ktoré som začala usporadúvať. Mala som strach. Po čase som bola oveľa uvoľnenejšia. Hoci som bola v tomto viac introvertná ako extrovertná, naučila som sa „takou stať“ pre svoj biznis.”

Buďte pripravení hovoriť s dôverou o svojom podnikaní, aj keď sa cítite nepríjemne. Ako nový majiteľ firmy budete potrebovať uviesť svoj produkt na trh a vytvoriť si sieť. Od vytvárania sietí s klientmi až po vyjednávanie platobných podmienok s dodávateľmi – musíte byť schopní komunikovať.

7. Spoznajte paragrafy na založenie podniku

Začiatok podnikania je vzrušujúci. Zákony nie. Musíte však pochopiť pravidlá, ktoré prichádzajú s podnikaním. Ak nedodržíte zákony, môžete dostať pokutu. Od vytvorenia spoločnosti až po zriadenie účtovníctva musíte postupovať v súlade s legislatívou. Musíte sa zaregistrovať a postarať sa o daňové povinnosti špecifické pre podnikanie.

Naopak, pri prijímaní pracovníkov musíte dodržiavať zákony platiace pre zamestnávateľa. Keď budete zakladať svoju spoločnosť, mali by ste sa porozprávať s účtovníkom alebo právnikom.

Prečítajte si viac informácií o tom, čo je dôležité pre podnikanie a ako začať podnikať (aj bez peňazí)

8. Vyvážte vášeň rozumom

Jednou z najdôležitejších zložiek úspešnej podnikateľskej myšlienky je vášeň. Vášeň vás bude neustále viesť k zlepšeniu vášho procesu a rastu vášho podnikania. Nenechajte však vášeň, aby prevzala všetky vaše rozhodnutia. Vášeň vás pohne dopredu, ale poznanie vám určí správny smer.

Vykonajte prieskum trhu vo vašom odvetví a porozprávajte sa s cieľovými zákazníkmi, aby ste zistili potenciál vášho podniku. Oslovte profesionálov, ktorí vám môžu pomôcť s určitými oblasťami podnikania, ako sú napríklad finanční poradcovia a právnici.

V momente, keď sa vaša firma začne rozbiehať, premýšľajte o nej, akoby ste riadili auto. Nechajte svoju vášeň šliapnuť na plynový pedál a rozumom ovládajte volant. Týmto spôsobom sa môžete spoľahnúť na smer, ktorým sa vydáte, a udržíte si hybnú silu, ktorú potrebujete.

9. Tip ako začať podnikať od Viktórie Pagurkovej zo Slovenskej sporiteľne

V prvom rade by sa mal každý začínajúci podnikateľ zamyslieť nad tým, čo skutočne chce. Dobrý, originálny nápad je určite pre začiatok podnikania veľmi dôležitý, avšak sám o sebe nie vždy stačí. Je potrebné mať premyslený kompletný postup svojho podnikania. Mať priestor a vedieť sa pohnúť so svojimi nápadmi aj ďalej. Vedieť už v začiatkoch podnikania, kam sa chcem ďalej posunúť, rozvinúť svoj biznis. Na to slúži aj Biznis plán, ktorý začínajúceho podnikateľa nabáda zamyslieť sa nad kompletnými aspektami biznisu a ukáže mu, na čo pri rozbehu podnikania nesmie zabudnúť.

Pri rozbehu vlastného podnikania je určite dôležité nepodceniť výšku počiatočnej investície. Treba si rozvrhnúť komplet investíciu na jednotlivé položky tak, aby mal začínajúci podnikateľ zabezpečený chod svojho podnikania minimálne v prvých mesiacoch. Rovnako je potrebné myslieť na kompletné náklady, na pokrytie marketingu či dostatočne vytvorenú rezervu pre kvalitné fungovanie.

Jednou z najdôležitejších vecí je mať vopred premyslený Cash flow plán svojho podnikania. To znamená finančné plánovanie biznisu na najbližších 6-12 mesiacov. Aj vďaka tomuto plánu vie začínajúci podnikateľ zistiť, ako úspešný jeho biznis môže byť. Musí si vopred premyslieť a naplánovať tržby (napríklad na základe potenciálnych odberateľov, prípadne na základe skúšobnej prevádzky v menšom).

10. Tip od podnikateľky Kataríny Kulichovej, zakladateľky e-shopu Putmyname

Myslite od začiatku dostatočne v predstihu. Firmu som založila pod názvom MYNAME s.r.o. Vybrala som anglický názov, aby firma mohla expandovať aj na zahraničný trh. Pritom som si vôbec nezistila, či sú voľné aj zahraničné domény. A to, samozrejme, neboli. To bola tá irónia – použila som anglický názov firmy a ďalší krok som si už neoverila…

Následne sme museli robiť rebranding a menili sme sa z www.myname.sk na www.putmyname.sk, ale doteraz máme s koncovkou .sk aj pôvodný web, keďže už nie je také jednoduché firmu premenovať. Keď sa na Slovensku niekomu predstavujem, používam názov Putmyname Menovky, aby ľudia vedeli, o čo vlastne ide. Názov firmy je naozaj veľmi dôležitý – treba si ho dopredu jasne stanoviť aj s víziou do budúcnosti a porozmýšľať nad súvislosťami.

Inšpirovali ste sa niektorým z tipov, ktoré sme pre vás v sumári pripravili? Nebojte sa pustiť do vlastného podnikania, dobre si však vopred premyslite svoj podnikateľský plán a poraďte sa s ľuďmi, ktorí v tejto oblasti už disponujú praktickými skúsenosťami. Ak máte iné tipy pre začínajúcich podnikateľov, podeľte sa s nimi v komentároch.

Článok bol pripravený v spolupráci so zacinamepodnikat.sk.

Foto na titulke: Andrea Piacquadio, Pexels.com

 

žiadne príspevky na zobrazenie