4 skvelé tipy na digitálny detox

Foto: Pixaby.com

Share

Technológie zasiahli do sveta neprimeraným spôsobom. Sú našou každodennou súčasťou. Majú obrovské pozitíva, ale ich nadmerné používanie má aj veľa negatív. Kedysi sme boli vlastníkmi technológií my ľudia, dnes už, ale technológie vlastnia nás. Žijeme vo svete neobmedzených informácií, na ktorých sme sa stali závislými bez toho, aby sme si to uvedomili. Preto je vhodnou cestou dopriať si digitálny detox.

Cambridge slovník definoval pojem digitálny detox ako časové obdobie, počas ktorého sa človek dobrovoľne rozhodne nepoužívať žiadne moderné technológie. Z dôvodu, že takéto technológie vo svojom živote používa vo veľkej miere.

Ako zistím, že digitálny detox potrebujem?

Najjednoduchší spôsob, ako zistiť či digitálnych detox potrebujeme je odpovedať si na otázku: Prvé, čo ráno urobím je, že skontrolujem svoj smartfón? Prescolujem Instagram, odpíšem na správy, skontrolujem, čo je nové vo svete a podobne? Ak je odpoveď áno, tak potom je digitálny detox vhodnou cestou, ako prestať byť majetkom digitálnej doby.

Ste závislí na mobile? Pozrite si týchto 7 znakov

Okrem toho to môžeme spozorovať aj tak, že sa náš deň začína, aj končí s mobilom v ruke. Bez technológií si nevieme predstaviť ani jeden, pri každom pípnutí nášho telefónu po ňom hneď siahneme, nech robíme čokoľvek iné. Preto ak je náš mobilný telefón našou súčasťou a bez neho sme ako bez ruky, rozhodne potrebujeme digitálny detox.

Prečítajte si: Búrajte s nami mýtus: Autá a ženy sa nepožičiavajú

Pozitíva digitálneho detoxu

Digitálny detox nám má pomôcť znížiť stres, zlepšiť pamäť, zvýšiť produktivitu na iné aktivity, zlepšiť držanie tela, fyzické zdravie a spánok. Ako je to možné? Podľa neurovedcov si vďaka digitálnemu detoxu začneme lepšie pamätať podrobnosti, náš mozog začne efektívnejšie pracovať a ukladať si nové informácie, ktoré sú dôležité v procese učenia sa.

Zároveň bez používania technológií máme viac času, čím sa zvýši naša produktivita na iné činnosti. Namiesto hodiny pozeraním nezmyselných videí na tik toku alebo instagrame, sa hodinu môžeme venovať práci, sebe, našim záľubám, alebo rodine.

Bez neustáleho sa pozerania do obrazovky nášho telefónu sa začneme prirodzene viac vystierať, čím zlepšíme držanie tela. Bez modrého svetla, ktoré na nás vplýva z mobilných, televíznych a počítačových obrazoviek, je naše telo schopné tvoriť viac chemikálie melatonín, ktorá pomáha telu relaxovať, čím sa zlepší kvalita nášho spánku. No najmä si začneme jednotlivé momenty života užívať naozaj naplno.

Ako na digitálny detox?

Digitálny detox má viacero foriem, a to úplnú digitálnu detoxikáciu, kedy na určitý čas odstránime používanie všetkých technológií. Ako smartfón, televízor, notebook, prístup na internet a sociálne médiá. Jednoducho všetko.

Menej radikálnou formou je periodický digitálny detox, kedy technológie zo svojich životov odstránime len v niektoré časti nášho dňa alebo týždňa.

  1. Časový limit

Určíme si časový limit niektorých aplikácií alebo v práci začneme mobil používať len na pracovné účely. Tiež to môže znamenať, že čas, ktorý sme s partnerom, s deťmi alebo s našimi priateľmi, je čas kedy mobil odložíme na miesto, kde ho nebudeme vidieť, a teda nás nebude lákať ho stále kontrolovať.

  1. Stop sociálnych sietí

Digitálny detox si môžeme dať aj len od sociálnych sietí alebo o inú konkrétnu časť, ktorá sa spája s technológiami a vieme, že práve tá časť nás najviac ovplyvňuje a okráda nás o čas.

  1. Stop multitaskingu

Robme len jednu vec naraz. Vždy venujme všetku svoju pozornosť len jednej činnosti a nie viacerým naraz, naša efektivita sa tak zvýši a budeme aj rýchlejší. Aj keď sa nám môže zdať, že keď robíme viac vecí naraz stihneme toho urobiť viac. Ale nie je tomu tak. Čím viac činností robíme tým viac sa naša sústredenosť zhoršuje, čo ovplyvňuje aj našu efektivitu a rýchlosť pri práci.

  1. Vypnite si zvuk notifikácií

Veľmi jednoduchým krokom, ako obmedziť čas online je vypnúť si notifikácie. Náš telefón bude ticho, a teda naša sústredenosť bude 100% na skutočne dôležité činnosti. Okrem toho sa dá s digitálnym detoxom začať aj tak, že si nepotrebné aplikácie vymažeme z telefónu alebo sa naučíme jesť bez telefónu, poznámky si budeme písať na papier a nie do telefónu, začneme nosiť hodinky a prestaneme používať technológie v miestnosti, kde spíme.

Prečítajte si: Viete aký je príbeh vášho bavlneného trička?

Ale najhlavnejšie je dávať si realistické ciele, ktoré vieme, že sme schopní splniť a postupne ich navyšovať. Začať hneď úplnou digitálnou detoxikáciou by mohlo mať opačný účinok. Skúste si, preto na začiatok nastaviť časový limit pre aplikácie, ktoré viete, že používate nadmerne a nemajú pre vás žiadny osoh, ktorý by vás posúval vpred.

Zdroj foto: Pexels.com, Pixabay.com