A vieš vôbec, kto je tvoj zákazník?

0
A vieš vôbec, kto je tvoj zákazník?
Foto: Lucia Hrapková

„A vieš vôbec, komu vlastne ponúkaš svoje služby?“

Spýtala som sa jedného dňa sama seba, keď som bola v koncoch. To som si myslela, že mi je to úplne jasné. „Ženám predsa.“ Óoo, ako som sa len mýlila.

Z vlastnej skúsenosti vám hovorím, nepodceňujte snáď najdôležitejšiu časť budovania nielen svojej značky, ale i podnikania samotného. Sama som toto nemala na začiatku úplne zvládnuté. Zbytočne mi to len spôsobilo stres a zobralo veľa času s hľadaním zákazníkov. Prečo?

Veľmi ťažko sa mi tvorili napríklad príspevky, nevedela som čo mám písať, komu to mám vlastne adresovať, ako by som to mala podať. Moja vlastná webová stránka bola príšerná. Úplne vážne. Nie len po vizuálnej stránke, ale aj obsahovej. Jeden veľký chaos.  Taktiež som nevedela, kde mám tých svojich zákazníkov hľadať, ako sa mám prezentovať napríklad na Facebooku.

Keďže som nevedela, kto je môj ideálny zákazník, tak mi bolo v podstate jedno, kto ma oslovil na spoluprácu. Na jednej strane som sa tešila „wow mám zákazníčku“, ale na strane druhej, nie vždy som vedela pretaviť predstavu zákazníčky do reality.

Čo je teda dobré urobiť?

Detaily, detaily a ešte raz detaily. Dobre teda, svoje služby ponúkam ženám. Vylúčila som polovicu obyvateľstva. Dobrý začiatok. No potrebujem ísť rozhodne viac do hĺbky. Obzvlášť, ak predávate služby – môj názor.  Ak ponúkate služby, tak budete vedieť, ako máte komunikovať, čo ponúkate, ako viete pomôcť a vyriešiť problém a teda vás aj oslovia ľudia, ktorí hľadajú presne takého človeka ako ste vy.

Vysvetlím vám to na sebe :) Ponúkam branding, logo a webdizajn pre ženy. Moja tvorba má určitý podpis. Môžem vyrábať napríklad logá, ktoré sú romantické, majú veľa kvetov, či efekt watercolour (namaľované vodovými farbami), ale to nie som ja. Áno páčia sa mi tieto veci, ale necítim sa pri ich tvorbe istá sama sebou a jednoducho to, čo by som ponúkla, by nebolo dobré. Takúto robotu pustiť von do sveta určite nechcem. Je mnoho talentovaných a šikovných ľudí, ktorí sa zameriavajú práve na toto, ale ja to nie som.

Môj štýl je ženský, ale zároveň elegantný, a tak trochu s nádychom luxusu. Rada používam rôzne „ligotavé“ efekty a napríklad script fonty s vlnovkami, či elegantné a minimalistické fonty.

Čo som urobila zle a ako to napraviť?

Myslela som si že, keď špecifikujem svojho ideálneho zákazníka ako ženu v produktívnom veku, ktorá tiež ponúka služby a produkty ženám, že to bude stačiť. Nie, to rozhodne nestačí. Takmer nikto vám nepovie, že svojho ideálneho zákazníka si musíte rozobrať do najmenšieho detailu. Vekové rozpätie ideálne 5 až maximálne 10 rokov.

Pokojne si sadnite, zoberte pero a papier a napíšte si najskôr rôzne otázky. Potom si k nim napíšte odpovede a budete mať pred sebou jasný obraz človeka, ktorému budete predávať svoje služby alebo produkty.

[one_half]

  • Aká je to žena?
  • Aké má hobby?
  • Má deti? Koľko?
  • Cestuje? Kam cestuje – exotika, luxusné kúpele 4x do roka, Bahamy a Karibik all inclusive, Tatry 1x za 3 roky? …
  • Chodí na obedy do reštaurácií alebo si varí doma?
  • Chodí na kávu? Do akej kaviarne? Ako často?
  • Je to minimalistka alebo sa naopak rada obklopuje vecami, ktoré nepotrebuje?
  • Jazdí na bicykli alebo chodí 3m autom?
  • Je zero waste positive?

[/one_half]

Foto: Lucia Hrapková

Áno aj toto sú presne veci, ktoré si treba zodpovedať, keď hľadáte svojho ideálneho zákazníka. Pokojne si vytvorte svoju vlastnú persónu, imaginárnu klientku. Dajte jej meno. Keď formulujete svoje príspevky na sociálne siete alebo blogové články, predstavte si, že o tej danej veci idete rozprávať práve tejto osobe. Vašej imaginárnej ideálnej zákazníčke.  Veľmi to pomôže. A keď budete mať takéhoto avatara, oveľa jednoduchšie budete tvoriť aj váš vlastný koncept. Vašu vlastnú značku. Budete presne vedieť, komu všetky tie veci adresujete, a ako by mal napríklad vyzerať váš web, aby toho konkrétneho človeka oslovil.

Foto: Lucia Hrapková

žiadne príspevky na zobrazenie