Aké špecifiká má podnikanie žien? V čom sú naše silné stránky?

0
Aké špecifiká má podnikanie žien? V čom sú naše silné stránky?
pixabay.com

Viete o tom, že na Slovensku v roku 2021 vzniklo podľa FINstatu viac ako 75 000 podnikateľov a firiem? Žiaľ, podľa svetových štatistík tri z desiatich firiem neprežije druhý rok podnikania. Čo patrí medzi najčastejšie dôvody?

Medzi časté dôvody predčasného ukončenia podnikania patrí:

– nesprávne vypracovaný biznis plán
– nesprávne riadený cash flow a nedostatočné financovanie
– osoba samotného podnikateľa – jeho integrita, skúsenosti, zručnosti či prispôsobivosť meniacim sa trendom.

Slovenská sporiteľňa v roku 2015 spustila Program pre začínajúcich podnikateľov, ktorý kladie dôraz najmä na tieto tri výzvy pri začiatkoch podnikania. Už 7 rokov sa program individuálne venuje každej osobe, ktorá chce začať podnikať alebo už podniká, ale menej ako 12 mesiacov. Túto možnosť využilo už viac ako 7000 firiem a podnikateľov a viac ako 700 z nich banka podporila v rozbehu úverom či lízingom. Viac o programe sa dozviete na www.zacinamepodnikat.sk.

Mnohé z príbehov sme uverejnili aj v našom magazíne v časti – Začíname podnikať.

Oplatí sa prečítať si o:

Cukrárke, ktorá sa rozbehla vďaka podpore zo Slovenskej sporiteľne a otvorila sociálny podnik pre ženy

O skvelej zubárke Ivane, ktorá si v Raslaviciach pri Prešove otvorila ambulanciu

Ako vďaka skupinke troch nadšencov a podpore podnikania zo Slovenskou sporiteľňou v Prievidzi rozkvitla Galéria Jabloň

O šikovnej dáme, ktorá si s bratom otvorila strojárky podnik napriek tomu, že ich odmietli až štyri banky

O pediatričke, ktorá otvorila ambulanciu so zameraním na endokrinológiu v Poprade.

O blogerke LAPKINN a jej trénerským snom v XBody Košice®️

Biznis event venovaný podnikateľom

Začiatky v podnikaní nie sú jednoduché a preto je výhodné inšpirovať sa podnikateľmi, ktorí ich už majú za sebou. Akčné ženy zdieľali na online evente „Ako úspešne rozbehnúť bežné podnikanie, startup či sociálny podnik?“ svoje skúsenosti a najčastejšie problémy, ktoré sa opakujú v komunite.

Martina Novotná

Biznis raňajok Slovenskej sporiteľne sa zúčastnila zakladateľka Akčných žien, Martina Novotná, ktorá odpovedala na niekoľko zaujímavých otázok.

Prečo začať podnikať?

„Je skvelé, keď človek môže tvoriť pridanú hodnotu pre spoločnosť, má možnosť realizovať sa, vymýšľať, skúšať, ovplyvňovať život v spoločnosti k lepšiemu. Podnikanie je neustále učenie sa, preberanie zodpovednosti sám za seba,“ opisuje Martina.

Podnikateľ zisťuje, aké sú jeho silné a slabé stránky. Svojím podnikaním pritom dokáže pomôcť konkrétnej skupine ľudí. Vyskúšať si rozbeh vlastného projektu odporúčajú Akčné ženy už aj študentom.

Čo je dôležité na začiatku podnikania?

Jednoznačne si treba definovať svoje silné a slabé stránky. „Akonáhle viem, čo je moja slabá stránka, dokážem následne hľadať do tímu ľudí, ktorí majú silné stránky tam, kde samotnému podnikateľovi chýbajú,“ hovorí Martina.

Je podnikanie pre každého človeka?

Podnikanie je pre každého, kto chce podnikať, a má na to predispozície alebo talenty. Podmienky sú nastavené pre všetkých rovnako. „Ak narážeme na rovnosť pohlaví – zo štatistík vyplýva, že existuje zhruba pomer 70% mužov vs. 30 % žien, podnikateliek,“ hodnotí Martina Novotná.

pixabay.com

Prečo začínajú podnikať ženy?

Martina zdôrazňuje výhodu flexibility: „Zvyčajne je dôvodom zladenie pracovného a rodinného života. Často začínajú podnikať aj ženy v ťažkej životnej situácii – napríklad v období rozvodu, kedy majú popri zverených deťoch len malú šancu zamestnať sa niekde na plný úväzok.“

Prečo začínajú podnikať muži?

„Pre mužov je primárna zárobková činnosť,“ hovorí Martina. Muži majú lepší „ťah na bránku“, jasne definovaný cieľ, víziu a cítia potrebu po nezávislosti.

Celý záznam z biznisraňajok si môžete pozrieť tu.

Aké výhody majú ženy ako podnikateľky?

Tým, že často začínajú podnikať počas materskej, vyhnú sa tak riziku straty príjmu. Počas materskej nikto od nich nečaká zárobok, a tak sa nič nestane, ak nezačnú hneď zarábať. A vďaka tomu si vážia každý voľný čas a vedia ho využívať efektívne a na maximum.

„Aby boli ešte efektívnejšie, často si robia kurzy na time manažment, a nakoniec to vedia ešte lepšie ako ich manželia,“ dodáva Martina.

Martina ešte spomína ďalšie charakteristické črty žien:

  • ženy majú väčšiu empatiu a ľahko nadväzujú vzťahy, sú emocionálnejšie,
  • schopnosť vykonávať niekoľko vecí súčasne – multitasking,
  • sú intuitívnejšie, čo je veľká výhoda pri rozhodovaní napr. s kým sa pustiť do spolupráce, akého dodávateľa si vybrať…,
  • ženy sú schopné rozbehnúť podnikanie z nižšou sumou financií,
  • majú väčšiu výdrž a aj trpezlivosť, túžbu po dokonalosti,
  • sú flexibilnejšie, zvládnu viac rolí naraz.
pixabay.com

Ženy sa boja zarábať

„Máme veľkú komunitu mamičiek, ktoré začali s handmade činnosťou, ale ostávajú len pri tom, že ich to baví, no neuživí. Z toho, čo sledujem už piaty rok na ženách je fakt, že ženy sa doslova BOJA zarábať veľa peňazí. Majú doslova blok,“ hovorí Martina.

Zároveň však ženy potrebujú istotu a väčšiu oporu od okolia. Majú nižšie sebavedomie, a viac uvažujú o možných problémoch predtým, než začnú a či vôbec začnú podnikať. S rešpektom pristupujú k riziku. So sebahodnotou a sebavedomím následne súvisí aj príjem, ktorý podnikateľka dokáže zarobiť. Veľká téma je cenotvorba.

Reálne podniká zhruba dva krát menej žien ako mužov. „Údajne za to môže práve nepodpora ich partnerov. Štatistiky ale hovoria aj o tom, že sa ženy do podnikania prirodzene samé nehrnú,“ opisuje Martina.

Prečítajte si: Aké sú mamy podnikateľky? Kedy začnú podnikať a čoho všetkého sa vzdajú?

Aké sú mínusy žien – podnikateliek?

Martina vymenuváva:

  • ženy pred podnikaním viac analyzujú situáciu, uvažujú nad budúcnosťou. Muži sú omnoho optimistickejší alebo bezstarostnejší,
  • túžba po dokonalosti v živote aj v práci a podnikaní môže byť brzdou,
  • ženy majú nižšie sebavedomie, väčšia potreba istoty a opory a tiež opatrnosť,
  • ženy inak pristupujú k riziku, viac premýšľajú o veciach,
  • perfekcionizmus a snaha všetko zvládnuť sama,
  • vnútorne bojujú so stereotypmi, ktoré majú z histórie nastavené – v podvedomí hrá úlohu tradičné rozdelenie rolí, že žena je určená skôr do domácnosti a mala by sa venovať deťom.

Faktom je aj že:

  • Kľúčové sú prvé 3 roky, následne sa firma preklápa do ziskových čísel – tie sú zároveň často pre ženy začiatkom aj ukončením. Podnikať teda začína zhruba rovnaký počet žien ako mužov, v podnikaní ich ale zotrvá o polovicu menej.
  • Väčšinou podnikáme kvôli peniazom, ale prínos pre spoločnosť je rovnako dôležitý motív. Ak nájdeme medzeru na trhu, ktorá zaplní niekoho potreby, máme vyhrané.
  • Z ČR prieskumu vyplýva, že ženy podnikateľky sú so svojím životom spokojnejšie, viac si uvedomujú svoju nezávislosť.

Čo pri podnikaní skutočne pomáha?

Psychická podpora rovnako naladenej skupiny je nesmierne dôležitá v posúvaní sa. Akčné ženy tvoria inkluzívnu komunitu so začínajúcimi ale aj skúsenými podnikateľkami. Sú to ženy z rôzneho socio-demografického
prostredia. Kľúčom sú spoločné hodnoty a ciele. Dámy majú zadarmo prístup k množstvu odborných článkov venovaných podnikaniu aj ku komunite iných podobne mýšľajúcich žien v skupine na Facebooku.

Pre stúpajúci záujem žien patriť do užšieho kruhu Akčných žien a využiť ďalšie výhody z členstva, bol pre stálu podporu a mentorig založený Klub Akčné ženy. Ten dámam umožňuje neformálne vzdelávanie, inšpiráciu a rovnako aj interakciu, v ktorých posúvajú jedna druhú.

Podnikanie žien môže zmeniť spoločnosť k lepšiemu

Ak sa rozhodnem, ako je najlepšie začať?

„Jednoznačne nečakať a začať,“ hovorí Martina. „Dať si svoj nápad a plán na papier. Predikciu čísel do tabuľky. Je dôležité poznať samu seba. Urobiť si test na talenty a zistiť, v čom sú vaše slabé stránky. Následne si prizvať do podnikania ľudí, ktorí sú dobrí v tom, čo chýba tebe. Nájsť si mentora.“

„Výhodou je, že máme na Slovensku luxusne nastavený systém – 3 roky na materskej a rodičovskej. Tým máme priestor popri fyzickej 24 hodinovej práci doma začať uvažovať novým smerom,“ hovorí Martina. „Dôležitý je správny postoj k situácii. V prvom rade si zadefinovať, čo chcem a následne si naplánovať kroky k tomu, ako to zvládnem. Dôležité je zbaviť sa stereotypného postoja, že všetko musím zvládnuť sama,“ radí Martina.

Ďalej pokračuje a vymenúvava vychytávky pre ženy, ktoré vo voľnom čase riešia domácnosť: „Existujú úžasné možnosti, robotické vysávače, donáškové služby, akčné ženy alebo babky, ktoré nám vedia v domácnosti pomôcť a tiež komunita, ktorú si dokážete utvoriť. Stačí si premyslieť čo chcem a napísať si to na papier.“

Aké sú aktuálne nedostatkové profesie na Slovensku?

Na Slovensku chýbajú jednoznačne lekári a sestry rôznej špecializácie. Máme veľký nedostatok zdravotného personálu. Nedostatok pociťuje aj odvetvie remesiel a služieb. Chýbajú nám šikovné ruky v podobe majstrov – murári, železiari v stavebníctve, betonári, tesári, lešenári, obkladači, inštalatéri. V neposlednom rade je obrovský dopyt a zároveň nedostatok v sektore IT.

Chcete začať podnikať?

Nezabudnite si vytvoriť biznis plán. Ako na to vám poradíme aj vo webinári „Ako na biznis plán“.

žiadne príspevky na zobrazenie