DONEE the Label: V zásadných rozhodnutiach sa nechávame viesť srdcom a intuíciou

Share

Za značkou DONEE the Label je síce malý, ale nadšený tím dvoch žien – Mišky a Janky. Každý kúsok z ich kolekcie je vyrobený aj navrhnutý na Slovensku. V rozhovore nám Miška Muráriková  prezradila:

  • prečo chodia látky vyberať až do Paríža,
  • že názov DONEE znamená obdarovaná,
  • že kúsky šité na mieru sú zákazníčkami veľmi obľúbené,
  • o aké módne kúsky obohatili svoju kolekciu počas pandémie,
  • aký je ich najuniverzálnejší kúsok v šatníku.

Snívali ste už od malého dievčatka, že raz budete mať krásny obchod s nádhernými vecami, ktoré si budete sama navrhovať?

Snívala som, že raz budem módna návrhárka a budem tvoriť krásne šaty na rôzne príležitosti, v ktorých sa bude ich majiteľka cítiť krásna a šťastná. Realizácia tohto sna však končila len pri nespočetnom množstve módnych kresieb a návrhov. Od tej predstavy som sa neskôr odklonila a pri výbere štúdia padla voľba na psychológiu. Tá ma priviedla k mojej srdcovke – ľudským zdrojom. Tejto oblasti som sa napokon venovala väčšinu svojho pracovného života.

Až posledné roky, s odchodom na materskú dovolenku, som sa pohrávala s myšlienkou vlastnej značky oblečenia. No a obchod, tento sen sa stihol zrealizovať skôr, ako sme si vôbec dovolili o ňom snívať. Vyskladalo sa to celé akosi samo, priestor si nás doslova našiel a my sme sa v ňom od prvého momentu cítili, ako keby sme našli druhý domov.

Ktorý okamih bol pre vás natoľko zlomový, že ste si povedali, tak toto je „to pravé orechové”, toto chcem robiť, sem budem vkladať energiu?

Tých momentov bolo počas našej cesty viacero. Samej mi je to niekedy zvláštne, no práca v DONEE ma baví rovnako, ak nie ešte viac, ako keď sme začínali. Je to určite tým, že ponúka nekonečné pole možností, ako sa realizovať, umožňuje mi vyjadriť samu seba, robí ma šťastnou. Vďaka nej je môj pracovný život zmysluplný. Výsledok našej práce robí šťastnými dokonca aj naše zákazníčky, čomu vravím win-win (úsmev), čiže spokojnosť na oboch stranách.

Tie momenty, v ktorých sme sa s Jankou vždy o čosi viac utvrdili, že toto je to, čo máme robiť, a že kráčame tou správnou cestou, boli najmä predajné trhy (SAShE v tržnici, Pomalo, Urban Market), kedy sme za pár dní dostali z bezprostredného kontaktu so zákazníčkami množstvo spätnej väzby na našu prácu. Predstavovalo to pre nás, (dovtedy len online značku) vždy obrovský prílev energie a motivácie a určite aj utvrdenie v ďalšej tvorbe.

Ponúkate krásne šaty z prírodných materiálov, vhodné aj pre tehotné, či dojčiace ženy, ale aj na bežné nosenie. Prečo ste sa rozhodli práve pre šaty?

Šaty dominujú v našej kolekcii, obidve s Jankou sme „šatové“. Odjakživa. Sama za seba môžem povedať, že šaty sú pre mňa najuniverzálnejší kúsok v šatníku. Cítim sa v nich žensky, pohodlne a nosím ich takmer stále, či v práci, doma aj vo voľnom čase.

Ako vznikol názov DONEE the Label? Čo to znamená?

DONEE znamená v zastaralej angličtine „obdarovaná“ – je to odvodené od slova donor. Z gréckej mytológie nás inšpirovala myšlienka, že „každá žena, ktorá môže mať deti, je obdarovaná,“ a keďže sme začínali s tehotenskou kolekciou, dávalo nám to zmysel. Dnes sme rozšírili vnímanie našej značky o myšlienku, že každá žena v každom období svojho života môže byť obdarovaná, napríklad si môže dopriať pocit radosti zo šiat, v ktorých sa cíti krásna.

Kde a podľa čoho vyberáte materiály a látky? Máte dodávateľov aj na Slovensku?

Cesta k dodávateľom látok bola dlhá a kľukatá v pravom zmysle slova. Začínali sme úplne od nuly, nemali sme žiadne referencie, vedeli sme len to, že tí najlepší dodávatelia z Európy sa nedajú vypátrať len tak ľahko cez google. A tak sme začali navštevovať pravidelne veľtrh Premiere Vision v Paríži, vďaka ktorému sme si vybudovali relatívne stabilnú sieť dodávateľov prevažne z Francúzska, Španielska a Portugalska. Časť úpletov nakupujeme aj u susedov v Čechách.

Kde čerpáte inšpirácie pri tvorbe dizajnu a pri strihoch?

Aj keď pravidelne sledujem tvorbu „veľkých značiek“ a ich „ready to wear“ kolekcie, najviac ma inšpiruje kombinácia vlastnej potreby (čo mi chýba v šatníku) a inšpirácie z ulíc z celého sveta, ktoré rada sledujem na Pintereste. Do toho príde častokrát nejaký impulz v podobe skladby, obrazu, kombinácie farieb alebo štruktúry látky. Zrazu mám hotový model priamo pred očami.

Zaujímavý posun v našej tvorbe vnímam aj v tom, že kedysi bol najprv model, potom sme naň hľadali látky. Teraz sa nám častejšie deje opačný prípad, že nájdeme látku, a keď zavriem oči, väčšinou ju vidím už na konkrétnom strihu, ku ktorému by sa mi najviac hodila. Na pozadí celého kreatívneho procesu si však musíme pripomínať, že chceme tvoriť módu pre ženy rôznych konfekčných veľkostí a takú módu, ktorú nebudú naše zákazníčky len „lajkovať“, ale nebudú sa ju báť aj reálne nosiť.

Aké sú reakcie zákazníčok, ktoré k vám prídu prvýkrát a možno len tak zablúdia?

Najčastejšie to je prekvapenie. Keď zistia, že sme lokálna značka, ktorá si sama navrhuje modely, že si vyberáme látky a šitie prebieha výhradne na Slovensku. A keď zistia, že si môžu ľubovoľný model dať ušiť na mieru alebo si namixovať svoj vlastný model kombináciou látky a modelu z našej kolekcie, často vidíme tie iskričky v očiach, ktoré dávajú zmysel našej práci.

Koľko žien stojí za realizáciou značky DONEE the Label?

Sme to my dve s Jankou a náš tím krajčírok so svojimi dielňami. Vo svojich úlohách a zodpovednostiach sa dopĺňame. Viac-menej sme obe pripravené robiť všetko. Časom sa však naše agendy vykryštalizovali a úlohu máme podelené podľa toho, k čomu každá z nás prirodzene inklinuje. Janka má na starosti objednávky, koordinuje a rieši všetky záležitosti týkajúce sa výroby, zabezpečuje logistiku materiálu, látok a galantérie medzi dielňami. Tiež má na starosti chod nášho obchodíku. Ja mám zase na starosti koncept našej značky, marketing na sociálnych sieťach a identitu.

Ďalej prinášanie nových nápadov, trend značky, objavovanie nových možností a spoluprác (to je moja najobľúbenejšia agenda), kontakt a vzťah s dodávateľmi, administratívu a účtovníctvo. O zákaznícky servis sa staráme spoločne a tiež si vo vlastnej réžii zastrešujeme produkciu obsahu pre sociálne médiá.

Obidve ste prešli kurzami šitia. Janka vie šiť, zo začiatku šila prvé prototypy. Mali ste v pláne šiť si sami? Čo vás od toho odradilo?

Áno, keď sme začínali, prišlo nám ako samozrejmosť, aby sme si vedeli naše kúsky aj samy ušiť. Veľmi rýchlo sme pochopili, že z kapacitných a časových dôvodov je nemožné rozvíjať značku a zároveň investovať veľa času do šitia. Čas bol od začiatku našej cesty to jediné, čoho stále nebolo dosť, a tak sme sa museli hneď na úvod rozhodnúť, že ak chceme naše kúsky predávať v profesionálnej kvalite, musia ich šiť krajčírky s profesionálnymi skúsenosťami.

Dnes pre nás šije štyri až päť krajčírok, ktoré majú svoj čas vyhradený výlučne pre našu značku. Produkujú taký objem objednávok, aký by sme s Jankou neboli schopné ušiť, ani keby sme pracovali po nociach (úsmev). Ja osobne si však často hovorím a snívam, že raz, keď bude viac času, sa vrátim k šitiu od základov a naučím sa šiť tak, aby som si mohla kedykoľvek z večera do rána „spichnúť“ šaty, ktoré si v ten deň vymyslím.

Bolo náročné nájsť dobré krajčírky podľa vašich predstáv?

Náš tím krajčírok je dnes úplne vyvážený a sme za všetky naše panie krajčírky veľmi vďačné. Z pohľadu zamerania sa krásne dopĺňajú, každá má na základe svojich profesionálnych skúseností inú doménu. Jediná nevýhoda je, že každá z nich pracuje v inej dielni a sú ďaleko od seba. Ak by sme mali centralizovanú výrobu, veľa operatívnych povinností by nám zrazu odpadlo, celý proces výroby by sa zjednodušil.

Nájsť však krajčírku, ktorá má roky skúseností, vie nám ušiť naše modely v kvalite, akú máme nastavenú, a s ktorou si sadneme hodnotovo a ľudsky, sa ukázalo byť náročnejšie, ako by sa mohlo zdať. Preto radšej oželieme vzdialenosť, ako prísť o kvalitné a skvelé kolegynky.

Plánujete rozšíriť sortiment, napríklad o blúzky alebo sukne? Alebo chcete, aby dominoval šatový sortiment?

Pandémia trošku zmenila dopyt našich zákazníčok. To, k čomu pri výbere inklinujú, kopíruje to, čím aktuálne žijú. Najväčší záujem je teraz o kúsky, ktoré sú nositeľné aj doma a vo voľnom čase. Naopak, slávnostnejšie kúsky išli teraz v predaji do úzadia. Dalo sa predpokladať, že sa záujem trošku pozmení vzhľadom na novodobú „home-officovú kultúru”, no nechceli sme pri tvorbe skĺznuť do teplákových súprav, keď samy také nenosíme.

Preto sme doplnili ponuku o košele a topy. Išlo doslova o dieru v našej kolekcii, keďže tieto kúsky si získali okamžite srdcia našich stálych zákazníčok. V blízkej budúcnosti neplánujeme ani tak rozširovať záber – chceme ostať verné našim šatám – skôr máme sny z pohľadu materiálov. Chceli by sme si vyrábať vlastné dizajny, vlastné látky, ktoré nikde inde na svete nenájdeme.

Taká zvedavá otázka. Čo je váš najobľúbenejší kúsok oblečenia? Sú to šaty?

Sama na sebe pozorujem, ako sa mi časom mení a vyvíja vkus. Asi to súvisí aj s meniacim sa pohľadom na moju postavu a s tým, že vekom začínam viac prijímať svoje subjektívne vnímané nedostatky, ktoré ma doteraz vnútorne blokovali pri výbere niektorých kúskov oblečenia.

Typickým príkladom sú džínsy, ktoré som doteraz nemala v obľube, pretože som mala pocit, že mi nesvedčia. Zistila som, že tajomstvo dobre padnúcich džínsov nespočíva ani tak v mojich kilách, ako v ich strihu (úsmev). A tak v poslednom čase sú mojou veľmi obľúbenou kombináciou džínsy s niektorou z našich košieľ z línie KISS OF LIFE. Vo svojich 34 rokoch zisťujem, že aj v takejto kombinácii sa zrazu môžem cítiť žensky, pokiaľ si vyberiem tie správne strihy. Ale niet nad pocit, keď mám na sebe šaty. Veľmi mi imponujú madeirové, tylové či šaty z denimu.

Šaty od vás podčiarkujú ženskosť, ich strih je prijateľný aj pre ženy s nie úplne ideálnymi krivkami. Ste teda akýmsi svetlým bodom aj pre ženy, ktoré majú problém nájsť si niečo na seba v bežných reťazcoch. Stretávate sa s pozitívnymi spätnými väzbami aj práve z tohto dôvodu?

Veľmi často. Až takmer 40 % objednávok je šitých na mieru alebo s úpravami. Je to pre nás určite náročnejšia cesta a výrazne by sme si uľahčili prácu, keby sme ponúkali len konfekciu alebo dvojčísla ako niektoré iné značky, no ten pocit, ktorý sa dostaví, keď vidíme usmievavú a spokojnú zákazníčku, je „najviac”. Aj preto sa k nám zákazníčky vracajú a my si to nesmierne vážime. Máme dokonca veľa zákazníčok, ktorých miery máme zaznačené a modely im štandardne prispôsobujeme na ich postavu.

Čo je pre vás priorita v rámci marketingu, prípadne ktoré sú tie vaše „ťažné kone“?

Z pohľadu marketingu využívame najmä Instagram a Facebook, ale priznám sa, že mám voči tejto oblasti neustále výčitky. Nechceme si marketing nechať spravovať inou osobou, pretože som presvedčená, že marketing za malou lokálnou značkou ako sme my, by dnes mal byť v prvom rade osobný a dôveryhodný, a navyše ma baví a mám o ňom jasnú predstavu. Nezvyšuje nám na naň však toľko času, koľko by sme chceli, a tak nevyužívame všetky možnosti, ktoré dnes sociálne siete ponúkajú.

Miška, vy ste zároveň aj mamou. Ako sa vám darí zachovať balans medzi rodinným a pracovným životom?

Ešte pred materstvom by som asi mohla byť pokojne považovaná za prototyp ženy – „workoholičky“ s veľmi silným zameraním na výkon, prácu a výsledky. Tak som bola vychovaná, takéto správanie bolo v mojej rodine oceňované, takže logicky som kráčala v týchto šľapajach.

S blížiacim sa odchodom na materskú dovolenku som cítila, že to bude „kultúrny šok“  prejsť z kalendára preplneného mítingmi a termínmi na kalendár relatívne prázdny, s jediným fixným
termínom široko-ďaleko u pediatričky. Asi aj preto, že som v tom období prežívala zároveň najbolestivejšie obdobie, kedy nás opustila moja mamina, potrebovala som myseľ zamestnať prácou a kreatívne sa realizovať. Aj preto vzniklo DONEE.

Počas tých necelých piatich rokov som určite dostala mnoho lekcií, kedy som sa potrebovala naučiť práve spomínanému balansu medzi prácou a rodičovstvom, ale tiež mnohým iným veciam, napríklad tomu, že už nie všetko môžem mať pod kontrolou a nie všetko musím robiť na 120 percent. V mnohých ohľadoch to bude pre mňa ešte dlhá cesta, ale momentálne si myslím, že to máme doma aj v práci, aj v mojej hlave celkom vyladené. V neposlednom rade, bez podpory môjho manžela by to nešlo, a preto som mu veľmi vďačná, že mi umožnil sa venovať popri materskej aj tomuto projektu.

Aké je vaše motto v ťažkých chvíľach?

Ja som idealista kombinovaný s optimistom, takže nezvyknem nejako výrazne upadať do smútku a pasivity. Naopak, v ťažkých chvíľach sa snažím ešte viac zmobilizovať a prichádzať s riešeniami, nápadmi a aj ich realizovať. Dosť často si zvyknem lietať vo svojich snoch, a keďže som tiež veľmi netrpezlivá, najradšej by som ich všetky videla hneď aj zrealizované. Keď si tak v hlave prechádzam náročnejšie obdobia v DONEE, vždy nám ich pomohla preklenúť aktivita a tvorba.

Povedzte nám tri rady pre ženy, ktoré túžia ísť za svojím snom.

Za zásadný krok v úvode rozbehu našej značky teraz spätne vnímam to, že sme si náš sen doslova „upratali“. Vďaka Anke a Nadi z Levosphere sme ho spoločne rozbili na drobné a vytvorili sme niečo ako identitu značky. Bola to taká naša biblia, od ktorej sa následne odvíjalo všetko (tvorba, marketing, rozvoj značky) tak, aby to dávalo ako koncept hlavu a pätu. Bez tohto kroku by sa mi veľmi ľahko stalo, že si uletím na nových nápadoch, ktoré ma denne zaplavujú. Ja som taký „nadchýňač“. Pri budovaní značky je dôležité ísť konzistentne v jednej línii, nie roztrieštiť svoju energiu na milión smerov, čoho by som bola schopná (smiech).

Druhá vec – netuším, či je to univerzálna rada, ale mne sa osvedčilo veriť svojmu srdcu a intuícii, a nenechať ich rozhodnutia spochybňovať rozumom, strachom či predsudkami.

No a v neposlednom rade, nevyhnutnou súčasťou je tiež podľa mňa tvrdá a poctivá práca. Nezaujímať sa o iných, o konkurenciu – či niekto prišiel k niečomu jednoduchšie, či existujú nejaké skratky k výsledku, ale pomaly a konzistentne na sebe každý deň pracovať a, síce malými krôčikmi, ale približovať sa k cieľu.

Zdroj foto: Archív M. M.

Zakladateľka značky Heavenly: Aj vo veľkom meste sa dá žiť udržateľný život