Júlia Micháleková: Biznis rozhodnutia by sa mali robiť na základe dát, nie len na základe pocitov

0
Júlia Micháleková: Biznis rozhodnutia by sa mali robiť na základe dát, nie len na základe pocitov

Júlia Micháleková je konateľka firmy DASE, ktorá sa ako jediná na Slovensku venuje digitálnej analytike. V rozhovore nám prezradla:

  • ako sa dostala k svojej profesii,
  • čo je pre ňu v práci to najzaujímavejšie a najťažšie,
  • kde podľa nej robia marketéri najväčšiu chybu,
  • aké marketingové kanály využíva jej firma,
  • aké je mať kanceláriu v HubHub coworking centre,
  • akému zaujímavému hobby sa venuje.

Máte bohaté skúsenosti z marketingu. Ako ste začínali a čo vás k tejto oblasti prilákalo?

Študovala som marketing na UCM v Trnave. Na tejto oblasti ma lákalo, že to bolo niečo úplne nové. Keď som ja začala študovať (rok 2006) predmet ako online marketing neexistoval. Celkovo slovo “marketing” takmer nikto nepoznal. Keď som chcela niekomu vysvetliť, čo študujem, povedala som proste, že reklamu (úsmev).

V poslednom ročníku štúdia som začala stážovať v online makretingovej agentúre Visibility. Pol roka som robila zadarmo a potom ako brigádnička. Po škole som nastúpila na full time. Robila som SEO a prakticky všetko som sa naučila až v praxi, keďže v škole sme online vôbec nemali.

Osem rokov ste riadili marketingovú agentúru Visibility. Čo vám táto skúsenosť dala?

Osem rokov som tam pracovala, z toho 2 roky som bola SEO projektová manažérka, 3 roky som viedla rôzne tímy a 3 roky som viedla celú agentúru.

Dalo mi to hlavne skúsenosti. Ja som typ človeka, ktorý si miluje študovať teóriu. Vždy, keď ma niečo zaujíma, tak si k tomu čítam knihy, články a robím kurzy. Nenasledujem však slepo to, čo sa naučím, ale skúšam to v praxi a zoberiem si z toho to, čo mne vyhovuje najviac. Roky vo Visibility mi teda dali možnosť si to všetko skúšať v praxi a tým pádom si vyformovať vlastný štýl riadenia ľudí a firmy.

Ako ste sa stali konateľkou DASE?

DASE vznikla zaujímavým spôsobom (úsmev). Pred 5 rokmi som ešte viedla Visibility a tá je súčasťou Everywhere Network, čo je neformálna sieť agentúr z Francúzska, Holandska, Nemecka, Švédska a ďalších krajín.

Majitelia a šéfovia týchto agentúr sa stretávajú na pravidelnej báze. Na jednom z týchto stretnutí zistili, že hlavne Holanďania, Nemci a Švédi majú dopyt po pokročilej digitálnej analytike na naozaj vysokej úrovni. Nemajú na to ľudí a preto vznikla idea medzinárodnej analytickej akadémie.

Každá z tých firiem tam poslala dvoch svojich ľudí s tým, že na Slovensku mal vzniknúť tím 5 analytikov v rámci Visibility. Nakoniec sa dohodlo, že to bude samostatná firma. A tak vznikla DASE, kde boli spolumajitelia nemecká firma Morefire a holandská firma Maxlead. Potrebovali konateľa na Slovensku a keďže poznali mňa a moju prácu, tak ma na túto pozíciu oslovili.

Čomu sa firma venuje?

Zaoberáme sa digitálnou analytikou. Dva roky sme fungovali tak, že sme robili hlavne pre naše materské spoločnosti. Nepotrebovali sme robiť žiadny aktívny marketing ani sales. Dovtedy som sa stíhala venovať DASE-u jeden deň v týždni a fungovalo to. Koncom roka 2018 sme sa dohodli, že chceme firmu začať viac rozvíjať. Tak som sa stala spolumajiteľka a venujem sa rozvoju DASE na Slovenskom trhu.

Akí sú vaši klienti?

Ako som spomínala vyššie, zo začiatku sme pracovali hlavne pre zahraničie. Dnes už asi 50% našich klientov tvoria slovenské firmy. Zvyšok sú holandskí, nemeckí a veľkí medzinárodní klienti.

Pre koho sú vaše služby určené?

Naše služby sú určené pre všetkých, ktorí chcú robiť biznis rozhodnutia na základe dát, nie len na základe pocitov (úsmev). Na pravidelnej báze spolupracujeme s väčšími firmami a korporáciami. Máme však aj stredné a menšie firmy, ktoré školíme alebo im pomáhame jednorázovo nastaviť analytiku.

Jedným z našich cieľov je pozdvihovať úroveň analytiky na Slovensku. Preto tvoríme naozaj veľa obsahu o digitálnej analytike úplne zadarmo. Stačí sledovať náš blog alebo YouTube kanál.

Aké je to pôsobiť v riadiacej pozícii?

Ako kedy (úsmev). Očividne to mám rada, inak by som sa tomu roky nevenovala. :) Aktuálne mám však obdobie, kedy je to pre mňa trošku náročnejšie. Keď roky vediete firmy, tak si uvedomíte, že si vlastne nikdy neoddýchnete. Aj keď idem na dovolenku, aj keď sa dám offline, stále viem, že som zodpovedná za celý chod firmy a za ľudí v nej. Nemôžem sa len tak vypnúť, odísť či dať si sabatikal.

Čo vás najviac baví?

Firmy riadim nie pre peniaze, ale preto, že ma baví tvoriť priestor, v ktorom ľudia môžu rásť a rozvíjať sa. Nič ma neteší viac, ako to, keď vidím motivovaných ľudí, ktorí robia to, čo ich baví a ako popritom rastú. Občas ten ich rast znamená aj odchod z firmy, ale to je tiež v poriadku.

Tiež pôsobím vo firmách, ktoré sa snažia vrátiť späť do spoločnosti nejakú hodnotu. My v DASE chceme (aj zadarmo) pomáhať firmám robiť dobré rozhodnutia a tým podporovať podnikateľské prostredie na Slovensku.

Na druhej strane však musím byť aj praktická. Ak všetko hore uvedené chceme robiť, musíme zarábať peniaze. Som tabuľkový typ, mám plány, ciele, čísla a štatistiky. Občas musím byť rázna a striktne racionálna. A to ma najviac baví. Nachádzať balans medzi ráciom (firma musí fungovať a zarábať) a medzi emóciami (chceme mať spokojných ľudí a tvoriť hodnotu).

Kde robia podnikatelia alebo marketéri podľa vás najväčšie chyby?

Ako hlavný cieľ si dávajú zisk či rast. Robiť viac, zarábať viac, mať viac ľudí, obsluhovať viac trhov. Cieľom by mala byť kvalita, nie kvantita. Firma musí napredovať. Ak stagnuje, dobrí ľudia ju opustia. Avšak cieľom by nemal byť samotný rast. Rast a rozvoj by sa mal diať s cieľom tvoriť kvalitu, hodnotu a udržiavať si dobrých ľudí.

Máte svoju kanceláriu v coworkingu HubHub. Prečo ste si vybrali práve toto miesto?

Sme malá firma a ja osobne som rada. Páči sa mi naša kamarátska atmosféra a blízkosť s ľuďmi. Zároveň sme však chceli spoznávať aj iných ľudí a firmy. Lákala nás atmosféra coworking-u, kde ale zároveň máme náš vlastný kancel. Hub Hub sme si vybrali, lebo sa nám páčia priestory svojou atmosférou, dizajnom. Páčia sa nám hry v chill-out zóne (úsmev).

Akí sú ľudia v HubHub-e?

V pohode (úsmev). A tiež personál je veľmi ochotný a ústretový.

Aký je váš work-life balance? Čomu sa venujete v súkromí?

Podľa mňa, nič ako work-life balance neexistuje. Máme len jeden život a mali by sme ho žiť tak, aby sme nemuseli to, čo robíme v práci, kompenzovať aktivitami v súkromí. Samozrejme, sú dni, kedy vás práca vyčerpá, ale taktiež by mali byť dni a chvíle, kedy vás úplne najviac dobije energiou a šťastím. Môžete mať ťažké obdobie v súkromnom živote a práve práca bude pre vás to, čo vás bude najviac tešiť.

Okrem DASE sa venujem rozvoju nového projektu meditovat.online. Jeho cieľom je priblížiť meditáciu čo najväčšiemu množstvu ľudí. Časom tam bude pribúdať stále viac článkov, videí, informácií a hlavne meditácií, ktoré môžete skúsiť. Okrem online obsahu učím meditácie aj naživo. A potom klasika. Šport (lezenie, akrobacia na šáloch), joga, knihy, cestovanie, kamaráti. Milujem pivo (úsmev).

Skúste dať tri rady ženám, ktoré sa rozhodnú začať s vlastným podnikaním.

Zistite si najskôr, čo všetko to obnáša a či vás baví samotný biznis. Často sa stretávame s tým, že ľudia si zo svojho hobby chcú urobiť biznis. Potom však zistia, že to nie je len “zábava”, ale musia riešiť aj praktické veci, ako financie, účtovníctvo, marketing, obchod, zamestnancov a podobne. Na konci dňa robíte 80% biznis a 20% to vaše pôvodné hobby. Tým nechcem nikoho odradiť, ale myslím si, že vás musí baviť aj “robenie biznisu”, aby to fungovalo.

Druhá rada je, že nerobte si všetko samé. Začínajúci podnikatelia majú tendenciu si všetko riešiť sami, lebo nemajú rozpočet. Najlepšie, čo môžete urobiť, je určiť si sféry z podnikania, ktoré vás bavia a chcete robiť vy samé a na sféry, ktoré vás nebavia a nejdú vám, si nájsť ľudí. Možno budete zo začiatku menej zarábať, ale táto investícia sa vám z dlhodobého hľadiska určite vyplatí. Keď ste na všetko sama, je to omnoho náročnejšie, ako keď máte od začiatku podporu v tíme ľudí. Aj dvaja môžu byť tím (úsmev).

Určite si od začiatku poslanie vašej firmy, zadefinujte si značku a ciele. Viac o tomto hovorím vo videu s názvom Marketing pre malú firmu s ešte menším rozpočtom.

Ak sa máte chuť stať susedskou firmou v inšpiratívnom biznis priestore HubHub Coworkingu, stačí im napísať email a prísť na prvú návštevu.

Zdroj foto: HubHub, Mlynské Nivy 5 v Bratislave

žiadne príspevky na zobrazenie