Lietadlá vs. eko vzducholode: Chceli by ste letieť v takomto luxusnom modeli?

0
Lietadlá vs. eko vzducholode: Chceli by ste letieť v takomto luxusnom modeli?

Letecká doprava je čoraz väčším tŕňom v oku u mnohých, ktorí si uvedomili jej dopady na životné prostredie. Napriek množstvu výhod, ktoré prináša, sa zo strany „zelených“ hnutí začal stupňovať tlak na aerolínie a výrobcov dopravných prostriedkov. Niektorí z nich na to reagujú pohotovými nápadmi, ktoré by mali zvýšiť dôraz na šetrný prístup.

Jednou zo spoločností, ktoré sa neboja revolučných nápadov schopných prispieť k postupnej transformácii dopravy na čistejšiu a šetrnejšiu, je rozrastajúca sa firma Hybrid Air Vehicles. Už jej názov napovedá, že ide o firmu, ktorá sa zameriava na vzdušné dopravné prostriedky. V tomto prípade ale nejde o lietadlá. Časť jej aktivít sa uberá smerom k výrobe vzducholodí, ktoré by podľa slov vedenia britskej firmy mohli postupne nahradiť „škodlivejšie“ lietadlá.

Dopady leteckej dopravy na životné prostredie:

– letecký priemysel má 5 % podiel na globálnom otepľovaní

– približne 2,4 % všetkých svetových emisií CO² je z lietadiel

– emisie z leteckej dopravy v EÚ sa od roku 1990 zdvojnásobili

– dôvodom rastu je takmer trojnásobne vyšší počet cestujúcich

­– na 1 pasažiera pripadá o 127 g CO² viac ako pri jazde autom

Vzducholode znížia záťaž na životné prostredie

Alarmujúce čísla prezentované viacerými inštitúciami na čele s Európskou agentúrou pre životné prostredie by sa mohli výrazne znížiť postupným nahrádzaním lietadiel tzv. „eko“ vzducholoďami. Návrh jednej z takýchto vzducholodí, ktorá by sa využívala ako komerčný dopravný prostriedok, predstavila práve britská spoločnosť. Ide o model Airlander 10, ktorý sa v prípade úspešného spustenia výroby stane šetrnejšou a podľa mnohých aj komfortnejšou alternatívou voči klasickým lietadlám.    

Komfortná vzducholoď s kapacitou až 100 miest

O komfort na palube vzducholode sa postará veľká kabína s rozľahlým priestorom, v ktorom budú širšie uličky slúžiace na občasný voľný pohyb. Tie budú obklopovať sedadlá, do ktorých sa bude môcť pohodlne usadiť až 100 cestujúcich. Na každého z nich čakajú plyšové sedačky s omnoho voľnejším priestorom pre nohy ako v lietadlách. Jazdu im spríjemnia aj veľké okná tiahnuce sa od stropu až po podlahu, vďaka čomu budú mať počas celého letu planétu ako na dlani. Ďalšou prednosťou bude luxusne vybavená reštaurácia a zopár oddelených miestností s posteľami, vďaka čomu sa vzducholoď stane akýmsi malým hotelom priamo vo vzduchu.

Airlander 10 môže znížiť emisie o viac ako 70 %

Napriek tomu, že práve pohodlie bude pre väčšinu pasažierov najdôležitejšie, britská firma sa chce presadiť skôr ekologickým rázom vzducholode. Let modelom Airlander 10 má byť totiž výrazne šetrnejší ako let lietadlom, čo môže v čase stúpajúceho dôrazu na ochranu životného prostredia priniesť výrobcom celosvetový úspech. „Eko“ vzducholoď vyprodukuje o 70 až 75 % menej emisií ako lietadlá. Tým sa ale rozsah jej úspory nekončí. Výrobcovia chcú neskôr prísť s hybridno-elektrickým modelom, ktorý zníži emisie o 90 %. Do roku 2030 je v pláne uviesť na trh aj plne elektrický model s nulovými emisiami.

Všetko nasvedčuje tomu, že vzducholoď Airlander 10 neostane iba pozoruhodným návrhom, ale v blízkej budúcnosti začne naozaj lietať. Firma Hybrid Air Vehicles už dokázala získať značnú finančnú podporu na realizáciu projektu, ktorého výsledkom má byť spustenie výroby viacerých vzducholodí a ich následná komerčná prevádzka. Do ich výroby investovala britská vláda aj americké ministerstvo obrany. Zopár miliónov sa firme ušlo aj z grantov z Európskej únie. Prvé modely tak môžu vzlietnuť na oblohu v rokoch 2024-2025. Ročne by ich malo byť vyrobených 10 až 12, v prípade úspechu sa plánovaný počet nových vzducholodí určite zvýši.

Zdroj foto na titulke: www.pixabay.com

žiadne príspevky na zobrazenie