Mária Reháková: Moja kreativita má základ v biznis pláne

0
Mária Reháková: Moja kreativita má základ v biznis pláne

Viete, kto stojí za každoročnou anketou Slovenka roka? Majiteľka úspešného vydavateľstva STAR Production a organizátorka módnych dní v Bratislave, Mária Reháková (67 r.) nám v rozhovore pre akčné ženy prezradila:

  • či aj v noci odpovedá na emaily,
  • v čom má základ jej kreativita,
  • aké sú momentálne najväčšie mediálne trendy v reklamnom priestore,
  • čo pre ňu znamená úspech a prečo sa darí Slovenke vychádzať už od roku 1948?

Čo ste vyštudovali a ako ste sa dostali do mediálneho fachu?

Vyštudovala som zahraničný obchod na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Do mediálneho prostredia som sa dostala prostredníctvom public relations, nevyhnutných pri propagácii kultúrnych podujatí, ktoré som na Slovensku po roku 1989 organizovala ako jedna z prvých. Svetoznáme muzikály ako Dracula, Johanka z Arcu, Excaliber, Pomáda, Galileo Galilei alebo dlhoročné organizovanie Zlatého koncertu, na ktorom sa každý rok predstavili slovenské a české hviezdy populárnej hudby, vyžadovalo dobré vzťahy s médiami, ale aj kontakty.

Práca v médiách je náročná  a ľudia na čele vydavateľstva alebo periodika pracujú nonstop. Ako to máte vy?

Mám to rovnako. Pohybujem sa vo svete neustáleho prílevu informácií, ktorým sa musíte podriadiť. Beriem to ako fakt a nevyhnutnosť, ktorá ma však neoberá o energiu, ale naopak, dodáva silu ísť ďalej. Jedine sa snažím eliminovať neustále telefonovanie, selektujem podujatia a dala som si záväzok, že v noci sa budem venovať spánku a nie odpovediam na maily, ktoré sú síce dôležité, ale aj to musí mať isté hranice.

Čomu sa ako majiteľka venujete najviac?

Najviac sa venujem obchodným rokovaniam s inzerentmi, ale aj obsahovej štruktúre jednotlivých periodík a projektom, ktoré sú súčasťou vydavateľstva. Anketa Slovenka roka, Slovenský deň kroja, Bratislavské módne dni, Veľvyslanectvo mladých, ktorým podporujeme talentovaných študentov, to všetko vyžaduje hodiny komunikácie s tímom vo vydavateľstve, ale aj s partnermi dôležitých inštitúcií a podnikov, ako aj detailné plánovanie výstupov v mediálnom celoslovenskom priestore.

Čo vám berie najviac pracovného času a chceli by ste, aby to tak nebolo?

Najťažšia je komunikácia s najbližšími ľuďmi. Niekedy by som si želala, aby som niektoré veci nemusela zdôrazňovať viackrát, ale asi o tom to je: neustála kontrola distribúcie, predaja, obsahu magazínov, nastavenie projektov, lebo v našom biznise sa chyby vypomstia.

Ktorá aktivita v práci vám robí, naopak, najväčšiu radosť?

Vždy sa teším na porady vedenia, kde sú konštruktívne debaty. S profesionálmi sa každý posúva ďalej. Mám rada aj prácu s číslami. Moja kreativita má základ v biznis pláne:-).

Prečítajte si aj:  Riaditeľka Ligy proti rakovine Eva Kováčová: Našou snahou je pomáha ľuďom tak, ako by sme pomáhali rodine

Na čo ste najviac hrdá, ak by sme sa rozprávali o úspechoch a čo pre vás úspech znamená?

Som hrdá, že sa nám vo vydavateľstve podarilo udržať jednu z najstarších printových značiek na Slovensku. Slovenka vychádza nepretržite od roku 1948 a túto kontinuitu sa nám podarilo zachovať. Je to úspech zachovať aj v súčasnosti a za dobrých obchodných a inzertných podmienok tento výnimočný titul. Je to úspech nielen môj, ale aj redaktorov, ktorí v redakcii pôsobili a pôsobia. A čo pre mňa znamená úspech? Akceptáciu našich titulov v mediálnom priestore v zmysle zachovania dôveryhodnosti a kvality.

Dokážete sa aj zastaviť a nemyslieť na prácu?

Dokážem najmä v záhrade, kde sa sústredím vyložene na stromy a kvety, ale aj keď som so svojimi vnukmi. Mám štyri vnučky a troch vnukov, s ktorými si čítame, spievame, rozprávame sa… Jedine vtedy nechávam prácu za dverami (úsmev).

Čo je pre vás najväčším relaxom?

Ako som povedala – rodina, kvety, stromy, ale aj knihy a dobrý televízny seriál. Často relaxujem aj v mojom rodičovskom dome v Radvani pri Banskej Bystrici. Je to návrat do pekných spomienok s rodičmi, detstva a mladosti.

Aké sú podľa vás momentálne najväčšie mediálne trendy v reklamnom priestore?

Spájanie reklamného vizuálneho priestoru s PR materiálmi. Rovnako sústredenie sa na rôznorodé aktivity, na ktorých spoločne s vydavateľstvom participujú aj dlhodobí klienti.

Bez čoho/ bez koho si v práci neviete predstaviť svoje fungovanie?

Mám okolo seba tím ľudí, s ktorými som vo vydavateľstve začínala a bez tých by to bolo asi náročné, lebo sme vo fáze, že si dokážeme čítať už aj myšlienky. Vždy je  náročné existovať spolu dlhé roky, ale fakt, že sa poznáme, má skôr plusy ako mínusy.

Aké sú vaše najbližšie plány?

Sledujem vývoj mediálneho a najmä reklamného trhu. Od toho sa budú odvíjať aj moje ďalšie plány.

Prečítajte si aj rozhovor s Adelou Vinczeovou: Nikdy som sa necítila byť svojou popularitou obmedzovaná. Žijem si normálny život

Mnohé mediálne domy svoje tituly aktuálne predávajú. Viete si predstaviť, že by ste niekedy „svoje“ deti ako napríklad Slovenka odovzdali do rúk niekomu inému?

Slovenku sme budovali s tým, aby sme ju tvorili čo najdlhšie. Pre generáciu, ktorá s ňou vyrastala, pre generáciu, ktorá je s ňou spojená rodinne, ale aj pre tých, ktorým bulvárne médiá nič nehovoria. Zatiaľ si neviem predstaviť situáciu byť bez tohto kultúrneho časopisu, ale som realista. Všetko sa odvíja od reality na mediálnom trhu.

Alebo by ste prijali investíciu a odovzdali časť svojho portfólia inej spoločnosti?

O tomto je ešte predčasné hovoriť.

Na aký pracovný úspech ste najviac hrdá?

Ako som povedala, na vybudovanie vydavateľstva s periodikami s dôveryhodným obsahom. A samozrejme, na projekty, ktoré sa stali v súčasnosti významnými celoslovenskými podujatiami.

Je niečo, čo by ste urobili teraz inak v rámci práce?

Vždy sa dá všetko urobiť inak. Možno by som bola na seba menej prísna, ale kvalita si vyžaduje náročnosť… Som vďačná za každý okamih a každý rok namáhavej, ale peknej a zmysluplnej práce.

Pod časopisom Slovenka je aj prestížna súťaž Slovenka roka. Ktorá Slovenka vám najviac utkvela v pamäti?

Každá z nominovaných Sloveniek je pre mňa – a nielen pre mňa – víťazkou. Sú to ženy, ktoré si zaslúžia našu pozornosť aj poďakovanie a každej patrí moje veľké ĎAKUJEM.

Neuvažovali ste aj nad mužskou verziou Slovák roka?

Niekedy pri dobrej večeri asi aj áno. Ale ostalo iba pri úvahách (úsmev).

Prečítajte si aj rozhovor s Katkou Brychtovou: Od ľudí dostávam veľa lásky a dobrej energie

Aké sú podľa vás slovenské ženy?

Krásne, milé, pracovité, obetavé, priateľské, ale aj málo sebavedomé, čo sa prejavuje pri takmer každej Slovenke roka. Zavoláme úžasnej a uznávanej dáme a ona povie: Prečo práve ja? Veď sú aj lepšie. Myslím, že by sme si mali viac vážiť to, čo sme dosiahli a byť na seba hrdé.

Ak by ste mali povedať tri vety žene/ženám, ktoré by to boli?

Bola by to veta mojej mame. Povedala by som jej, ako veľmi veľa pre mňa znamenala a ako veľmi mi chýba…

Ďalšiu vetu by som povedala mojej starej mame – ďakujem, že si ma povzbudzovala do štúdia.

Tretiu vetu by som povedala sebe – žiješ tak, ako najlepšie vieš a to najlepšie zo seba odovzdávaj svojim vnučkám a všetkým ženám, ktoré sú v tvojej prítomnosti. Nežijeme len pre seba, ale aj pre druhých.

 

Ďakujem za rozhovor.

Zdroj foto: Ramon Leško, Ivona Orešková

 

 

 

 

 

 

 

 

 

žiadne príspevky na zobrazenie