Michaela Králiková: Nemám rada, keď sa ľudia alebo značky na niečo hrajú

0
Michaela Králiková: Nemám rada, keď sa ľudia alebo značky na niečo hrajú

Michaelu Králikovú možno poznáte ako skvelú kuchárku z televíznej show Masterchef, ale jej kulinárske umenie zďaleka nie je to jediné, čomu sa venuje.

Michaela je neskutočne všestranná žena – založila vlastnú kaviareň, vydala dve knihy, venuje sa téme osobného rozvoja, marketingu, vedie semináre, vzdeláva sa a robí mentoring. A okrem toho je mamou troch detí.

V rozhovore nám prezradila:

  • kedy začal jej vzťah k vareniu,
  • čo bolo najnáročnejšie v začiatkoch podnikania,
  • ako jej pandémia prekazila plány,
  • v ktorej oblasti svojich aktivít sa cíti najlepšie,
  • aké webináre pripravuje a pre koho sú určené pomôžu.

Ste známa z kuchárskej show MasterChef. Kedy vás to začalo ťahať ku kulinárskemu umeniu?

Vyrástla som na dedine pri Trenčíne, kde sa vždy veľa a dobre varilo. Vychovala ma mamina a babka, ktoré mali veľký vplyv na môj vzťah k vareniu a celkovo k životu. Už ako malá som sa motala v kuchyni, pomáhala pri varení domáceho marhuľového džemu až po vianočné pečenie. Doteraz spomínam, ako som urobila mame prvú tortu na jej 40tku či slávnostnú silvestrovskú večeru, kde som 4 chodové menu napísala vlastnoručne na ozdobný papier.

Následne ste vydali knihu receptov a založili vlastnú cukráreň. Čo bolo pri začiatkoch podnikania to najnáročnejšie?

Myslím, že vstup do podnikania v gastre mi uľahčil mediálny výtlak, ktorý priniesla moja účasť v TV show Masterchef. Pomohlo to môjmu brandu a stoličky kaviarní sa zapĺňali rýchlejšie, ako keby som otvorila nejaký anonymný podnik. Ale aj napriek tomu som mala veľký strach, či to bude fungovať dlhodobo.

Zodpovednosť za zamestnancov, ich výplaty, ich rodiny a, samozrejme, aj za moju vlastnú bola veľká a ťaživá.

Najnáročnejšie pre mňa bolo skĺbenie roly mamy a podnikateľky. Neraz so mnou deti museli ísť do práce, pamätám ako dcéra zaspala na večernej smene v kaviarni keď vypadol personál alebo ako som rovno z pôrodnice išla ozdobiť tortu do výroby, pretože cukrárka ochorela.

Pandémia koronavírusu vám prekazila plány v podnikaní, ako ste to niesli?

V najlepšom období sme mali 3 bistro-kaviarne Kralikova Cafe (Malacky, Stupava, Záhorská Bystrica) a výrobu – manufaktúru Kralikova Manufacture na koláče a drobné snacky. Tá dovážala nielen do našich, ale aj iných kaviarní po celom Slovensku (napr. Panta Rhei, Yeme a pod.).

Mali sme viac ako 20 zamestnancov a manažment bol naozaj náročný. COVID a rozvod však skrížili plány a rozhodla som sa z tohto podnikania vystúpiť. Rozhodnutie nebolo vôbec jednoduché, kaviareň som vnímala ako svoje štvrté dieťa, ale uvedomila som si, že je časť pustiť ho a nechať ísť vlastnou cestou. Kaviareň v Malackách zostala, no už nenesie moje meno a výrobu som nadobro zatvorila.

Nedávno ste sa stali Certifikovanou trénerkou pre podnikanie a soft skills. Kedy u vás vznikla táto túžba po vzdelávaní v marketingu? Zužitkovali ste v tom aj skúsenosti z vášho vlastného podnikania?

Od malička som mala vzťah k vzdelávaniu. Pochádzam aj z učiteľskej rodiny, takže som to možno aj trochu zdedila. Už na strednej škole som učila angličtinu, na vysokej som spolužiakov doučovala gréčtinu a hebrejčinu. Vždy ma bavilo vzdelávanie a posúvanie ľudí. Na ročnej stáži v USA som sa venovala témam discipleshipu a mentoringu.

Keď som rozmýšlala čo ďalej, veľa ľudí mi povedalo, že by bolo cenné, keby som ďalej zdieľala svoje skúsenosti z podnikania, manažmentu, ale aj osobného rastu, vyhorenia, EQ, soft skills a pod. Preto som sa rozhodla ašpirovať za Google Trénerku, kde som nakoniec aj uspela.

Na čo vsádzate pri budovaní osobnej značky?

Budovanie značky alebo brand building je dnes silná téma. Ja v prvom rade vsádzam na autentickosť a úprimnosť. Aj mňa už ľudia vnímajú ako značku a dosiahla som to len tým, že som sama sebou. Nemám rada, keď sa ľudia alebo značky na niečo hrajú.

Mnohé svetové značky si uvedomili, že nestačí založiť firmu a začnete zarábať, ale že značka sa musí stať pre zákazníka osobná a potrebuje si s ňou vytvoriť vzťah. Každý brand je ako osoba – má svoj štýl, má jazyk ktorým hovorí, svoje hodnoty, svoje farby, svoju osobnosť.

Ste všestranná žena – píšete knihy, vediete kurzy, prednášate, mentorujete a vynikáte v kuchárskom umení. Okrem toho ste mamou troch detí. V akej roli sa cítite najlepšie?

Je to tak. Robím toho veľa a niektoré činnosti sú celkom rôzne. Minulý víkend som bola variť pre 300 ľudí v Tatrách zážitkovú večeru, tento týždeň ma čakajú mentoringy na tému sociálnych sietí, brand buildingu, ale aj nahrávania video kurzov na témy vyhorenia a publikačných zručností.

V ktorej pozícii sa však cítim najlepšie? Najlepšie sa cítim, keď môžem byť sama sebou. Rada svoj program vyvažujem. Mám rada spoločnosť a prednášanie, ale viem si vychutnať samotu, tráviť čas so sebou a napríklad písať knihy alebo kreatívny copywriting pre rôzne značky. Mám rada svoje flow.

Čo máte na svojej práci najradšej? Je niečo, čo v rámci podnikania nerada robievate?

Na svojej práci mám najradšej slobodu. Môžem si vyberať projekty, ktoré sa mi páčia a ktoré mi dávajú zmysel, ale tiež môžem odmietnuť ponuku, ktorá nie je v súlade s mojimi hodnotami a poslaním. Nerada sa venujem technickým veciam, účtovníctvu a papierom, ale už som si zvykla a praktizujem “eat the frog first”.

Na čo sa môžu tešiť účastníčky webináru Marketingový mix?

Povieme si o základoch marketingu, o rôznych formátoch, kanáloch a typoch reklám. Namiešať ten správny marketingový mix je tak trochu alchýmia. Budeme sa rozprávať o tom, čo je brandová a výkonnostná reklama, a aký je medzi nimi rozdiel.

A čo sa dámy naučia na vašom webinári Public speaking?

Dámy sa naučia, že niečo sú gény, no rečníckym skills (verbálnym aj neverbálnym) sa dá aj naučiť. Najsilnejší nástroj každého rétora je autenticita. Povieme si, ako sa pripraviť, praktizovať, zachovať si pozitívny mindset, vtiahnuť publikum a pritom stále zostať sebou.

Aké máte plány do budúcnosti?

Mám viac osobných aj pracovných plánov a budem šťastná, ak aspoň niektoré zrealizujem. Chcela by som sa viac venovať projektom, ktoré mi dávajú zmysel a robia ma šťastnou, pretože pri nich môžem napĺňať svoje poslanie.

Prioritou sú, samozrejme, moje tri deti, ktoré sú vo veku, keď potrebujú najviac môjho času a mentoringu. Pracovne sa túžim posunúť v oblast mentoringov, vzdelávania na tému soft skills a kreatívneho písania. Píšem ďalšiu knihu a tiež chystám jeden úplne nový projekt – nový brand, ktorý by mal uzrieť svetlo sveta na jeseň.

Skúste nám dať tri rady pre ženy ako dosiahnuť svoj sen.

Ver si a nepochybuj o sebe.

Neboj sa vykročiť mimo svojej komfortnej zóny.

Nikdy nie je neskoro začať odznova.

žiadne príspevky na zobrazenie