Lucia Vojček: Neurobte si zo svojho podnikania ešte horšie zamestnanie, ako ste mali predtým

0
Lucia Vojček: Neurobte si zo svojho podnikania ešte horšie zamestnanie, ako ste mali predtým

„Najťažšie bolo ustáť si svoje rozhodnutie aj pred svojimi najbližšími,“ hovorí o začiatkoch svojho podnikania Lucia Vojček, majiteľka eshopu Milado. Odporúča dávať si pozor, aby sa z podnikania nestalo ešte horšie zamestnanie, ako sme mali predtým. V rozhovore nám prezradila:

  • ako prišla k nápadu založiť eshop s textilom,
  • čo bolo na začiatku podnikania najťažšie,
  • akú formu podnikania si zvolila a prečo,
  • čo jej pomáha pri účtovníctve,
  • aké marketingové nástroje využíva.

Vybudovali ste eshop s textilom, Milado. Ako vznikol tento nápad a ako si spomínate na svoje podnikateľské začiatky?

Milado je stále na začiatku a neviem sa mu ešte naplno venovať, nakoľko som aktuálne na materskej. No nie je to môj prvý eshop. Podnikať som začala zhruba pred 7 rokmi v úplne inom smere. Rozbehla som eshop so svadobnými a darčekovými prevažne hand-made vecičkami. Po narodení druhého synčeka som však musela urobiť ťažké rozhodnutie a kvôli nedostatku času som posunula eshop niekomu inému.

Vrátim sa však k Miladu. Ako to zvyčajne býva, mamičky na materskej vždy niečo vymyslia. A keďže nedokážem “nič nerobiť” rozhodla som sa, že sa naučím šiť chalanom oblečenie. A tak som sa dostala k látkam a výrobe detského oblečenia. Ja si vždy razím svoju cestu, a postupne sa to vykryštalizovalo tak, že si tvorím sama patterny na látky, z ktorého sa následne oblečenie šije.

Čo ste vtedy považovali za najťažšie pri začiatkoch podnikania?

Za najťažšie? Ustáť si svoje rozhodnutie aj pred svojimi najbližšími. V praxi to nefunguje tak, že máte skvelý nápad, urobíte si eshop a ľudia nakupujú. Po možno prvých pocitoch úspechu príde obdobie, že vás akoby nikto nevidí. Vaše okolie vás síce bude podporovať, ale pokiaľ nebudú výsledky, budú vám nenápadne hovoriť, že to nemá zmysel.

A práve toto obdobie si myslím bolo najťažšie, veriť v seba a nevzdať to, hoci všetci ostatní to vzdajú. A potom, keď prišiel ten „bod zlomu“ nielen ľudia okolo, ale ani ja som nechápala, čo sa vlastne deje. Dnes viem, že za úspechom bola moja viera v to, že ja to dokážem. A výsledky prišli také, o akých som ani nesnívala.

Prečítajte si aj rozhovor s Karin Kniez: Pri akejkoľvek cene je rozhodujúce vysvetliť úžitok toho, čo predávam

Akú formu podnikania ste si zvoli a prečo?

Keď som založila eshop, rozhodla som sa pre s.r.o. Bolo to z viacerých dôvodov. Viete, keď chcete byť úspešní, očakávajte úspech. Od istého obratu sa vám oveľa viac oplatí s.r.o., a ja som ho mala potom mnohonásobne vyšší. Každopádne je to naozaj individuálne a záleží teda aj od samotných cieľov a vízií. Je rozdiel sem tam niečo vyrobiť a predať, alebo naozaj plánovať vybudovať väčšiu firmu.

Aké marketingové stratégie sa vám najvac osvedčili?

Ach, marketing nebol môj obľúbený predmet. Priznám sa, že pred tými 7 rokmi som také niečo neriešila. Skôr som sa tým začala viac zaoberať teraz. Predtým som sa zamerala na SEO optimalizáciu webu a organické vyhľadávanie, a v podstate objednávky som mala práve cez vyhľadávanie. Nikdy som si reklamu neplatila.

Nehovorím, že to bolo správne. Chcem však povedať, že nepotrebujete poznať milión stratégií, a dokonca to môžete robiť podľa marketérov zle, a môže vám to fungovať. Dôležité je poznať svojho zákazníka, ako rozmýšľa a ako by ste mu vedeli pomôcť. Potom sa spôsob, ako s ním komunikovať, vykryštalizuje aj sám.

Aké sociálne siete najviac využívate?

Zo sociálnych sietí mám Facebook a Instagram, ale popravde som doteraz vôbec nevyužívala ich potenciál. Moje podnikanie bolo v začiatkoch naozaj pokus-omyl. A jedno z toho bolo aj to, že som sa málo vzdelávala a skôr som obkukávala, ako to robia ostatní.

Tu chcem zdôrazniť aj to, že mnohokrát si zle stanovíme ciele a potom sme sklamaní, že nám to nefunguje. Ako to myslím. Ak napríklad začínate, spustíte si reklamu na Facebooku a očakávate nákupy. Kiež by to bolo také jednoduché. Na začiatku vám majú sociálne siete pomôcť budovať značku a meno. Preto je naozaj dôležité dávať pozor na to, čo mi vlastne jednotlivé aktivity majú priniesť.

Ste mentorkou a pomáhate aj ostatným podnikateľom, najmä s eshopmi. S čím sa na vás najčastejšie ľudia obracajú?

Roky som sa venovala viac menej hand-made, preto aj teraz najviac komunikujem s podnikateľkami, ktoré niečo vyrábajú. A tu si myslím je najväčší kameň úrazu cenotvorba a schopnosť sa správne ohodnotiť. Napísala som na túto tému aj krátky ebook priamo s postupom, ako si správne vyrátať cenu svojich produktov.

Celkovo však problém vidím aj v tom, že sa na podnikanie nepozerá ako na jeden komplexný systém, kde všetko so všetkým súvisí. Najviac sa rieši marketing a rôzne stratégie, ale to či môj produkt je vôbec zaujímavý na trhu, si ľudia akoby nechceli priznať. Myslím si, že keď nám niečo nefunguje, hľadáme príčiny vonku, namiesto toho aby
sme sa pozreli na seba. Prečo by vôbec zákazník mal odo mňa nakúpiť? Potom peniaze investované do reklamy skutočne vyhodím von oknom.

Podľa vás, čo býva pre začínajúcich podnikateľov to najproblematickejšie?

Dnes nám internet na jednej strane pomáha rýchlo získať informácie, no na strane druhej je toho tak enormne veľa, že máme problém vyhodnotiť, čo nám môže skutočne pomôcť. Keď ideme do niečoho nového, máme pocit, že potrebujeme všetko vedieť. Ja sama som sa mnohokrát tak zahltila informáciami, že to skôr bolo na škodu. Tu mi pomáha sa zastaviť a začať premýšľať. Ono to znie dosť jednoducho, ale v dnešnej dobe je to náročné. A odporúčam začať využívať aj intuíciu. Nerobte niečo len preto, že to funguje inému, hoci sa vám to nepáči.

Uvediem vám taký príklad z praxe. Na nejakom fóre sa niekto pýtal na názor, či má zrušiť dobierku na svojom eshope. 90 % odpovedí bolo, že určite nie, lebo príde o zákazníkov a podobne. Ja som jedného dňa dobierku zrušila, lebo som už nebola stotožnená s tým, že venujem čas výrobe, a potom mi to neprevezmú. A čo sa stalo? Nič. Dokonca si dovolím tvrdiť, že mi obrat ešte viac narástol. Netreba sa báť robiť veci tak, ako to citíte.

Prečítajte si aj rozhovor: Nenastavujte si cenu príliš nízko, dlhodobo to má viac negatív ako pozitív

Spravujete si účtovníctvo sama alebo vám niekto pomáha?

Na začiatku áno, keď toho bolo pomenej, ale teraz mám externého účtovníka. Stále je veľa zmien, ktoré je potrebné sledovať a predsa on sa tomu venuje denno denne.

Aký fakturačný systém vám pomáha a prečo ste si ho vybrali?

Mojou „láskou“ na celý život bude SuperFaktúra. Som človek, ktorý ak je s niečim spokojný, odporúča to ďalej. Keď som začínala, potrebovala som zautomatizovať celý proces objednávok a ušetriť čas. Vtedy som vyskúšala asi 3 firmy a porovnávala aj ceny. Možno to vyznie smiešne, ale najlepšie pocity som mala zo Superfakúry.

V prvom rade som si prepojila eshop. Už to, že sa mi pri každej objednávke samostatne vytvorí faktúra, je kopec ušetreného času. Prepojenie s bankovým účtom a automatické párovanie platieb a následne automatické poďakovanie zákazníkovi za úhradu bolo pre mňa v tej dobe niečo neuveriteľné. Najviac som však ďakovala za možnosť exportu dát pre kuriéra. Aj keď som vyrábala ručne, balenie balíkov bolo ešte zdĺhavejšie. A vypisovať štítky bola nočná mora. Pomocou tejto funkcie som to urobila za pár sekúnd a bez chýb.

A keď ste sa pýtali na účtovníka, práve vďaka SuperFaktúre som ušetrila xy €. On si to jednoducho stiahne do svojho systému a nepotrebuje to nahadzovať ručne. Verte mi, pri tisícke faktúr je to dosť veľká úspora. Za tie roky, ktoré SuperFakúru využívam, vidím ako sa posúvajú. Postupne pridávajú nové a nové funcionality a zatiaľ som nemala absolútne žiadny problém.

V čom je systém výnimočný alebo lepší od konkurencie?

V podnikaní sa stále rieši konkurencia a porovnávanie. Ale o tom to nie je. Je to skôr cesta do pekla. Ak chcete byť ako podnikateľ úspešný musíte „súťažiť“ sám so sebou. Každým dňom byť lepší ako včera. A ako som písala vyššie, ja ten posun vidím. Ja úprimne dnes netuším v čom sú lepší od konkurencie. No ani nemám potrebu to zisťovať. Jednoducho im dôverujem, že pre mňa ako zákazníka robia to najlepšie. Už som sa naozaj počas podnikania stretla s rôznymi dodávateľmi. Na začiatku je všetko samozrejme úžasné a oveľa lepšie ako u konkurencie. Ale až pri nejakom prvom probléme zistíte, ako sa zachovajú pri jeho riešení.

Za tie roky som skutočne nemala žiaden problém, možno bol nejaký výpadok, ale hneď sa to riešilo a všetko bolo krásne odkomunikované. Pre mňa sú služby a komunikácia oveľa dôležitejšia ako nejaké tlačidlo navyše v menu. Navyše väčšina ľudí, ktorých poznám z podnikania práve SuperFaktúru využíva, takže pre mňa je to zbytočná strata času porovnávať to s niečím iným. Keď som už spomínala lásku na celý život. Svojho partnera tiež neporovnávate s „konkurenciou“. Preto si dajte so SuperFaktúrou rande a uvidíte sami (smiech).

Zvládnu prácu s ním aj začínajúce podnikateľky?

Jednoznačne. Je to tak intuitívne a jednoduché a aj keby nie, stačí im napísať a oni vám ochotne poradia. V tomto im dávam naozaj 10 z 10.

Aké sú vaše najbližšie plány do budúcnosti?

Po materskej by som si chcela plynulo otvoriť obchodík, takže najbližšie kroky budú smerovať za týmto cieľom. Mojou víziou je z Milada vybudovať skutočne lovebrandovú značku.

Vaša práca vyžaduje koncentráciu a intelektuálnu prácu. Pri čom si najlepšie oddýchnete?

Úprimne ja si najlepšie oddýchnem pri práci. Robím to, čo milujem a baví ma, a preto ma to nabíja energiou. Ak niečo nové tvorím a vymýšľam, dokážem zabudnúť aj na čas, a mnohokrát sa pristihnem, že by už by bolo načase ísť do postele. Aktuálne robím po večeroch.

Máte na záver nejaké tipy pre začínajúce podnikateľky? Čo by ste im poradili na ceste za snom?

Mnohé som už zakomponovala do predchádzajúceho, ale doplním 3 základné veci:
– Vzdelávať sa – posúvať sa nielen profesne ale aj osobnostne
– Delegovať – aktivity, ktoré nerobíte rady a vysávajú z vás energiu
– Oddychovať – práve pri oddychu vytvoríte tie najlepšie veci

Aj keď sa hovorí, že na svojom musíš robiť ešte viac. Opak je pravdou. Neurobte si zo svojho podnikania ešte horšie zamestnanie, ako ste mali predtým. Nepotrebujete tvrdo pracovať, aby ste dosiahli úspech, je to len presvedčenie, ktoré máme kolektívne v hlave. Všetko robte tak, aby ste sa pri tom bavili a výsledky sa ukážu.

Zdroj foto: archív L. V.

žiadne príspevky na zobrazenie