Šperkárka Petra Toth: Podnikateľ si musí v prvom rade veriť

0
Šperkárka Petra Toth: Podnikateľ si musí v prvom rade veriť

Sny sa dajú plniť, hoci tá cesta nie je jednoduchá. Aká bola cesta Petry Toth? Prečo ju začal zaujímať práve slovenský folklór? Kde čerpá inšpiráciu a kde handmade tvorcovia robia podľa nej najväčšie chyby?

V ďalšom dieli relácie Akčné ženy za volantom prijala pozvanie podnikateľka Petra Toth, šperkárka a mama dvoch detí. Akčné ženy si mali možnosť vyskúšať Peugeot 3008.

Prečo sa rozhodla vyrábať šperky?

„Bola som akčné dieťa a keď sa ma mama chcela zbaviť, posadila ma pred šperkovnicu,“ s úsmevom hovorí Petra. Mohla si byť istá, že ju to aspoň na pätnásť minút zabaví. Veľmi rada šperky ničila a potom sa ich učila opravovať. „Bola som rada, keď si nevšimla, že sa niečo stalo,“ smeje sa. Technická časť šperkov ju zaujímala viac ako estetická.

Petru všetci v jej hobby podporovali ju a kupovali jej korálky. Z Holandska jej známi poslali sadu na výrobu šperkov. „Prvý šperk som urobila, keď som mala šesť rokov,“ hovorí Petra. Bola to spona do vlasov.

Prečo sa zamerala na folklór a tradície?

„Impulz, prečo som sa tým šperkom začala venovať viac na strednej škole bol, že sme nemali až tak veľa peňazí.“ Mama jej šila oblečenie a Petra si k tomu začala vyrábať šperky.

„Hľadala som, čo je pre mňa zaujímavé a čo ma fascinuje. A bol to folklór. Tým, že som rodená Bratislavčanka, tak som o folklóre netušila vôbec nič,“ hovorí Petra.

„Tak, ako som objavovala krásu krojov, tak som teraz začala objavovať Slovensko.“

Keď mala 19 rokov, presťahovali sa 150 km od Bratislavy, kde si kúpili starý dom, ku ktorému patril aj vinohrad. Pôvodný majiteľ ich začal zaúčať do výroby vína. Vtedy si uvedomila, že aj to je remeselná činnosť a povedala si, že na Slovensku je veľa remesiel, či už drotári alebo tradiční šperkári. Petra začala študovať túto oblasť a ruka v ruke išlo aj objavovanie krojov. „Začala som kresliť námety a vyberať vzory,“ hovorí.

Koľko trvá proces výroby šperkov?

„Teraz robím na kolekcii, ktorá príde do predaja o pol roka. Ja mám v hlave niečo úplne iné, na čo sa vy pozeráte,“ hovorí. „Celý proces výroby šperku trvá asi pol roka, záleží na tom, koľko kusov je súčasťou série. Teraz robíme malé série, niekedy aj solitéry. Robili sme napríklad náušnice z kožuchu a to trvalo asi pol roka,“ opisuje Petra.

„Ak sú ľudia ochotní obetovať svoj osobný život, pokojne nech podnikajú.“

Ako je to s nápadmi, je to náhodne, že jej padne do oka nejaký vzor?

„Je to individuálne. Ja mám veľa kníh so vzormi. A poviem si, že toto je krásna téma, ktorú chcem spracovať. Cielene idem do dedinky, kde mám vytipovaný kroj. Ale stáva sa, že chodíme po Slovensku a niečo ma zaujme, a poviem si, že z tohto by sa dali vyrobiť náušnice alebo náhrdelník,“ vraví. Niekedy, pri ceste autom, keď jej manžel šoféruje, jej napadnú náušnice. Nepotrebuje si to nakresliť, drží si to v hlave. Petra je systematický typ a v mysli si drží postupnosť šperkov, ktoré plánuje vytvoriť.

„Naraz sa pracuje na dvoch – troch kolekciách. Niektoré trvajú dlhšie, niektoré kratšie. Čím sú zložitejšie, tým viac sa nad tým trápime,“ opisuje Petra proces výroby. V súčasnosti pracuje na sérii, ktorá bude venovaná ako pomoc jednej obci. Navrhla unikátny tvar kameňov, ktoré sa špeciálne brúsia práve na tie šperky.

Majú to ženy podnikateľky ľahké?

Podľa Petry to podnikatelia nemajú ľahké, či je to muž alebo žena. Poznamenáva, že ženy majú nižšie sebavedomie, čo je to dané aj ich zázemím. Keď sa žien pýtala, čo im bráni podnikať, odpovedajú že je to práve rodinné zázemie. „Žena myslí na svoju rodinu, či sa bude venovať aj mužovi aj deťom, zatiaľ čo chlap to vôbec nerieši,“ hovorí Petra.

Rodinný život podľa Petry nie je osobný život, pretože pri rodinnom živote rieši rodinu. A tak na osobný neostáva veľa času. „Môj osobný život neexistuje. Nestalo sa mi, že by som išla na dovolenku a vypla mobil,“ konštatuje. Musí byť neustále na mobile a všetko kontrolovať. „Je to strašne obmedzujúce, hovorí a dodáva: „Ak sú ľudia ochotní obetovať svoj osobný život, pokojne nech podnikajú.“

Ako relaxuje?

Pri 2-ročnom a 6-ročnom dieťati je relax to, keď môže nerušene pracovať. Ak má hodinku pre seba, využije ju na prácu. „Moje hobby je práca,“ hovorí. Ale keď sa dá, rada vybehne do prírody. „Tak, ako som objavovala krásu krojov, tak som teraz začala objavovať Slovensko.“

Petre veľmi učarovala príroda a turistika: „Je toľko zákutí, kde môžete byť sami so sebou. Je krásne, keď idete dve-tri hodiny a nikoho nestretnete. A žiadna dovolenka v zahraničí vám to neponúkne. To ticho je naozaj oslobodzujúce.“

„Kúpime si veci inšpirované folklórom, ale to samotný folklór nezachráni.“

Čo by poradila začínajúcim podnikateľkám?

„V prvom rade si musia veriť. Ak si neveria, nemá zmysel sa do čohokoľvek púšťať,“ hovorí Petra. „Najzákladnejšia rada je robiť dobré kalkulácie. To je alfa a omega všetkých neúspechov, že si to zle nacenia a ničia si trhy. Obzvlášť si to ničia hand made výrobci a idú pod výrobnú cenu,“ hovorí Petra.

Podľa nej si treba zrátať nielen materiál, ale aj svoj čas, a ísť do detailu, spočítať aj výdavky na mobil a internet. „A potom zistíte, že produkt je štvornásobne drahší ako ho predávate,“ vraví. „Veľa ľudí nechápe, prečo mám drahšie veci ako ostatní. Treba to však ľuďom vysvetliť, že aj váš čas niečo stojí. Niektorých to baví, a sú šťastní, keď predajú tri veci. Keď to majú len ako hobby, je to v pohode, ale potom musia byť zamestnaní inde. Ale keď sa tým chcú živiť, musia všetko zohľadniť,“ radí Petra.

V rozhovore sa ešte dozviete:

  • Ako vníma to, že je známa? Cíti sa byť úspešná?
  • Inšpirujú ju aj deti?
  • Ako je to s produkciou kolekcií? Zmenila prístup?
  • Celý proces ide jej rukami?
  • Čo nové chystá?
  • O tom, ako prišla do stavu vyhorenia.
  • Ako ju zachráilo tehotenstvo?
  • Ako sa snaží pomôcť regiónom?

 

žiadne príspevky na zobrazenie