Študentská firma NestBnB vyhrala súťaž s ručne vyrábaným lastovičím hniezdom

0
Študentská firma NestBnB vyhrala súťaž s ručne vyrábaným lastovičím hniezdom

Počuli ste už o ručne vyrábanom ekologickom lastovičom hniezde? Práve s týmto produktom vyhrala študentská firma NestBnB vo veľkej konkurencii národné finále súťaže Social Innovation Relay (SIR).

Gymnazisti z Kráľovského Chlmca vyrábajú hniezda výlučne z prírodných materiálov – sadry, pilín, vody a blata. „Náš nápad je jedinečný v tom, že ide o produkt s komerčným potenciálom, ale pritom pomáhame životnému prostrediu, a tiež lastovičkám,“ hovoria mladí podnikatelia z tímu NestBnB.

Porotu súťaže zaujalo pri hodnotení aj to, že študenti už majú hotový produkt

“Podarilo sa nám predať už 100 kusov. Hniezdo si kúpili samosprávy, školy aj jednotlivci. Teraz je naším hlavným cieľom expandovať s hniezdom ďalej do zahraničia,“ hovorí študent Viktor Brezina.

Študenti si popri skúsenostiach so sociálnym podnikaním pochvaľujú najmä spoluprácu v tíme a veria, že spolu zvládnu aj globálne finále študentskej súťaže SIR, ktoré bude
koncom júna. Chcú tak nadviazať na svojich predchodcov z Košíc, ktorí zvíťazili i na globálnej úrovni.

Do tohtoročnej súťaže SIR sa prihlásilo celkovo 250 študentských nápadov z celého Slovenska a 10 najúspešnejších sa dostalo do celoslovenského kola. Daniela Tomášková, tlačová hovorkyňa NN Slovensko a členka poroty priznala, že odborná porota mala opäť náročnú úlohu.

Projekt má niekoľko sociálnych aspektov

„O víťazovi rozhodlo, že projekt má hneď niekoľko sociálnych aspektov. Práve o to v súťaži ide. Hľadáme nielen inovatívne nápady, ale najmä také, ktoré dokážu skĺbiť podnikanie a sociálny rozmer, a sú zároveň životaschopné,“ vysvetlila. Skupina NN je dlhoročným partnerom medzinárodného projektu, ktorý len u nás každý rok oslovuje viac ako 2000 študentov stredných škôl.

„Opäť ma potešilo, aké originálne, a predovšetkým realizovateľné projekty sa rodia v mysliach mladých ľudí. Teší nás, že i touto formou môžeme podporovať rozvoj finančnej gramotnosti a inovačného potenciálu mládeže, a to nielen finančne, ale tiež účasťou NN manažérov v role porotcov s bohatými skúsenosťami,“ približuje D. Tomášková vzdelávacie aktivity NN SR.

Každý jeden účastník súťaže si zaslúži obdiv

V každom prípade, všetky študentské nápady, ktoré sa v národnom finále odprezentovali, majú podľa slov poroty značný potenciál a sú realizovateľné. „Každý jeden účastník súťaže si zaslúži obdiv. Popri svojich školských povinnostiach, a napriek neľahkým časom ovplyvneným pandémiou, si našli čas a vytvorili skvelé tímy založené na spolupráci, kreatívnych a inovatívnych nápadoch a s pozitívnym sociálnym dopadom,“ povedal programový manažér vzdelávacej organizácie Junior Achievement Slovensko Peter Uhrin.

Medzinárodné hodnotiace kritériá zohľadňujú okrem týchto aspektov aj kvalitu prezentácie, využitie technológií, marketing, realizovateľnosť, škálovateľnosť a podnikateľský potenciál. Teda parametre, ktoré sú rozhodujúce pre uplatnenie sa v 21. storočí.

Druhé miesto v národnej súťaži obsadila študentská firma Groweco z Liptovského Mikuláša s ekologickými hnojivami vyrábanými z kávového a iného kuchynského odpadu. Na 3. mieste skončil Zverochov z Námestova. Na základe úspešnej účasti v národnom finále súťaže oznámila Národohospodárska fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave, že študentov môže oslobodiť od povinnosti vykonať prijímaciu skúšku na 1. stupeň vysokoškolského štúdia.

Eva Pongrácz, vedúca Katedry sociálneho rozvoja a práce NHF EU a členka poroty vyzdvihla pri hodnotení projektov, že študenti v praxi dokazujú, ako sa dá podnikať a žiť tak, aby sme súčasne prispievali k pozitívnej spoločenskej zmene.

žiadne príspevky na zobrazenie