Zo zákulisia zrodenia knihy – časť 10: Ako sa dostať do časopisu, keď nemám kontakty?

2
Zo zákulisia zrodenia knihy – časť 10: Ako sa dostať do časopisu, keď nemám kontakty?

Rozmýšľate o písaní knihy? Tento seriál vás prevedie zákutiami, čím všetkým si začínajúci autor prechádza, kým svoju vysnívanú knihu konečne drží v rukách.

Svet autorov sa delí na tých, čo sú vnútri pomyselného kruhu, a tých, čo sú vonku, nakúkajú dovnútra, ale často nevedia, kadiaľ vstúpiť. Vnútri sú tí, čo už niečo vydali, predali, majú kontakty a know-how. Vonku sú tí, čo snívajú, že raz niečo vydajú. Prácne hľadajú info na Googli, nemajú sa s kým poradiť a cítia sa stratení. A tak prejdú mesiace, niekedy aj roky. Zažila som to na vlastnej koži. Preto sú niektoré moje knihy ešte stále v šuflíku. Tentokrát som sa však zaprisahala, že to dotiahnem do konca.   

Keď som sa pred necelým rokom pýtala skúsenej autorky, či by ma bola ochotná mentorovať, neočakávala som, že by to bolo zadarmo. Viem, že každému je čas drahý a nadobudnuté know-how ju určite stálo veľa úsilia. Nemala som jej však čo ponúknuť do spolupráce. Nemala som žiadne kontakty ani emailovú databázu, zatiaľ čo ona už publikovala niekoľko kníh a dokonca bola aj v televízii. Ponúkla som, že jej čas zaplatím. Odmietla. Povedala, že je príliš vyťažená a na mentoring sa necíti. 

Keď sa spätne na to pozerám, chápem prečo. Mentorovať nováčika celým procesom je práca na plný úväzok. Keby sa tým chcela živiť, bolo by pre ňu aj tak výhodnejšie založiť si vlastné vydavateľstvo.

Ako sa dostať do kruhu autorov a získať kontakty

Intuitívne som cítila, že ak chcem patriť medzi autorky, musím zistiť, kto sú ďalšie autorky a začať sa zoznamovať. V skupine Čo dokáže mama som objavila prvé mená. Pre všetkých som však bola úplne neznáma osoba. 

Rozmýšľala som, ako osloviť autorky s niečím zaujímavým, keďže každý je zaneprázdnený. Keď sa vcítim do ich pozície, nie je ťažké uhádnuť, že väčšina autorov privíta možnosť zviditeľniť sa. Zároveň nie je ťažké uhádnuť, že online magazíny a portály potrebujú stále nové články s kvalitným obsahom. A tak som si spojila jedno s druhým a ponúkla som autorkám interview a jeho zverejnenie. Len tak. Nič som si za to nepýtala, hoci ma to stálo veľa času. Všetci oslovení túto ponuku privítali. A tak som sa postupne začala zoznamovať. Dozvedela som sa zaujímavé osudy, ktoré sa skrývajú za menami autoriek.

Jednou z možností je aj písať pre Akčné ženy. Akčné ženy budú mať natívny obsah a vy zadarmo reklamu – do článku si môžete vsunúť link na vašu web stránku. Ako pridáte svoj prvý článok?

Ako navrhnúť spoluprácu?

Moje vlastné zviditeľnenie však zatiaľ stálo bokom. V hlave sa mi ozývala rada autorky, od ktorej som chcela, aby ma viedla. “Treba sa dostať do časopisov, rádia a TV.“ Rozmýšľala som: Ale ako sa dostanem do časopisu, keď nemám kontakty? O rádiu a TV som ani nesnívala.

Zrazu som si všimla na FB, že jedna autorka mala článok v časopise. Chcela som, aby ma tam predstavila. Ale prečo by to robila len tak, že? Čo jej ponúknem do spolupráce? No predsa môžem s ňou spraviť interview. A čo ponúknuť časopisu, aby to bolo pre nich zaujímavé? Premyslela som si vhodnú tému a navrhla som autorke spoluprácu. Potešila sa. Stálo ju to minimum úsilia a vďaka tomu sa dostala do ďalších médií.

No a ja som som mala prvý článok v časopise. Zrazu poskočila aj návštevnosť na mojej webstránke, ktorá dovtedy zívala prázdnotou. Postupne pribudli ďalšie články aj v iných časopisoch. Začala som rozumieť tomu, ako si redaktorky vyberajú, čo uverejnia a komu sa vôbec ozvú späť.

O čom je vlastne PR?

S autorkami aj redaktorkami sme zostali v kontatke a postupom času sme vytvorili rôzne spolupráce. Dostávam sa teda stále viac a viac do kruhu, kde je prístup k know-how aj kontaktom. Dokonca som vďaka tejto aktivite nečakane našla  vydavateľstvo. Medzitým sa aj moja kniha posúva k zdarnému vydaniu. Princíp, ktorý mi pomohol, je najprv ponúknuť ľuďom hodnotu. Nepočítam hneď, že čo z toho budem mať. Investícia do veľkorysosti sa mi vracia aj s úrokmi, aj keď neviem dopredu v akej forme a od koho príde. 

Uvedomila som si, že robiť PR (public relationships) z pozície začiatočníka nie je o nejakom bombastickom vyhlásení pre verejnosť, ale je to o postupnom budovaní si osobných kontaktov. Za každým časopisom stojí vždy len človek. Tlačia na neho uzávierky a musí vyprodukovať kvalitný obsah pre svojich čitateľov. Ak mu uľahčím robotu, šanca je, že môj článok bude uverejnený. 

Začínajúci autor a marketing

Častá otázka začínajúceho autora či samovydavateľa je “Neviem čo s marketingom, kto mi poradí? ” Alebo: “Nejde mi predaj, čo s tým?“ 

Nikto sa však nehrnie, aby im vyriešil tento problém, teda aspoň nie zadarmo. Prečo? Lebo to je obrovský balík, ktorý sa skladá z mnohých vecí. Na túto tému napísala výborný článok autorka Vladimíra Šebová – 9 tipov na knižný marketing. Ako to vyplýva z článku, treba mať autorskú web stránku, kvalitný obsah, získať recenzie, budovať si databázu emailov a ešte mnoho ďalších vecí. Nič z toho sa nestane za noc. 

Komu sa nechce toto samému riešiť, môže si jednotlivé služby zaplatiť u expertov alebo si nájsť vydavateľstvo a o výťažok z predaja sa podeliť. Ďalšia možnosť je spolupracovať s ďalšími autormi a postupne sa tieto veci naučiť. 

Marketingová spolupráca autorov

Keby sa spojili autori, ktorí píšu podobný žáner, môžu si vzájomne poradiť, pomôcť, zdieľať kontakty a ušetriť veľa času. Začínajúci autori majú tiež čo ponúknuť do spolupráce, lebo skúsení autori potrebujú napr. recenzie či beta čitateľov. Spolupráca však musí byť vzájomne výhodná a vyrovnaná. Ťažko môžem čakať, že ma bude niekto zdarma pol roka mentorovať výmenou za jednu mini-recenziu. Ale získať odporučenie na dobrého grafika výmenou za minirecenziu, je schodné. Ideálne je vybrať si na začiatok len jednu oblasť do spolupráce. Hneď tak uvidíte, či je spolupráca vyvážená a neskôr ju môžete rozšíriť. 

Čím väčšiu hodnotu viete ponúknuť, tým väčšia šanca, že ďalší budú chcieť s vami spolupracovať. Pre pokročilých autorov je bežné vzájomne sa pozývať do webinárov a promovať knihy partnerov vo svojej databáze, napríklad cez affiliate predaj. Top autori už dostávajú tak veľa ponúk na spoluprácu, že si vyberajú len tie najlukratívnejšie. 

Možno si hovoríte, že tá spolupráca znie zaujímavo, ale ako vôbec začať?  

Ako sa zapojiť do marketingovej spolupráce autorov?

Začínate písať a netušíte, čo je ďalší krok? Chýbajú vám kontakty na editorov, ilustrátorov, grafikov, či tlačiareň? Hľadáte všetko prácne na Google a cítite sa stratení? Vyšla vám kniha, ale predaj ide pomalšie než ste očakávali? Chceli by ste aby aj vám pomáhali iní autori ale neviete, kde ich nájsť a či budú vôbec ochotní spolupracovať?

Mám pre vás riešenie. Pridajte sa do našej skupiny. Nájdete tu databázu autorov otvorených pre spoluprácu, databázu editorov, ilustrátorov a grafikov. Aj vy sa môžete pridať do databázy. 

Okrem toho tu nájdete užitočné články a kontakty z brandže pre všetky štádia tvorby knihy: 

  • Písanie kníh, korektúra, ilustrácie, grafika
  • Vydanie kníh, tlač, distribúcia, predaj
  • Marketing kníh, PR, branding
  • Účtovníctvo, dane, ISBN, povinné registrácie

Ak vám chýbajú nápady čo by ste mohli ponúknuť do spolupráce, inšpirujte sa niektorým z 35 nápadov v prihlasovacom formulári. Po vyplnení vám príde na email kópia vašich odpovedí. Odtiaľ si môžete skopírovať, čo uznáte za vhodné a zverejniť svoju ponuku a dopyt na spoluprácu priamo v našej FB skupine. (Pozor Gmail hádže tento automaticky email do spamu.) Do skorého videnia vo vnútri! :-) 

Teší sa na vás Michaela Ray, www.sebavedomie.com.

žiadne príspevky na zobrazenie

2 KOMENTÁRE

    • Dakujem pekne Marek. Pozrela som si aj o čom je vaša knižka. a vidím, že mame podobne záujmy. Ja som tiež napísala knihu pre zeny o vzťahoch a randeni, zatiaľ je len v Anglickom jazyku. Viem si predstaviť, že by sme mohli do budúcna nejako spolupracovať. :-)