Rok 2021 bude rokom hlbokých a rýchlych digitálnych zmien po šoku z pandémie Covid-19. Lockdown a ďalšie obmedzenia narušili staré zvyky a vytvorili nové, ale až tento rok zistíme, aké boli tieto zmeny zásadné.
Aj keď mnohí z nás túžia po návrate k „normálu“, realita bude pravdepodobne iná. Bude to rok ekonomického pretvárania, kedy sa vydavatelia budú skôr prikláňať k predplatnému a e-shopom – čo sú dva obchodné modely, ktoré pandémia priniesla.
Vydavatelia, ktorí sú závislí na príjmoch z tlače alebo na digitálnej reklame, čelia ťažkému roku – s ďalšou konsolidáciou, znižovaním nákladov a možno aj krachu.
V prípade gigantických technologických platforiem pandémia prinútila prehodnotiť, kde by mali ležať hranice slobody slova. S ohrozením života a pod hrozbou regulácie očakávajte intervenčnejší prístup k škodlivému a nespoľahlivému obsahu a väčšie postavenie dôveryhodných spravodajských značiek – spolu s väčšou finančnou podporou. Do konca roka by sa žurnalistika mohla trochu viac oddeliť od množstva informácií zverejňovaných na internete.
Nové technológie, ako je umelá inteligencia (AI), budú v tomto roku viesť k väčšej efektívnosti a automatizácii v mnohých odvetviach. Ale keď sa AI presúva z laboratórií do aplikácií v reálnom živote, môžeme očakávať intenzívnejšiu debatu o jej dopade na spoločnosť – o tempe zmien, o transparentnosti a spravodlivosti.
Ako sa na ďalší rok pozerajú lídri médií?
Tri štvrtiny (76%) našej vzorky redaktorov, riadiacich pracovníkov a vedúcich digitálnych médií uviedlo, že Covid-19 urýchlil ich prechod do digitálu. Obchodné plány zahŕňajú viac práce na diaľku a rýchlejší prechod na obchodné modely zamerané na čitateľov.
Získanie predplatného digitálneho obsahu bolo hodnotené ako veľmi dôležité pre 76% našej vzorky, dokonca sa to umiestnilo pred vizuálnou aj natívnou reklamou. Ďalšou najdôležitejšou prioritou bol elektronický obchod.
Väčšina opýtaných (73%) tvrdí, že si je istá, že ich spoločnosť bude aj na budúci rok prosperovať, zatiaľ čo polovica opýtaných (53%) tvrdí, že si je istá budúcnosťou žurnalistiky. Obavy sa týkajú rastu dezinformácií a dezinformácií, útokov na novinárov a finančnej udržateľnosti menších a miestnych .
Zdá sa, že vydavatelia majú trochu väčšiu dôveru v vládnu podporu teraz ako v minulom roku. Viac ako tretina (36%) sa domnievala, že by politické intervencie mohli pomôcť. S platformami, ktoré majú tento rok zaplatiť niektorým vydavateľom značné sumy peňazí za spravodajský obsah, panujú nezhody v tom, ako by sa mala rozdeliť korisť. Asi polovica (48%) našich respondentov si myslí, že peniaze by mal dostať len malý počet „kvalitných“ spravodajských organizácií.
Napriek peniazom na licencovanie obsahu a inovácie si vydavatelia myslia, že platformy pre technológie a sociálne médiá môžu na podporu žurnalistiky ešte urobiť oveľa viac. Tradičné predstavy o žurnalistickej nestrannosti a objektívnosti sa dostávajú pod tlak v ére väčšej politickej a sociálnej polarizácie. Napriek tomu veľká väčšina (88%) opýtaných, medzi ktorými je aj veľký počet vedúcich redaktorov, tvrdí, že na koncepcii nestrannosti záleží viac ako kedykoľvek predtým. Takmer polovica (48%) zároveň súhlasí s tým, že existujú politické a sociálne problémy, pri ktorých nemá zmysel byť neutrálny.