Desatoro disciplíny – udržania optimálnej váhy

Chudnutie je často náročný proces, ktorý nás môže stáť množstvo síl a vynaloženého úsilia. Ak už sa nám podarí schudnúť, chceme si váhu udržať, a to býva mnohokrát ešte náročnejšie ako samotné chudnutie.

Ako si teda vysnívané kilogramy udržať aj bez nadľudských výkonov? Stačí dodržiavať desatoro disciplíny optimálnej váhy.

Nehladujte

Ak sa vám podarilo schudnúť nejaké kilá a zdá sa vám, že ich pomaly naberáte naspäť, zvoliť cestu hladovania môže spôsobiť viac problémov ako úžitku. Telo si totiž pri každom jedle bude pamätať na doby, keď bolo vystavené hladovaniu a bude si ukladať čo najviac tukov do zásoby, a vy sa budete točiť v bludnom kruhu.

Znížte príjem sacharidov

Sacharidy sa nachádzajú aj v jedlách, o ktorých by ste si to možno nemysleli. Low carb diéta nás učí, že ak znížime príjem cukrov, začne náš orgranizmus miesto nich na výrobu energie využívať nahromadené tuky, a tak vlastne budeme naše telo udržiavať v optimálnej váhe. Dôležité je však uvedomiť si, že nie je vhodné sa sacharidov zbaviť úplne, len ich obmedziť a možno správne nahradiť bielkovinami.

Zvýšte príjem bielkovín

Aby ste si udržiavaním váhy neuškodili, je potrebné po znížení príjmu sacharidov zvýšiť príjem proteínov alebo inak povedané bielkovín. Ochránite sa tak pred nadbytočným úbytkom svalovej hmoty.

Jedzte v pravidelných intervaloch

Pravidelné stravovanie je alfa-omegou udržania optimálnej váhy. Odporúčané intervaly medzi jedlami sú 3 hodiny. Na desiatu si pokojne môžete dať avokádové guacamole alebo vhodne ochutený tempeh, avšak neodporúča sa v žiadnom prípade jedlá medzi intervalmi vynechávať.

Pite dostatok tekutín

Ak si chcete udržať váhu v optimálnom stave, je potrebné neustále dopĺňať tekutiny. Okrem toho, že je to zdravé pre funkciu obličiek, metabolizmu a vlastne celého organizmu, tekutiny vás aj trocha zasýtia a tak zjete menej než keby ste boli smädní.

Začnite deň pohárom vody

Dodržiavať pitný režim je ideálne hneď ráno. Vypiť pohár vody hneď po prebudení má viacero benefitov. Okrem toho, že doplní tekutiny, ktoré telo cez noc spotrebovalo, naštartuje tiež metabolizmus, a tak nebudete mať po prvom jedle pocit nafúknutia.

Zredukujte príjem ovocia

Konzumácia ovocia je zdravá po mnohých stránkach. Ak sa však snažíte o udržanie váhy, je lepšie sa mu vyhnúť. V surovom i sušenom stave totiž obsahuje sacharidy, ktorých príjem by mal byť tiež obmedzený.

Doplňte jedálniček o vhodnú zeleninu

Vhodnejším variantom ku ovociu je pridanie zeleniny do jedálnička. Jej množstvo by sa malo pohybovať do 500g na deň. Pozor však aj zelenina môže obsahovať sacharidy, a preto by ste sa mali vyhnúť napríklad hrášku alebo mrkve.

Zdravé tuky konzumujte striedmo

Ak ste sa venovali niektorým diétam, tak isto viete, že zdravé tuky sú pri udržiavaní váhy povolené. Avšak iba v striedmych množstvách. Celodenný príjem nájdeme napríklad v 25 gramoch mandlí alebo v 1 lyžici masla.

Hýbte sa

Pravidelný pohyb je pri diétach či udržiavaní váhy rovnako dôležitý ako iné pravidlá. Ak sa budete správne stravovať a ešte k tomu aj hýbať, budete mať oveľa viac energie a aj lepšiu náladu.

Udržať si optimálnu váhu nie je celkom jednoduché, ale pri dodržiavaní zavedených pravidiel to nie je nič nemožné. Idete do toho?

Zdroj obrázkov: Stock-Asso / Shutterstock.com