Deti čítajú viac kníh aj vďaka sociálnym sieťam

0
Deti čítajú viac kníh aj vďaka sociálnym sieťam

Príchod sociálnych sietí vyvolával v minulosti obavy zo straty záujmu o čítanie zo strany detí. Prieskumy každý rok potvrdzujú, že strach nie je na mieste. Podľa najnovšej štúdie sa vďaka digitálnym platformám číta viac.

Správne a účelové využívanie moderných technológií môže prispieť k podpore čítania medzi všetkými vekovými kategóriami. Sociálne siete sa dlhodobo ukazujú ako efektívna pomôcka schopná zvyšovať podiel detských „knihomoľov“. Potvrdila to aj najnovšia štúdia What Kids Are Reading (Čo čítajú deti), ktorej autori si opäť posvietili na aktuálne čitateľské trendy.Foto: Pixabay

15. vydanie najväčšej svetovej štúdie o čítaní detí

Štúdiu What Kids Are Reading zverejňuje už pár rokov tím írsko-britských expertov, ktorí hľadajú odpovede na to, aké knihy medzi deťmi letia, ktoré tituly sú najčítanejšie a či čítajú viac klasické knihy alebo využívajú elektronické formáty. Nielen na tieto otázky odpovedalo v prieskume, ktorého výsledky sa stali podkladom pre tvorbu 15. vydania najväčšej svetovej štúdie o čítaní detí, zhruba 1,3 mil. detí. Do zoznamu respondentov sa dostali deti z viac ako 6000 škôl v Írsku a vo Veľkej Británii. Podobná štúdia prebehla v USA, kde sa do 15. ročníka prieskumu zapojilo vyše 5 mil. detí z viac ako 22 000 amerických škôl.

Počet prečítaných kníh vzrástol o viac ako 20 %

Podľa čísel zverejnených v rámci najnovšej štúdie What Kids Are Reading sa v poslednom hodnotenom školskom roku 2021/2022 čítalo výrazne viac ako v tom predošlom. Nárast bol zaznamenaný medzi žiakmi amerických aj írskych a britských škôl. V prípade Írska a Veľkej Británie prišlo k medziročnému nárastu až o necelú štvrtinu. 1,3 mil. oslovených detí, ktoré sa zúčastnili prieskumu, prečítalo v uvedenom období vyše 27 mil. kníh napísaných domácimi aj zahraničnými autormi. V porovnaní so školským rokom 2020/2021 sa jedná o medziročný nárast na úrovni 24 %.

Na sociálnych sieťach sa šíria čitateľské trendy

Štúdia nepriniesla iba najnovšie čísla a ich porovnanie s výsledkami z predošlého prieskumu. Cieľom autorov bolo zistiť aj čo, kde a ako deti čítajú, resp. čo ich k čítaniu a výberu daných diel motivuje. Z odpovedí vyplynulo, že jedným z najdôležitejších faktorov boli v poslednom hodnotenom školskom roku sociálne siete. Nestalo sa to po prvýkrát, no v sledovanom období zohrali ešte dôležitejšiu úlohu ako v predošlých ročníkoch. Užívatelia ich môžu využívať ako platformy, na ktorých majú podrobný prehľad o knižných novinkách a členstvo vo verejných skupinách im umožňuje vymieňať si tipy na dobré knihy s inými užívateľmi. Sociálne siete sa tak okrem iného stali praktickým nástrojom na šírenie čitateľských trendov a priblížili čítanie deťom, ktoré nenavštevujú knižnice a literárne podujatia.

Nárast podporili aj čitateľské výzvy na TikToku

K rýchlemu šíreniu čitateľských trendov prispievajú viaceré sociálne siete. Najväčší podiel sa pripisuje TikToku, ktorý má jeden z najvyšších podielov užívateľov z radov detí. Tie sa môžu zapájať do rôznych čitateľských výziev, ktoré inšpirujú užívateľov sociálnej siete k prečítaniu určitého množstva kníh vo vybranom časovom horizonte. Prečítané knihy následne odporučia ďalším. Na TikToku fungujú aj komunity, v ktorých čitatelia diskutujú o jednotlivých dielach, čím o nich šíria osvetu a inšpirujú k ich prečítaniu stovky až tisícky užívateľov. Veľký úspech zožala komunita BookTok, ktorá je jednou z najväčších čitateľských skupín na TikToku.

Štúdia What Kids Are Reading je názorným príkladom, ako sa dajú sociálne siete využiť na pozitívne účely. TikTok, Facebook, Instagram či iné platformy s medzinárodným dosahom sa stávajú praktickým online nástrojom, ktorý nám pomáha hľadať tipy na nové knihy a vytvára priestor na získavanie nových poznatkov o domácej aj zahraničnej literatúre.

Foto na titulke: Pixabay

žiadne príspevky na zobrazenie