V našich končinách sú ženy podnikateľky minoritou. Najmä tí konzervatívnejší sa na ne často pozerajú cez prsty. Nepochopené workoholičky. Dobrodružky. Špekulantky.
A ak sa žena pohybuje nebodaj v oblasti marketingu, technológií, IT, to už je pre nich úplný vesmír. O tom, že sa dá spojiť čisto ženský svet s biznisom a podnikaním, nás presvedčia dve úspešné podnikateľky. Tie sa rozhodli spojiť sily a rozšíriť svoje služby o IT technológie a online marketing (najmä Google reklamu a SEO).
Stretli sa dve úspešné podnikateľky, čo ich spojilo/spája?
Katka: Jedného pekného letného dňa mi prišla správa od Sveti na LinkedIn. V krátkosti mi predstavila svoje plány a ja som si povedala, že by sme sa mohli stretnúť. Zišlo mi na um: šikovné baby podnikateľky treba podporiť. Sadli sme si a zistili, že máme podobný prístup ku práci so zákazníkmi a našli aktivity, ktoré by sme mohli robiť spoločne.
Sveťa: Je to ako píše Katka, hľadala som na LinkedIn podobne zmýšľajúce podnikateľky. S proaktívnym prístupom k problémom, neustále sa rozvíjajúce vo svojom odbore, ktoré sa neboja výziev a riskovať.
Zrejme si našla… (smiech redaktorky)
Meniť svet technológií, prinášať ich do životov ľudí, či pomôcť biznisu zákazníkov rásť na internete – to sú vaše hlavné ciele. Ako to vyzerá v praxi?
Katka: Naše SEO služby by som prirovnala k behu na dlhé trate. Štart spolupráce trvá často niekoľko mesiacov, kým zistíme, ktoré online kanály zákazník využíva a do akej miery sú efektívne, vytvoríme novú stratégiu. Zisťujeme, ako predáva teraz, alebo koľko leadov mu prináša webstránka. Pripravíme nový plán aj s predikciami očakávaného vývoja objednávok/leadov. A začneme makať. Priam vytvoríme akčnú skupinu spolu s kolegami u zákazníka (marketéri, obchod, prípadne majiteľ osobne – pri menších firmách). Najmä v úvode veľa pracujeme na spoločných úlohách.
Ak „chémia” medzi nami a zákazníkom funguje (komunikácia, procesy), očakávame, že v najbližšom roku dokážeme priniesť veľa nových zákaziek z online kanálov. U nás v ONLINE TORO sme zisťovali, o koľko v priemere dokážeme pomôcť zákazníkom. Výsledky za posledné 2 roky boli enormné. Napríklad 70% zákazníkov sme zvýšili konverzie viac ako dvojnásobne a 19% o viac ako polovicu.
Sveťa: Pracujem rovnako ako Katka – prvotným krokom je zistenie potreby klienta. Jeho krátkodobých a dlhodobých cieľov a súčasného stavu, či už ide o vývoj interného alebo zákazníckeho produktu. Proces vedieme formou design thinkingu a aktívneho hľadania odpovedí na problémy – prečo a pre koho produkt tvoríme, čo to prinesie cieľovej skupine, aké sú očakávané príjmy a náklady, postavenie voči konkurencii na trhu.
Po workshope a úvodnej analýze prechádzame k návrhu produktu (aplikácia, web, chatbot), jeho dizajnovaniu a následnému vývoju v agilných sprintoch. Nechýbajú používateľské a funkčné testy, vedúce k validácii alebo preorganizovaniu priorít. Zákazníci s nami budujú produkty, založené na kvalitnom dizajne, detailoch, empatii. Pomáhajú im vyniknúť v mori konkurencie a je možné ich rozvíjať.
Katka, pôsobila si ako Google trénerka na Slovensku a v súčasnosti máš dva vlastné biznisy. Prezraď nám, ako sa dá skĺbiť viacero aktivít s rodinou i hobby.
Katka: No, popravde, nedá. Umenie žiť spočíva v schopnosti vedieť, na čo sa v správny čas „vykašľať”. A ten zvyšok je dobrý time management a organizácia úloh, teda ich zatriedenie, prioritizovanie a určenie času na každú úlohu. Potom je to už len o tom mať okolo seba správnych ľudí, na ktorých máte spoľahnutie a chcete s nimi tráviť čas.
Sveťa, venuješ sa webom i aplikáciám – tvojou oblasťou je IT digitalizácia, stojíš za viacerými úspešnými aplikáciami, napríklad od Tatier k Dunaju, či Centum.cz email. Čisto ženský svet to teda nie je. Prečo si sa rozhodla venovať sa tejto oblasti podnikania a aké boli reakcie okolia?
Sveťa: K informačným technológiám (IT) som sa dostala už počas strednej školy, kedy som pre našu cvičnú firmu naprogramovala svoju prvú webovú stránku. Vtedy som si uvedomila, že mám oveľa bližšie k číslam, matematike, baví ma logicky a analyticky premýšľať. To viedlo k štúdiu informačných technológii na Ekonomickej univerzite, kde som pôsobila vo viacerých startupoch a prepojila teóriu IT s praxou.
Okolie ma v rozhodnutí podporovalo a kolegovia mi pomáhali s IT otázkami. Ja som ich zase učila lepšie komunikovať, dizajnovať a chápať súvislostiam. Navzájom sme sa perfektne dopĺňali. Vtedy som si uvedomila, že IT nie je iba o programovaní.
Vedeli by ste si v budúcnosti predstaviť aj vzájomnú spoluprácu? Čo by podľa vás mohlo potenciálnym klientom priniesť spojenie IT a SEO?
Katka: Podnikám 11 rokov. Mám nos na šikovných ľudí :) Viem si predstaviť, že spolupráca so Sveťou môže byť veľkou pridanou hodnotou taktiež pre našich zákazníkov, najmä tých, ktorí plánujú redesignovať web. Práve preto chceme čoskoro spustiť spoločné workshopy.
Sveťa: Vzájomnú spoluprácu si viem predstaviť najmä preto, že IT a SEO sa navzájom dopĺňajú a idú ruka v ruke už od prvého definovania požiadaviek zo strany klienta. Na jednej strane je potrebné zistiť, čo chce klient projektom dosiahnuť, naplánovať mu z pohľadu SEO a marketingu dlhodobú stratégiu, cielenie a obsah na webe alebo v aplikácii, kým na druhej strane sa IT odráža od rovnakých požiadaviek.
Na základe pripravovaných textov sa tvorí dizajn, používateľské rozhranie (UI) a plánuje sa rozvoj projektu odvíjajúc sa od bežiacej reklamy. Taktiež je potrebné správne web alebo aplikáciu pripraviť aj na „pozadí” pre plné využitie toho, čo SEO umožňuje. Klientom to prinesie jasný plán na rozvoj, vývoj produktu (cielený na presnú užívateľskú skupinu) a lepšie plánovanie do budúcnosti. To je v IT veľmi
dôležité, keďže náklady na úpravy nesprávne nastaveného projektu sú vždy vysoké.
Spoločný workshop chceme pilotne predstaviť už teraz na jeseň. Pre prvých záujemcov bude zadarmo.
Prihláste sa na workshop s Katkou a Sveťou
Na Slovensku i celkovo v Európe sú ženy podnikateľky stále menšinou. Čím je to podľa vás spôsobené? Tradíciami, konzervatívnosťou alebo jednoducho nedostatkom odvahy a samostatnosti?
Katka: Možno tým, že si ešte neveria, nemajú ambície dosahovať nadpriemerné výsledky. Myslím si, že to vychádza z prirodzenosti ženskej energie, ktorá nie je primárne orientovaná na výkon. Ženský princíp predstavuje harmóniu, teplo. Je veľa žien, ktoré si nevedia predstaviť, ako skĺbiť pracovný život so súkromným. Problém vzniká v momente, keď sa snažíte tieto aspekty oddeliť. Zrazu na podnikanie nie je čas, pretože väčšina žien uprednostní rodinný život.
V skutočnosti však život máme len jeden. Nejde o to – rozdeliť si čas. Ide o to – denne fungovať v harmónii. Často ženy začínajú podnikať práve preto, že ich niečo veľmi baví, nie sú vedené výkonom.
Ukázalo sa, že vďaka týmto faktorom dokážu budovať úspešné firmy plné spokojných ľudí. Myslím si, že je to skôr otázkou času, kedy ženy pochopia, že s podnikaním to ide podstatne ľahšie. Často vidím, že zamestnané mamičky majú podstatne menej času na svoju rodinu ako v prípade žien – matiek podnikateliek.
Sveťa: Nemám čo dodať, súhlasím s Katkou a sama práve v tejto chvíli riešim rovnakú dilemu – podnikanie verzus plánovanie rodiny. Budem to stíhať? Dá sa to? Nebudem zanedbávať deti a ich výchovu? No následne som si sama uvedomila, že úspech tkvie v správnom tíme, delegovaní úloh a času, prioritách. A keďže IT je odvetvie, ktoré je možné robiť naozaj hocikedy a hocikde, verím, že to zvládnem a budem rovnako úspešná aj vo firme, aj ako rodič.
Čo by mohlo pomôcť ženám podnikateľkám v našich končinách, aby sa presadili? Možno by ste vedeli poradiť na základe vlastných niekoľkoročných skúseností.
Katka: Nedeliť život na pracovný a súkromný, usporiadať si hodnoty v živote, presadiť ich aj v podnikaní. A veľa robí dôvera a podpora partnera, detí, rodiny, kohokoľvek, kto vám verí.
Sveťa: Nebáť sa to skúsiť, ísť za svojím cieľom, požiadať o pomoc a podporu. Nájsť rovnako zmýšľajúcich kolegov, klientov a pracovných partnerov a potom to pôjde samé.
A na záver, aké sú najčastejšie predsudky, s ktorými sa ako ženy podnikateľky stretávate?
Katka: Ja neviem, stále počujem o znevýhodnenom postavení žien v spoločnosti, o horších platových podmienkach… Ale v skutočnosti som sa v podnikaní s ničím podobným nestretla. Najmä nie doma na Slovensku, ani v Európe. Každopádne, držme si palce, nech to tak je i naďalej.
Sveťa: Taktiež som sa nestretla s podobnými problémami. V tejto dobe už sa skôr pozerá na prístup, myslenie a to, čo človek dokázal a chce vytvoriť, bez ohľadu na pohlavie. Či už ide o IT odvetvie, alebo hocijaké iné.
O podnikateľkách
Katarína Rusňáková, majiteľka ONLINE TORO
Špecializuje sa na biznis konzultácie, navrhovanie online stratégií – pričom jej silnou stránkou je obchod a marketing. Pomáha taktiež nastavovať procesy vo firmách, aby tak prešli úspešnou digitálnou transformáciou v predaji, či získavaní leadov cez internet. Prostredníctvom projektu Mentoring.guru pomáha podnikateľom rásť.
Sveťa Margetová, majiteľka Nanooq IT
Zaoberá sa metódami návrhu aplikácií akou je napríklad design thinking v spojení s dátovou analýzou, ako vstupným podkladom pre tvorbu produktu. Pomáha pochopiť potreby zákazníkov a na základe toho vytvoriť digitálny brand, ktorý zarába.
Súčasťou každého projektu je vzdelávanie, brainstorming a aktívny rozvoj produktu, ktorý pomáha napredovať pred konkurenciou.