Fúzia HBO Max a Discovery+: David Zaslav a nový mediálny priestor

0
Fúzia HBO Max a Discovery+: David Zaslav a nový mediálny priestor

V posledných týždňoch sa generálny riaditeľ spoločnosti Warner Bros. Discovery David Zaslav asi cítil ako správny zloduch, ktorý sa sústredí len na zisk.

Filmy boli náhle zrušené, televízne programy boli z HBO Max bez vysvetlenia stiahnuté, riaditelia boli prepustení, čo ešte prehĺbilo už aj tak významný problém spoločnosti s rozmanitosťou a jej trhová kapitalizácia klesla o 20 miliárd dolárov – to všetko v snahe ušetriť 3 miliardy dolárov a v ideálnom prípade vyrovnať kurz lode, o ktorej si Zaslav myslí, že zblúdila.

Zaslavovou stratégiou je zarobiť čo najviac peňazí čo najlacnejšie. Keď v roku 2006 začal pracovať v Discovery, bola to skromná sieť vzdelávacích káblových televíznych kanálov. Zaslav ju prerobil na monštrum vysielajúce reality šou, ako ho poznáme dnes. Peniaze zarobil tak, že sa zameral na divákov, ktorí neplatia za streamingové služby, ale namiesto toho si zapnú televíziu a keď tam nič dobré nenájdu, zájdu do kina.

HBO zhodené z piedestálu

HBO je už veľmi dlho synonymom dokonalosti a remeselnej zručnosti: miestom, kde kreatívci mohli zariskovať, aj keď neboli hneď úspešní. Zatiaľ čo Zaslav často používa slovo „prestíž“, jeho nedávne rozhodnutia naznačujú inú stratégiu, než presadzovali jeho predchodcovia v HBO. Zaslav bol poverený znižovaním miliardového dlhu a v apríli vyhlásil, že každé rozhodnutie sa bude robiť na základe hodnoty majetku.

V júli sa HBO rozhodlo nepokračovať v sci-fi seriáli JJ Abramsa Demimonde, ktorý mal plánovaný rozpočet viac ako 200 miliónov dolárov. To potvrdzuje, že nové vedenie viac berie do úvahy náklady. Spoločnosť HBO Max tiež uviedla, že čoskoro začne vysielať rôzne seriály z televízneho impéria Chipa a Joanny Gainesových (Fixer Upper), ktorým síce chýba uznanie kritiky, no kompenzujú to tým, že sú príťažlivé pre masy a veľmi populárne.

Zaslav povedal, že títo dvaja nebudú jedinými pôvodnými tvorcami z Discovery+, ktorí sa pridajú k rodine HBO Max: všetky programy platformy – vrátane Dr. Pimple Popper: This Is Zit a Toddlers and Tiaras: Where Are They Now? – budú konsolidované do jedinej, zatiaľ nemenovanej streamovacej služby.

pixabay.com

Zábavný priemysel rovná sa streamovanie

V dnešnom svete sa živé vysielanie stalo základným aspektom zábavného sektora. Online platformy dokážu hostiť rovnaký počet ľudí ako fyzické podujatia, ak nie viac.

Využívajú to, napríklad, online kasína na priamy prenos casino hier – hráči sa spolu pripoja na server a hrajú s protivníkmi z druhého konca sveta. Televízne produkcie sú dnes dostupné na požiadanie a ako ukázala pandémia, keď ste doma, vzdialený prístup ku všetkému je nevyhnutný.

S cieľom ovládnuť tento trh mnohé mediálne spoločnosti (niekedy označované ako technologické spoločnosti) produkujú viac obsahu ako kedykoľvek predtým alebo sa spájajú, aby vytvorili väčšie knižnice. David Zaslav sa uberá cestou fúzie, no čo sa týka obsahu, má prinajmenšom kontroverzné nápady.

Warner Bros. Animation a Cartoon Network

Odstránenie animovaného obsahu z HBO Max bolo navrhnuté ako spôsob „ušetrenia peňazí“, čo je zvláštne vzhľadom na to, že zakladateľ Cartoon Network ukázal, že na animovaných produkciách sa dá zarobiť veľa peňazí, ak si ceníte túto formu a jej tvorcov.

HBO Max sa stal rovnakým problémom, aký mal Cartoon Network riešiť, a je to dôsledok toho, že niekto nechápe význam animovanej produkcie a zhadzuje ju ako čosi „pre deti“. 

Ešte horšie je, že Warner Bros. Discovery nielenže vymazalo množstvo relácií zo svojej streamovacej služby; Cartoon Network odstránil zo svojich stránok všetky zmienky o časti svojho obsahu (Cartoon Network a HBO Max zdieľajú rovnakú materskú spoločnosť Warner Bros. Discovery.).

ovladac
pixabay.com

Je to zjavný pokus vyhnúť sa plateniu akéhokoľvek odstupného tvorcom týchto dielov, lebo čo tam po tom, že sa zničí živobytie a práca ľudí, ktorí tvorili hŕstku či 40 programov, ak firma vďaka tomu môže skončiť rok v pluse?

Ani sa nedá do dôsledkov pochopiť, aké temné je toto rozhodnutie pre všetkých zúčastnených, no je dôležité uvedomiť si, že tento krok nie je len vymazaním práce toľkých ľudí; je to tiež vymazanie siete, ktorá tieto programy dodávala.

Toto nové monštrum v panteóne streamovacích gigantov sa nezaujíma o deti či dospelých, ktorí majú radi animované programy.

Kam smerujú streamingoví giganti?

V posledných rokoch sme boli svedkami oživenia televízie. V takom krátkom čase a za takú vysokú cenu sa vyprodukovalo toľko televíznych programov, že v súčasnosti je nedostatok kvalifikovaných showrunnerov. Keďže každá firma sa snaží zásobiť svoje nové streamovacie služby obsahom, široké spektrum ľudí, ktorí len zriedka – ak vôbec niekedy – mali možnosť vidieť svoj život na obrazovke, zrazu dostali túto šancu.

To sa čoskoro zmení z dôvodov, ktoré súvisia výlučne s peniazmi, a vôbec nie s umením. Pravdepodobne to bude skvelé pre akcionárov, no nie až tak pre všetkých ostatných. Zlúčenie HBO Max a Discovery+, dvoch špecializovaných platforiem, naznačuje, že stratégia úzkej špecializácie už nie je pre veľké organizácie realistická.

Napriek nedávnemu prieskumu, ktorý ukázal, že HBO Max má najvyššiu úroveň spokojnosti zákazníkov, spoločnosť WBD zistila, že by mohli zarobiť viac, keby sa spojili s výrazne odlišnými reláciami na Discovery.

S každým oznámením o zisku rastie pravdepodobnosť návratu do sveta, kde sa za káblové televízie platí.

Zdroj foto: Oscar Nord na Unsplash

žiadne príspevky na zobrazenie