Viete, aký je rozdiel medzi jednotlivými sociálnymi sieťami? Prečo je dobré byť na LinkedIn? Mama troch detí, expertka na komunikáciu s praxou v mnohých firmách, Lucia Kočková je špecialistkou na sociálne siete. Okrem iného pomáha nastavovať komunikačnú stratégiu vo firmách.
V rozhovore pre Akčné ženy Lucia Kočková prezradila:
- v čom je LinkedIn iný?
- či nie je LinkedIin len ďalší „požierač času“,
- aké sú „must have“ slovenského LinkedInu?
V čom je zásadný rozdiel medzi sieťami ako je Facebook / Instagram a LinkedInom?
V profesionalite, dôveryhodnosti zdieľaných informácií, tvorbe obsahu a prístupu užívateľov ku komentovaniu príspevkov. Stále má LinkedIn kredit najdôveryhodnejšej sociálnej siete pre profesionálov, ktorí sa chcú prepájať, inšpirovať, nachádzať nové biznis príležitosti, budovať si firemnú i osobnú značku. LinkedIn ponúka priestor všetkým, ktorí majú záujem komunikovať „na úrovni“ a vyjadrovať sa k témam, ktorým rozumejú, chcú sa kariérne posúvať a vidia v LinkedIne priestor rásť.
Základný rozdiel je jasný – Instagram je o kráse, ktorú chceme všetci obdivovať a tak trošku si závidieť a snívať o niečom, čo nám chýba, Facebook je …. tu sa mi ťažko nachádzajú slová, nájsť tam môžeme už naozaj všetko vrátane negatívnych vecí, ale keďže nás je tam viac ako 3,5 mil., v marketingovom mixe je to MUST. No a LinkedIn je nádejou, že socializácia aj v online priestore môže byť prospešná a slušná, dokonca viesť k edukácii.
V čom je LinkedIn iný? Nie je to ďalší „požierač času“?
Určite je to svojim spôsobom požierač času. Avšak užívatelia tejto siete si svoj čas vážia, vedia, že je to dnes najdrahšia a najvzácnejšia komodita a aj čas strávený na tejto sieti si dokážu ustrážiť. Aspoň ich väčšia časť:). Verím, že sú medzi nami takí, ktorých LinkedIn pohltil.
V čom sú špecifiká slovenského LinkedIn?
Minulý rok vyšiel prvý veľký prieskum slovenského LinkedInu, realizovala ho spoločnosť Go4insight. Slovenský LinkedIn využíva približne 700 000 Slovákov, najväčšiu skupinu tvoria tridsiatnici a mladší štyridsiatnici. Bratislavčania sú zastúpení najviac, o trošku viac mužov ako žien. Za najdôležitejší benefit, ktorý poskytuje LinkedIn svojim užívateľom je považované udržiavanie kontaktov a networking. Jedným z dvoch najdôležitejších dôvodov, prečo užívatelia trávia časť na LInkedIn-e je získanie odborných informácií a dozvedanie sa noviniek z brandže a z oblasti biznisu vo všeobecnosti. To hovorí prieskum.
Na slovenskom LinkedIne hrajú prím veľké firmy, ktoré si tu budujú značku a využívajú ho na Employer Branding. Veľa užívateľov ho považuje za svoj pracovný nástroj. Už pred covidom som sa stretla s mnohými, ktorí 100% pracovného času trávili práve na LinkedIn.
Robia sa tu obchody, hľadajú talenty, nachádzajú stáže, vznikajú zaujímavé prepojenia a z nich projekty. Ale to už hovoríme o LinkedIn ako takom, nielen slovenskom.
Aké sú barličky, hinty, čo je „must have“ profilu na LinkedIne?
Najdôležitejšie je správne a poctivo si vyplniť profil. LinkedIn vás tým procesom krásne prevedie a na konci vám povie, že hotovo a dokonca vás navedie zdieľať prvý príspevok. Následne je potrebné budovať si sieť. LinkedIn funguje ako pavúk. Ak mám málo spojení či sledovateľov, málo spojení a sledovateľov vidí moje príspevky. Ak mám bohatú sieť, môj obsah sa dostane do mnohých očí a dostaví sa aj bohatá interakcia vo forme komentárov a to je na LinkedIne najviac, čo si môžete priať. A vtedy príde to, že vás to začne baviť. A ste In. 😊 Dôležité je zostávať v interakcii, teda zapájať sa do konverzácií a nestratiť flow, ako hovorila aj Iveta Hrabovská na evente LinkedInlovers v Bratislave. V prípade jej značky prémiových džemov hrá LinkedIn prím – je to sieť, ktorá im prináša reálne zisky.
Pri biznis profile je dôležité, tak ako pri firemnom webe, aby obsahoval všetko, čo chceme o firme ľuďom povedať. Teda opäť, poctivo vyplniť všetky údaje, kontaktné informácie, preklik na web, natiahnutie zamestnancov na našu business page. Tu je veľmi potrebné, aby mal biznis profil adminov, ktorí s LinkedInom vedia pracovať, aby mohli budovať komunitu, udržiavať ju, budovať značku.
Ako pri každej sociálnej sieti, aj tu platí, ak nemá admin rád LinkedIn, ak ho to nebaví a robí to preto, že to dostal medzi pracovné povinnosti, nebude ani biznis profil taký, aký by mohol byť.
Prečítajte si aj: Iveta Hrabovská vyrába luxusné džemy s prémiovým alkoholom. Dostala sa až na EXPO 2022
Aké sú dobré čísla sledovateľov na stránke? Ako ich prilákať?
Platí to isté ako na každej inej sociálnej sieti. Čím vyššie čísla, tým lepšie:). Veľká spoločnosť, ktorej firemnú stránku spravuje tím ľudí z marketingu a HR, bude mať vždy lepšiu pozíciu ako malá spoločnosť, v ktorej si majiteľ robí siete popri všetkej ostatnej agende. Avšak tu je dôležité aj to B – interakcia. Ak máte na business page 100 ľudí a väčšina s vašim obsahom interaguje, je to viac, ako keby ste tam mali 1000 ľudí a nikoho by váš obsah nezaujímal. Pravidelnosť zdieľania obsahu, pridaná hodnota príspevkov, konzistentnosť a správne nastavená cieľovka, vedia robiť skutočné zázraky.
Ako v dnešnej dobe reaguje väčšina používateľov na pozvánku na sledovanie firemného profilu?
Všetci, ktorí na LinkedIn žijú a najmä tvoria, vedia, že budú dostávať pozvánky na follow firemnej stránky, lebo takto proste Linkedin funguje. Ak niečomu rozumiem, viem si aj vybrať, čo chcem sledovať, čo je pre mňa zaujímavé, čo môže byť inšpiratívne a čo naopak. Podľa toho dám follow alebo ignorovať.
Ak niekto na LinkedIn povie, že ho to otravuje, tak skoro zabudol, ako začínal. Dnes už nám v týchto prípadoch prišli na „pomoc“ aj nastavenia. Vieme si nastaviť, aké pozvánky chceme dostávať a aké nie.
Dostať však followerov na firemný profil je naozaj každodenná drina. Zo začiatku to ide veľmi pomaly a môže to byť demotivačné, no vytrvalosťou a poznaním možností to ide.
Máš tip na získanie používateľov (potenciálnych klientov) na ich získanie mimo zaujímavých postov?
Tvorba obsahu. To je najviac, čo môžeme robiť a ako na seba upozorniť kohokoľvek. Budúceho zamestnávateľa, kolegu, obchodného partnera, klienta,… Tvorba vlastného obsahu je viac ako platená reklama. Vytrvalosť, konzistentnosť, autenticita. Ľudia chcú vidieť nielen, že sa vám darí, ale sympatizujú s vami, keď ste nie práve na pracovnom vrchole. Ukázať, že sme ľudia z mäsa a kostí. To je cesta.
Rozprávať príbehy. To neplatí iba v médiách, to platí aj na sociálnych sieťach. Príbehy, storytelling, predávajú.
Ako komunikovať, ak som správca firemného profilu a zároveň mám aj svoj osobný profil?
LinkedIn je platforma, kde vystupujeme ako osoba – Ja. Je na mne, či budem vystupovať výhradne ako zamestnanec nejakej spoločnosti a budem komunikovať iba obsah zo života firmy alebo budem vystupovať ako Ja – človek so zamestnaním, záujmami, možno side biznisom,… Neexistuje na to pravidlo.
Ja som si dlhý čas myslela, že ma ľudia vnímajú ako marketérku a PR AGEL, ktorá by mala komunikovať iba zdravotnícke témy. A potom mi môj mentor počas Digitálnej univerzity povedal, že on ma nikdy takto na LinkedIn nevnímal. Že je to len môj pocit.
Moje odporúčanie je vystupovať ako Janko, Marienka, Lucia. Človek, ktorý niečo robí, niekde robí, niečo ho baví a niečo nie, niečo sa mu podarilo, ale potom aj nepodarilo. Proste byť autentický. LinkedIn sa vám za to odplatí.
Veľa tiež závisí od cieľa, aký na LinkedIn máme. Koho chceme osloviť, čo chceme našou komunikáciou dosiahnuť.
Ak som správca firemnej stránky, nevylučuje to, že budem komunikovať aj ako človek, ktorý rád číta alebo cestuje a zdieľa aj tieto zážitky a radí ľuďom, kde sa oplatí v lete vycestovať.
Má zmysel akceptovať každú žiadosť o prepojenie/priateľstvo?
Na začiatku áno. Vo všeobecnosti sa to odporúča. Prepojenia sú dôležité pre interakciu a získanie relevantných kontaktov. Neskôr, keď budem mať veľa spojení a budem spokojný s dosahom, interakciou na moje posty, môžem si kontakty kedykoľvek pretriediť.
Samozrejme, nejakú selekciu robiť je nutné. Aj na LinkedIn sú už fejkové profily, ktoré vo svojej sieti mať nechceme.
Má zmysel viesť na Lin svoj osobný profil, ak som napríklad klasický zamestnanec, ale venujem sa niečomu ako hobby?
Určite áno. Som zástancom toho, že ak píšem o tom, čo mám rád a čo ma baví, tak takýto obsah sa ľuďom aj páči a interagujú s ním. To je autenticita. A tá je najviac na sieťach.
Na druhej strane LinkedIn je veľmi príťažlivý aj pre zamestnancov. Každú minútu si tam nájdu prácu traja ľudia. V čom spočíva táto úspešnosť?
Neviem asi presne odpovedať. Viem ale, že ako majiteľ firmy alebo HRi či Head Hunter by som chcela osloviť takého uchádzača, ktorého záujem sa zhoduje s tým, čo robím, ktorý prejaví ochotu pracovať nielen v práci, ale aj na sebe, svojom raste. A nechcela by som ho hľadať ako ihlu v kope sena, v spleti 300 životopisov zaslaných na firemný mail vytvorený iba na tento účel.
Hľadala by som na LinkedIn. Tu môžem požiadať komunitu o odporučenie, alebo sa ten človek môže ku mne dostať cez svoju aktivitu pod mojimi príspevkami alebo pod príspevkami firiem, ktoré majú podobné podnikanie.
Niekoľkokrát som dostala takéto ponuky na prácu či spoluprácu. Na základe mojej činnosti na LinkedIn. A to som si v 99% prácu vôbec nehľadala.
Linkedinlovers: Najdôležitejšia je konzistentnosť a vytrvalosť. A nezabudnite byť autentickí!
Ktorí sú tvoji top traja LinkedIn obľúbenci, ktorých sleduješ?
Martin Hošek, on sa bude teraz smiať, ak si to prečíta, lebo sme ho s Akčnými ženami oslovovali na spoluprácu, ale nemá to s tým nič spoločné, Martin:). Človek, ktorý ma zaujal počas toho, čo podľa svojich slov neznáša, prednášky. Bolo to v roku 2018 v Bratislave, odvtedy som na jeho offline LinkedIn projektoch závislá. Podľa mňa robí LinkedIn pocitovo, búra všetky mýty o tom, čo, ako a kedy sa má a čo nie. A robí to skvele.
Laura Janáčková. Klinická psychologička. Neskutočný štýl postovania. Baví ma. Nevedela by som si predstaviť, čo vôbec môže človek v takomto postavení zdieľať. Ale Laura to robí skvele. Odporúčam.
Marta Václavíková. ORL lekárka a amatérska fotografka. Zdieľa fotky Prahy a jej zákutí snáď denne. Neštandardný a veľmi osviežujúci obsah na LinkedIn. Samú ma prekvapilo, ako denne čakám na jej posty.
Čomu by si sa v budúcnosti chcela venovať?
Študovala som slovenčinu a angličtinu v čase, kedy bola v treťom ročníku povinná malá štátnica z pedagogiky a psychológie. Mám teda pedagogické minimum. Dostala som ponuku zostať na katedre slovenčiny, prekážal mi však tradičný systém výuky. Ja som učila tvorivou dramatikou počas praxe a veľmi ma to bavilo. Láska ku knihám sa asi nikdy nevytratí a byť na pódiu a odovzdávať skúsenosti ma neskutočne baví. Sociálne siete sú obrovská záľuba, marketing, komunikácia, content tvorba ma napĺňa. A dnes ma toto všetko aj živí. Mám šťastie. Viem to a veľmi si to vážim.
Ale milujem kávu a organizovanie eventov, túžim cestovať. Mám pocit, že som ešte nič nevidela. Neviem sa teda rozhodnúť. (Úsmev).
Na jednej strane ma baví prednášanie, tvorba obsahu, na druhej by som chcela variť kávu, debatovať s ľuďmi a robiť pre nich eventy v kaviarni plnej kníh a motivovať deti k čítaniu.
Asi je predo mnou ešte dlhá cesta, kým zistím, kde zakotvím.
Dovtedy by som chcela využiť každú výzvu, ktorá príde a bude mi dávať zmysel. Pre mňa totiž zmena pôsobiska nie je negatívom, ale obrovským prínosom. Niet nad zbieranie skúseností, učenie sa nových vecí, odovzdávanie maxima, čo v danej chvíli viem a hľadanie toho, čo bude konečná stanica.
Ďakujem za rozhovor.
Zdroj foto: archív L. K.