Milan Markovič: Online predaj si neviem predstaviť bez kreatívnej komunikácie a dlhodobého budovania značky

0
Milan Markovič: Online predaj si neviem predstaviť bez kreatívnej komunikácie a dlhodobého budovania značky

Inšpiratívna osobnosť slovenského marketingu v roku 2022. Tvorca. Stratég. Líder. Gentleman v práci, ale aj mimo nej. Milan Markovič (44 r.), leader a COO (prevádzkový riaditeľ slovenskej časti česko-slovenskej firmy) digitálnej agentúry Effectix bude 7.septembra 2022 spíkrom webináru Akčných žien na tému online predaj.

V rozhovore pre Akčné ženy Milan Markovič prezradil:

  • aké najčastejšie chyby robíme pri online predaji,
  • prečo je dôležité dlhodobé budovanie značky,
  • prečo je dôležité stále vzdelávanie a práca na sebe.

Milan, ste Google Certified Trainer for Leadership a od roku 2021 ste aj Google Trainer for New Generation of Founders na Slovensku. Čo to v praxi znamená?

Upresnenie: V roku 2021 som sa stal aj GCT aj Trainer for New Generation of Founders a v roku 2022 som už len GCT. GCT je pre mňa veľká prestíž, pretože som sa už dvakrát zaradil medzi top výber talentovaných ľudí z rôznych oblastí, ktorí pomáhajú vzdelávať Slovensko. Google organizuje mnohé bezplatné kurzy a akcelerátory a to v rôznych oblastiach. Ja sa špecializujem na digitálnu stratégiu a leadership, ale sú tréneri aj na oblasti soft skills a hard skills.

Ako Trainer for New Generation of Founders som robil interaktívne workshopy pre ľudí, ktorí chceli naštartovať svoje kreatívne myslenie a vedieť v praxi používať tzv.  Design Thinking. Mali sme napríklad dvojdňový workshop pod záštitou Úradu vlády pre víziu Slovenska 2030.

Certifikovaní Google tréneri sú nadšení a aktívni odborníci v rôznych oblastiach. Venujú sa vzdelávaniu, vedomosti chcú odovzdávať ďalej a pomôcť tak rozvíjať Slovensko. V čom chýba ľuďom na Slovensku nadšenie? Je tu veľa odborníkov, skvelých ľudí, mnoho dobrých projektov, ale predsa len…V čom má Slovensko ako také potenciál?

Slovensko môže patriť k digitálne najrozvinutejším ekonomikám, ale máme málo inovácií, máme nízky počet startupov a digitalizácia podnikania je na Slovensku jedna z najnižších v rámci EU. Kľúčom k naštartovaniu ekonomiky a digitálnej transformácie je vzdelávanie. Preto sa snažíme v rámci tohto projektu vzdelávať firmy a jednotlivcov, aby kreatívne mysleli, vytvárali inovácie a zrýchlili tak oživenie ekonomiky.

Na rozdiel od zahraničia u nás narážame na veľa byrokracie a to bráni tvorbe väčšieho počtu startupov a znižuje chuť prinášať inovácie. Preto je potrebné vytvárať platformy ako je aj tá vaša, ktoré vďaka spolupráci a spájaniu ľahšie zdoláva prekážky.

Čo sú podľa vás najčastejšie chýbajúce kompetencie a zručnosti ľudí?

Keď radím firmám a jednotlivcom, ako si majú nastaviť stratégiu, tak väčšinou narazím na to, že nemajú zadefinované úplné základy. Víziu, misiu a hodnoty, na ktorých chcú svoje podnikanie stavať. Definovať si svoje „prečo“ je úplne kľúčové pre úspešnú stratégiu. Každé podnikanie by malo byť založené na jasnej vízii a prinášať hodnoty. Nestačí predávať svoje produkty a služby, lebo ja ako zákazník už vyžadujem aj spoločenskú zodpovednosť značky, ekologické aj etické princípy.

Pojem online predaj je známy sám o sebe, netreba ho vysvetľovať. Aktuálne si vieme online kúpiť temer čokoľvek. Ako však zaujať, správne odkomunikovať, ak predávame nemateriálny produkt, ako napríklad webináre?

Treba najprv budovať značku, ktorá webinár ponúka. Tým zvýšime jeho dôveryhodnosť a hodnotu. Ja definujem úspešnú značku ako spojenie dlhodobej stratégie a funkčnej kreatívy. Pri ponuke webinára by som zameral na to, akú hodnotu webinár ponúka, čím je jedinečný a podľa toho, komu je určený, by som nastavil jeho kreatívnu komunikáciu. Treba zaujať a na to je dobrý príbeh, potrebujeme vyvolať emóciu, vyrušiť.

Môže sa však zdať, že predať sa dá už na druhej strane hocičo. Niekto vie systematicky upratovať a ukladať veci,tak tento svoj dar pretaví do konzultačnej služby upratovania. Niekto vie dobre písať, tak ponúkne písanie pre viaceré média, lebo vie, že mu to ide a je mu to prirodzené. Niekto má cit pre dizajn a vie vyčariť z ničoho niečo pekné. Nie vždy je ľahké odkomunikovať veci, ktoré sú pre niekoho samozrejmé /a nikdy by si to nekúpil/ a na druhej strane niekto s tým ozaj potrebuje pomôcť. Oplatí sa staviť na úprimnosť, autentickosť?

Úspešní sme hlavne v tom, čo je náš talent, v čom sme výnimoční, čo nás baví a dostávame sa pritom do stavu tzv. „flow“. Keď do podnikania dávame seba, je to autentické a musí to byť úprimné, inak to podnikanie nebude dlhodobé. Keď do svojho projektu dáte srdiečko, tak ho vaši zákazníci vo vašich službách a produktoch aj uvidia a priláka to tých správnych a zákazníkov.

Ktoré nástroje sa najviac v praxi osvedčujú pri online predaji?

Tu je odpoveď na román… Stratégiu online predaja treba vždy ušiť presne na mieru značke, produktu, či službe. Pre mamičku na materskej môže byť zbytočné mať e-shop, keď vie svoje produkty ponúkať cez sociálne siete alebo market places (napr. Sashe). Ale pokiaľ ste už  firma, tak e-shop je základ, kam treba smerovať zákazníkov pre online predaj.

Pokiaľ ponúkate produkty, ktoré ľudia vyhľadávajú, treba riešiť SEO a aj platené reklamy na Google, pokiaľ máte silnú konkurenciu, tak vám môžu pomôcť porovnávače tovaru. Pokiaľ vaša cieľová skupina je na sociálnych sieťach, tak určite musíte mať reklamu aj na Facebooku a Instagrame. Keď tvoríte videá, tak YouTube vie byť účinný kanál na šírenie ich obsahu. A pokiaľ chcete rýchlo expandovať do zahraničia, tak sú vhodné veľké market places (napr. Amazon).

Bez akých dvoch vecí si neviete predstaviť online predaj?

Bez kreatívnej komunikácie a dlhodobého budovania značky (funkčnej stratégie).

Čo býva najčastejšou chybou pri online predaji?

Dnes je veľmi jednoduché začať predávať. Na pár klikov máte e-shop aj sociálne siete. Ale zabúda sa na jasnú definíciu jedinečnosti. Prečo by som si to mal u vás kúpiť? Preto treba k výkonnostnému predaju (zapnutie reklám) nezabúdať budovať aj značku. Obsadiť si svoju „osť“ a dlhodobo na tú tému komunikovať, že som odborník, alebo nadšenec, aby ku mne zákazník vedel vytvoriť vzťah a keď sa bude rozhodovať nakupovať, tak ho napadne moja značka.

Na čo sa môžu tešiť účastníci webináru, ktorý bude 7.9.2022?

Na mňa (úsmev). Na dáta, prečo je digitál dnes tak silný hráč, ale aj na postup, ako si svojej značke vytvoriť funkčnú stratégiu.

Hovoríte o sebe, že ste inovatívny, tvorivý, posúvate sa stále vpred. Chcete byť rešpektovaný líder. Máte konkrétny osobný plán rozvoja?

Ja som tvorca. Plne ma naplňuje štartovať nové projekty a preto svoju prácu tomu prispôsobujem, aby som bol pri tom, čo ma baví. Bez stáleho vzdelávania sa nedá posúvať, ani odborne, ani ľudsky. Preto mám vždy jedno veľké vzdelávanie ročne. Minulý rok to bolo Atairu, tento rok absolvujem ročné kurzy ATP od Googlu. A na všetko ostatné vzdelávanie sa vrhám ako príde, čo ma zaujme. Zdrojov je obrovské množstvo, od newslettrov, cez blogy, webináre, podcasty až po konferencie. Hlavu si najlepšie vyčistím pri behu. Momentálne si hľadám mentora.

Veľmi sa mi páči váš výrok „Svoje poslanie vidím v tom, byť gentleman v práci rovnako ako v živote.“ Čo môžeme my ženy robiť preto, aby sme podporili našich mužov /partnerov, synov v tom, aby boli správni gentlemani?

Každá vízia má byť ambiciózna a tá moja určite je. K tomu, aby som bol genlemanom, ako sa patrí, mám ešte ďaleko. Verím však, že k tomu smerujem. Ja vnímam gentlemana ako silne hodnotovo založeného muža. Preto treba hodnoty jasne definovať, komunikovať a ich a držať sa ich, aby sa stali prirodzenou súčasťou nášho života.

A naopak, čo robiť nemáme?

Nesmieme tolerovať porušovanie hodnôt, aj keby sme z toho mali mať profit. Ako v osobnom, tak aj profesnom živote. Ohováranie, klamstvo aj podvod nám môže zabezpečiť krátkodovú výhodu, ale z dlhodobého hladiska je to nesprávna cesta.

Zdroj foto: archív M. M.

 

žiadne príspevky na zobrazenie