NAČÍTAVAM

Type to search

AKČNÍ MUŽI MAGAZÍN ROZHOVORY

Pavol a Jozef Guberovci: Zohnať správnych a dobrých ľudí je naozaj veľký problém

Kristína Majerová
Share

Pavol a Jozef Guberovci podnikajú tak trochu netradične. Obaja bratia a súčasne otcovia sa začali spoločne venovať kreatívnej činnosti s machom. Spravujú menšiu firmu v Bratislavskej Petržalke, kde ich nájdeme nielen riešiť biznis, ale aj usilovne s vŕtačkou v ruke makať „na svojom“.

Pri nahliadnutí do ich „kuchyne“ bolo z oboch vidieť zápal a entuziazmus, radosť, že ich práca baví a napĺňa.  O tom, že nie je mach ako mach a ako si môžete priniesť kúsok prírody domov, sa s nami podelili v rozhovore.

Venujete sa takému zaujímavému podnikaniu – machovým obrazom. Odkiaľ ste prišli na takýto nápad? Prečo práve mach?

Prvým dôvodom je, že ako záľube sme sa venovali realizáciám rôznych interiérov na Slovensku. V rámci toho sme sa stretávali s požiadavkami na neustále nové trendy a materiály. Pokiaľ som bol v zahraničí v rámci inej práce, videl  som v Strassburgu rôzne typy nových prírodných materiálov- machy, lišajníky, rastliny. Tak sme to skúsili rozšíriť aj na Slovensko.

Boli ste vždy také kreatívne nápadité “duše” alebo to prišlo nejako spontánne, resp. časom?

Vždy nás bavili práce dekoračného typu v interiéroch, páčili sa nám rôzne moderné interiéry a keďže sme počas študentských čias veľa brigádovali, získali sme rôzne zručnosti, ktoré sme vedeli uplatniť.

PODPORTE združenie Akčné ženy a podnikanie žien na Slovensku



Viete nám bližšie priblížiť postup, ako tieto machové ilustrácie vznikajú?

Machové realizácie vznikajú dvoma spôsobmi: buď sú preddefinované produkty, ktoré vieme umiestniť v rámci interiérov. Ľuďom sa páčia napr. kruhy, šesťuholníky, ktoré následne umiestnime do nejakého hotového interiéru. Na tento účel sme zriadili e-shop, kde si ľudia vedia samostatne nakombinovať rôzne preddefinované prvky a vyskladať si ich podľa svojho gusta. Máme rozbehnuté rôzne spolupráce s architektonickým štúdiami,  ktoré vedia zakomponovať  tieto machové steny priamo na mieru do nábytku alebo na steny.

Všetky tieto bezúdržbové rastliny,  ktoré používame, sú zafixované na rôznych podkladových materiáloch.  Záleží od typu inštalácie, kde má byť obraz umiestnený, či je tam vlhkosť, slnko, atď. Rastliny sa lepia na podklad špeciálnym ekologickým lepidlom bez zápachu, a teda sú lepené priamo na podklad, nie je tam žiadna zemina, čiže už nerastú (ako si ľudia často mylne myslia).

Kto tvorí jadro vašich klientov? Sú to skôr bežní ľudia, ktorí si dávajú tieto obrazy do domácností alebo skôr vás oslovujú firmy alebo inštitúcie?

Čo sa týka klientov, tak je to tak 50/50%. Cez e-shop si objednávajú zvyčajne bežní ľudia konkrétne veci (obrazy, hodiny, mapy), kdežto firmy riešia väčšinou všetko na mieru a chcú napríklad aj presnú firemnú grafiku, ide o väčšie, zložitejšie a náročnejšie plochy.

 Prezraďte nám, chodia za vami klienti sami alebo ich musíte vy proaktívne vyhľadávať?

Architektov a architektonické štúdia oslovujeme priamo osobne my, ale bežní ľudia sú oslovení pomocou marketingu a sociálnych sietí.

Aké sú podľa vás najväčšie prekážky, ktorým musíte čeliť pri podnikaní?

V princípe najväčší problém sú ľudia. Zohnať správnych a dobrých ľudí  je naozaj veľký problém, o to viac v Bratislave. Všetci by chceli robiť za počítačom a samozrejme ideálne na manažérskej pozícií. Nájsť schopného  človeka, ktorý bude pracovať poctivo a dobre je dnes naozaj veľký problém.

Praktická otázka: ako je to s údržbou týchto obrazov? Nesadá na ne prach? Ako sa o ne treba starať? Alebo ide o bezúdržbové dekorácie?

Čo sa týka údržby, machy prešli procesom stabilizácie, to znamená, že sú upravené tak, aby nepotrebovali žiadnu ďalšiu údržbu. Ide o konzerváciu soľou, čiže machy sú plné soli, tzn., že nerastú, neprebieha fotosyntéza, netreba ich strihať, polievať, atď.

Čo sa týka uchovania materiálu, závisí od umiestnenia , nesmie byť vystavené priamemu slnečnému žiareniu a vode. Priame UV žiarenie je škodlivé, tak ako aj u iných materiáloch. Ako napr. keď v byte na gauč 10 rokov svieti priame slnko, tak vznikajú pigmentové zmeny. A to platí aj o machu.

Prečítajte si aj rozhovor s manažérom kníhkupectva Martinus

Pigmenty v podstate nemajú UV filtre, takže je ideálne obrazy umiestňovať na miesta mimo priameho slnečného žiarenia, napr. ideálne sú chodby, kúpeľne, toalety. Čiže miesta, kde štandardne živé rastliny neprežijú. Tam nastupujeme my.  Dôležité je takisto zamedziť styku s vodou, ktorá by soľ/konzervačnú látku rozpustila a nastalo by poškodenie machovej stabilizácie. Klasická bežná vlhkosť v kúpeľni je prijateľná a mach nepoškodzuje.

Čo by ste odkázali všetkým akčným ženám, ale aj mužom, ktorí rozmýšľajú pustiť sa do niečoho vlastného alebo chcú robiť to, čo ich baví a napĺňa?

V prvom rade, nech sa ľudia venujú tomu, čo ich baví a napĺňa. Myslím si, že všeobecne ľudia, ako aj klienti registrujú fakt, že práca človeka baví. Ako podstatnú vec vnímam však aj skutočnosť, aby práca bola konaná precízne, dôsledne a do detailov.  Ľudia to vedia oceniť a nastáva spokojnosť na obidvoch stranách. Ale určite sa netreba báť a ísť si za hlasom srdca!

Tagy

You Might also Like

1 Comment

  1. Darina 22 decembra, 2019

    Vyborny clanok, tiez uvazujem nad takym obrazom

    Odpovedať

Zanechaj nám svoj komentár Darina Zrušiť komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X