PR expertka Petra Mečárová: Online eventy boli výborná náplasť ako nestratiť sociálny kontakt počas pandémie

0
PR expertka Petra Mečárová: Online eventy boli výborná náplasť ako nestratiť sociálny kontakt počas pandémie

Usmiata a dobre naladená PR expertka Petra Mečárová (43 r.) prepája dva diametrálne odlišné svety. Má vlastnú komunikačnú agentúru 5ka – zviditeľňuje značky a ľudí v médiách, mentoruje podnikateľské skupiny a opravuje nefunkčné komunikačné stratégie.

Energiu dobíja jogou, ktorú aj učí v bratislavskej Rači. Spája komunitu ľudí, ktorí majú chuť hýbať sa, zdravšie žiť a nájsť rovnováhu a harmóniu vo svojom živote.

V rozhovore pre Akčné ženy prezradila:

  • ako to vyzerá, keď sa skĺbi joga s PR komunikáciou,
  • aké najčastejšie chyby sa robia pri online eventoch,
  • prečo je dôležité hovoriť o svojich snoch,
  • ako by mala fungovať dobre fungujúca PR agentúra.

Čo prišlo do vášho života skôr – PR komunikácia alebo joga?

Kampane, stratégie, médiá, klienti, tlačovky – to bol môj život od vysokej školy. Začínala som v Rádiu OKEY a toto krásne obdobie výrazne ovplyvnilo moje ďalšie smerovanie. Pracovať vo viacerých PR agentúrach či v korporátnom svete znamenalo byť zodpovedný, rýchly, presný. Vedieť pracovať pod obrovským tlakom, dosahovať ciele, prezentovať výsledky. Boli to hektické roky plné tímovej práce, napredovania, vzdelávania, plnenia výziev. Joga vstúpila do môjho života oveľa neskôr a asi v správny čas (úsmev).

Prečo?

Po rokoch v pokluse som sa cítila vyčerpane. Neustále som sa niekam ponáhľala, nestíhala. Chcela som z toho kolotoča vystúpiť. Túžila som sa zastaviť, rozumieť svojim emóciám a začať inak. A tak som si dala taký menší reštart.

Ako ten reštart vyzeral?

Nádych, výdych, pauza. Postupne som odstraňovala zo života veci, ktoré mi nedávali zmysel. Venovala som sa aktivitám, ktoré ma napĺňali, a pri ktorých som sa cítila šťastne. Naberala som späť stratenú energiu, silu a chuť tvoriť. Založila som vlastnú agentúru a stala som sa inštruktorkou jogy. Pomaly krok za krokom s pokorou robím to, čo ma baví a veľmi sa z toho teším. Stáť na vlastných nohách nie je vôbec ľahké, ale s veľkým odhodlaním a ešte väčšou podporou okolia to ide.

Čím začína váš deň?

Vstávam skoro, keď ešte všetci spia. Po špičkách sa vytratím na podložku s voňavou rannou kávou. To je môj rituál, môj čas. Milujem to najviac na svete. Keby mi niekto v minulosti povedal, že ja budem cvičiť jogu alebo dokonca sa stanem inštruktorkou, z chuti by som sa zasmiala. Kto ma pozná, vie, že vždy som bola temperamentná, netrpezlivá, rýchla. A zrazu sedím v tichu bez pohnutia a ešte som pritom aj šťastná.

Vedeli by ste poradiť, ako s jogou začať? Mnoho ľudí si myslí, že joga je pomalá.

To som si myslela aj ja. Na začiatku mojej jogovej cesty som mala obrovský problém vydržať na podložke. Boleli ma kríže, krčná chrbtica, nevedela som správne dýchať, nedokázala som sedieť s vystretým chrbtom, mala som zlé držanie tela. Dnes sa cítim parádne. V 43 rokoch som sa naučila stojku bez opory. Prekonávam seba a baví ma to sledovať, čo všetko moje telo dokáže. Treba len chcieť a hľadať to, čo nám vyhovuje. Joga nemusí byť pomalá. Sú rôzne štýly. Ak niekomu nevyhovuje pomalšie tempo, môže vyskúšať jogu na budovanie sily, mobility a spevnenie celého pohybového aparátu. Odporúčam napríklad Ashtangu alebo Power jogu. Garantujem svalovicu aj prepotené tričko (úsmev).

Ako často je vhodné byť na podložke?

Je fajn zaradiť jogovú prax 2-3 krát do týždňa. Ale aj jedenkrát je viac ako nič. Skúste si nájsť na seba čas, začať a vytrvať. Už len to, že rozhýbeme chrbticu, okysličíme bunky v tele a koncentrujeme sa na svoj dych, robí veľa. Budeme sa cítiť ľahšie, telo bude pružnejšie. Mnoho ľudí dýcha plytko, nezapája bránicu a z toho sme unavení, bez energie, máme migrény a podobne.

Sú nejaké konkrétne kroky, ktoré odporúčate?

  1. Nájdite si inštruktora, pri ktorom sa cítite dobre.
  2. Vyskúšajte rôzne štýly jogy. Nájdite si ten svoj. Joga je radosť, cvičte s ľahkosťou.
  3. Darujte si čas pre seba. Pravidelný pohyb má milión benefitov na naše fyzické telo aj našu psychiku. Objavujte svoje hranice.

Prečítajte si aj rozhovor s Nataliou Vlk: Po úspešnom rokovaní by obe strany mali odchádzať spokojné od stola

PR komunikácia a joga sú dva diametrálne odlišné svety. Ako sa vám ich darí prepájať ?

Sami sa prepájajú, ide to celkom ľahko. Keď niečo robíte s radosťou, netreba sa veľmi namáhať. Ráno mám vždy jogu. Následne sadám k počítaču, riešim aktivity v agentúre – máme komunikačné mentoringy s podnikateľkami alebo osobné konzultácie, PR kampane. Pripravujem návrhy, mám rôzne stretnutia a podobne. Poobede dolaďujeme jogové aktivity – pobyty, workshopy, kurzy. Pripravujeme nový jogový web jogaprevas.sk pre ľudí, ktorí milujú jogu, hľadajú zaujímavé informácie, rozhovory, pobyty, workshopy, jogové štúdia či konkrétnych lektorov jogy.

Pripravujete aj tento rok jogové pobyty?

Jasné! A veľmi sa na ne tešíme. Každý pobyt má iný program, iné zameranie. Už budúci týždeň vyrážame do Modry Harmónie do hotela Pod Lipou. Budeme cvičiť v krásnom prostredí pod holým nebom, čaká nás aromaterapia aj tvárová joga, prírodné oleje, Tibetské misky, zvonkohra. Budeme uvoľňovať telo aj myseľ a venovať čas sebe. Ešte máme jednu izbu voľnú! V máji nás čaká pobyt v Trenčianskych Tepliciach so zameraním na fyzio jogu a v júni vyrážame do Brna. Na pobytoch sa hlbšie venujeme relaxáciám, ktoré sú vhodné na celkové uvoľnenie tela a aj myšlienok.

Aká je reakcia tela na takéto relaxácie?

Keď sa človek dokáže uvoľniť na úrovni fyzického tela, uvoľnia sa aj naše potlačené alebo nespracované emócie. Občas sa stane, že aj slzička vypadne. Je to slza úľavy, nového nádychu. V kurzoch učím ženy otvárať srdce, nájsť si čas na seba, dopriať si a venovať si pozornosť. Naše vnútorné pocity sú KOMPAS v nás.

Keď sa pozrieme ako žijeme – denne sme zahltení naozaj obrovským kvantom stimulov a informácií, ktoré odvádzajú našu pozornosť smerom von. Máme veľa povinností. Mnohokrát prechodíme choroby, lebo musíme dokončiť prácu, postarať sa o deti, stále niečo musíme. Ideme obrovskou rýchlosťou vpred bez zastavenia, až nás nakoniec zastaví naše telo, nejaká vážna choroba. Pritom je to veľmi jednoduché. Stačí si naozaj sadnúť na päť minút v tichu. Pozorovať svoje telo, myšlienky, pocity. Dýchať. Žiť tu a teraz, v prítomnom okamihu a nie niekde v budúcnosti, kde plánujeme a tvoríme zase iný svet, kým tento náš, prítomný, nám uniká. A to je časť zo skladačky tajomstva spokojného človeka.

Prečítajte si aj rozhovor s Denisou Hmorekovou: Vďaka joge som objavila cestu k sebe a k spokojnému bytiu

Venujete sa aj mentoringovým skupinám, učíte podnikateľky tvoriť komunikáciu značky. Aké sú najčastejšie chyby pri menších značkách alebo začínajúcich biznisoch?

Nenazývala by som to chybou, skôr začiatočníckou nevedomosťou. Prvou vecou, ktorú prízvukujem na každom mentoringu, je poznať svoj produkt/službu, žiť svoj príbeh, byť uveriteľná, autentická, sama sebou. Krok číslo dva – poznáš trh, konkurenciu? Kto je tvoj zákazník? Učíme sa obuť si jeho topánky. Len tak dokážeme pochopiť potreby, záujmy, nákupné správanie zákazníka. A potom môžeme šiť komunikáciu na mieru, osloviť našu cieľovú skupinu, budovať dobré meno značky a predávať. Potrebujme budovať vzťah zákazník – značka založený na dôvere.

Mnoho značiek komunikuje nekonzistentne, chaoticky, bez hodnoty. To nazývame komunikačným smogom, ktorý nás denne zahlcuje. Boli by ste prekvapené koľko ľudí nedokáže opísať a odpovedať na základné otázky o svojom produkte/službe správnymi slovami, presvedčivo a dôveryhodne. Pokiaľ samy nevidíte hodnotu v tom, čo ponúkate, tvoríte, žiadneho zákazníka nepresvedčíte.

Zviditeľňujete firmy, produkty, služby. Bol nejaký zákazník, ktorý vás chytil za srdce?

Každý klient je úplne iný, jedinečný, má svoj príbeh, svoje smerovanie. Ku každému pristupujeme veľmi individuálne. Každý projekt, ktorý sme realizovali, či už to bola komunikácia súkromnej materskej škôlky, advokátskej kancelárie, IT firmy alebo udržateľné projekty, všetko nás posúva vpred. Každý jeden človek rovná sa nová skúsenosť. Mňa ako ženu veľmi bavia projekty zamerané na rodiny a deti, keďže som mamou dvoch chlapcov. Dokážem nacítiť potreby tejto cieľovej skupiny a nevnucovať témy, ktoré už boli dookola komunikované nekonečne veľakrát, ale vytvoriť originálny a zaujímavý koncept.

Vaša PR agentúra organizuje aj online eventy. Na čo si treba dať pri nich pozor? Aké najčastejšie chyby sa robia?

Komunikácia v rámci firmy, spôsob pozvania na online event a technické zlyhania. Online eventy sa stali obľúbeným nástrojom internej komunikácie počas pandémie. Napriek tomu, že sme boli doma zavretí, firmy sa snažili budovať vzťahy medzi zamestnancami a prinášali rozptýlenie formou online eventov/večierkov. Za mňa to bola výborná náplasť ako nestratiť sociálny kontakt. Toto obdobie bolo pre mnohých ťažké. Pokiaľ bol program online večierka vyvážený, zamestnanci sa vedeli výborne zabaviť.

Skvele fungovali aj online koncerty, rôzne ochutnávky, prezentácie kozmetiky a podobne. Tu je dôležité správne načasovanie, zaujímavý program a vysvetlenie zamestnancom, o čo ide. Tu sa už nepracuje, je to skôr poďakovanie za ich úsilie a odmena za to, že sú.  Aby to nevnímali ako niečo, čo sa musí. Online eventami sa firmy snažili vtiahnuť zamestnancov späť do diania firmy, vytvárať priestor na vzťahy. Mnohokrát hlasovali a kreovali program online večierka sami. Dnes už je našťastie všetko inak. Užívajme si každý deň naživo!

Prečítajte si aj rozhovor s prof. Beblavou: V mimovládnom sektore máte slobodu otvárať nové témy a presadzovať zákony, ale zároveň máte finančnú nestabilitu

Pri rozhodovaní s kým idete do spolupráce, riešite aj nejaký etický kódex, resp. „preklepnete si zákazníka? Alebo beriete to v štýle „náš zákazník, náš pán?“

Každá nová spolupráca začína osobným stretnutím, ak to situácia dovoľuje. Potrebujeme si vypočuť predstavu o spolupráci, oťukať sa navzájom, vyjasniť si základné pojmy, aby v budúcnosti neprišlo k nedorozumeniam. Následne pripravíme návrh, zadefinujeme ciele a spúšťame kampaň. Stáva sa, že niektorí ľudia nie sú zdatní v marketingu, a teda je na agentúre, aby nastavila jasný plán. Dobrá agentúra je pre klienta partnerom, ktorá nielen odborne poradí, ale pomôže aj v krízových situáciách a na nezmyselné kroky povie nie.

Skúste nám dať tri rady pre ženy, ktoré by sa chceli vydať na cestu za vlastným snom

  1. Počúvajte svoj vnútorný hlas – to sú tie veci a aktivity, pri ktorých ste naozaj šťastné.
  2. Buďte odvážne – zbavte sa zbytočných strachov, ktoré vás limitujú a vykročte tam, kde vás srdce volá.
  3. Neobviňujte sa, ak sa vám na vašej novej ceste niečo nepodarí, je to súčasť procesu. Môže to tak byť, poučte sa z toho a kráčajte na svojej ceste ďalej. Cesta je cieľ k naplnenému a šťastnému životu.
  4. Bonus rada  – hovorte o svojich snoch a potrebách so svojimi blízkymi, aby sa dokázali pripraviť na zmenu, ktorá sa dotkne aj ich. Pomaly začnite meniť svoj svet. Buďte odhodlaná, ale zároveň vnímavá a empatická. Držím päste!

Ďakujem pekne za rozhovor.

Zdroj foto: archív P. M.

 

žiadne príspevky na zobrazenie