Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

Ekonomika

Slováci počas pandémie zmenili nákupné správanie, niečo sa stane „novým normálom“

Sita
Zdieľať

Viac ako polovica spotrebiteľov na Slovensku zmenila počas pandémie koronavírusu nákupné správanie. Ukázal to výskum vedcov z Univerzity Komenského v Bratislave a Slovenskej akadémie vied.

Zmena frekvencie nakupovania

Najčastejšie išlo o zmenu frekvencie nakupovania, keď viaceré malé nákupy nahradil jeden veľký. Tento spôsob nakupovania bol príznačný najmä pre domácnosti s čistým mesačným príjmom 1 800 eur a viac, ako aj pre respondentov vo vekovej kategórii nad 65 rokov. Naopak, spotrebitelia vo vekovej kategórii 35 až 44 rokov značne zvýšili frekvenciu svojho nákupu.

Nielen v začiatkoch pandémie spotrebitelia podľa výskumu podľahli tzv. panickému nakupovaniu a začali náhle nakupovať do zásoby. Kým v novembri 2020 tvorila táto skupina spotrebiteľov 33 %, v júni 2021 to bolo 36 %, prevažne ženy. Vo zvýšenej miere do zásoby nakupovali spotrebitelia vo veku 18 až 24 rokov.

Rovnako nadpriemerne nakupovali aj spotrebitelia vo vekovej kategórii 65 a viac rokov. Výsledky tiež ukázali, že takýto typ konania súvisí aj s rodinným stavom spotrebiteľov. Kým slobodní nakupovali do zásoby podpriemerne, ženatí/vydaté nakupovali do zásoby viac ako ukazovali očakávané hodnoty.

Prečítajte si: Viac než polovica Slovákov zostane aj po pandémii pri online nákupoch

Obavy z vypredania tovaru

Medzi najčastejšie dôvody, ktoré respondentov viedli k tomuto rozhodnutiu, boli obavy z budúcnosti, vypredania tovaru či zo zatvorených obchodov. Zmena nastala aj v prechode z kamenných predajní do online priestoru. Približne desatina respondentov uviedla, že nakupovala častejšie cez internet ako pred pandémiou. Z výsledkov však tiež vyplýva, že práve táto zmena sa stane tzv. „novým normálom“. Viac ako 20 % spotrebiteľov totiž uviedlo, že plánuje túto zmenu aplikovať aj po skončení pandémie a svoje nákupy vybaví z pohodlia domova.

Tím vedcov z Univerzity Komenského v Bratislave a Slovenskej akadémie vied uskutočnil prieskum percepcií spotrebiteľov na zmenené vzorce spotreby počas pandémie COVID-19. V dvoch fázach realizovaných v novembri 2020 a v júni 2021 sa doň zapojilo 1 004 a 1 006 respondentov.

© SITA Všetky práva vyhradené.

Tagy

Aj toto by sa vám mohlo páčiť

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X