„Každý z nás je vzorom pre niekoho – bez ohľadu na to, či k nám vzhliada jeden dvaja ľudia, alebo väčšia skupina a podľa toho by sme sa mali aj správať,“ hovorí Radoslava Anguš-Stratená, senior brand manager v spoločnosti HEINEKEN. Päťnásť rokov skúseností v oblasti marketingu a komunikácie v miestnom aj medzinárodnom prostredí v oblasti riadenia značky a marketingovej komunikácie, riadenia ľudí, tvorby stratégie značky, riadenia projektov, implementácie stratégie a digitálnych úloh.
V rozhovore pre Akčné ženy Radoslava prezradila:
- čo pre ňu osobne znamená budovanie značky,
- na ktorú reklamnú kampaň je najviac hrdá,
- akým lídrom chce byť.
Vaša kariéra je spätá s kvalitným a dobrým pivom a taktiež divadlom. Má pivo a divadlo pre vás niečo spoločné?
Divadlo aj pivo sú o emócii a pre človeka ako ja, ktorý je srdcom aj dušou marketér, je práca pre silné, tradičné slovenské značky splneným snom. Vlastne to platí doslova.
Bude to znieť neuveriteľne, ale presne si pamätám, ako som v začiatkoch mojej kariéry, ešte ako pomerne mladý marketingový profesionál, vtedy pracujúci v reklamnej agentúre, premýšľala nad tým, kam by som chcela, aby sa v budúcnosti vyvíjala moja kariéra. A pamätám si, ako som sama sebe zaželala, že by som raz chcela pracovať pre značku Zlatý Bažant a pre Slovenské národné divadlo. Celkom odvážne želania na mojich vtedajších 26-27 rokov. Ukázalo sa, že toto vnútorné nastavenie bolo asi správne, pretože sa mi obe splnili a vlastne stále plnia.
Navyše je pri oboch ešte jeden veľmi silný spájajúci moment, a to, moment hrdosti na to, že som sa mohla stať súčasťou generácií, ktoré stáli pri formovaní tak silných slovenských značiek.
Búrate tak trošku stereotypy, že ženy a pivo k sebe nepatria. Aký je váš príbeh? Ako ste sa dostali k firme Heineken?
Po odchode zo Slovenského Národného Divadla, som ostala na chvíľu mierne zaskočená, netušiac kam ďalej. Toto sa zmenilo, keď mi zavolal vtedajší marketingový riaditeľ Heineken Slovensko, David Zappe, aby mi vyjadril svoju podporu a zároveň naznačil, že by v Heinekene možno bola otvorená pozícia, ktorá by ma mohla zaujímať. Musela som však prejsť celým výberovým konaním bez akýchkoľvek ústupkov, či kompromisov, ktoré prebiehalo už pod vedením vtedy nového marketingového riaditeľa, Ronalda Luptáka, a dokázať, že som ten správny človek na dané miesto. Uspela som a do spoločnosti Heineken Slovensko som nastúpila v decembri 2018 na pozíciu manažérky značiek Corgoň, Kelt a Heineken.
Pôsobíte v pivnom priemysle. Je pravda, že ide stále o mužskú sféru alebo to už dávno neplatí?
Keď by sme sa pozreli na pomer mužov a žien v celej našej spoločnosti, tak stále by sme mohli povedať, že ide o mužskú sféru, pretože mužov u nás stále pracuje viac než žien. Toto je však dané najmä tým, že sme výrobná spoločnosť.
Ako firma si však zakladáme na tom, aby sme podporovali inkluzívne prostredie aj v rodovej sfére a som hrdá na to, že pracujem v spoločnosti, ktorá poskytuje rovnaké odmeňovanie bez ohľadu na to, či ste muž alebo žena.
Muži verzus ženy – aké je zastúpenie u vás v tíme?
Konkrétne v mojom tíme je to päťdesiat na päťdesiat, a myslím, že veľmi podobne to máme v celom marketingovom tíme.
Máte na starosti portfólio značiek Zlatý Bažant. Pivá Zlatý Bažant patria k TOP v obľúbenosti na Slovensku. Máte aj prieskumy, ktoré značky obľubujú najviac ženy?
Začnem tým, že slovenské ženy majú rady pivo. Rozdiel medzi mužmi a ženami je v prvom rade vo frekvencii konzumácie piva. Kým muži, pivári dominujú segmentu tzv. silných konzumentov (tj. pivo pijú aspoň raz týždenne), ženy si uzurpujú segment stredných konzumentov, teda konzumentiek. To znamená, že si pivo dajú minimálne raz mesačne, alebo častejšie.
Pri pohľade na profil spotrebiteľov jednotlivých značiek je rozdiel v porovnaní s demografickým zastúpením žien a mužov, ktorá je 51 ku 49 najviac markantný pri značke Heineken®: 53 ku 47 v prospech žien a značka Zlatý Bažant prakticky kopíruje demografiu, čo je logické pri tak veľkej značke. Pri našej najväčšej českej značke, Krušoviciach a pri tradične mužskej značke Corgoň vidíme mierne opačný trend, v prospech mužskej cieľovej skupiny.
A ktorú značku máte najradšej vy?
Jednoznačne Zlatý Bažant – je to dlhoročná srdcovka a vďaka jeho úžasnému portfóliu si dokážem vždy vybrať presne to, na čo mám chuť.
V reklame ste “doma” už dlhé roky. Čo pre vás osobne znamená budovanie značky?
Toto je otázka, na ktorú neexistuje jednoduchá odpoveď. Budovanie značky je zložitá disciplína, v ktorej sa prelínajú všetky aspekty, ktoré si ako spotrebitelia častokrát ani neuvedomujeme, alebo ich považujeme za samozrejmé. Pre mňa osobne príbeh dobrej značky začína tým, že máme skvelý, kvalitný produkt (alebo službu), niečo, o čo sa môžem ako konzument racionálne oprieť pri výbere a čím si môžem racionálne zdôvodniť, že som ochotná zaň zaplatiť x alebo y peňazí.
K skvelej značke následne patrí aj sebe vlastný a rozpoznateľný dizajn, ktorý si nepomýlim s inou značkou – toto platí ako pre produktový dizajn tak aj pre reklamné vizuály. No a potom je tu tá podvedomá časť, emócia, ktorú si so značkou spájam. Vytvoriť emočný vzťah k značke je pre nás marketérov tá najzložitejšia, ale zároveň aj tá najkrajšia časť celej brand-buldingovej cesty.
Prečítajte si aj: Pivo je výnimočný nápoj a teší sa stále vyššej popularite aj u žien
Ktorú časť svojej práce si užívate najviac?
Vedomie, že mám tú česť formovať budúcnosť jednej z najvýznamnejších slovenských značiek. Svoju prácu mám nesmierne rada a každý deň si hovorím, aké mám šťastie, že sa teším na každý nový pracovný deň. Je to aj vďaka tomu, že v Heinekene fungujeme ako jeden skvelý tím príjemných, rozhľadených a nadšených ľudí, ktorí chcú prinášať radosť slovenským konzumentom. Veď varíme pivo, a pivo je radosť.
Čo pre vás znamená skutočne dobrý marketing?
Toto je otázka, na ktorú by som ako dlhoročný marketér vedela písať bez konca, ale skúsim sa obmedziť na tri kampane:
Uvedenie Zlatého Bažanta ’73 v roku 2016, ešte pod vedením mojich bývalých kolegov Roniho a Marcela, ktoré dokázalo zásadne zmeniť pohľad slovenských pivárov na značku Zlatý Bažant, priniesť prelomový produkt, ktorý zlomil všetky predajné rekordy, a ktorý priniesol oceňované kampane.
Úprimné a odvážne kampane jednej slovenskej značky kávy – spot Tajomstvo pravého kávičkára patrí medzi moje all time favourites spomedzi slovenských reklám.
Dlhoročná línia ‘Inovácii, ktoré menia náš svet‘ – marketing tejto banky je dôkazom toho, že absolútna konzistentnosť a kontinuita komunikácie a produktovej ponuky je jedným z najsilnejších nástrojov na budovanie silnej značky s jasne vyhranenou a lojálnou cieľovou skupinou.
Na ktorú reklamnú kampaň ste doposiaľ najviac hrdá?
Verím tomu, že keď sa budeme rozprávať o rok, tak vám o nej poviem viac. Aktuálne totiž pripravujeme kampaň, o ktorej sme presvedčení, že opäť raz ukáže, že Zlatý Bažant je právom najsilnejšia slovenská značka.
Ste na vedúcej pozícii. Čo pre vás osobne znamená leadership?
Držím sa toho, že chcem byť taký dobrý líder, akého by som túžila zažiť. Na nič sa nehrať, zachovať si ľudskosť a autenticitu, ísť príkladom nielen v odbornosti, ale predovšetkým vo vzťahu k druhým, bez ohľadu na to, akú pozíciu zastávajú. Zaujímať sa o svoj tím, počúvať ich, tvoriť veci spoločne, a vedieť ich nechať žiariť. Odovzdávať im skúsenosti a učiť ich ako byť lepšími v tom, čo robia, ale aj lepšími ľuďmi. Neobmedzovať svoj leadership len na svoj tím, ale byť k dispozícii a nápomocná všetkým. A v neposlednom rade je pre mňa veľmi dôležitá aj schopnosť neustále si udržiavať nadhľad a prinášať do práce radosť.
Byť dobrým lídrom znamená aj vedieť prijať kritiku, resp. neustále pracovať na sebe. Pýtate si aj vy spätnú väzbu na seba?
Neustále na sebe pracujem a nikdy v tom nepoľavím. Myslieť si o sebe, že robím všetko najlepšie a nikto to nevie lepšie, by bol začiatok môjho konca. Teda nielen môjho, príkladov takýchto lídrov sme asi mnohí zažili aj sami – či už osobne, alebo vo filmoch či v politike.
Pre mňa osobne je veľmi dôležité fungovať v dobre naladenom kolektíve a to sa dá dosiahnuť len cez vzájomnú dôveru, ktorá zase nie je možná bez vzájomnej spätnej väzby. Nie vždy je kritika príjemná, ale naučila som sa žiť a vnímať veci s nadhľadom. To mi pomohlo v tom, aby som žiadnu kritiku, či spätnú väzbu nebrala osobne, ako útok na seba. Naopak, beriem to ako spôsob, vďaka ktorému si môžeme vyčistiť stôl, naliať čistého piva, a stať sa opäť o niečo lepším človekom, kolegom a profesionálom.
Okrem toho máme v našej spoločnosti silnú podporu firmy a možnosť zlepšovať sa prostredníctvom rôznych tréningov a školení zameraných na zlepšovanie našich leadership zručností, v kombinácii s individuálnym mentoringom. Nie je to samozrejmosť, a ja osobne som za to veľmi vďačná.
Ak by ste si mali vybrať, tak divadlo alebo kino?
Divadlo, samozrejme. S manželom máme za posledný rok celkom resty. Odkedy k nám do rodiny prišlo naše dnes už 38-kilové šteniatko dobermana, tak je návšteva divadla veľmi zložitá, pretože hoci divadlo ako pracovné prostredie pet-friendly je, tak divadelné sály veru nie.
Preferujete dovolenku na horách, či pri mori?
Milujem lyžovanie a kedysi som bola juniorská reprezentantka SR v plávaní. Nedokážem si vybrať.
Kam by ste sa v živote ešte chceli posunúť?
Môj život sa zásadne zmenil, keď som osudovo stretla môjho, dnes už manžela, takže v rámci súkromnej sféry túžim po tom, aby sme spoločne žili šťastný život plný lásky a dobrého jedla. V práci chcem robiť to, čo ma baví – neviem si predstaviť, že by som robila prácu, ktorá by ma vnútorne nenapĺňala. Zároveň mi záleží na tom, aby som po sebe zanechala stopu – ako vo forme nezabudnuteľných a silne rezonujúcich kampaniach a projektoch, no rovnako aj na ľuďoch, s ktorými pracujem.
Čo by ste odporúčali iným ženám, ktoré sa chcú uplatniť práve v marketingu?
V prvom rade sa nezmýšľať nad tým, že „som žena“ a preto mám mať výhodu, alebo nevýhodu. Oproti minulosti praje súčasná doba ženám v tom, že zamestnávateľov zaujíma predovšetkým to, či máme osobnostné a vedomostné predpoklady a schopnosti na danú pozíciu. Marketing je práca, ktorá sa robí so srdcom, nie je to „len práca“. Keď sa spätne pozriem na to, koho sme prijímali k nám do brand tímu v posledných dvoch rokoch, tak v pomyslenom „súboji“ muži-ženy zvíťazili ženy – práve vďaka ich schopnostiam, nasadeniu a potenciálu.
Máte nejaké motto, ktorým sa v živote riadite?
Nie. Ja som skôr ten pragmaticko-ironický typ človeka. Ale ak by som mala niečo vymyslieť, tak potom „Stretávaj sa s dobrými ľuďmi, jedz dobré jedlo a pi dobré pivo. Stane sa z teba lepší človek“.
Je ešte niečo, čo by ste s nami chceli zdieľať?
Každý z nás je vzorom pre niekoho – bez ohľadu na to, či k nám vzhliada jeden dvaja ľudia, alebo väčšia skupina a podľa toho by sme sa mali aj správať. Mne najviac pomáha, najmä ak mám niekedy tendenciu si uletieť, pozrieť sa na seba a svoje správanie k druhým vonkajším pohľadom – chcela som by som sa priateliť s človekom ako som ja? Bol by takýto človek, takáto žena pre mňa inšpiráciou? Ak je odpoveď pozitívna, viem, že mám v živote ten správny smer.
Ďakujem za rozhovor.
Zdroj foto: archív R. A.- S.