Mirka Lehocká: Som partnerom v podnikaní

1
Mirka Lehocká: Som partnerom v podnikaní
Mirka_Lehotská

Mirka Lehotská robila v živote všetko možné. Aj zambijské účtovníctvo pre austrálsku firmu. Ako sa jej darí žiť v rovnováhe, venovať sa deťom a popritom pomáhať malým podnikateľom?

Mirka, v profile máš napísané: Pomáham malým a stredným podnikateľom s realizáciou a propagáciou ich projektov a snov. Prezraď nám, akým spôsobom?

Niekde som čítala, že nápad nie je až taký dôležitý. Ľudia majú kopec úžasných nápadov. Dôležité je, ako ho zrealizuješ. Dôležitý je príbeh za tým. Pomáham začať budovať svoj sen tým ľuďom, ktorí sa odhodlajú zrealizovať svoj nápad. Väčšinou sú to jedno – dvojosobové firmy, kedy na zamestnanie ďalšieho člena tímu nie je priestor ani financie. Majú už svoju ideu o tom, čo a ako chcú predávať, ale nie sú úplne doma hlavne v marketingu. Vtedy nastupujem ja. Viem im navrhnúť, a v podstate aj zrealizovať komunikáciu na sociálnych sieťach, tiež pomôcť s webovou prezentáciou.

Zdroj: Mirka Lehotská archív

Si teda hlavne marketér, ktorý im pomáha nastavovať stratégiu a plniť predajné ciele?

Takto, začínala som s tým, že som sa snažila pokryť všetky požiadavky – administratívu, klientský servis atď. Ale to dlhodobo nejde. To radím aj začínajúcim asistentkám. Vyberte si jednu – dve veci, ktoré vás bavia a v ktorých ste naozaj dobrá. A tým sa venujte. U mňa to vyhrali sociálne siete, online marketing. Takže to je aj moja špecializácia. Stratégiu tvorím spolu s klientom, som skôr partnerom v tvorbe a návrhoch, a potom priamo podľa toho spravujem siete.
Tak to aj vnímam – som partnerom v podnikaní.

Veru, podstatné je objaviť, čo ťa najviac baví, a tomu sa maximálne venovať. Ktorú časť práce máš úplne najradšej?

Paradoxne, najradšej mám konzultácie, ktoré tiež robím pre začínajúce podnikateľky, alebo aj virtuálne asistentky. A najobľúbenejšie chvíle sú tie A-HA momenty. A-HA, takto to funguje? A-HA, toto funguje? A-HA, toto je super!

Ako vlastne vznikol nápad stať sa online asistentkou? Videla si dopyt medzi malými podnikateľmi?

Môj nápad má už 6 rokov. Venovala som sa tomu veľmi intenzívne počas mojej materskej dovolenky. Naozaj intenzívne rok som si robila prieskum hlavne na zahraničných weboch, ktoré sa tomu venovali – zisťovala som, čo v zahraničí funguje a tu ešte nie je až tak rozbehnuté. Urobila som si rozhodovaciu maticu najlepších nápadov, a toto mi z toho vyšlo. Pravdou je, že som nevidela vtedy žiadny dopyt. A všetci ma od toho odrádzali, že je to blbosť. Že to na Slovensku nepôjde.

Mirka Lehotská, bánska bystrica
Zdroj: Mirka Lehocká archív

Čiže si si dopyt sama vytvorila? Ako sa k tebe dostali prví klienti?

Tak som sa najprv na jeden rok zamestnala v štátnej správe a to ma tak nakoplo, že som do toho šla napriek všetkým negatívnym odozvám. Najlepšie mi funguje živý networking. Chodila som na podujatia, kam chodila aj moja cieľová skupina. Musela som vysvetľovať, čo vlastne robím, ako to robím… A ľudí to zaujalo. Ak sa aj neozvali hneď, ozvali sa napr. aj o 3 mesiace. Keď zistili, že to už naozaj neutiahnu sami.

Kde sa zvykneš networkovať?

Teraz sa už networkujem menej, lebo moja kapacita je obmedzená. Som členkou FB skupín, ktoré súvisia s podnikaním a marketingom. Pre mňa sú networkingy aj školenia. Pretože okrem toho, že sa vždy niečo nové naučím, stretnem tam aj svojich potencionálnych klientov. Moja nevýhoda asi je, že nie som z Bratislavy. Ale chcem povzbudiť všetky mimobratislavské ženy, že aj tak sa to dá!

Poznáte iDoklad? 

Ako si manažuješ svoju prácu? Stíhaš aj viacero klientov naraz?

Áno, mám viacero klientov a z úplne ale úplne iných oblastí. Takže si rozširujem obzory naozaj rôznymi smermi. Skúšala som rôzne online aplikácie na manažment projektov, ale musím povedať, že najviac mi vyhovuje google kalendár, email a papierový diár.

Máš pocit, že dnes sa už nevyžaduje byť v práci fyzicky prítomná ?

To bola jedna z vecí, ktoré mi ľudia neustále opakovali na začiatku, keď som im vysvetľovala, čo to vlastne virtuálna asistentka je… Že oni potrebujú mať toho „zamestnanca“ pri sebe. Ale myslím, že sa to už zmenilo. Ja skôr bojujem pri home office so sociálnou depriváciou.

výhľad z okna
Zdroj: Mirka Lehocká archív

Pracuješ aj cez víkendy? Alebo ako si manažuješ svoju prácu časovo? 

Áno, musím povedať, že sa mi stane, že pracujem aj cez víkend. Niekedy „vyskočia“ veci u klienta. Ale je to výnimočná situácia. A niekedy si na 2 hodiny sadnem a urobím, na čo mám práve chuť.

Takže, keď potrebuješ voľno, vieš si ho urobiť?

Áno, viem si urobiť voľno presne vtedy, keď potrebujem. Viem ísť s deťmi na prázdniny ako teraz do Tatier a porobiť si veci večer, kým sa prebavia a podobne. Ja nie som ranný typ. Takže tak od 9 začínam, do 15:00 s prestávkami, a bohužiaľ, sa mi najlepšie robí večer, takže niektoré veci dorábam, aj keď deti pospia.

To znie super. Čo všetko potrebuješ k svojej práci okrem spomínaného google kalendára, emailu a papierového diára? Využívaš aj nejaké špeciálne aplikácie či programy?

No, potrebujem ešte tlačiareň, kávovar a dobrú kávu:) Mám ešte zopár online aplikácií, špeciálne pre grafiku a plánovanie postov na sociálne siete.

Máš obľúbené programy, ktoré odporúčaš?

Všetkým na jednoduchú grafiku odporúčam Canvu, potom Pixlr, na zložitejšie grafiky Inkscape, na videá Imovie. Na faktúry jednoznačne iDoklad, ktorý je prehľadný a jednoduchý na ovládanie. Ten mi zároveň pomáha mať prehľad o mojich mesačných výnosoch a tiež pri finančnom plánovaní. Mám aj zahraničných klientov, takže oceňujem, že sa v ňom dajú robiť faktúry aj v angličtine. Tiež je veľmi praktický pre sledovanie úhrad. Stáva sa, že klient platbu pozabudne a pripomienku ocení. Potom klasika, používam ešte Dropbox, Google docs a Microsoft office.

Kde ťa nájdeme?

Môj web je www.profia.sk a keď pôjdete cez Banskú Bystricu, určite sa zastavte na kávu:)

 

https://www.facebook.com/iDoklad.sk/videos/1299569806759861/

žiadne príspevky na zobrazenie

1 komentár