Soňa Ondrejková: Chcete podnikať? Vypnite tie negatívne hlasy v hlave

1
Soňa Ondrejková: Chcete podnikať? Vypnite tie negatívne hlasy v hlave

Soňa Ondrejková pracovala v logistike, neskôr v korporácii, kde viedla veľký tím ľudí. Chcela zúročiť svoje skúsenosti s riadením firiem, a tak založila projekt Rozhýb biznis. Dnes radí podnikateľom, ako posunúť ich podnikanie efektívne vpred. Ako správna akčná žena sa nebojí výziev ani v cestovaní, a tak nám porozprávala aj o svojom netradičnom výlete do Walesu a podelila sa o zážitky zo španielskeho Cádizu.

Podnikáte v oblasti, ktorá je stále doménou mužov. Ako vznikla myšlienka na založenie projektu Rozhýb biznis?

Máte pravdu. Zdá sa však, že ja som v oblastiach, ktoré sú doménou mužov ako doma. Predtým som pracovala vo výrobnom závode a neskôr v IT korporácii ako manažérka. Tu som viedla tím 180 ľudí a 70% mojich kolegov boli muži. Keď som odišla zo zamestnania, hľadala som spôsob ako zmysluplne využiť moje skúsenosti.

Stretla som sa s koučkou na talenty, a spoločne sme hľadali prienik mojich skúseností a talentov. Uvedomila som si, že som exekutívny typ a viem, ako veci robiť. Ide mi spájanie súvislostí, mám cit pre detaily a nájdem skryté rezervy. Viem systém a činnosti biznisu rozobrať na drobné a znovu poskladať tak, aby firmy mohli fungovať lepšie. Vedela som, že mám dosť skúseností a jasne som si uvedomovala vášeň, ktorá prišla s myšlienkou venovať sa malým a stredným firmám.

Soňa Ondrejková

Ako sa od začiatku vyvíjala vaša kariéra? Kde ste získali svoje najcennejšie skúsenosti, ktoré teraz zúročujete vo vašom projekte?

Trinásť rokov som bola zamestnaná. Vo francúzskej firme Plastic Omnium som zažila, ako sa buduje nový závod od úplného začiatku. Vo novej fabrike sa mali skladať nárazníky pre VW a Porsche. Moja pozícia bola na začiatku veľmi kumulovaná. Robila som kontrolu kvality, viedla som sklad dielov, bola som v kontakte so zahraničnými dodávateľmi a aj priamo so zákazníkom Volkswagen. Bola to tvrdá škola, ale logistika a výroba ma veľmi bavili.

Keď sme začali v slovenskom závode implementovať SAP, bola som súčasťou tímu. Neskôr som bola na podobnom projekte v Belgicku a potom nastúpila do Hewlett-Packard ako SAP konzultant. Tu som strávila 10 rokov na rôznych pozíciách. Riadila som projekty po celej Európe, v Južnej Afrike, aj v Kazachstane. Neskôr som začala viesť ľudí, a nakoniec som riadila celé globálne „delivery centrum“. Mala som zodpovednosť za dodávky služieb pre 35 zákazníkov po celom svete, za ľudí, plánovanie aj rozpočet. Mala som skvelý tím ľudí, ktorí odvádzali vysoko odbornú a kvalitnú prácu. V tíme som mala aj manažérov, ktorí mali o 15 rokov viac skúseností ako ja, takže som hľadala spôsoby, ako im byť dobrou manažérkou.

Prečítajte si aj 6 tipov, ako zadávať reklamu na Instagrame

Zaujímavé je aj vaše dobrodružné 240 kilometrov dlhé putovanie po národnom parku v anglickom Walese. Aké je to absolvovať takúto náročnú cestu?

V ten rok som odišla zo zamestnania a chcela som získať nadhľad. Zistiť, čo chcem robiť ďalej. Vždy ma priťahovali útesy a more. Národný park Pembrokeshire má 950 km neprerušovaných pobrežných turistických chodníkov. Nikdy predtým som nič takéto neabsolvovala, ale príliš som nad tým nepremýšľala. Jednoducho mi to dávalo zmysel. Hoci jediné, čo som vopred vedela bolo, že keď budem kráčať, musím mať more stále po ľavej ruke, vtedy nezablúdim.

V jednu júlovú sobotu som na internete tento národný park našla, do hodiny som si kúpila letenku a ďalšiu sobotu som už letela. Zbalila som si 8-kilový batoh so základnými vecami a zrkadlovku. Doteraz si pamätám, ako som v meste Tenby hľadala nástup na trasu a bolo mi čudné, že niečo také výnimočné, je tak zle značené. Hneď po prvých 5 km cesty som narazila na uzávierku trasy. Bolo tam vojenské cvičenie a ja som musela ísť nejakou obchádzkou.

Nevedela som, koľko kilometrov každý deň dokážem prejsť, aké bude počasie, či budem vládať. A hneď prvý večer som mala problém s ubytovaním, lebo tie pobrežné dedinky mali len málo možností ubytovania a v sezóne bolo takmer všetko obsadené.

Obvykle v živote aj v práci veľa plánujem. Tu som urobila pravý opak.

Ale všetko sa vždy včas vyriešilo, stačilo, aby som urobila taký krok vpred, ktorý som v danej chvíli vedela urobiť. Bolo pre mňa novou skúsenosťou pustiť kontrolu a nechať veci, aby sa diali. Krajina bola krásna a menila sa každý deň. Vždy, keď som ráno nastúpila na trasu, ku ktorej som často musela aj 45 minút cestovať autobusom z najbližšej dediny, som presne vedela, prečo tam som.

Stretnite sa so Soňou aj na našej biznis konferencii v Poprade!

Dych berúce výhľady na more a útesy, úžasná príroda, pokoj, sloboda a len jedna cesta a jeden smer. Mala som jednoduchý režim. Denne som prešla niečo medzi 15-20 km, dala som si dobré jedlo, prešla sa v meste či dedine, kde som práve spala a nakúpila si malé zásoby jedla na druhý deň. Veľa som fotila, a tu som jedno pravidlo striktne dodržiavala. Kto fotí, ten to pozná, kvôli dobrej fotke často robíme aj nemožné pózy. Tak som si musela dávať pozor na to, že „najskôr sa pevne postav a potom foť“. Nechcela som skončiť niekde pod útesom.

Venovali ste sa štúdiu španielskeho jazyka, ktorý ste sa učili priamo v Španielsku. Čím vám učarovalo starobylé mesto Cádiz?

Ja som hlavne chcela zažiť štúdium španielčiny s možnosťou počúvať a rozprávať v bežnom živote. Kedysi mi to zafungovalo s angličtinou, ktorú som sa nikdy v škole neučila. A vybrala som si Cádiz, lebo má krásne široké a dlhé pláže. V horúcom počasí som si obľúbila úžasné úzke uličky a mini zelené námestia, kde si posedíte pri nápoji sangria či zjete skvelú čerstvú rybu.

A tiež ma domáci zobrali na ich tradičné flamenco vystúpenia. Také, kde sa chodia baviť oni. S jednoduchým bufetom, kde podávali skvelé tapas, najmä z vyprážaných morských špecialít a domáce víno do malých decových pohárov. Umelci na pódiu tancovali a hrali tak, akoby od toho závisel ich život. Ten jedinečný rytmus mali v krvi. Oni neodovzdávali výkon v práci, ale robili čo milujú a robili to s vášňou.

Viesť vlastný projekt nie je jednoduché. Čo pokladáte pri začiatkoch podnikania za najťažšie?

Keď už som vedela, v čom chcem podnikať, bolo pre mňa náročné predstaviť si, pre koho budem svoje biznis mentoring služby ponúkať. V tom čase som na Slovensku poznala len dvoch podnikateľov. Takže som začala naozaj v malom a budovala som to od základov na referenciách. Dôležité bolo urobiť prvý krok a začať. Pre týchto dvoch podnikateľov som urobila prvé workshopy a mentoring a pomaly som zisťovala, čo môj klient vlastne potrebuje a ako mu môžem pomôcť.

Overovala som si svoj nápad v praxi. Ďalej som si potrebovala vybudovať sieť kontaktov a dať o sebe vedieť. Chodila som na rôzne networking akcie, vrátane programu SLSP pre začínajúce podnikateľky. So 4 ženami odtiaľ sa už 3 roky stretávame na pravidelnej mastermind skupine. Preto viem, že je dôležité robiť ďalšie hoci malé kroky, aj keď nevieme, ako to dopadne, a či sa niečo podarí podľa našich predstáv. Je však isté, že nás to posunie vpred.

Čo všetko svojim klientom ponúkate?

Som biznis mentor. Klientom, ktorými sú malé a stredné firmy, prinášam konkrétne riešenia priamo v ich firme, aby mohli fungovať efektívnejšie a slobodnejšie. Pomáham im s nastavovaním procesov. Rozoberáme na drobné ako svoje činnosti ako napríklad vybavenie objednávky, spracovanie reklamácie, objednávanie tovaru, či kompletný proces výroby dnes robia.

Cieľom je urobiť zmeny, ktoré povedú ku kvalitnejším a efektívnejším výsledkom a k maximalizácii hodnoty pre zákazníka. Ďalej zisťujeme aké dáta majú merať, aby sa vedeli lepšie rozhodovať a tak rozhýbali svoj biznis správnym smerom. Takže firmu rozoberiem na drobné a poskladám tak, aby fungovala s lepšími výsledkami a stabilne.

Takto tvoríme aj firemnú kultúru, kde ľudia chcú odovzdávať 100% a kde je radosť pracovať. Verím konceptu mastermind a tak som vytvorila a mentorujem mastermind skupiny, kde sa ľudia stretávajú a spoločne riešime dôležité témy podnikania s použitím skúseností všetkých v skupine. Mám skupiny pre začínajúcich aj skúsených podnikateľov, ktoré som tematicky vytvorila tak, aby členov skupiny posúvali vpred za pomoci cvičení a spätnej väzby ostatných.

Koľko hodín denne zvyknete pracovať? Venujete sa práci aj počas víkendov?

To je rôzne. Sú dni, kedy ráno vstanem o pol šiestej a dve a pol hodiny cestujem do Lučenca za klientom. Strávim s ním 6-7 hodín a cestujem späť. Ak sú takéto dni dva aj tri po sebe, potom musím úplne vypnúť a štvrtý deň robím len dve hodiny alebo vôbec. Víkend využívam na vypnutie a taký oddych, kde nemusím zapájať mozog.

Prezradíte nám, ako trávite svoj voľný čas?

Veľa pracujem hlavou a tak je pre mňa najväčším oddychom robiť niečo manuálne. Pracujem v záhrade či na dome. Chodím so psom na prechádzku do lesa. Najradšej sama. Potrebujem byť na vzduchu a hýbať sa. Veľa čítam, najmä biznis knihy a psychológiu, ja sa v tom vyžívam. Ale priateľ ma už kára, aby som zaradila aj nejakú beletriu, aby som si oddýchla. A má pravdu.

Cádiz

Čo považujete za svoj doteraz najväčší úspech?

V kľúčovom momente som urobila zásadné rozhodnutie, odišla som z manažérskej pozície a vkročila som na neznámu pôdu. Keď som odchádzala, nevedela som, v čom začnem podnikať, a či vôbec. Ale mala som dôveru, že to vyriešim. Ťahalo ma, že chcem cítiť zmysluplnosť toho, čo robím. Je to jedinečný pocit tvoriť vlastné produkty, pracovať s klientom na nových riešeniach, vidieť pozitívne výsledky implementovaných zmien a realizovať zmysluplné spolupráce.

Aké máte ďalšie plány do budúcnosti? Čo je váš najväčší sen?

Ja mám veľmi bežné sny. Chcem mať čas na seba a svoju rodinu. A to, čo chcem v biznise, je napĺňať svoje osobné a firemné PREČO. Chcem robiť kvalitnú prácu a tak budovať značku Rozhýb Biznis.

Verím, že sloboda je v našom živote veľmi dôležitá. A viem, že ak pomôžeme firmám odbremeniť sa a zjednodušiť ich fungovanie, pocítia slobodu naozaj rozhýbať ich biznis. A tak môže byť na Slovensku omnoho viac ľudí, ktorí milujú svoju prácu. Či už podnikajú alebo chodia do zamestnania do firiem, ktoré vedú ľudia, ktorým záleží na zmysluplnom podnikaní.

Skúste nám dať tri rady pre ženy, ktoré by chceli začať podnikať.

1. Začnite. 2. Začnite v malom. 3. Urobte prvý krok a už konečne začnite. Dobre, trochu to rozviniem. Najmä vypnite tie negatívne hlasy v hlave a nepočúvajte okolie, ak vám hovorí, že sa tým neuživíte. Veď nemusíte hneď kupovať budovy a investovať tisíce eur do marketingu.

Na úvod premýšľajte a dajte si všetko na papier. Urobte si základnú kalkuláciu odkiaľ vám majú prísť príjmy a čo je za tým, že prídu. A aké náklady budete pravdepodobne musieť platiť a kedy.

Definujte si minimálne životaschopný produkt a svoju jedinečnosť – prečo by zákazníci mali kupovať práve od vás. Jednoducho to rozbite na drobné, aby ste videli, či už môžete začať. Vždy vyhodnocujte, čo sa udialo a prečo, aspoň raz za mesiac si k tomu sadnite a rozhodnite sa, čo ďalej. Vždy musíte vedieť, prečo to ide a prečo to nejde. Ak to nejde, treba niečo zmeniť. Ak to ide, treba tam venovať viac zdrojov a rozvíjať ten smer. Nebojte sa robiť zásadné zmeny.

Soňa Ondrejková príde ako spíkerka aj na našu biznis konferenciu v Poprade

Predošlý 6 tipov, ako vytvoriť dobrú reklamu na Instagrame
Pokračovať Výzva a súťaž pre všetky akčné ženy
Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

žiadne príspevky na zobrazenie

1 komentár