Inšpirácie a tipy ako môžete postupne zefektívniť fungovanie svojho e-shopu

0
Inšpirácie a tipy ako môžete postupne zefektívniť fungovanie svojho e-shopu
unsplash.com

Fungovanie e-shopu môže byť o niečo zložitejšie, ako si mnohí predstavujú. Na internete dnes už zoženiete takmer všetko a konkurencia je obrovská. Čo je teda treba urobiť aby sa zákazníci
rozhodli nakupovať práve od vás?

Prečo pre svoje podnikanie zvoliť e-shop?

E-shop v porovnaní, alebo aj v kombinácií, s kamennou predajňou prináša niekoľko výhod. Oproti kamennej predajni sú vstupné náklady na e-shop podstatne nižšie. Zo začiatku pravdepodobne nebude potrebné platiť zamestnancov a ušetríte za prenájom priestorov. Ak sú vaše produkty malé a zmestia sa vám aj do bytu, nebudete potrebovať ani sklad.

Pri e-shope môžete ponúkať podstatne viac produktov, pretože ich nemusíte mať vystavené na poličkách a postačia fotografie na stránke.

Výhodou pri e-shope je neobmedzená doba predaja a vzdialenosť pre zákazníka nehrá úlohu. Kamenné obchody majú otváracie hodiny. Na e-shope však môžu zákazníci nakupovať stále. Taktiež sú zákazníci odbremenení od dochádzania do obchodu, pretože tovar im príde až ku dverám .

TIP: Ako rozbehnúť svoje podnikanie?

3 piliere e-shopu

Bez nasledujúcich 3 pilierov by žiadny e-shop nemohol fungovať. Ktoré to teda sú?

1. Technická stránka webu

Webovú stránku pre váš e-shop si dokážete vytvoriť aj sami. Je dôležité, aby ste mali tú správnu platformu pre vaše produkty, a aby sa na vašej stránke zákazníci cítili príjemne.

2. Online predaj

Doprava a dodanie tvoria neodmysliteľnú súčasť online nákupov. Balík musí vyzerať reprezentatívne pred rozbalenim aj po rozbalení a mal by doraziť v sľúbený čas.

3. Značka

V dnešnej dobe je značka ešte dôležitejšia ako kedysi. Na presýtenom trhu je dôležité sa odlíšiť a urobiť vaše produkty jedinečné a nenahraditeľné. Nesmiete teda podceniť marketing, SEO služby a propagáciu.

https://unsplash.com/photos/9SyOKYrq-rE

Produkty

Kvalitný produkt zvyčajne bohužiaľ nestačí. Avšak s nekvalitným produktom neprerazíte určite. Váš produkt musí byť užitočný v každom prípade. Ak chcete, aby sa vaši zákazníci vracali a odporúčali vás aj známym, musia vaše produkty spĺňať ich očakávania a ešte niečo navyše. Ako súčasť produktu je podstatné vždy
ponúknuť nejakú pridanú hodnotu, či už to budú vaše služby, funkcie navyše, alebo originálny darček.

Pri niektorých výrobkoch je potrebné vybaviť si CE certifikát – pozrite si, čo je CE certifikát a ako ho vybaviť. S týmto certifikátom sa niekedy nielen nezaobídete, ale okrem toho sa vám otvoria dvere na zahraničný trh.

Nekomplikujte to

Snažte sa veci robiť, čo najjednoduchšie. Aj keď táto rada znie ako úplná samozrejmosť, niekedy na ňu pod nátlakom zložitej byrokracie zabudneme. Na jednoduchosť však myslite v každom ohľade. Zákazník ocení, ak bude nákup u vás jednoduchý a prehľadný a presne tomu prispôsobte aj svoju webovú stránku.

Prístup k informáciám

K jednoduchosti patrí aj jednoduchá dostupnosť informácií. Ak zákazník narazí na vašu stránku ale nebude vedieť dohľadať informácie k tovaru, ktoré ho zaujímajú, prejde k inému predajcovi. Zákazníka často zaujíma z čoho je tovar vyrobený, kde je tovar vyrobený, či si ho môžu niekde vyskúšať alebo pozrieť naživo a podobne.
Všetky tieto informácie by teda mali byť pre zákazníka jasne viditeľné.

Radenie produktov

Keď zákazník listuje v produktoch, je to akoby sa prechádzal pomedzi regále v kamennom obchode. Pomôžte mu, aby si mohol prezerať presne tie produkty, o ktoré má záujem. Nesmie teda chýbať možnosť filtrovania produktov. Na výpise produktov, by nemali chýbať:
● filtrácia podľa ceny
● podľa výrobcu
● filtrácia podľa dostupnosti (skladom alebo na objednávku od výrobcu)
● podľa farby alebo iných parametrov produktu
● …

Plánovanie a logistika

Jednou z najdôležitejších činností pre správne fungovanie e-shopu je plánovanie a logistika. Pýtate sa, ako zvládnuť logistiku e-shopu? Je dôležité, aby bola vaša práca efektívna a vy ste šetrili váš čas, prípadne čas vašich zamestnancov.

Musíte vyriešiť logistiku dopravy od dodávateľa, logistiku výroby, logistiku spracovania objednávok logistiku balenia a zasielania tovaru aj logistiku dopravy k zákazníkovi. Každý jeden krok musí byť efektívny a čo najúspornejší, čo sa týka nákladov aj času. Pri správnom plánovaní, by jednotlivé činnosti mali na seba plynule nadväzovať, bez zbytočnej straty času.

Balenie

Správne zabaliť objednávku je dôležitejšie, než sa môže zdať. Bez toho, že balíček dorazí k zákazníkovi v poriadku a nepoškodený, pravdepodobne neuspejete. Prepravné spoločnosti sú často zahltené množstvom objednávok a nemajú čas zaobchádzať s vaším tovarom tak opatrne, ako by ste si želali.

Nepodceňujte bublinkovú fóliu ani výplň balíka. Ak bude tovar v krabici lietať, môže sa pri preprave veľmi ľahko poškodiť. Niektorí zákazníci ocenia, ak pri balení budete brať ohľad na prírodu a životné prostredie.

V prvom rade sa snažte zvoliť čo najekologickejšie výplne. Ak je krabica príliš veľká a nechcete používať šialené množstvo výplne, môžete ju jednoducho zrezať. Stačí, aby ste ju narezali v rohoch do požadovanej výšky a zohli vo vhodnom mieste. Ušetríte na výplni a nebude posielať zbytočne veľké množstvo plastu zákazníkom, ktorí by ho nezrecyklovali.

https://unsplash.com/photos/q8kR_ie6WnI

Distribúcia

Zákazníci vám budú vďační, ak im poskytnete široký výber. Niektorým bude viac vyhovovať doprava až domov, iní uprednostnia, ak si budú môcť balíček vyzdvihnúť sami. Ponúknite zákazníkom viacero možností.

Dajte si pozor, pretože každá prepravná spoločnosť má podmienky nastavené inak. Či už sa jedná o rozmery poslaného balíka alebo jeho váhu, dodržujte pravidlá, aby ste vyhli zbytočným nákladom na pokutu od prepravnej spoločnosti.

Nezabúdajte pri voľbe prepravných spoločností aj na bezpečnosť. Či už si balíčky u prepravnej spoločnosti poistíte za svoje náklady, alebo túto možnosť ponúknete zákazníkovi, ktorý si za ňu môže priplatiť je na vás. Poistenie sa oplatí o to viac, o čo drahšie balíčky posielate.

Slovenská pošta

Slovenská pošta má rozsiahlu sieť pobočiek a zákazníci sú na ňu zvyknutý. Ceny sú pomerne nízke, a tak by v ponuke pre zákazníkov nemala chýbať.

Prepravné spoločnosti

Pri prepravných spoločnostiach máte pomerne široký výber. Niektoré sú lacnejšie, iné zase drahšie. Naštudujte si poctivo podmienky, aby ste vedeli vybrať tie najvhodnejšie.

Osobné odbery

Ak máte aj kamennú predajňu je prirodzené, že si zákazník môže tovar prebrať u vás. Ak kamennú predajňu nemáte ponúknite zákazníkom možnosť prevziať si tovar u tretích strán, ktoré takúto službu poskytujú.

POZOR! Ani s prepravnými spoločnosťami to neprežeňte. Ideálny balanc je Slovenská pošta + jedna prepravná spoločnosť + osobné vyzdvihnutie. Ak to s výberom prestrelíte. Budete u každej spoločnosti prepravovať menšie množstvo zásielok a vaša vyjednávacia sila so spoločnosťou sa zníži.

Platba

Niektorí zákazníci uprednostňujú platbu kartou vopred a už len čakajú na balíček. Ďalší preferujú istotu a zaplatia radšej až pri prevzatí zásielky. Možno sa im už stalo, že zaplatili a nič im neprišlo. Snažte sa preto presvedčiť zákazníkov o vašej dôveryhodnosti.

Pre vás je prirodzene výhodnejšie, ak zákazníci zaplatia vopred a neriskujete, že zákazník za balíček nezaplatí a nepreberie si ho. Potom by ste platili náklady na prepravu úplne zbytočne. Ak poskytujete možnosť osobného odberu u vás v predajni, vedeli ste, že si môžete zabezpečiť pre svoje podnikanie platobný terminál aj zadarmo?

https://unsplash.com/photos/gf8e6XvG_3E

Neprestávajte sa vzdelávať

Ak chcete, aby sa váš e-shop rozrastal, je nutné, aby ste rástli aj vy. Snažte sa kráčať s dobou a inovujte tam, kde je to potreba. Je potrebné neustále sa vzdelávať. Nestačí, ak ste dobrí v balení objednávok a komunikácií so zákazníkmi. Ak príjmete zamestnancov, je dôležité, aby ste ich vedeli aj riadiť a správne delegovať úlohy.

Propagácia a marketing

Na neustále rozširujúcom trhu môže byť ťažké upútať pozornosť. Aj keď je váš produkt skvelý musíte vyvinúť snahu, aby sa o vás zákazníci dozvedeli. Nie každý, kto sa o vás dozvie, bude chcieť byť vašim zákazníkom. Viete ako meniť návštevníka webu na zákazníkov pomocou marketingového lievika?

SEO

Ak ešte stále neviete, čo je SEO, alebo vás to len nezaujíma, robíte chybu. SEO je súbor techník a nástrojov, ktoré pomáhajú webu byť lepšie viditeľný. Tieto metódy vám teda pomôžu dostať sa na vyššie miesta vo vyhľadávači. SEO by ste teda nemali v žiadnom prípade zanedbať.

PPC reklamy

Pri PPC reklamách platíte priamo za preklik na vašu cieľovú stránku. Neplatíte teda za zobrazenie daného inzerátu, ale až za návštevníkov vašej stránky, ktorých tam reklama priviedla.

TIP: Chcete vedieť, či PPC reklama funguje a ako? Pozrite si prípadovú štúdiu o fungovaní PPC reklám.

E-mailový marketing

V prvom rade musíte potencionálnych zákazníkov presvedčiť, aby vám svoju adresu pre zasielanie ponúk dali. Zákazníci vám môžu dať svoju e-mailovú adresu pri registrácií, alebo im hneď po príchode na stránku môžete ponúknuť kupón na zľavu výmenou za ich e-mailovú adresu a súhlas s dostávaním ponúk od vás.
Zákazníkom môžete posielať newsletter, ponukové emaily, alebo im môžete pripomenúť nedokončenú objednávku v košíku.

Sociálne siete

Svoje výrobky na sociálnych sieťach ponúka takmer každý, a preto tam nesmiete chýbať ani vy. Nestačí však len platená reklama na facebooku. Vytvorte si svoje profily na sociálnych sieťach a budujte komunitu. Ak si s vami zákazníci vybudujú vzťahy, dajú vám prednosť pred konkurenciou. Poskytujte potencionálnym
zákazníkom rady a odpovede na otázky, ktoré by ich mohli trápiť a odpovedajte na komentáre.

Google reklamy

Tie sa v podstate radia medzi PPC reklamy. O tom či sa reklama zobrazí rozhodujú kľúčové slová a ďalšie parametre.

google
Foto: pixabay.com

Vyberte si správnu cieľovú skupinu

Zacieliť na toho správneho zákazníka je veľmi dôležité. Zbytočne budete ponúkať vaše skvelé poťahy do auta ľuďom, ktorí nemajú auto. Zamerajte sa na vhodnú cieľovú skupinu a prispôsobte tomu aj vašu reklamu.

Nechajte si poradiť

Napriek tomu, že máte podnikavého ducha, rýchle myslenie, ste pracovití a zodpovední, neznamená to, že viete všetko najlepšie. Sú oblasti, v ktorých keď chcete dosahovať najlepšie výsledky, je potreba obrátiť sa na odborníkov. Jednou z týchto oblastí je predovšetkým financovanie vašej činnosti.

Je známe pravidlo, že cudzí kapitál je lacnejší ako ten vlastný. Ako to ale využiť tak, aby ste sa príliš nezadĺžili a váš e-shop bol stále stabilný? Či už máte také obrovské zisky a hľadáte spôsob ako investovať, alebo potrebujete kapitál na rozširovanie svojho podnikania využite služby využite služby finančného poradcu.

Plňte si záväzky

Každý, kto podniká, má nejaké záväzky. Voči zamestnancom, dodávateľom ale aj voči štátu. Záväzky plňte včas, aby ste sa vyhli zbytočným poplatkom z omeškania. Niektorí dodávatelia dokonca ponúkajú zľavy za skoršie splatenie pohľadávok, ktoré voči vám majú, tzv. skonto. Aj toto môže byť jedným zo spôsobov ako ušetriť.

Je dôležité aby ste mali v poriadku účtovníctvo. Nie len pre váš prehľad, ale aj pre účely daňovej kontroly. Viete, čo obnáša daňová kontrola, aké má následky a ako sa na ňu pripraviť?

Bezpečnosť a precíznosť

Nezabúdajte chrániť seba aj svojich zamestnancov. Najvýhodnejšie a najlacnejšie je nehodám predchádzať. Dbajte preto na to, aby boli všetci zamestnanci dostatočne bezpečnostne preškolený a všetky pravidlá striktne dodržiavali. Nehody a omyly by vám len spôsobili zbytočné náklady.

Pravidlá treba dodržiavať aj preto, aby všetko fungovalo podľa plánu. Vyhýbajte sa chybám a omylom. Radšej strávte (vy alebo vaši zamestnanci) pár minút navyše kontrolou balíčka. Je to vždy lepšie než sa ospravedlňovať za chybu a posielať balík zákazníkovi znova.

Natália Várošová SEO služby a copywriting

Obrázky: https://unsplash.com/photos/Hcfwew744z4

žiadne príspevky na zobrazenie