Autorka Vladimíra Šebová: Za pár dní sa mi k odberu prihlásilo vyše tisíc ľudí

0
Autorka Vladimíra Šebová: Za pár dní sa mi k odberu prihlásilo vyše tisíc ľudí

Dnes som sa porozprávala s úspešnou autorkou sci-fi románov – Vladimírou Šebovou, na tému ako si správne vytvoriť autorskú webstránku. 

Povedzte nám niečo o vás, o vašich úspechoch, čomu sa rada venujete

Volám sa Vladimíra Šebová a som autorka knižnej trilógie Insomnia a spoluautorka ďalších kníh. Moja prvá kniha Insomnia o dievčati, ktoré nikdy nespí, vyšla v roku 2016. Postupne nasledovali i ďalšie dve časti série. Prvá časť príbehu bola preložená tiež do češtiny a angličtiny. Spolupracovala som tiež na biznisovej knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu a na ďalších knihách. Teraz píšem novú edíciu inšpirovanú slovanskou mytológiou. Okrem kreatívneho písania sa tiež venujem copywritingu a content marketingu, teda tvorím reklamné texty a obsah na web.

Prečo je autorská stránka dôležitá?

Autorská webstránka je v dnešnej dobe nutnosť. Je to často prvý kontakt, ktorý má čitateľ s autorom po tom, čo dočíta jeho knihu a zadá jeho meno do internetového prehliadača. Autorská webstránka by mala slúžiť ako HUB pre dôležité informácie o autorovi a jeho vydaných a pripravovaných knihách, môžu byť na nej termíny besied a kontakt na autora, prípadne tam čitateľ môže nájsť extra obsah. Je to autorovo miestečko v online priestore.

Ako si vybrať názov domény? Treba robiť web stránku ku každej knihe zvlášť alebo stačí všetky knihy spomenúť na autorskej stránke?

Ak je webová stránka zameraná na všetky diela autora, doména by mala niesť jeho meno. To, či autor chce zakladať zvlášť web pre každú knihu/edíciu/sériu, je na ňom. Ja som mala samostatnú webstránku pre knižnú sériu prvé roky pri uvedení Insomnie na trh. Neskôr som zakomponovala všetky informácie o knihách na moju webstránku www.vladimirasebova.com. Samostatná webstránka pre sériu bola vtedy veľmi fajn, dizajnovo sa prepájala s knihami, a teda bola súčasťou marketingu. Čitatelia na nej našli okrem knižného traileru tiež extra obsah – lokácie, termíny besied, rozhovory so mnou, fotografie kníh, ktoré mi sami mohli poslať atď. Teraz mám informácie o celej sérii pod samostatným odklikom v menu na mojej autorskej webstránke.

Pre tých, čo ešte len začínajú. Dá sa niekde zriadiť web stránka aj zadarmo a jednoducho si veci vyklikať bez programátora?

Ja si spravujem webstránku sama, baví ma to. Spravila som tiež web pre portál o tvorbe a knižnom marketingu www.opisani.sk, ktorý som založila spolu so spisovateľkou Ivicou Ďuricovou. Pred niekoľkými rokmi som mala autorskú webstránku na Weebly, potom sa presunula na Squarespace a teraz využívam WordPress. Doménu aj hosting mám od Websupportu. Doména je cca 10 EUR ročne, hosting pár EUR mesačne. Autor by mal venovať tých pár EUR na kúpu domény – je to jeho vizitka. Myslím, že základný web človek zvládne i sám, záleží však, ako je schopný a koľko času sa mu chce venovať webstránke. Najlepším riešením je, samozrejme, zveriť web do rúk profesionála, no nie každý má tú možnosť.

Vladimíra Šebová, zdroj foto: FoTo Puškáš

Čo je minimum, ktoré by mal mat autor na stránke, pokiaľ ešte len píše svoju prvú knihu?

Začínajúci autor by mal na svojej webstránke prezradiť niečo o sebe, možno ponúknuť informácie o pripravovanej knihe, prípadne ukážku zadarmo. Môže si tak začať budovať čitateľskú základňu.

Potrebujete vytvoriť na vašej stránke zber kontaktov? Skúste využiť služby našej redaktorky Alexandry Vrábelovej

Čo musí web stránka podporovať z technického hľadiska, aby si autor mohol začať budovať databázu emailov? Čo môže začínajúci autor ponúknuť čitateľovi, aby sa prihlásil do jeho email databázy?

Na budovanie čitateľskej základne je vhodný napríklad Mailchimp, ktorý využívam aj ja. Ten je fajn zakomponovať na webovú stránku. Treba si stiahnuť plugin, prípadne nastaviť Mailchimp do témy – záleží, akú máte tému – či už je tam predpripravený plugin na newsletter alebo nie. Začínajúci autor môže za odber ponúknuť napríklad prvé kapitoly knihy zadarmo. Ja som to tak robila pri mojej prvej knihe – zadarmo som zverejňovala kapitoly, ktoré sa ľuďom zapáčili a za pár dní sa mi k odberu prihlásilo vyše tisíc ľudí.

Keď vydavateľstvo kúpilo práva na knihu a spustil sa predpredaj, mohla som knihu ponúknuť už vybudovanej čitateľskej základni, ktorá sa o príbeh zaujímala. Treba si len skontrolovať, čo si o tom v dnešnej dobe myslí GDPR, keďže sa podmienky sprísnili. Autor tiež môže posielať raz za čas newsletter o písaní príbehu, tvorbe, prípadne nejaký nezverejnený obsah, atď. E-mailová adresa je cenný kontakt. Ľudia si zrušia odber na instagrame či facebooku, prípadne si vymažú celý účet, zabudnú na váš web, no s e-mailom to tak nie je. Kedy naposledy ste zmenili e-mailovú adresu? 

O čom môže písať autor blog na svojej web stránke? Je lepšie písať vlastný blog, aj keď ho skoro nikto nevidí, alebo písať blog pre iné médium?

Autor môže blogovať napríklad o písaní, o novinkách o knihe, o svojom živote… Záleží, čo ho zaujíma a čo zaujíma jeho čitateľov. Je fajn to testovať a skúšať. Najlepšie je písať obsah pre svoju vlastnú webstránku. Blogovať pre iné médium však môže priniesť čitateľov z iného smeru, môže to byť výhoda.

Ako zistí začínajúci autor, akú má návštevnosť na webe? Pokiaľ je návštevnosť nízka, čo môže spraviť preto, aby sa zvýšila?

Záleží od webovej stránky. Ja sledujem Google Analytics, môžete si však stiahnuť aj ďalšie metriky. O tom je však už lepšie sa poradiť s odborníkom na SEO, čo ja nie som. Ak je návštevnosť nízka, treba zapracovať na obsahu a na jeho šírení. Treba mať kvalitný obsah a pracovať aj na tom, aby ho čo najviac ľudí videlo. Je fajn si niečo naštudovať napríklad o content marketingu (obsahovom marketingu).

Máte ešte iné rady, na čo by autor určite nemal zabudnúť?

Webová stránka by mala byť jednoduchá, prehľadná a responzívna. Treba sa uistiť, že fungujú všetky linky a že je web prispôsobený aj pre mobily a tablety. Je vhodné raz za čas webstránku celú preklikať a preskúmať, aktualizovať staré články a doplniť chýbajúce. Je fajn poznať svoju cieľovku, a podľa toho pripravovať obsah a komunikáciu. 

Ak si autor nevie pomôcť s tvorbou webu alebo s marketingom, môže vyhľadať pomoc odborníka. Mnoho autorov zabúda na marketing, pretože sú v prvom rade umelcami, no tvorba a marketing by mali ísť ruka v ruke. Môžete mať tú najepickejšiu knihu, no ak marketing pokuľháva, nikto sa o vašom diele nedozvie.

Zdroj fotografií: FoTo Puškáš

žiadne príspevky na zobrazenie