Najväčšia nákupná udalosť roka sa nezadržateľne blíži. Koná sa tradične vždy v posledný novembrový piatok, čo tento rok vychádza na 27. novembra. Na začiatku sa konal Black Friday iba v jeden deň v USA. Počas posledných pár rokov táto udalosť prerástla do globálneho nákupného maratónu, ktorý trvá až niekoľko dní. Niekedy sa začína už vo štvrtok a pokračuje do konca týždňa alebo dokonca mesiaca. Udalosť sa stala obľúbenou súčasťou sezónnych nákupov nielen na Slovensku. Módny vyhľadávač GLAMI, expert v segmente módnej e-commerce, zmapoval, ako sa na tohtoročný Black Friday pripravujú zákazníci. Až 60 % Slovákov plánuje tento rok využiť Black Friday na nákup nových módnych kúskov. Len 2 % Slovákov túto udalosť nepozná. Potvrdzujú to aktuálne zistenia prieskumu Fashion (Re)search, ktorý realizuje GLAMI.
Trend online nákupov stúpa aj na Slovensku
Nový prieskum GLAMI Fashion (Re)search priniesol zaujímavé zistenia o spotrebiteľskom nákupnom správaní Slovákov. Otázky sa týkali nákupov pred vypuknutím pandémie Covid 19, následne po odznení jej prvej vlny a otvorení kamenných prevádzok, ale i aktuálnych preferencií pri plánovaní tohtoročných sezónnych nákupov. Výsledky prieskumu jednoznačne potvrdili vzrastajúci trend segmentu módnej e-commerce. Až 80,5 % zákazníkov potvrdilo, že módu nakupovali prevažne online už pred pandémiou, iba 18,7 % preferovalo nákupy v kamenných predajniach. Ešte výraznejší posun bol pri otázke plánovania nákupov počas sviatkov. V tomto roku plánuje sviatočné nákupy realizovať online 61 % Slovákov a iba 1,5 % bude nakupovať väčšinou offline. Vyvážený prístup, online vs kamenné obchody v pomere 50:50, si predstavuje 30,7 % zákazníkov a žiadne nákupy módy potvrdilo 1,6 % respondentov.
Väčšina Slovákov utráca počas Black Friday svoje peniaze zbytočne
Hlavné dôvody, pre ktoré zákazníkom online nákupy nevyhovujú a preto sa chystajú na sviatočné nákupy offline, sú napríklad nevyhovujúci proces vrátenia produktov (20 %) alebo čas čakania na doručenie tovaru (20 %). Kľúčovým je pre 50 % respondentov moment vyskúšania si oblečenia pred kúpou a taktiež zábava spojená s nakupovaním (16,7 %).
Dôvody, pre ktoré Slováci preferujú online nákupy
Silnejúci trend online nákupov Slovákov má hneď niekoľko dôvodov – 39,8 % opýtaných uviedlo, že sú pohodlnejšie. Porovnanie cien na internete, aby zákazník objavil tú najlacnejšiu variantu, uviedlo 33,5 % respondentov. Ďalší rozhodujúci dôvod je väčší výber značiek a produktov (24,7 %), rýchlejšie a prehľadnejšie vyhľadávanie pomocou filtrov (20,1 %), šetrenie času a flexibilita nákupov odkiaľkoľvek (27, 5 %), väčšia dostupnosť konfekčných veľkostí v e-shopoch (27,7 %) a doručenie tovaru priamo domov (12,8 %). Zaujímavý dôvod uviedlo 10,5 % Slovákov a to, že v kamenných obchodoch neradi nosia ochranné rúška.
Slováci si obľúbili Black Friday
Blížiaci sa Black Friday je udalosťou tak pre predajcov, ako aj značky zastúpené v ich portfóliu. Rovnako ho očakávajú zákazníci. Zaujímavý je preto postoj respondentov v otázkach vnímania bezpečnosti offline nákupov v kamenných predajniach. Až 46,2 % respondentov uviedlo, že prevádzku v prípade jej preplnenia zákazníkmi opustia. Davov či dlhých radov v obchodoch sa nebojí 27 % a 26,8 % si odpoveďou nie je istých. Až 60 % Slovákov plánuje tento rok využiť Black Friday na nákup nových módnych kúskov. Len 2 % opýtaných túto udalosť nepozná a 8,7 % ju neplánuje využiť na nákup módy. Jeden z dôvodov uviedli, že výpredaje sú dostupné počas celého roku (46 %), taktiež ich stresuje pomerne veľké množstvo ponúk (15,6 %). V rámci prípravy na Black Friday si 23,5 % respondentov vytvorí zoznam produktov tzv. wishlist. Naopak až 53 % opýtaných si zoznam nepripravuje a plánujú hľadať najväčšie zľavy.
Nákupy módnych kúskov zákazníkom uľahčujú funkcie módneho vyhľadávača a to nielen počas Black Friday
Zorientovať sa v množstve ponúk e-shopov zákazníkom uľahčuje módny vyhľadávač. „Teší nás vzrastajúci záujem o online nákupy módy. Naši vývojári preto neustále pracujú na vylepšení funkčných prvkov online platformy GLAMI, aby priniesli zákazníkom väčší komfort a zážitok z nakupovania v pohodlí domova,“ uviedol Denis Duránik, country manager GLAMI pre Slovensko. „Jednou z vylepšených funkcií je náš wishlist, kde si môžu používatelia jednoducho uložiť produkty zo stoviek e-shopov na jednom mieste a pokiaľ niektorý z produktov bude počas Black Friday zliav alebo aj neskôr zlacnený, dostanú od nás notifikáciu,“ upresnil.
Tweet, ktorý obletel Slovensko: Publicista urazil známu speváčku za jej vierovyznanie
Najobľúbenejším obdobím, kedy Slováci nakupujú najviac darčekov na sviatky, je podľa výsledkov prieskumu Fashion (Re)search GLAMI jednoznačne mesiac november (37,1 %). Ešte v septembri to stihne 7,7 % a októbri 20,2 % respondentov. Na prvý decembrový týždeň si nákupy plánuje 17,8 % zákazníkov.
Zdroj: Webnoviny.sk – Výpredaje počas Black Friday si Slováci obľúbili. Ako plánujú využiť tohtoročné zľavy? © SITA Všetky práva vyhradené.