Ako mať svoj obchod v nákupnom centre už za 7 eur? Priestor vám dá Pop Up Store!

0
Ako mať svoj obchod v nákupnom centre už za 7 eur? Priestor vám dá Pop Up Store!

 

Patrik Gunda a Barbora Vozáriková tvorili pár, ktorý spájala túžba podnikať. Začali s jedným kioskom, no dnes sa ich biznis koncept úspešne etabluje na slovenskom trhu. Napriek tomu, že sa ich partnerské cesty rozišli, v pracovnej sfére spolupracujú naďalej.

Mladý tandem má v pláne zotrvať nielen na Slovensku, ale svoje pôsobenie rozšíriť aj na zahraničné trhy.

Úspech na polici

Nie je nezvyčajné, že mladý človek túži mať niečo vlastné a začne podnikať. Patrik s Barborou to cítili rovnako a v roku 2016 si otvorili malý kiosk v pasáži bratislavského nákupného centra.
Napriek tomu, že ich predaj bavil, nenapĺňala ich predstava takejto budúcnosti – ráno tovar vyložiť a večer opäť zložiť. Takto si veru svoje podnikanie nepredstavovali.

Napriek tomu to pre nich bola dobrá skúsenosť. „V kiosku sme začali asi s piatimi značkami, ale keď sme si na sklonku dňa prepočítali príjmy a výdavky, skončili sme na nule. Uvedomili sme si, že o takýto koncept majú ľudia záujem a že je tu priestor aj pre viacero značiek, len to miesto…,“ hovorí Patrik Gunda, spolumajiteľ Pop Up Store, o svojich podnikateľských začiatkoch.

„Práve vtedy nám napadla myšlienka osloviť ďalších záujemcov a začať prenajímať nielen malé miesto v kiosku, ale rovno regály v kamennom obchode.“ Celý projekt však ešte dva roky potom stále ležal v zásuvke.

Inšpirácia z Londýna

Keďže chceli prenajímať regály, svoju ideu najprv pomenovali „Regal Shop“. S názvom však neboli stotožnení, neznelo to pre nich dostatočne chytľavo. Navyše sa tak volal aj úspešný Regal Burger, čo situáciu ešte viac skomplikovalo. Na začiatku roka 2019 sa dozvedeli o koncepte Pop Up obchodov v Londýne a prišla náhla inšpirácia.

„Keď sa uvádza na trh nová značka, v zahraničí bežne vznikne malý obchodík, takzvaný Pop Up, ktorý sa postupne zatvorí, pretože sa produkt alebo značka na trhu udomácnia. My sme sa rozhodli zabezpečiť pre značky Pop Up-y, ale v podobe políc v obchode, ktorý bude fungovať dlhodobo,“ vysvetľuje myšlienku Patrik Gunda, spolumajiteľ Pop Up Store.

Otázkou zostávalo, aký druh značiek by prenájom políc privítal. Rozhodli sa zamerať na online značky, na také, ktoré nájdete predovšetkým na e-shopoch či na Instagrame. „V online priestore fungujú Pop Up-y prostredníctvom určitého ,vyskakovacieho‘ okienka, ktoré vám produkt či značku predstaví. My chceme byť pre značky rovnaké okienko, ale do toho reálneho – offline sveta,“ objasňuje ideu projektu Patrik Gunda.

 

Pridaná hodnota kamennej predajne

Obchodík s prevratným konceptom dnes sídli v Auparku, jednom z najväčších bratislavských shopping centier. Mať kamennú predajňu nie je jednoduché, ale podľa mladých podnikateľov to má stále aj v dnešnom internetovom svete veľkú pridanú hodnotu.

“To, čo je offline, je hmatateľné a reálne.”

“Ľudia sa nemusia trápiť s poštovným a čo je najdôležitejšie, môžu prísť, produkt dopredu vidieť, chytiť si ho a dokonca aj vyskúšať,“ tvrdí Barbora Vozáriková, spolumajiteľka Pop Up Store.

Patrik s Barborou to považujú za veľkú prednosť svojho podnikania. Zákazníci na e-shopoch mnohokrát kupujú mačku vo vreci a nie sú si istí tým, čo im domov skutočne príde. „Z každého produktu, ktorý je v predajni, máme tester. Keď k nám zákazníci prídu, často sa nevedia rozhodnúť, ktorý z dvoch krémov chcú, pretože majú podobné zloženie či kvalitu. Práve možnosť vyskúšať si ich, ten pocit na pokožke či vôňa ich privedú ku konečnému rozhodnutiu,“ hovorí Patrik Gunda.

Lákaví sú nielen pre zákazníkov, ale aj pre klientov. Dokážu totiž zaujať cenovou ponukou. „Cena políc sa líši v závislosti od viazanosti. Pri ročnej zmluve môže klient za jednu policu mesačne zaplatiť 200 eur, čo je v prepočte 7 eur na deň. Dá sa prenajať aj celý regál a na dĺžke viazanosti sa dá takisto dohodnúť,“ vysvetľuje Patrik.

Poznateľnosť značky je alfa a omega

Napriek tomu, že fungujú iba krátko, zdá sa, že tento formát sa na našom trhu osvedčil. Pop Up Store si pomaly buduje okolo seba skupinu zákazníkov, ktorá ich pozná, prípadne vie, že produkty, ktoré ich zaujímajú, v tomto obchode nájdu.

„Za čas, čo fungujeme, sme tu mali približne 11 000 ľudí. Na kamennú predajňu je to pekné číslo, ale keby na e-shop prišlo v priemere 100 záujemcov denne, neuživili by sme sa. Na internete je však konverzia predaja 1 – 3 %, u nás viac ako 40 %. Úprimne, sám som takéto čísla nečakal, ale potvrdilo sa nám, že sme spravili dobre a zotrvať sa oplatí,“ hovorí s úsmevom Patrik.

Od februára tohto roka spúšťajú aj e-shop, aby zákazníci získali podrobný prehľad o produktoch, ktoré v obchode ponúkajú.

 

Úspešný obchod tvoria kvalitné značky

Jedným z pilierov férového podnikania je podľa zakladateľov aj výber kvalitných značiek, ktoré obchod propaguje a predáva. „Značky si vyberáme tak, aby sme sa za ne vedeli postaviť. Chceme vedieť, aké majú produkty zloženie, pôvod a účinky. Práve preto nás odborníci každej značky oboznámia s detailmi.

Na tom stojí náš hlavný koncept – dať značkám priestor a posunúť ich v tom, čo začali. Zároveň chceme čo najlepšie poradiť zákazníkom pri kúpe, čo je možné len na základe informácií od jednotlivých dodávateľov.“ Vďaka vedomostiam o značkách sú majitelia schopní návštevníkom kamennej predajne do detailov vysvetliť, na čo ktorý výrobok slúži, aké sú jeho hlavné benefity a čím vyniká v konkurencii.

Na policiach nájdete aj produkty od známych osobností, ako sú Soňa Skoncová či Ivana Gáboríková, ktoré im vložili do rúk dôveru a zverili im svoje značky. „Navštívilo nás už viacero zaujímavých ľudí, napríklad Mišo Sabo a Saška Orviská, čo nás milo prekvapilo a veľmi si to vážime,“ priznáva Barbora Vozáriková, spoluautorka konceptu.

Zákazníkom ponúkajú maximum

Kedykoľvek k nim zavítate, starať sa o vás budú majitelia osobne. „Držíme sa toho, že nechceme mať zamestnanca – klasického predavača, ktorý sa len pozdraví a vytlačí účet. Potrebujeme niekoho, kto bude prínosom nielen pre našu spoločnosť, ale predovšetkým pre samotného zákazníka. Chceme, aby sa k nám zákazníci vracali s dôverou,“ vysvetľuje situáciu Barbora Vozáriková.

„To, čo dávame značkám aj zákazníkom, je príjemné vystupovanie, prehľad, vzdelanie a zodpovedný prístup k predaju. Najdôležitejšie je pre nás vybudovať kvalitu a aj naďalej sa jej držať,“ dodáva.

 

Plány do budúcna? Exportovať do zahraničia!

Napriek tomu, že Patrik s Barborou už dnes majú odlišný súkromný život, biznis ich spája, žijú ním a plánujú ho ďalej budovať. Hneď ako zistili, že vytvorili niečo rentabilné, ani jeden z nich sa nechce uspokojiť s tým, čo dosiahli hneď na začiatku. Túžia sa posúvať a do budúcna zamestnať manažéra aj predavačky. A nielen to.

„Naším snom je koncept Pop Up Store rozšíriť aj do ďalších väčších slovenských miest, ako je Banská Bystrica či Košice. Zároveň máme víziu otvoriť pobočky aj v Prahe, Brne, Budapešti alebo vo Viedni. Veríme, že na ďalšie Vianoce by sme mohli mať tri predajne, prípadne aspoň kiosky. Ak budú príležitosti, uvažujeme aj nad franchisingom,“ približuje ich vízie Patrik Gunda.

Nestačí iba otvoriť predajňu

Akýkoľvek úspešný podnikateľský príbeh znie na prvé počutie vždy priam rozprávkovo. Skutočnosť je však taká, že ide o neľahkú cestu. „Nájmy v nákupných centrách sú veľmi vysoké a ísť do toho bolo pre nás veľké rozhodnutie. Nestačí totiž iba podpísať zmluvu, otvoriť dvere a čakať, že ľudia sa zázračne nahrnú. Prvé dni po otvorení sme mali veľmi malé tržby, z ktorých by sme dlhodobo nevyžili. Prinútilo nás to premýšľať, ako sa čo najefektívnejšie spropagovať,“ priznáva Barbora Vozáriková.

Do marketingu zapojili sociálne siete aj influencerov, aby oslovili čo najširšie publikum. „Pri kamenných predajniach veľa spraví aj lokalita, či už v rámci nákupného centra, alebo mesta. My ju nemáme úplne ideálnu, ale na to sa nikto nepýta. Musíme jednoducho spraviť všetko pre to, aby sme klientom ponúkli to, čo hľadajú, a chodili sem so záujmom a radosťou,“ uzatvára Patrik Gunda.

žiadne príspevky na zobrazenie