Radšej si za služby zaplatíte alebo hľadáte spôsoby ako ušetriť peniaze a mať ich zdarma? Kedy zdarma nie je až tak zdarma?
Tento článok som sa rozhodla napísať ako malé zamyslenie sa nad tým, ako veci fungujú. Na to, aby človek niečo kvalitné vytvoril, potrebuje veľa času, vzdelávania sa a informácií. A aj tieto “náklady” na čas a vzdelanie (certifikáty, škola) by mali byť niekde započítané. Aj hand-made tvorca si nezapočítava do nákladov iba materiál, ktorý spotrebuje, ale aj svoj čas, za aký daný výrobok musel vytvoriť.
Keď zdarma nie je vlastne zdarma
Mnohokrát sa zdá, že vám niekto ponúkne službu alebo tovar zdarma. Avšak neskôr zistíte, že to až taká výhra nebola. Kedy?
-
Keď je to šikovný marketingový ťah
Pretože pozvánka na seminár s pohostením zdarma v skutočnosti znamená pozvanie na propagáciu produktov. Vy sa nakoniec domov vraciate unavený/á z toho, ako ste museli produkt neustále odmietať, alebo ste museli počúvať 3-hodinové ódy na nejaký výrobok.
Pretože výhra v súťaži v skutočnosti taktiež znamená absolvovať ponuku produktov zdarma – ak zadáte svoju mailovú alebo adresu alebo telefónne číslo, môžete čoskoro očakávať záplavu emailov alebo vyzváňanie telefónu.
Pretože tretí produkt zdarma pri kúpe dvoch produktov sa určite viac oplatí obchodníkovi, ktorý predá každý kus tovaru s dostatočnou maržou a bohato mu zisk z druhého produktu vynahradí náklady za ten tretí, ktorý dostanete akože zadarmo.
Pretože stiahnutie fotografie, informácie alebo ebooku zdarma znamená dostávať ďalšiu ponuku do emailovej schránky (i keď teraz po GDPR to je mierne ošetrené, avšak málokto sa vás opätovne spýva, či si želáte aj naďalej odoberať maily).
Je však pochopiteľné, že marketing fungovať musí, a ak je informácia hodnotná, zadanie emailu je minimum, čo treba spraviť, aby sme ju získali, oproti tomu, koľko úsilia daný človek vynaložil na vytvorenie takého e-booku.
-
Nie je pomoc ako pomoc
Možno poznáte zase niečo takéto. Potrebujete informáciu od známeho. Povie, poradí, zistí vám to. Zabralo mu to možno 10 minút času. Ale je ochotný, tak si to vážite. Nabudúce však on potrebuje pomôcť s brigádou na dome. Taká brigáda trvá aj celý deň. Odmietnete? Ale veď mu dlžíte službu. Je pomoc ako pomoc?
-
Keď si radšej zaplatíte
Spomeniem jednu skúsenosť môjho kamaráta. Potreboval preklad do angličtiny, a tak oslovil známu. Tá mu, samozrejme, pomoc prisľúbila, avšak preklad jej dlho trval a nebol ani stopercentne spravený. A tak keď potreboval preklad ďalší raz, tak sa s ňou dohodol, že normálne jej za preklad zaplatí, lebo si ho objednal a chce ho mať hotový v určitom termíne. Nebol problém. Dostal späť stopercentný preklad a načas.
Rada počúvam podcasty od americkej marketérky Amy Potterfield. V jednom z nich taktiež spomenula, že keď niečo potrebuje od kamaráta, dohodne sa s ním na odmene. Prečo? Pretože chce byť prioritou, nechce byť zaradená niekde na konci dlhého zoznamu platiacich klientov.
Akú máte skúsenosť vy? Radšej si za služby zaplatíte alebo hľadáte spôsoby ako ušetriť peniaze a mať ich zdarma? A otázka č. 2: Ak Vás osloví známy s tým, že chce od vás kamarátsku pomoc, pristupujete k tomu rovnako, ako keby vám zaplatil? Je možno odvážne si priznať pravdu...