Lenka Lutonská: Nečakajme, že sa veci zmenia bez nás. O sebe rozhodujeme my sami

0
Lenka Lutonská: Nečakajme, že sa veci zmenia bez nás. O sebe rozhodujeme my sami

Neexistuje nik, kto by povedal, že ho situácia posledného roka neovplyvnila. Náš život sa zásadne zmenil, hľadáme odpovede na otázky, ktorými sme sa ešte prednedávnom nezaoberali. Viem si udržať prácu? Môžem ďalej poskytovať služby aj napriek rôznym opatreniam? Čo ak padnem na dno?

Jediné, čo nás vedie k takémuto rozmýšľaniu a vytváraniu si rôznych negatívnych scenárov, je strach. Aj keď je pre nás prirodzený, môžeme sa naučiť zmeniť naše myslenie a okoliu aj bez slov povedať, že nemáme strach. Že si ideme za svojimi cieľmi a snami. O tom, ako to zvládnuť, či ako na sebe zapracovať v zložitých časoch, sme sa rozprávali s Lenkou Lutonskou, Slovenkou žijúcou v Londýne a autorkou knihy ‘Energetic Selling & Marketing’.

V zahraničí, predovšetkým vo Veľkej Británii, je Lenka Lutoská známa tým, že pracuje ako odborníčka na neurolingvistické programovanie. Inak povedané, pomáha ľuďom, aby prešli vnútornými zmenami. Tie majú byť dlhodobo udržateľné a majú vychádzať z nášho vnútra. Učí ich pracovať s vlastnými podvedomými vzorcami správania a myslenia, aby sa dokázali rozvíjať a realizovať v oblastiach, ktoré ich bavia a môžu napĺňať.

Dá sa zmeniť naše myslenie a návyky tak, aby sme mali napríklad aj kvalitné vzťahy s partnermi, či kolegami alebo aby sme dokázali nájsť rovnováhu medzi súkromným a pracovným životom?

Metóda, o ktorej hovoríme, sa volá NLP a je úžasná v tom, ako dokáže zmeniť naše zaužívané zvyky a posunúť nás vpred. Učím ju už 14 rokov, pričom sama som sa naučila veľa nových vecí, ktoré som zakomponovala do môjho súkromného i pracovného života. Každá metóda nás niečo nové učí. Keď som spoznávala NLP, chcela som sa postupne pozrieť a naučiť obrazne povedané pozrieť do duše a ako naše vnútro vplýva na náš úspech vo všetkých škálach života. Aj tento spôsob skúmania nášho ja som doplnila už do existujúcich tréningov, aby som ľudí vedela ešte lepšie viesť.

Takže si teraz vytvárate vlastný program?

Áno, vytvorila som vlastný certifikačný program, Energetic Breakthrough Method® – a dám iným právo používať moje metódy a materiály. Napísala som knihu, v ktorej som využila všetky moje doterajšie skúsenosti z práce s ľuďmi.  Moji klienti sa ma často pýtali, či môžu moju metódu používať aj oni a posunúť ju ďalej. Preto som sa rozhodla sama vydať knihu.

Kniha sa volá Energetic Selling and Marketing. O čom konkrétne je?

Celá kniha je o tom, ako naša osobná energia vplýva na náš úspech v podnikaní. Čo myslím tou osobnou energiou? Je to kombinácia našich vzorcov, tomu, čomu sami veríme, našich priorít, ako vnímame svet. To, čo je v nás, tvorí totiž energiu. Uvediem príklad –  ak vstúpime do miestnosti plnej ľudí, automaticky nás niektorí ľudia oslovia už pohľadom, sú nám sympatickí a chceme sa s nimi porozprávať.

Niekedy zase máme skúsenosť, že ak sa s niekým rozprávame, cítime v sebe blok, jednoducho nám to nejde. Keď rozprávame, povieme len časť príbehu, ale naša energia dáva celý príbeh. Energia nás predstavuje ešte pred tým, ako otvoríme ústa a povieme prvé slová.

Nie je to teda o tom, že som dobrou manažérkou, či podnikateľkou len preto, že som sa niečo naučila z príručiek a kníh, ale je to kombinácia aj toho, čo vyžarujeme? Aká som osobnosť?

Rozhodne. Je to spojenie toho, čo sme sa naučili z kníh a životných, či pracovných skúseností a zároveň toho, čo je v nás.

Dá sa naučiť, aby sme svojmu okoliu vyžarovali pozitívnu energiu? Aby ľudia z nás cítili, že sme si sebaistí a že sme napríklad pozitívne naladení?

Na sto percent sa to dá naučiť a vieme sa zmeniť v piatich oblastiach. Najdôležitejšie je, aký vzťah máme sami k sebe. To je tá energia. Druhá oblasť je, ako vnímame ľudí v našom okolí, našich zákazníkov, či v práci. Ďalšie oblasti, v ktorých vieme túto metódu využiť, sa týkajú podnikania, konkrétne predaja a marketingu. A poslednou sú peniaze.

V každej jednej tejto oblasti máme už v sebe zabudované vzorce, ktoré nás ovplyvňujú. A je jedno, či niečo chceme, alebo nie. Môžeme mať tie najlepšie tabuľky, techniky predaja, naštudovanú teóriu, ale ak nie sú v súlade s našou vnútornou energiou, s tým, čo je nám prirodzené a blízke, nebudeme mať úspech. Zažila som to v mojom profesionálnom živote nespočetnekrát. Prídu za mnou manažéri, či šéfovia firiem a povedia, že sa naučili technicky všetky postupy, ale nefunguje to. Pretože si nemôžeš z nich zobrať to, čo je v ich vnútri, čo z nich vyžaruje.

Môže sa stať, že mám v sebe danú energiu ešte zablokovanú, niekde schovanú a preto sa mi nedarí? Môžem síce postupovať správne, ale mám v sebe pochybnosti?

Naše pochybnosti v istom momente vždy vyjdú najavo. Keď sa na to pozrieme z psychologického hľadiska, naša nevedomá myseľ je veľmi vnímavá. Len malú časť, môžem povedať len mizivé percento, vnímame v našej komunikácii vedome, ale obrovskú časť vnímame podvedome. Keď sa stretneme napríklad s našim zákazníkom, on určite vníma, čo z nás ide, či si veríme.

Ak už poznám veľa techník, poučiek, mám poznatky, ako sa viem reálne naučiť využívať moju vnútornú energiu v môj prospech? Čo môžem zmeniť, aby sa pohla z jedného miesta?

Nepotrebujeme vedieť len jedno cvičenie, alebo jednu techniku, ale je to celý postup. V prvom rade je potrebné vedieť, kde máme blok, ktorý môžeme nájsť pomocou rôznych otázok. Napríklad, ak hovoríme o našom podnikateľskom pláne, tak otázka znie: Od nula do desať, ako sme si istí, že bude úspešný? Ako som sebavedomá, že to bude tak, ako chcem? Ak bude naše hodnotenie pod číslom desať, sú v nás vzorce, ktorá nám bránia byť v plnej sile. Nízkym číslom vyjadrujeme, aký máme vzťah k sebe a môžeme zistiť, či moje okolie kúpi tovar alebo službu, ktorú ponúkam. Ak opäť vyhodnotím situáciu číslom pod desať, je tam medzera, neistota a mal by som niečo zlepšiť.

Skúsim príklad. Jeden z princípov mojej metódy je, že to, ako sa správajú naši zákazníci, je odrazom toho, ako sa cítia vo vnútri. S klientami sa preto pozerám na problémy, ktoré sa v ich biznise stále opakujú. Prednedávnom som mala klientku, ktorá pracuje v oblasti prieskumu trhu. Za posledné obdobie podala neskutočne veľa ponúk, ale jej potenciálni zákazníci iba vyčkávali. Pozreli sme sa na jej situáciu, nie kde čakajú jej klienti, ale kde sa ona zasekla, prečo vyčkáva a čo bude ďalej. Ale pozor, nemuselo to byť iba v rámci jej biznisu, ale aj v rámci jej osobného života.

Vedela, čo je správne urobiť, ale neurobila krok dopredu, aj keď ju to dlho lákalo. Museli sme prelomiť energiu na to, aby ten krok urobila najprv ona. A tak sme zistili, že mala nevyriešené otázky vo svojom súkromí, ktoré ovplyvnili jej pracovný život. Zobrala si papier a spísala si všetko, po čom túži a chce zmeniť. Áno, môže to byť nepohodlné, ale to je tá zmena. Urobila prvý krok a už sa mohla posunúť ďalej. A zrazu, uzatvárala viacero rozpracovaných pracovných kontraktov. Pretože už nečakala. Stratégia na predaj a prácu sú dôležité, ale treba sa pozrieť do svojho vnútra.

My ľudia sme takí, že vždy na všetko čakáme, či príde niečo lepšie. Nepostavíme sa zoči-voči veciam a udalostiam, ktoré sú aktuálne, ale čakáme, že sa veci menia samé od seba.

Presne, ak máme takýto vzorec správania a hlavne, vzorec neistoty v našom vnútri, tak to ovplyvňuje naše správanie. Ako môžeme očakávať od ľudí v našom okolí, že nebudú čakať? Ako to môžeme chcieť od mojich klientov? Všetko, čo sa deje v našom podnikaní, odzrkadľuje to, čo sa deje v nás, v našom vnútri. Ľudia v súkromí, ale aj v práci, čakajú na lepšiu príležitosť, na viac peňazí, už vyše roka čakáme na koniec korony.

Všetko, o čom sa práve bavíme, nájdeme aj vo vašej knihe. Je tam rozpísaná len teória, alebo v nej nájdeme aj praktické rady a vaše osobné skúsenosti?

Ten, kto si ju prečíta, v nej nájde praktické cvičenia zo života, pomocou ktorých si môže zosúladiť svoju energiu s tým, čo chce. V jednej z prvých kapitol opisujem cvičenie, ktoré mne samej pomohlo v začiatkoch podnikania. Mala som ťažké obdobie, pretože prvý biznis mi nevyšiel, ale veľmi som sa snažila a chcela ísť ďalej, ale nešlo to. Cítila som sa neúspešná a že to nedokážem. Manžel vtedy pracoval a moje deti som ráno odprevádzala do školy. Cesta tam trvala len šesť minút. Keď som sa s nimi rozlúčila, napadlo mi, že idem domov, ale nebudem rozmýšľať nad všetkými problémami.

Napadla mi otázka: aké by to bolo, keby som šla domov ako úspešná podnikateľka, ktorá má klientov a darí sa jej? Som podnikateľka, ktorá to dokázala. V čom by to bolo rozdielne od situácie, ktorú som reálne zažívala?

Môj zovňajšok by bol rovnaký, aj moje deti by som odprevádzala pešo, ale po ulici by som inak kráčala, mala by som v sebe iný, lepší pocit. Určite by som bola šťastnejšia, lebo som úspešná. Určite by som sa cítila viac organizovaná. Začala som rozmýšľať, že môžem ísť domov ako malý chrobák alebo kráčať ako úspešná podnikateľka. Začala som teda nosiť energiu úspechu. To mi veľmi pomohlo, aj keď to trvalo niekoľko mesiacov. Veľmi rýchlo som začala dostávať nové, lepšie nápady.

Lebo ak máme v sebe pocit úspechu, tak máme myseľ otvorenú novým nápadom, ako keď sa sústredíme na to, kde teraz som a v čom sa mi nedarí. Začala som si všímať príležitosti, ktoré mi zapadajú do môjho vzorca úspechu. Ak totiž máme pozitívnu energiu a vnímanie, odzrkadľuje sa to aj v komunikácii s našimi zákazníkmi. Neskutočne ma to naštartovalo. Sú to malé, jednoduché cvičenia, ale v našom vnútri sa musíme nastaviť na úspech a musíme ísť za ním.

Nehrozí stav, že človek uverí svojím predstavám a bude chcieť k nim uniknúť pred realitou?

Ísť si za svojimi predstavami je výborný stav. Je to cvičenie pre nás. Vtedy, keď ho robíme, tak preladíme na verziu, ktorá je nám daná, do niečoho, čo je nám prirodzené. A všimneme si výsledky, ktoré to so sebou prináša. Takže utiecť pred realitou, pričom veríme svojim snom, máme energiu ich napĺňať, nás určite posunie vpred. Toto cvičenie samé o sebe s nami nič neurobí. Ale vďaka pozitívnej energii, ktorá z neho ide, sa vieme posunúť. Napríklad, každý deň chodíte do práce autom, ktoré je staré, v lete nemá klímu a vám je v ňom teplo, občas sa niečo pokazí. A tak rozmýšľate, že aké by to bolo mať nové, lepšie auto, aby som deti odviezla včas do školy, vybavila rodinné záležitosti,
včas prišla do práce.

Rozmýšľate a svoj sen premeníte na energiu. A bum, jedného dňa sedíte v novom aute. A tak môžete svoje myšlienky a sny rozvíjať. Už myslíte na niečo nové, čo vás zas posunie vpred, ale nie ste na tom jednom, starom mieste. Idete ďalej a cítiť z vás pozitívnu energiu, ktorá vás mení. Dostaneme nápady, ako môžeme naše sny uskutočniť. Intuícia začne lepšie fungovať, lebo je inak naladená. Ide o to, aby sme naše nápady uskutočnili, aj keď sa nám budú zdať bláznivé alebo budú znamenať aj nejakú mieru rizika.

Je potrebné mať iba dobrý nápad, alebo okrem zmeny myslenia by sme mali myslieť aj napríklad na náš fyzický stav?

Ak sa cítim vyčerpaná, čo to so mnou urobí? Aké mám vtedy nápady, ako pracujem, ako sa starám vtedy o rodinu? Jednoznačne musíme myslieť aj na telo, aj na dušu. Lebo len keď sme zrelaxovaní, keď máme čistú myseľ, vtedy sme uvoľnení a dostávame dobré nápady. Ak ste vyčerpaní a stále robíte a robíte, čo sa stane? V lepšom prípade si zoberiete deň voľna. Alebo v horšom prípade skončíte úplne vysilení. A žiaľ, v takomto rozpoložení je neskutočne veľa ľudí. Ak sa odpútam od existujúcich problémov, ak naberiem silu, začnem ich riešiť a zároveň začnem myslieť na moje sny, môžem začať dostávať nové a nové nápady.

Aká je vaša cieľová skupina, ktorej sa snažíme pomôcť – sú to skôr muži podnikatelia alebo ženy podnikateľky?

Určite ženy podnikateľky. Som samozrejme otvorená spolupráci aj s mužmi, ale vediem najmä ženy, ktoré pracujú a podnikajú predovšetkým v oblasti služieb, či v rôznych marketingových alebo PR agentúrach.

Ako fungujete v súčasnom stave korony?

Prednedávnom som mala naozaj malú skupinu s desiatimi klientami na dvojdňovom stretnutí. Bolo to prvé fyzické stretnutie po šiestich mesiacoch. Ale vzhľadom na pandémiu som musela zrušiť alebo prerušiť viacero podujatí.

Aj jedno veľké, ktoré organizujem raz ročne. Niektoré kurzy som zmenila na online, ale ideme ďalej, treba sa prispôsobiť súčasnej situácii. Aj keď zbožňujem osobné stretnutia! To sa nedá nahradiť. Som vďačná za online semináre, ale už sa neviem dočkať klasickým, osobným eventom.

Už je to vyše roka, čo nás na Slovensku, ale aj u vás v Británii, postihla pandémia koronavírusu. O čom sa s vašimi klientami bavíte práve počas tohto obdobia? Zmenili ste obsah prednášok, napríklad zmenili sa zásadne vaše podnikateľské podmienky? O čom sa s vami radia?

Na začiatku korony to bol pre každého šok, najmä niektoré klientky ťažko znášali, že stratili časť svojho podnikania. Museli sme sa však prispôsobiť novým podmienkam. Dosť sme spolu pracovali na tom, aby si zachovali zdravé vzorce myslenia. Lebo ľudia veľmi ľahko prechádzali do stavu, že je koniec sveta, padá biznis svet, nikto si ma nemôže dovoliť. Mnohým podnikateľkám zobrala korona pevnú pôdu pod nohami.

Je to pre ľudí obrovská zmena. Ale práve teraz je ten správny čas pracovať, pracovať na sebe, pomáhať ľuďom, ale aj predávať. Niečo sa skončilo, ale naopak, niečo nové pre nás začína. Veľa podnikateliek sa muselo naučiť pracovať a poskytovať služby online, museli jednoducho zamakať. V každom sektore je príležitosť pomáhať a zároveň podporiť naše vlastné podnikanie.

Aké najväčšie zmeny vaše klientky vo svojom podnikaní museli urobiť? Zmenili napríklad len svoj web alebo zmenili svoje služby, či produkty?

Veľmi záleží, v akom odvetví boli a kto je ich zákazník. Ak klientke vypadli klienti jej hlavného trhu, pozreli sme sa na to, kde inde by mohla pôsobiť. Kde môžeme nájsť príležitosť alebo vytvoriť novú službu. Niektoré z nich sú aj napriek tomu úspešné a napríklad zdvoj- alebo strojnásobili svoje tržby. Áno, kríza spôsobila, že niektorí individuálni zákazníci si moje služby alebo produkt už nemohli dovoliť. Ale trh ostal a my sme museli nájsť nových zákazníkov, preorganizovať naše podnikanie a zacieliť sa na novú skupinu, ktorú by sme inak nenašli.

Poviem to na príklade, šijem dizajnové šaty, ktoré si teraz veľa žien nemôže dovoliť. Ale mám sa pozerať a hľadať príležitosť v inej časti trhu, mám osloviť iných, nových zákazníkov?

Áno, treba pokračovať a nezastaviť sa. Mám jednu slečnu, ktorá pomáha ľuďom zbaviť sa závislosti na alkohole. Zo začiatku sa podceňovala, svoje služby poskytovala za nízku cenu. Postupne si zlepšila pozíciu na trhu, ale prišla korona. A chcela preto znížiť cenu svojich služieb. Tak som sa jej spýtala: Chceš sa vrátiť naspäť?

Áno, je veľa ľudí, ktorí si tvoje služby nemôžu dovoliť, ale zamerajme sa na ľudí, ktorí svoj problém potrebujú a hlavne chcú vyriešiť. A bohužiaľ, takých je aj kvôli koronakríze veľmi veľa. Bolo tam vidieť, že mala strach, že stratí klientov, lebo si ju nemôžu dovoliť. Takéto myslenie je nezdravé. Ale veď každý z nás si môže pri kúpe vybrať, akú cenu je ochotní zaplatiť. Ak si neviem dovoliť jedného, nájdem si iného, ktorý bude v rámci mojej cenovej relácie. Teraz je príležitosť. Aj keď mohla poľaviť, nepoľavila a išla ďalej.

Je teda dôležité zamyslieť sa nad tým, ako môžem upraviť svoju ponuku?

Áno, ale taktiež, že všetko, čo robím vo svojom biznise, nerobíme zo strachu, ale robíme to s istotou. Veď aj mňa prepadla myšlienka, kde ušetriť, ako upraviť ponuku, len aby som si udržala klientov. Ale takýto prístup robí krízu, takéto správanie ničí podnikanie. Je dôležité, aby sme my sami nerobili chyby. Čiže, ak si sa rozhodla investovať do svojho podnikania aj v tomto zložitom období, urob ten krok, poďme ďalej.

Mám klientku, ktorá sa venuje PR poradenstvu. Snažila sa udržať svojich zákazníkov, prispôsobovala sa im, lebo veď je kríza. Spýtala som sa jej, prečo ničí svoje podnikanie? Prečo to robí zo strachu? Napísala si 20 dôvodov, prečo robiť PR práve teraz. Obrazne povedané, upratala si vo svojom vnútri, klientov ubezpečila a jej biznis ide ďalej.

Takže máme nájsť odvahu v kritickej situácii.

A silu. Nemôžeme reagovať strachom, nemôže sa ním nechať viesť. Aj ja som na začiatku korony zažila neistotu, pripravila som ponuky, ktoré neodrážali moju snahu. Ale bola to nová situácia, veľká neistota. Potom som si s mojím tímom zobrala týždeň voľna, popremýšľala a povedala si, že nemôžem sa dať ovládať strachom. Vrátili sme sa späť do práce a pokračovali tam, kde sme skončili. Áno, bolo to ťažké a  stále zažívame ťažké obdobie. Ale nesmieme sa báť.

Vy ste sa tiež na začiatku pandémie potrebovali vybalansovať a usporiadať si v hlave veci?

Ak cítime, že ideme dole, že nás život, či podnikanie idú nesprávnym smerom, je dobré vypnúť. Ísť do prírody, byť s rodinou, priateľmi, popremýšľať a nabrať novú energiu, aby sa myseľ uvoľnila. Lebo lepšie fungujeme vtedy, keď z nás opadne stres a máme čistú hlavu. Ženám by som poradila: na nič nečakajte, choďte si za svojimi cieľmi a snami. Určite si ich naplníte svojou odhodlanosťou, vytrvalosťou a prácou.

Text: Akčné ženy
Foto: Claire Vögeli, Nicole Krummacher

žiadne príspevky na zobrazenie