“Mať k dispozícii AI a nevyužívať ju pri tvorbe obsahu, je ako písať niekomu listy a čakať na odpovede, hoci si to môžete vykomunikovať cez telefón za pár minút,” hovorí Michal Tramita, Linkedin konzultant, stratég a tvorca obsahu.
K využívaniu Linkedinu ho inšpiroval jeho brat, plnohodnotne sa mu začal venovať v Lidli, kde mal na starosti Employer branding a naplno sa mu venuje dodnes. Okrem svojho zamestnania v spoločnosti Libellius vydáva týždenne Newsletter s prehľadom noviniek z digitálneho sveta priamo na Linkedine, venuje sa tvorbe podcastov a pomáha klientom s budovaním osobnej značky. S manželkou by raz chceli vytvoriť komunitné centrum, kde by mohli odovzdávať všetky svoje skúsenosti, vedomosti a budovať komunitu ľudí. Michal je AI nadšenec a najmä pravidelný užívateľ.
Prečo sa venujete naplno práve Linkedinu?
Veľmi sa mi páčilo, ako sa začala táto sociálna sieť formovať. Najprv sa využívala zväčša na nábor profesionálov, no postupne sa vyformovala na inšpiratívnu sociálnu sieť, kde môže človek zdieľať svoje know-how a rovnako sa inšpirovať druhými. Samozrejme dôležité je to, že si na nej človek vie skvelo budovať svoju osobnú značku a tým podporovať aj svoj biznis.
Zdá sa, že Slováci viac využívajú sociálne siete ako Facebook, Instagram a Tiktok. Napriek tomu, v čom vidíte jeho silné stránky?
Dôveryhodnosť, hodnotný obsah, skvelá príležitosť spojiť sa s ľuďmi, s ktorými by to za iných okolností asi nešlo. Rovnako aj cieľová skupina, ktorá LinkedIn využíva. Človek tu nenájde hate, ale skôr konštruktívny názor (samozrejme, aj tu sú výnimky), atď..
Myslíte, že má aj slabé stránky? Ak áno, aké sú to podľa vás?
Samozrejme že má. Niektoré funkcie, ktoré sú už na iných sociálnych sieťach samozrejmosťou, sa na LinkedIn dostanú so značným oneskorením. Inak určite prevažujú tie pozitíva.
Chcete sa dozvedieť viac o AI a ako ju možno využiť na LinkedIne? Príďte na náš workshop.
V rámci tejto platformy tvoríte NewsLetter a prinášate ľuďom tipy, ako byť na LinkedIn viditeľný a lepšie sa na ňom „udomácniť“. Koľko času mu vlastne venujete?
Ak mám počas pracovnej doby čas, som na LinkedIn. Predtým, než k nám prišiel plánovač obsahu, som tam trávil určite viac času, teraz je to už jednoduchšie. S týmto nástrojom som ušetril čas. Snažím sa denne hľadať obsah a autorov, ktorí ma zaujímajú, viem sa niečo naučiť, inšpirovať a byť informovaný. V súkromnom čase je to určite o dosť menej, nakoľko pri ostatných povinnostiach si LinkedIn pozriem buď pred spaním alebo opäť až na ďalší deň v práci.
Povedali by ste, že vás LinkedIn pohltil? Ráno sa zobudíte, pozriete, čo je nové, počas obeda opäť skrolujete a večer aj tak skontrolujete, čo kto odvtedy pridal?
Na tieto tri veci viem odpovedať áno. Mimo práce sa snažím vypnúť od LinkedInu.
AI. Umelá inteligencia je Top témou od jesene minulého roka. Odborníci vyrástli ako huby po daždi a každý má vo vrecku návod, ako ju využívať. Ani LinkedIn sa jej nevyhýba. Vy sa AI seriózne venujete. Ako to vidíte s AI a tvorbou obsahu na platforme LinkedIn?
Súhlasím, je to radikálna zmena vo všetkých oblastiach nášho života, aj tých, o ktorých možno ani nevieme. Čo sa týka LinkedInu, spoluprácou medzi Microsoftom (vlastník LInkedIn) a OpenAI (tvora ChatGPT) bolo hneď jasné, že sa bude Microsoft snažiť integrovať AI možnosti do všetkých svojich produktov. Samozrejme, na LinkedIn sa to stretlo s vlnou nevôle, nakoľko práve LinkedIn bol špecifický svojím autentickým obsahom. Zrazu je tu AI, ktorá obsah vytvorí za nás. Myslím si, že treba počkať, čo všetko LinkedIn prinesie a potom môžeme hodnotiť, či to bolo dobré rozhodnutie alebo nie. Nie som proti tvorbe obsahu za pomoci AI, pokiaľ vie pomôcť, nie NAHRADIŤ tvorcu. To sa budem snažiť vysvetliť aj účastníkom nášho workshopu.
V čom všetkom nám vie byť AI pri tvorbe obsahu nápomocná?
Napísal som by slovo – INŠPIRÁCIA. Náš mozog nedokáže pokryť a myslieť na všetky možnosti, ktoré AI ponúka. Dôležité je dobre popísať, čo chcete a inšpirácia je na svete!
A naopak? Na čo si dať pri jej využívaní pozor?
Aby sa tvorba obsahu nezvrhla na copy-paste obsah. Jedinečnosť obsahu dávame stále my. Budem sa opakovať. Vie nám pomôcť, inšpirovať nás, no nemôže to dospieť do bodu, kedy nás nahradí.
Podcast, NewsLetter DIGIomrvinky, Linkedin consultant – čo bolo prvé a čo je vaša srdcovka?
Všetko má svoju postupnosť. Newsletter som začal tvoriť po mojom príchode do Libelliusu. Myšlienka prišla z predošlej práce. Nemal som úplne priestor sledovať všetky novinky v digitálnom svete a svete sociálnych sietí. Vedel som, že takých ako ja je mnoho a tým, že som ten čas zrazu mal, neváhal som ani sekundu (zhodou okolností práve v tom čase predstavil LinkedIn Creator mode a možnosť tvoriť newsletter).
Príchodom do Libelliusu som sa pripravoval aj na pozíciu LinkedIn konzultanta a začiatkom tohto roku som pripravil produkty, ktoré sme začali klientom ponúkať.
Podcast bol len taká čerešnička na torte, keďže som mal vždy cieľ tvoriť ho. Podcast PRESAH sa v 1. sérii venuje práve príbehom ľudí, ktorí sa na LinkedIne prezentujú a ich skúsenostiam a radám ako na tejto sieti fungovať. V ďalších sériach sa budeme venovať témam, ktoré v Libelliuse zastrešujeme – leadership, predaj, obchod. Je z čoho vyberať (úsmev).
DIGIomrvinky s Michalom Tramitom je názov vášho NewsLettra. Kedy ste ho začali vydávať, čo bolo impulzom začať a ako sa mu darí? Máte nejaký tip, ako si získať odberateľov?
Bude to môj subjektívny názor, no ja som s newsletterom spokojný. Je to nekonečný proces zlepšovania, upravovania. Tu spomeniem aj jeden môj nepodarok. Mal som tendenciu robiť newsletter aj vo video forme, čo som na číslach zhodnotil ako zlú voľbu, keďže som si uvedomil, že chcem ľudom mojim newsletterom šetriť čas a video robilo presný opak. Poučil som sa a vrátil ku klasickej písomnej forme.
Tip na získanie odoberateľov je jednoduchý – dôležité je mať dobrú tému a držať si pravidelnosť. Ja som na newsletter popravde nepoužil žiadnu podporu a organicky mi po každom vydaní rastie. Moje odporúčanie je newsletter vôbec založiť. Dôvodom je, že máte pravidelný obsah, ktorý komunikujete a viete si na ňom kľudne postaviť aj svoj osobný brand.
A teraz otázky na telo.
Vaši traja TOP tvorcovia obsahu na LinkedIn, ktorých odporúčate sledovať.
Pfuu, Richard van der Bloom, toto meno musel v rámci LinkedIn počuť snáď každý a ak nie, tak šup šup sledovať! Kevin D. Turner – tento pán sleduje všetky novinky na LinkedIn, vďaka nemu mám vždy fresh informácie. Ruben Hassid je strašný macher na AI a dám aj 4 ak môžem – Jasmin Alic. Vedel by som tu ale napísať kopec ďalších mien, neberme to, že sú to moji TOP 3 (4).
Tip, ako si rozšíriť sieť.
Priznám sa, že momentálne sa rozširovaniu mojej siete aktívne nevenujem. Žiadosti o spojenie chodia skôr mne, z čoho sa teším, keďže majú ľudia záujem o môj obsah, alebo moju osobu a služby, ktoré ponúkam. Treba si pamätať, na LinkedIne je dôležitejšia kvalita siete ako kvantita.
Aký deň a čas vám najlepšie funguje na postovanie?
Newsletter mám nastavený vždy na štvrtok ráno medzi 8-9 hod. Čo sa týka iného obsahu, piatky mi najlepšie fungujú na ľahší obsah, najmä v doobednom čase. Top témy idú výlučne v pondelok ráno medzi 7:45 – 8:30. Začal som teraz trošku experimentovať s víkendom, no tam to zatiaľ nemám úplne zhodnotené.
Spomeniete si na svoj NAJlepší príspevok na LinkedIn? S najväčšou interakciou – pochváľte sa číslami.
Z mojej skúsenosti, ten s najväčšou interakciu častokrát nebýva ten najlepší (úsmev). A druhé nepísané pravidlo je, že väčšinou uspeje príspevok, do ktorého nevkladáme žiadne nádeje a ten, ktorému sme venovali veľké množstvo času sa nestretne s úspechom. Tak tomu bolo aj v prípade môjho príspevku s najväčšou interakciou. Jedná sa o video športovca meno Alex Roca, ktorý je prvý športovec na svete so 76% telesným postihnutím, ktorý dokončil maratón. Ráno som toto video objavil a spontánne pridal na LinkedIn, keďže to pre mňa bolo strašne inšpiratívne a motivujúce. Výsledok = 10 239 impresií, 165 reakcií. Za mňa je ale najlepší ten príspevok, ktorý splní svoj cieľ. Kľudne môže mať aj 10 reakcií, ak mi prinesie 2 klientov (smiech).
Spomeňte si aj na NAJväčší prepadák.
Nespomeniem si na prepadák a asi by som ani jeden môj príspevok tak nenazval. Z každého je možné sa poučiť, niečo funguje viac niečo menej. Dôležité je hlavne tvoriť a neprestať, aj keď nemá 1 príspevok dostatočnú odozvu.
Máte tému, o ktorej by ste nikdy na LinkedIn nenapísali?
Politika. Asi všetky polarizujúce témy.
Nás marketérov a content creatorov strašia, že o chvíľu nás AI plne nahradí. Máte obavy o svoje miesto?
Počul som jednu myšlienku, s ktorou sa celkom stotožňujem. V budúcnosti sa pri tvorbe obsahu budeme deliť na tých, ktorých AI nahradí a na tých, ktorých bude AI poháňať. Ako to chápať? Ľudí AI nahradí v tom zmysle, že budú proste kopírovať všetky jej výstupy, nebude to mať žiaden rukopis, proste generické výstupy. Ak nás ale AI bude poháňať, budeme mať veci zautomatizované a ušetríme si čas prácou, ktorú vie robiť za nás, máme vyhraté. Predstavte si to tak, že budete mať čas viac sa venovať napríklad návšteve klienta a budovaniu vzťahov. To je za mňa skvelá správa.
Netreba sa jej teda báť, treba ju využívať a ušetriť si čas tam kde sa dá.
Je to ako napríklad s telefónom. Posielali by ste niekomu list a čakali na odpoveď, ak by ste si to mohli vykomunikovať cez telefón za pár sekúnd?
Čo je vaša vysnívaná práca? Máte takú vôbec? A kedy myslíte, že bude ten správny čas ju robiť?
Neviem či je to moja vysnívaná práca, no s manželkou máme cieľ vytvoriť raz komunitné centrum, kde budeme môcť odovzdávať všetky naše skúsenosti, vedomosti a budovať komunitu ľudí. Na to ale potrebujem ešte zopár rokov (úsmev).
Michal, vy ste okrem marketéra aj otec. Ako stíhate zladiť pracovný život s osobným? Máte na to návod?
Ha-ha. Neviem či na to existujú návody a ja určite nie som ten, kto by takýto návod mal (úsmev). Snažím sa ako každý, mať medzi tým balans. Občas je veľmi náročné zosúladiť robotu-školu-voľný čas-rodinu. Veľmi ale oceňujem podporu mojich kolegov v práci a mojej manželky, aby sa to dalo všetko zvládnuť. Raz mi môj šéf/kolega Marek povedal – Michal, rodina musí byť vždy na prvom mieste. Tak sa to snažím aj dodržiavať (úsmev).
Bude mať váš potom raz účet na LinkedIn? Alebo inak. Budete ho k tomu motivovať?
Použijem otrepanú frázu – Čas ukáže. Ak im to pomôže v živote, určite to pred nimi skrývať nebudem. Uvidíme, kde bude LinkedIn, keď príde čas na registráciu pre nich.