Zlepšovanie kognitívnych schopností, utužovanie rodinných väzieb, vzdelávanie hravou formou. Rébusy, hlavolamy a logické hry sú efektívnym nástrojom mentálneho tréningu s pridanou hodnotou sociálnych interakcií medzi deťmi aj dospelými.
Tantrix
Kto má rád puzzle, no chce skúsiť niečo náročnejšie, môže vsadiť na tantrix. Hra, ktorá plní funkciu hlavolamu, vznikla na Novom Zélande. Herné príslušenstvo pozostáva z 56 šesťuholníkových žetónov, na ktorých sú čiary a línie v rôznych farbách a polohách. Cieľom je poskladať žetóny do jedného celku tak, aby sa farebné línie napájali na seba a vytvárali komplexný obraz.
Scrabble
Hra so slovami sprevádzaná zdravou súťaživosťou patrí medzi najpredávanejšie logické hry na svete. Od 40. rokov minulého storočia, kedy bola uvedená na trh, sa predalo viac ako 100 miliónov kusov. Cieľom hry je skladať na hracom poli s políčkami vo formáte 15×15 stĺpcov a riadkov slová tak, aby získali čo najvyššie bodové hodnotenie aj s prispením prémiových políčok zabezpečujúcich dvojnásobnú až trojnásobnú bodovú nádielku. Scrabble nie je len o trénovaní slovnej zásoby. Plní aj funkciu spoločenskej hry.
Prečítajte si aj: Vznik rubikovej kocky – na začiatku to bola pomôcka pre študentov
Foto: www.pixabay.com – jankosmowski
Mastermind
Ďalšia hra, ktorá spája trénovanie logiky, pozornosti a strategických schopností s budovaním spoločenského kontaktu. Mastermind je na scéne od 70. rokov. V ČSSR bola známa ako Logik. Koncept hry pre 2 hráčov sa opiera o vytváranie farebných kombinácií zo 4 alebo 5 farebných kolíkov. Druhý hráč sa snaží uhádnuť, aké farby súper zvolil. Hra sa pôvodne hrala so 4 kolíkmi. Niektoré novšie verzie využívajú o 1 kolík viac.
Sudoku
Mnohí priaznivci logických hier si chcú cibriť kognitívne schopnosti individuálne. Mozgové závity im potrápi ťažšia úroveň sudoku. Cieľom hry je vpísať do štvorcového hracieho poľa s políčkami vo formáte 9×9 čísla od 1 do 9 tak, aby sa v žiadnom riadku ani stĺpci neopakovali. Náročnosť hry zvyšuje rozdelenie hracieho poľa na 9 častí s políčkami vo formáte 3×3, kde sa čísla od 1 do 9 môžu takisto objaviť iba raz. V niektorých verziách sudoku sú čísla nahradené písmenami.Foto: www.pixabay.com – garten-gg
Domino
Hranie domina pomáha deťom v predškolskom veku pochopiť základy matematiky už pred nástupom do školy. Dospelí si zas hravou formou precvičia logické a taktické myslenie. Hru začína losovanie, pri ktorom si 2-4 hráči rozdelia 28 tabuliek s dvojicou čísel znázornených bodkami. Z tabuliek postupne vytvárajú rady, pričom na tabuľku sa môže napojiť len ďalšia tabuľka s rovnakým číslom. Zápletka sa ukrýva v tom, že daná kombinácia 2 čísel je len na jednej tabuľke.
Rubikova kocka
Pre niekoho jeden z najťažších hlavolamov, pre iného hračka. Rubikova kocka vytvorená maďarským architektom E. Rubikom bola hitom 70. a 80. rokov. Predávala sa v miliónoch a testovala mentálne schopnosti ľudí z celého sveta. Niektorí na riešenie nikdy neprišli, iní dokázali usporiadať jednotlivé steny kocky vo formáte 3x3x3 do jednofarebných strán za pár desiatok sekúnd. Neskôr prišli na scénu kocky v ďalších formátoch 2x2x2, 4x4x4, 5x5x5 či 7x7x7, ktoré boli zahrnuté do súťaží v speedcubingu – skladaní Rubikovej kocky na čas.Foto: www.pixabay.com – papazachariasa
Nástup digitálnych technológií priniesol nové možnosti tvorby logických hier. Už na starších počítačoch sa objavili Míny či Solitaire, ktoré napriek jednoduchému prevedeniu preverili aj najväčšie “hlavičky”. Sústredenie a logické myslenie vyžaduje aj počítačová verzia tradičnej čínskej hry madžong či jej japonskej obdoby šisen-šo. Kráľovnou taktických a strategických hier ostáva aj v online priestore šach, ktorý môže hrať jednotlivec sám proti počítaču alebo online s ďalším šachistom.
Foto na titulke: www.pixabay.com – barskefranck