![Škôlkari sa učia šetriť vodu, environmentálnu výchovu si spestrili termosnímkovaním Škôlkari sa učia šetriť vodu, environmentálnu výchovu si spestrili termosnímkovaním](https://akcnezeny.sk/wp-content/uploads/2024/06/MS-NR-RUDNO_termosnimkovanie_2-768x432.jpg)
S príchodom prvých teplých dní si deti zapojené do tretieho ročníka projektu „Voda pre našu budúcnosť“ v praxi otestovali teplotu rôznych povrchov na svojich školských dvoroch. K pätnástim školám z prvých dvoch ročníkov sa pridalo ďalších šesť základných i materských škôl. Aj deti z materskej školy v Nitrianskom Rudne si do rúk vzali termokamery a učili sa, aké opatrenia môže urobiť ich škôlka, aby ovplyvnila mikroklímu.
Teplotné extrémy sa nevyhýbajú ani Slovensku. Téme sucha a ochrany vody sa už tretí rok komplexne venuje inovatívne zážitkové vzdelávanie s podporou značky Finish. Projekt „Voda pre našu budúcnosť“ realizuje Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica.
Žiaci sa prostredníctvom neho nielen učia o vode, suchu a klimatickej zmene, ale robia aj praktické opatrenia priamo v školských záhradách. Ide najmä o vybudovanie prvkov súvisiacich so zadržiavaním vody na školskom pozemku. Jedným z mnohých, a pre mnohé deti aj najzábavnejších krokov, je práve termosnímkovanie. Škôlkari pod vedením Ing. Dominika Špiláka, PhD. z Technickej univerzity vo Zvolene skúmali, akú teplotu majú rôzne povrchy na ich školskom dvore.
![MŠ NR RUDNO termosnímkovanie](https://akcnezeny.sk/wp-content/uploads/2024/06/MS-NR-RUDNO_termosnimkovanie_4.jpg)
„Žiaci zistili, obnažená pôda má vysokú teplotu, preto je dôležitý zmenený režim kosenia. Naučili sa, že čím je vyššia teplota povrchov, tým je vyššia aj teplota vzduchu, vyšší odpar vody a tým pádom sa menej vody drží v pôde. Taktiež si uvedomili, že stromy poskytujú tieň a ochladzujú pôdu,“ vysvetľuje D. Špilák.
Deti šetria vodu v škôlke, ale aj doma
Pre škôlkarov z Nitrianskeho Rudna pojem environmentálna výchova nie je vôbec neznámy. Dlhodobo sa v rámci programu Zelená škola venujú témam spojeným so životným prostredím, preto sa s veľkým záujmom v jeden pekný slnečný deň oboznámili s pojmom termokamera a jej využitie na sledovanie teploty rôznych povrchov.
„Tento rok máme v rámci programu tému voda, malými krôčikmi vedieme deti k tomu, aby sme znižovali spotrebu vody aj v našej škôlke. Táto aktivita bola veľmi podnetná, deti sa dozvedeli, prečo majú materiály rozdielnu teplotu a aký to má význam z hľadiska zadržania vlhkosti v pôde a globálneho otepľovania,“ vysvetľuje koordinátorka Zelenej školy v MŠ Nitrianske Rudno, Klaudia Šmýkalová. Škôlka má vytvorený akčný plán pozostávajúci z dvanástich aktivít, ktorými sa snaží postupne znížiť spotrebu vody o 10 percent.
„Jedným z krokov je zmenšenie objemu splachovacích nádrží nad záchodmi, ďalej nepolievame pitnou vodou, ale zadržiavame dažďovú vodu a snažíme sa aj pomocou perlátorov na vodovodoch minimalizovať spotrebu vody,“ dopĺňa. Deti sa aktívne zapájajú, boli prítomné aj pri výmene tesnení, perlátorov a odpočtoch vody, pani učiteľky všetky dáta zapisujú a na konci roka ich spoločne vyhodnotia. Škôlkari poctivo upozorňujú aj svojich kamarátov a rodičov, napríklad že si pri mydlení rúk alebo umývaní zubov majú vodu zastaviť.
Teplotné výkyvy vplývajú aj na bociany
Deti boli z návštevy pána Špiláka nadšené, najmä chlapcov zaujali termokamery a ich prepojenie na počítač. „Precízne merali teplotu na pieskovisku, na detskom ihrisku, zelených plochách, na altánkoch, na chodníkoch i budovách, na prístrešku. Práve tam sme zaznamenali najvyššiu teplotu až 68 stupňov, nakoľko je plastový kombinovaný s kovom. Boli prekvapené, že v našej dažďovej záhrade sú kamene vyhriate, no rastliny mali omnoho nižšiu teplotu,“ opisuje K. Šmýkalová.
Spomínaný prístrešok v škôlke nemajú náhodou, slúži ako ochrana pred ich okrídlenými „podnájomníkmi“. Pred pár rokmi sa totiž na starý komín, ktorý je v areáli škôlky, nasťahovali bociany. „Každý rok nás potešia svojou prítomnosťou a aj mláďatkami. Aj tu však vidíme vplyv extrémnych výkyvov počasia, nakoľko minulý rok počas silnej búrky pár vajíčok vypadlo z hniezda.
Tento rok sme sa zase obávali, či u nás zostanú, nakoľko sa striedalo veľké teplo s prudkým ochladením a pár dní sme ich u nás ani nevideli,“ hovorí. Nakoniec sa však bociany vrátili a dopriali škôlkarom radosť z piatich prírastkov. Dokonca si už na škôlku tak zvykli, že si chodia z ohniska požičiavať paličky na svoje hniezdo. Z jazierka, ktoré škôlka v rámci vodozádržných opatrení tiež má na dvore, lovia ryby a žaby.
V pláne je interaktívna vodná dráha
Škôlka má ešte v rámci projektu Voda pre našu budúcnosť v pláne vybudovať ďalšie dva vodozádržné prvky. Jedným z nich je klasická nádoba na zachytávanie dažďovej vody. Druhý prvok bude menej tradičný a deti si s ním užijú viac zábavy. „Pôjde o interaktívnu drevenú vodnú dráhu s rôznymi prvkami ako koleso či premostenia, kde si deti budú môcť vodu zastaviť a pohrať sa s ňou, prípadne tam poukladať kamene pre exotické zvieratká. Voda bude samozrejme dažďová, zo suda,“ upresňuje Klaudia Šmýkalová.
Plány do budúcnosti sú s touto dráhou ešte veľké. „Sme veľmi radi, že značka Finish tento projekt podporuje. Aj vďaka nej budeme môcť túto našu vodnú dráhu prepojiť s plytčinou a následne s naším jazierkom. Verím, že už v novom školskom roku naše deti budú môcť v dráhe čľapotať rukami,“ uzatvára.