Chystáte sa podnikať? Logo býva jedno z prvých vecí, na ktoré myslíme pri začiatkoch podnikania. Aké sú zlaté pravidlá na zabezpečenie úspechu dizajnu vášho loga?
Je to frustrujúce. Na dizajne loga ste strávili hodiny, dni, týždne a napriek tomu to nefunguje. Nedokážete byť spokojný so žiadnym variantom a neviete, v čom je problém.
Ak sa chcete tomuto scenáru vyhnúť, prečítajte si a prečítajte si týchto 10 prikázaní o dizajne loga.
1. Preskúmaš značku
Logo, rovnako ako všetky komerčné dizajny, neexistuje vo vákuu a nie je to len o vytvorení niečoho, čo bude vyzerať pekne na vašom portfóliu. Mnohé značky platia za logo, ktoré im vytvoria na mieru, neuveriteľne veľké sumy, aby splnilo obchodné potreby.
Niekedy získate chytrého tvorcu loga, ktorému dokážete rýchlo a jednoducho vysvetliť, odkiaľ firma pochádza a čo jej logo potrebuje. Navrhovateľ však niekedy nerozumie samotnej firme a mnoho práce si musíte urobiť sami.
V každom prípade je na vás, aby ste úplne pochopili, čo sa snaží firma dosiahnuť, kto sú jej konkurenti a prečo sa nahrádza predchádzajúce logo (ak existuje).
2. Budeš rešpektovať dedičstvo značky
Keď nové logo zablúdi príliš ďaleko od koreňov svojej značky, môže to byť katastrofálne, ako pri tomto logu z roku 2012 pre Kalifornskú univerzitu (vpravo).
Pokiaľ ide o vytvorenie nového dizajnu existujúcej značky, chcete, aby vyzerala aktualizovaná a moderná. Existuje však nebezpečenstvo, že to preženiete.
História dizajnu loga je plná príkladov spoločností, ktoré vydali nové logá, ktoré boli úplne odlúčené od dedičstva svojej značky.
3. Vyberieš si ten správny druh loga
Niektoré logá sú vyrobené výlučne z nejakého fontu – typu písma (napr. Coca-cola, Disney, Sony), zatiaľ čo iné existujú výlučne ako symbol (Twitter, Apple), a iné kombinujú text a grafiku v rovnakom dizajne (Adidas, McDonald’s). Taktiež poznáme logo vo forme emblému (Starbucks, Harley-Davidson).
Predtým, ako začnete navrhovať, je dôležité rozhodnúť sa, aké logo chcete vytvoriť. Rozmýšľajte, kde všade bude logo použité – na webe, na vizitkách, na hlavičkovom papieri. Tento kľúčový krok pomôže zamerať vašu myseľ a prinútiť vás, aby ste sa pohybovali správnym smerom, skôr ako stratíte čas odbočením do slepej uličky.
4. Dizajn tvojho loga bude jednoduchý
Nové Logo TGI Friday 2013 (dole) výrazne vyčistilo starý, ozdobnejší dizajn loga (hore).
Logo musí byť prispôsobiteľné malým rozmerom (vytlačené na peru alebo na mobilnom zariadení) a veľké (napríklad na billboarde alebo na obrazovke kina IMAX). Firma musí byť okamžite rozoznateľná a musí byť dobre zapamätateľná. Logo musí fungovať v akejkoľvek farbe. A musí byť dostatočne univerzálne, aby sa mohol dôsledne reprodukovať v rôznych tlačových a digitálnych médiách.
Z týchto dôvodov musí byť vaše logo čo najjednoduchšie. Skúste ho zmenšiť na malú veľkosť na obrazovke: stále to funguje? Ak nie, pravdepodobne bude potrebné ďalšie zjednodušenie. Preto pokračujte v úpravách, odstraňovaní a zjednodušovaní. Vyčistite svoj návrh zbytočných grafických prvkov. Zjednodušte tvary. Odstráňte nepotrebné tiene, prechody, textúry a pozadia. Znížte počet písiem na minimum.
Tento proces môže byť psychologicky náročný: všetci nenávidíme vyradenie detailov, ktoré sme sa usilovne vytvárali. Na konci procesu však zvyčajne skončí logo, ktoré je jednoduchšie a oveľa úspešnejšie ako prvotný dizajn.
To však neznamená, že každé logo, ktoré vytvoríte, musí byť minimalistické. Logo Firefoxu považujte za dobrý príklad toho, ako môže byť logo jednoduché, univerzálne a škálovateľné a zároveň evokovať jedinečnú vizuálnu osobnosť.
5. Vytvoríš čitateľný dizajn
Malo by to byť samozrejmé, ale toľko vzorov loga padá na úplne základnom kameni: jeho čitateľnosti. Naopak, veľa značiek v priebehu času tvrdo pracuje na tom, aby dôkladne aktualizovali svoje logo, aby sa uľahčilo ich čítanie.
Niektoré z nich môžu byť veľmi jemné, ako keď spoločnosť Google v roku 2014 posunula logo o jeden pixel doprava a o jeden pixel o jeden pixel nižšie. Skutočnosť, že značky si túto úroveň detailizmu doprajú, však len ukazuje, aká dôležitá je čitateľnosť je a že by mala byť jadrom akéhokoľvek dizajnu alebo redizajnovania loga.
Prečítajte si aj článok: Najväčšie chyby pri tvorbe vizitiek
6. Budeš originálny
Logo Tokio 2020 sa muselo zmeniť po sťažnostiach na jeho podobnosť s dizajnom belgického dizajnéra Oliviera Debieho pre Théâtre de Liège.
Jedným vedľajším účinkom potreby zjednodušiť je, že je veľmi ľahké skončiť vytvorením niečoho, čo sa podobá existujúcemu logu. V tejto pasci je nespočetne veľa príkladov veľkých značiek, počnúc debaklom loga NBC z roku 1976 až po krátkodobé logo olympijských hier v Tokiu 2020.
7. Nebudeš otrocky sledovať trendy
Všetci radi sledujeme trendy a logá sa nelíšia. To však v žiadnom prípade neznamená, že by ste ich mali otrocky sledovať.
Úspešné logo môže potenciálne zostať nemenné po celé desaťročia, takže ak sa pokúsite byť moderný a inovatívny, váš dizajn bude mať krátky dátum spotreby. Zamerajte sa na klasické princípy dizajnu loga a premýšľajte o dlhodobej trvanlivosti, nie o krátkodobých trendoch.
8. Budeš používať vektorový softvér
Na navrhovanie log použite vektorový editor ako Illustrator, nie rastrový editor ako Photoshop. Vo Photoshope je síce možné navrhnúť logo, ale nie je to dobrý nápad. Znamenalo by to vytvorenie loga ako rastrového objektu, ktorého veľkosť sa nedá zmeniť bez straty kvality.
Namiesto toho by ste mali použiť program vektorovej grafiky, ako napríklad Adobe Illustrator alebo Affinity Designer. Týmto spôsobom bude vaše logo vektorovým objektom, ktorý bude možné zväčšiť alebo zmenšiť bez akejkoľvek zmeny pixelov.
Prečítajte si článok o tom, ako nepokaziť vizitku
9. Logo bude vhodné pre firmu
To, čo funguje ako logo pre jednu značku, nemusí fungovať pre inú značku. Logo pre spustenie nového webu môže byť zábavné, s karikatúrou a vyplazeným jazykom, je však nepravdepodobné, že by fungovalo pre tradičnú banku, ktorá potrebuje premietnuť obraz autority a spoľahlivosti.
Štýl vášho loga okamžite sprostredkuje to, aká je vaša spoločnosť, takže sa uistite, že je dostatočne vhodné a či je v súlade s celkovou identitou značky. Opäť to vedie k pochopeniu cieľov a hodnôt podnikania.
10. Budeš uvažovať o typografii
Pre svoje nové logo v roku 2017 Mozilla spolupracovala s holandskou firmou Typotheque na vytvorení vlastného písma. Nový font bol pomenovaný Zilla, a je voľne dostupný. Ten firma používa na stránkach a v iných materiáloch.
Použitie originálnej typografie je často kľúčom k vytvoreniu loga, ktoré vyniká originálnym a výrazným spôsobom. Snažte sa vyhnúť bežne používaným písmom a pohrajte sa s rôznymi typmi štýlov – pätkové a bezpätkové, kurzíva a tučné písmo, ako aj písmo na mieru – aby ste našli ten jedinečný vzhľad, ktorý pomáha vášmu logu stať sa nezabudnuteľným. V tomto procese jednoducho neobetujte škálovateľnosť alebo čitateľnosť.
Zdroj: www.creativebloq.com