Bez ohľadu na to, v čom podnikáte, budete potrebovať marketingovú stratégiu – a tá sa pravdepodobne bude riadiť určitými zásadami. Či už máte obchod, alebo ste online predajca alebo poskytovateľ služieb, marketing je jediný spôsob, ako budú potenciálni zákazníci vedieť, čo robíte.
Možno si nemyslíte, že práve teraz robíte nejaký marketing, ale dokonca aj prítomnosť webovej stránky alebo sociálnych sietí, ktorá vysvetľuje alebo propaguje vašu firmu, je forma marketingu.
Kľúčové princípy marketingu
Marketing je dôležitý, pretože umožňuje vašej firme vybudovať si vzťah s existujúcimi zákazníkmi a rozšíriť toto publikum, aby oslovilo nových a potenciálnych klientov. Vypracovanie stratégie, ktorá pokrýva všetky aspekty vášho podnikania, vám pomôže držať sa tých najlepších marketingových postupov, ako aj udržať si prehľad o nových marketingových technikách, ktoré vám môžu pomôcť napredovať vo vašom podnikaní. A jadrom tejto stratégie by mali byť základné marketingové princípy, ktoré môže uplatniť každý podnik v akomkoľvek odvetví alebo sektore, aby zabezpečil čo najsilnejšiu a najúčinnejšiu marketingovú stratégiu.
Aké sú princípy marketingu?
Pôvodné princípy marketingu, známe ako 4 P, boli prvýkrát publikované v knihe renomovaného profesora marketingu E. Jerome McCarthyho s názvom Basic Marketing: A Managerial Approach, hoci počiatky možno vystopovať už v 40. rokoch 20. storočia. Tieto princípy tvoria plán úspešného vedenia a marketingu vašej firmy a nemusíte nad nimi ohŕňať nos len preto, že majú viac ako 60 rokov.
4 P neponúkajú len kľúčové body, na ktoré sa treba zamerať pri uvádzaní vašej značky na trh, ale aj prvky, ktoré je nevyhnutné zvážiť, pokiaľ ide o širší marketing. Prvé štyri princípy marketingu, ktoré treba zvážiť, sú:
- Produkt: hmotný tovar alebo služby, ktoré vaša firma poskytuje, a či spĺňajú požiadavky a očakávania vášho publika.
- Cena (Price): Pochopenie toho, či sú vaše ziskové rozpätia príliš vysoké alebo také nízke, že riskujete ukončenie podnikania.
- Miesto (Place): spôsoby a miesta, ktorými sa váš produkt alebo služba predáva alebo dodáva.
- Propagácia: Najzrejmejším prvkom marketingu sú taktiky, ako sú zľavy, reklama a iné spôsoby, ako osloviť a rozšíriť váš cieľový trh.
Tak, ako by mala vyvíjať vaša marketingová stratégia, aj 4 P sa časom vyvinuli. Od 80. rokov 20. storočia je 7 P uznávaných ako rozšírená verzia princípov, ktoré vyhovujú modernej dobe. Tri P navyše boli vyvinuté marketérmi Boomom a Bitnerom ako spôsob, ako sa priblížiť k menej hmatateľným prvkom marketingu. Čiastočne to bolo inšpirované moderným prechodom na digitálny predaj a služby.
Tri nové P sú:
- Ľudia: ako sa zákazníci spájajú so skutočnými ľuďmi počas obchodného procesu – dôležitý aspekt, ktorý treba zvážiť, ak vaša firma funguje prevažne digitálne.
- Proces: ako hladko prechádza cesta zákazníka od objavenia vašej značky k prijatiu produktu alebo služby.
- Fyzické dôkazy: počet fyzických výsledkov alebo v prípade spoločností poskytujúcich digitálne služby spôsob, akým fyzické atribúty, ako je webová stránka alebo reklamy, podporujú vašu značku a jej celkový marketing.
Vysvetlenie siedmich princípov marketingu
1. Produkt
Dáva zmysel, že produkt stojí na čele štyroch pôvodných princípov marketingu, pretože bez skvelého produktu nemáte podnikanie. Produktová časť vašej marketingovej stratégie by sa mala zameriavať nielen na kvalitu samotného produktu, ale aj na to, ako sa hodí na trh a aký vysoký je po ňom dopyt. Môžete začať prieskumom trhu, ako sú rozhovory, prieskumy a audity. Keď pochopíte relevantnosť a dopyt po vašom produkte – ako aj to, čo sa vašim zákazníkom páči alebo čo by na ňom zmenili, môžete tomu každý rok prispôsobiť svoju marketingovú stratégiu.
2. Cena
Ceny sú pre vaše podnikanie takmer, ak nie práve tak kľúčové ako dobre premyslený produkt. Bez jasnej cenovej stratégie, ktorá by vám pomohla optimalizovať náklady, by ste mohli skončiť bez ohľadu na to, aký skvelý môže byť váš produkt alebo služba. Vždy budú existovať nepredvídateľné prvky, ktoré ovplyvnia vaše ceny, ako napríklad nový vývoj v neustále sa vyvíjajúcom digitálnom prostredí alebo noví konkurenti, ktorí sa objavia. Ale pokiaľ ide o váš marketing, musíte dôsledne zvážiť cenu vášho produktu.
Okrem pokrytia vašich režijných nákladov a návratnosti investícií, ktoré ste urobili, by vaša cenová stratégia mala zohľadňovať aj propagačné akcie a predaje zamerané na získanie nových zákazníkov. Začínať na nižšej cene alebo pravidelne znižovať ceny v súlade s trendmi na trhu môže pomôcť prilákať zákazníkov. Ak ste však naplánovali svoje ziskové marže na predaj výlučne za plnú cenu, mohli by ste sa ocitnúť v nepríjemnej situácii. Nezabudnite vždy skúmať ziskové marže a očakávané prirážky vo vašom odvetví – kľúčom k správnemu oceneniu vášho produktu je pochopenie hodnoty.
Ako správne nastaviť cenu produktu? Prihláste sa na bezplatný webinár o cenotvorbe.
3. Miesto
Hoci „miesto“, kde prebieha vaše podnikanie, sa týka skôr firiem s kamennými predajňami, nie je to niečo, čo by digitálne značky mali prehliadať. Vaša webová stránka je, samozrejme, vaše „miesto“, ale vaša marketingová stratégia by mala zvážiť spôsoby, akými ju môžete rozšíriť, aby ste oslovili širšie publikum, či už sa pozriete na predaj prostredníctvom pridružených odkazov sociálnych médií alebo predajcov tretích strán, ako sú Sashe alebo Etsy.
Dokonca aj fyzické firmy by mali byť v online prítomné, pomôže im to rozšíriť ich publikum. Majú však aj výhodu v tom, že svoj produkt predkladajú zákazníkom na podujatiach, veľtrhoch, na trhoviskách alebo dokonca v partnerstve s inými miestnymi podnikmi. Môže to pomôcť znížiť režijné náklady, pretože umiestnenie vášho fyzického produktu na miesta, o ktorých viete, že ich nájde vaša cieľová skupina, znamená, že strávite menej času súťažou s inými predajcami a viac času predajom.
4. Propagácia
V neposlednom rade pôvodného zoznamu princípov sú propagácie aspektom, ktorý si väčšina ľudí predstaví, keď si predstaví „marketing“. Vo fyzických obchodoch to môže zahŕňať plagáty, obrazovky, letáky, či pripravované udalosti. Odráža to vašu pozíciu nielen na trhu, ale aj vo vašej miestnej oblasti. Týmto spôsobom je propagácia úzko spojená s princípom miesta. Ale ako nám pripomína 7 P, dá sa stavať na stratégii. Či už fungujete len online alebo máte kamennú predajňu, digitálne marketingové taktiky sú kľúčové, pokiaľ ide o vašu propagáciu.
Okrem výpredajov, zliav a iných ponúk, ktoré privedú nových zákazníkov, musíte zvážiť aj prvky „bežného podnikania“, ktoré udržia záujem vašich existujúcich zákazníkov a vašich potenciálnych zákazníkov. Môže to zahŕňať špecializovaný obsah, ako sú blogy, podcasty a videá, kanály sociálnych sietí a partnerstvá s influencermi (a teraz aj reklama a predaj), či platená inzercia prostredníctvom služby Google Ads a iných platforiem ponúkania cien, plus e-mailový marketing na udržanie zmyslu pre komunitu pre vašich angažovaných zákazníkov.
5. Ľudia
„Ľudia“, ktorých treba brať do úvahy pri vašom marketingu, nie sú len vaši zákazníci – aj keď sú určite jedni z najdôležitejších. Princíp ľudí však v skutočnosti odkazuje na ľudskú stránku vášho podnikania, vďaka ktorej vaši zákazníci vedia, že za digitálnou alebo firemnou tvárou vašej značky je skutočná osoba. V prípade nezávislých značiek môže byť zákaznícky servis jednoduchý, pretože vlastníkom, zakladateľom, tvorcom a propagátorom podniku bude pravdepodobne jedna osoba – „človek“ stojaci za podnikaním bude pre ľudí dostupný. To tiež uľahčuje nezávislému vlastníkovi značky, aby sa ich zákazníci cítili, že je o nich postarané – a toto by ste nemali opustiť, keď sa bude vaša značka rozrastať.
Správa spoločnosti McKinsey ukázala, že spôsob, akým značka zaobchádza so zákazníkmi, môže diktovať až 70 % celkovej skúsenosti zákazníka – a to bez ohľadu na kvalitu vášho produktu, vašu prítomnosť na sociálnych sieťach alebo ako rýchlo príde ich tovar. V skutočnosti 65 % spotrebiteľov tvrdí, že sa vzdali podnikania na základe nekvalitných služieb zákazníkom, a keďže je 5 až 25-krát lacnejšie udržať si existujúcich zákazníkov ako získavať nových, náklady na zlé služby môžu byť bolestivo drahé.
6. Proces
Zdokonalenie vášho obchodného procesu zníži náklady: je to také jednoduché. Optimalizácia spôsobu, akým vaše podnikanie beží – od zjednodušenia výrobného procesu po zefektívnenie všetkých oddelení – štandardizovaný pracovný tok, ktorý je integrovaný do celého vášho podnikania, uľahčí vašim zamestnancom prácu. Novým členom tímu to tiež uľahčí a zjednoduší proces registrácie. Môže to zahŕňať čokoľvek od prípravy školení, aby všetci zamestnanci zvládali úlohy rovnakým spôsobom, alebo osvojenia si nových rozhraní a softvéru – napríklad používanie služby Shopify, ak ste digitálnym maloobchodníkom, spraví vaše podnikanie plynulejším a intuitívnejším.
7. Fyzické dôkazy
Vaša značka nemusí vyrábať fyzické produkty ani mať kamennú predajňu, aby sa mohla spoliehať na fyzické dôkazy. Napríklad fyzické dôkazy pre a vývojára softvéru môže byť funkčný kus kódu. Pre spisovateľa to môže byť kópia rukopisu, ktorá je dopísaná pred termínom. Pre taxikára to môže byť šťastný pasažier, ktorý bezpečne dorazil na miesto určenia.
Ale ešte pred fyzickým dôkazom úspešne dokončenej transakcie existujú dôkazy, ktoré vedú vášho zákazníka k vám. Silná značka, ku ktorej má váš zákazník vzťah, ako napríklad webová stránka, ktorá poskytuje dobrú používateľskú skúsenosť, služby zákazníkom, ktoré rýchlo reagujú, a zásady, ktoré pomáhajú budovať dôveru medzi vašou firmou a jej publikom, sú dôkazom toho, že vaša spoločnosť zlepšuje zákaznícku skúsenosť v každom kroku.
Ktoré princípy marketingu sú pre mňa najdôležitejšie?
Účelom princípov marketingu je, aby ich každý podnik mohol – a mal by – aplikovať na svoju marketingovú stratégiu. Z tohto dôvodu zistíte, že každé P je široké, takže ho možno použiť univerzálne a prispôsobiť ho potrebám akéhokoľvek druhu podnikania. To uľahčuje prispôsobenie sa vašej vlastnej jedinečnej značke. Samozrejme, bez krištáľovej gule vám nemôžeme povedať, ktoré zo 7 P sa najlepšie hodí konkrétne pre vašu značku! Hoci všetkých 7 P platí pre marketing akejkoľvek značky, je pravdepodobné, že jeden alebo dva princípy sa vám pri čítaní tohto článku ukázali ako obzvlášť dôležité.
Prečo si teda neprepracovať 7 princípov marketingu v poradí, v akom sa na vás vzťahujú? Ak zmeníte poradie 7 P na základe toho, nakoľko sú relevantné pre vašu firmu, pomôže to vášmu tímu spoznať ich v poradí podľa priorít a poskytne vám zameranie, vďaka ktorému bude celá vaša marketingová stratégia dosiahnuteľnejšia.
Ako môžu princípy marketingu viesť k úspechu
Hoci všetkých 7 princípov marketingu sa môže vzťahovať na akékoľvek podnikanie – a mali by ste ich zvážiť pri vývoji vašej marketingovej stratégie – niektoré budú jasnejšie a ľahšie implementovateľné ako iné. Premyslene naplánovaná marketingová stratégia, ktorá je založená na 7 kľúčových princípoch marketingu, vám pomôže robiť informovanejšie rozhodnutia a pracovať inteligentnejšie, pokiaľ ide o budovanie značky, ktorú chcú vaši zákazníci. Napriek neustále sa meniacim podmienkam na trhu, návrat k týmto dlhodobým princípom vás môže previesť čímkoľvek, čo na vás marketing podnikania môže hodiť. Ktovie, možno prídete aj na ďalšie vlastné.