Kritika otváracieho ceremoniálu olympijských hier: Urážka alebo umenie?

0
Kritika otváracieho ceremoniálu olympijských hier: Urážka alebo umenie?

V rámci olympijských hier v Paríži 2024 predstavila skupina drag queens „umelecké dielo” s názvom „Oslava“. Predstavenie ilustrovalo niekoľko ľudí zhromaždených okolo stola. Akt, ktorý interpretovali ako zobrazenie obrazu Posledná večera.

Cieľom podujatia bolo podľa tlmočníkov poukázať na inklúziu a diverzitu. Hodnoty, ktoré chcú organizátori Paríža 2024 presadzovať ako odraz modernej spoločnosti. Členovia komunity LGBTQ+ a ich spojenci ceremoniálu tlieskali a považovali ho za „symbol inklúzie a rozmanitosti“. Tvrdili, že spochybňuje stereotypy a podporuje otvorenejšie vnímanie spoločnosti.

Naproti tomu konzervatívne a náboženské skupiny vyjadrili svoj nesúhlas. Pre niektorých veriacich, najmä katolíkov, bolo predstavenie vnímané ako „neúctivé“. Predstavovalo pre nich „znesvätenie“ uctievaného obrazu a kľúčový symbol kresťanskej viery.

Biskupi francúzskej katolíckej cirkvi skritizovali úvodné scény olympijských hier

Katolícka cirkev a najmä niektorí predstavitelia francúzskej extrémnej pravice kritizovali niekoľko sekvencií otváracieho ceremoniálu parížskych olympijských hier, ktoré sa naopak dočkali nadšeného prijatia medzi ľavicou a členmi vlády Emmanuela Macrona.

Konferencia biskupov Francúzska (CEF, skratka vo francúzštine) zverejnila vyhlásenie, kde vyjadrila svoje hlboké poľutovanie nad „výsmechom kresťanstva“ prezentovaným počas slávnostného otvorenia olympijských hier v Paríži. Vyzdvihla však aj „chvíle krásy a radosti bohaté na emócie a všeobecne vítané“. Francúzski biskupi to vo vyhlásení pripomenuli všetkým kresťanom z rôznych kontinentov, ktorí sa cítili urazení zveličovaním a provokáciou niektorých scén. Uviedli tiež, že „olympijská oslava“ by mala prekonať „predsudky určitých umelcov“.

Otvárací ceremoniál letnej olympiády v Paríži. Paríž, 26. júl 2024.Foto: SITA/AP.

Scéna, ktorá rozrušila francúzsku cirkev

Biskupi sa neodvolávali na konkrétnu sekvenciu, ale je jasné, že sa odvolávajú na tú, ktorá bola očividnou paródiou na poslednú večeru Ježiša Krista s jeho apoštolmi. V tomto prípade nahradená drag-queens, trans modelmi a takmer nahým spevákom Philippom Katerine, so symbolmi Dionýza, gréckeho boha vína a bujarých osláv.

Sťažnosti boli oveľa explicitnejšie a priamočiarejšie od extrémnej pravice, ktorá využila príležitosť na vznesenie obvinení proti exekutíve francúzskeho prezidenta za, ako tvrdia, propagandu „woke“ ideológie.

Zástupkyňa Laure Lavallette z Le Penovej strany sa tiež nezdržala výčitky adresovanej Macronovi za paródiu na poslednú večeru, ktorú uskutočnili s drag queens. Na svoj účet na platforme X napísala k fotografii tohto výjavu s obrazom Leonarda da Vinciho takýto komentár: Bolo to naozaj nutné?” (Mais était-ce vraiment nécessaire?)

https://x.com/search?q=laure%20Lavallette&src=typed_query

Ľavica a vláda si navzájom blahoželajú

Úplne opačné názory vládli medzi vodcami ľavice, ako napríklad prvým tajomníkom Socialistickej strany Olivierom Faure, ktorý zablahoželal so slovami, že obrad slúžil na zdôraznenie „hodnoty slobody, rovnosti a bratstva, ku ktorým sa pridala družba, rovnosť a inklúzia“.

Pochvalné boli aj reakcie členov vlády. Napríklad ministerka rovnosti Aurore Bergé chcela poukázať na francúzsku „históriu, boje, energiu, kreativitu, rozmanitosť, slová, umelcov, športovcov, otvorenosť svetu“.

Talianski biskupi sú ešte ostrejší

Talianska biskupská konferencia uviedla, že to, čo malo byť oslavou francúzskej kultúry, nabralo „neočakávane negatívny smer a stalo sa prehliadkou banálnych chýb, ktoré sprevádzali banálne a predvídateľné ideológie“.

V článku v Avvenire, talianskom denníku pridruženom ku katolíckej cirkvi, sa píše: „Neberte nás ako moralistických fanatikov, ale aký zmysel má zorganizovať každú globálnu udalosť, dokonca aj športovú, ako keby to bola Gay Pride?”

Matteo Salvini, líder krajne pravicovej Ligy, strany v koaličnej vláde Giorgia Meloniho, opísal tento segment ako „sprostý“. „Otvorenie olympijských hier urážaním miliárd kresťanov na celom svete bol naozaj zlý začiatok, drahí Francúzi,“ dodal.

Jedna scéna zabodovala

V každom prípade, jedna scéna sa páčila pravdepodobne všetkým – prekvapivé vystúpenie kanadskej speváčky Céline Dion. Céline s noblesou vzdala hold Edith Piaf a jej piesni L’Hymne A l’Amour, čo vyvolalo jednomyseľné uznanie.

Foto: https://www.youtube.com/watch?v=ggwGSzzrAT4

Cieľom olympijských hier je spájať ľudstvo a nie ho rozdeľovať

Zástupca Snemovne reprezentantov opozičnej strany v Kolumbii, Andrés Forero, taktiež komentoval otvárací ceremoniál športového podujatia. Uviedol, že cieľom olympijských hier je spájať ľudstvo a nie ho rozdeľovať.

Prostredníctvom svojho účtu na platforme X túto akciu spochybnil a tiež napísal, že ide o „urážku“ voči presvedčeniu niekoľkých ľudí na celom svete.

Kongresman Forero vo svojom príspevku spochybnil rozhodnutie organizátorov olympiády zaradiť šou, ktorá podľa neho uráža a nerešpektuje presvedčenie miliónov kresťanov vo svet. Uviedol, že olympijské hry by mali byť športovou oslavou, ktorá spája ľudskosť, nie ju rozdeľuje.

„Načo museli organizátori olympiády urážať a nerešpektovať presvedčenie miliónov kresťanov vo svete? Olympiáda je športový sviatok, ktorý má ľudstvo spájať, nie rozdeľovať. Ak chcete požadovať rešpekt, nie je potrebné nerešpektovať ostatných, komentoval na svojom X účte zákonodarca.

Otvárací ceremoniál letnej olympiády v Paríži. Paríž, 26 júl 2024.Foto: SITA/AP.

Cieľom režisérky vraj bolo spájať ľudí

Podľa francúzskych médií ‘Sud Ouest’ slávnosť režírovala aktivistka a DJka Bárbara Butch. Počas vystúpenia stála v centre diania, mala na sebe žiarivo modré šaty a korunku. „Mojím cieľom je spájať ľudí a zdieľať lásku prostredníctvom hudby, aby sme všetci tancovali a aby naše srdcia bili jednotne. Hudba znie lepšie s nami všetkými,“ vysvetlila DJ.

Módna prehliadka a prezentácia sa konala na kovovom visutom moste spojenom s dielom Gustava Eiffela. Pritom znela pieseň Stardust o je danse le mia, ktorú zložila DJ Bárbara Butch.

Vysvetlenie obrazu

Holandský historik Walther Schoonenberg hovorí, že to nebola Posledná večera, ale skôr iné dielo – gréckych bohov na Olympe – Boh slnka Apolón je symbolizovaný so svätožiarou, Dionýz s hroznom, Poseidon s trojzbcom, Artemis s mesiacom a Afrodita s bôžikom lásky.

Autor bol inšpirovaný obrazom Sviatok Bohov od Giovanni Belliniho a Tiziana.

zdroj: www.nga.gov

Prezident LaLigy, Javier Tebas, sa tiež ohradil

Španielsky prezident LaLigy, Javier Tebas, rovnako vyjadril svoju nespokojnosť s otváracím ceremoniálom olympijských hier v Paríži 2024. Scénu, ktorá už v popoludňajších hodinách inaugurácie vyvolala kontroverziu, označil Tebas za „neprijateľnú, neúctivú a neslávne známu“.

Javier Tebas použil svoj účet na platforme X na vyjadrenie svojho rozhorčenia: „Používanie obrazu Poslednej večere na olympijských hrách v Paríži je urážkou tých z nás, ktorí sme kresťania. Kde je úcta k náboženskému presvedčeniu?

Tebasovo vyhlásenie vyvolalo intenzívnu diskusiu na sociálnych sieťach. Niektorí používatelia podporili jeho pozíciu, považujúc prezentáciu za „nedostatok rešpektu“ voči kresťanskému náboženstvu. Iní kritizovali prezidenta LaLigy a poukazovali na nezrovnalosti v jeho riadení, čím spochybňovali jeho morálnu autoritu hovoriť o rešpekte.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron a šéf Medzinárodného olympijského výboru (MOV) Thomas Bach počas otváracieho ceremoniálu letnej olympiády v Paríži. Paríž, 26. júl 2024.Foto: Loic Venance/Pool Photo via AP.

Vyjadrenie organizátorov

Organizátori predstavenia sa voči kritike ohradili tvrdením, že scény ​​neboli zamýšľané ako podvratné, ale aby ukázali rozmanitosť Francúzska.”

Prezident organizačného výboru olympijských hier v Paríži Tony Estanguet uviedol, že išlo o „ceremóniu, ktorá má ukázať naše hodnoty a princípy so silným posolstvom sesterstva a lásky“.

„Myšlienkou bolo vyslať čo najsilnejšie posolstvo. Berieme do úvahy medzinárodné spoločenstvo, ale bol to francúzsky ceremoniál v Paríži. Vo Francúzsku máme slobodu prejavu a chceme ju chrániť,” vysvetlil Estanguet.

Kontroverzia okolo predstavenia „Poslednej večere“ na olympijských hrách odráža napätie medzi umeleckou slobodou a rešpektom k náboženskému presvedčeniu.

Pre niektorých bolo predstavenie kreatívnym a moderným prejavom, zatiaľ čo pre iných šlo o akt neúcty, ktorý by nemal byť v prípade udalosti takejto veľkosti povolený.

Organizátori olympijských hier v Paríži sa ospravedlnili katolíckej cirkvi a všetkým kresťanským skupinám, ktorých sa počas piatkového otváracieho ceremoniálu dotklo vystúpenie evokujúce obraz Poslednej večere.

Zdroj: https://www.infobae.com/colombia/2024/07/28/andres-forero-critica-representacion-de-la-ultima-cena-de-los-juegos-olimpicos-para-exigir-respeto-no-hay-necesidad-de-irrespetar-a-otros/

https://www.lavanguardia.com/gente/20240727/9833583/tebas-critica-ceremonia-apertura-juegos-insultar-cristianos-pmv.html

https://www.cronista.com/informacion-gral/la-iglesia-indignada-por-la-ceremonia-inaugural-de-los-juegos-olimpicos-una-burla/

žiadne príspevky na zobrazenie