V Bratislave sa koncom mája chystá prvá Handmade konferencia, ktorú organizuje Veronika Bošková, autorka knihy Úspešné handmade podnikanie.
S handmade tvorbou začala na rodičovskej dovolenke aby sa vymanila z monotónnych rodičovských povinností. Cítila potrebu vytvoriť niečo pomocou vlastných rúk, bez použitia počítača. Prvú inšpiráciu našla na Sashe a pomocou facebooku si vybudovala vlastnú komunitu. Stojí za značkami Nikkita, Bublifook a Svadobné manžety. Je dušou kreatívec a povolaním marketér. Preto u nej nenájdete diár s odfajknutými a splnenými bodmi na každý deň. Prednosť dáva aktuálnej inšpirácii, ktorá tak ako u všetkých kreatívnych tvorcov neprichádza na zavolanie.
Veronika, čomu všetkému sa venuješ ?
Komplexne sa venujem v marketingu. Vytváram marketingové stratégie, robím webstránky, grafický dizajn. Ďalšia oblasť, ktorej sa dlhodobo venujem, je handmade podnikanie.
Zastavme sa na chvíľu pri handmade podnikaní. 26. mája totiž organizuješ prvú celoslovenskú Handmade konferenciu. Čo ťa k tomu viedlo?
Áno, pripravujem podujatie pre všetkých handmade tvorcov plné prednášok, workshopov a networkingu. Myšlienka na neho vyšla z mojej vlastnej potreby spoznávať iné kreatívne duše. V podnikaní idú ľudia často rovnakou cestou a riešia podobné problémy. Je fajn sa podeliť o to, čo nám pomohlo. Cieľom konferencie je vymeniť si skúsenosti, získať nové poznatky a porozprávať sa o veciach ktoré málokedy chápu aj naši najbližší. Preto je program vystavaný tak, aby si ľudia odtiaľ odniesli to, čo k úspešnému podnikaniu v handmade oblasti reálne potrebujú. To je napríklad pútavé písanie, vytváranie pekných fotografií, predaj cez Instagram, účtovníctvo, delegovanie, správny marketing či pravidelný finančný príjem.
Ako preraziť handmade tvorbou na instagrame, sa môžete dočítať tu.
https://www.instagram.com/p/BdnXNQIl2pX/?taken-by=nikkita_sk
Handmade výrobky alebo ručne robené výrobky tu boli odjakživa. V poslednom období však zažívajú boom. Čím to je?
Je to tým, že nás zo zahraničia zaplavili na vlas rovnaké veci a nastala uniformita. Najmä ženy sa rady odlišujú, lebo nijaká z nás sa nechce v práci či na ulici stretávať so ženami, ktoré majú rovnaký sveter či sukňu ako máme na sebe my. V handmade nájdete originalitu a jedinečnosť. Bonusom je tvorca, ktorého viete spoznať, aj sa mu osobne poďakovať. Viete, že vec, ktorú nosíte, ušil on, a nie malé deti v neľudských podmienkach v nejakej továrni v Indii.
Ktorá skupina ľudí sa najviac venuje handmade tvorbe?
Prevažujú mamy na materskej či rodičovskej dovolenke. Majú potrebu realizovať sa aj v inej oblasti ako je výchova detí. Veľa z nich však ukončí svoje hobby po návrate do zamestnania. Ak však nájdu dostatočnú podporu vo svojom okolí, začnú s handmade výrobkami podnikať.
Aký ťažký je prechod, keď sa človek rozhodne zmeniť svoje handmade hobby na podnikanie?
Ťažký, lebo nemôže zostať len pri záľube. Je to podnikanie ako každé iné, a tak treba vedieť znášať riziko neúspechu napríklad investovaním väčšieho obnosu peňazí. Ak sa však rozhodnú vsádzať na istotu a je im bližší model: kúpim materiál, vyrobím, predám, nemôžu sa čudovať, že ich handmade nikdy nebude živiť.
Aké sú najčastejšie problémy handmade tvorcov, ktorí u teba hľadajú pomoc?
Nevedia navýšiť počet objednávok. Majú približne rovnaké každomesačné predaje, napríklad 10 až 12 výrobkov, ale nevedia predať raz toľko. Potom je to nedodržiavanie časového rozvrhu. Napríklad si sami vyrábajú krabičky, a tým im nezostáva čas na vlastnú tvorbu. A ešte je to neefektívne trávenie času na sociálnych sieťach.
Predpokladám, že vzdelávanie je v tejto sfére rovnako dôležité ako aj pri iných druhoch podnikania.
Kľúčové je zlepšovanie techniky tvorby výrobkov. Potom samotné prevedenie výrobkov v najlepšej možnej kvalite. Doporučujem tiež kurzy copywritingu a spravovania sociálnych sietí, nakoľko si častokrát nemôžu dovoliť zaplatiť profesionála. Handmade tvorcovia majú ťažší štart ako kedysi, vedia sa však presadiť jedinečným prevedením alebo inou technológiou napr. 3D tlačou.
Jedným z najväčších problémom handmade tvorcov je kopírovanie ich výrobkov. Kradnutie nápadov je pomerne bežné. Ako sa dá proti tomu bojovať?
Legislatívne skoro nijak. My, Slováci, máme v sebe ešte z éry socializmu historicky dané, že vďaka nedostatku pekných vecí z tej doby, naše mamy napodobňovali zahraničné výrobky vlastným šitím a štrikovaním. Predlohou im boli zahraničné časopisy. A toto v nás zostalo zakorenené. Keď zbadáme niečo pekné, tak namiesto toho, aby sme si to kúpili, hľadáme napodobneniny alebo nápad sami okopírujeme. Bez rešpektovania duševného vlastníctva a autorstva. Netýka sa to len výrobkov, ale aj textov a obrázkov.Všetko je všetkých, a čo chceš, môžeš použiť. Ja mám vo svojej knižke napísané: Buďte rady, keď vás ostatní kopírujú, znamená to, že si vás vážia. Lebo kopírujeme len to, čo sami obdivujeme.
Sama si napísala, graficky upravila, zalomila a aj vydala knihu Úspešné handmade podnikanie. Je to teda tvoje tretie dieťa. Rodilo sa ti ťažšie ako tvoje dve deti ?
Tento pôrod bol úplne iný. Menej bolestivý zato rovnako krásny a určite nie jednoduchý. Keď som svoj prvý, ešte teplý výtlačok držala v ruke, zalial ma neopísateľný pocit šťastia. Bol rovnako silný ako keď som po narodení držala svoje dve deti. Do konca roka dúfam „porodím“ aj druhé pokračovanie knihy.
Čo by si odkázala začínajúcim handmade tvorcom ?
Nechoďte pod svoju cenu. Jedna z najčastejších chýb je podliezanie cien konkurencie kvôli mylnému dojmu, že sa predá viac. Nepodceňujte fotografie. Aj s mobilom viete nafotiť pekné fotky. Posledná rada sa týka komunikácie – za každých okolností komunikujte pozitívne. Vy ste reprezentantom, ambasádorom svojej značky. Ak sa na diskusných fórach hádate s inými tvorcami, vašich zákazníkov to odradí.
Čo ťa vie v bežnom živote potešiť?
Dobré jedlo, online seriály a knižky. Preferujem detektívky a odbornú literatúru. Knihy zbieram, učím sa z nich a uprednostňujem ich aj pred online kurzmi. Teší ma tiež cestovanie s deťmi a čas strávený s rodinou.