Začať počas pandémie podnikať v gastronómii sa môže zdať ako bláznovstvo. Ak si však reštaurácia nemusí budovať meno, lebo je všeobecne známa, a dokáže sa k zákazníkom dostať aj počas prísnych bezpečnostných nariadení, nemusí to byť až taký zlý nápad.
O tom svedčia príbehy dvoch franšízových partneriek spoločnosti McDonald’s, ktoré začali v gastronómii podnikať počas koronakrízy – a vôbec neľutujú.
Katarína Balogová podniká už 25 rokov. Nehnuteľnosti jej však postupne prinášali čoraz menej radosti, naopak lákalo ju gastro. „Stále častejšie som rozmýšľala o zmene v rámci môjho biznisu. V oblasti realít som sa pohybovala už dlho, cítila som sa vyhorená, bez ambície zlepšovať sa. Vždy ma lákala oblasť gastronómie. Mojím tajným snom bolo vlastniť reštauráciu, kaviareň alebo malý hotel,“ priznáva najnovšia franšízová partnerka McDonald’s na Slovensku. Prvým impulzom pre ňu bolo, keď sa dozvedela o možnosti kúpiť jej obľúbenú reštauráciu, v ktorej bývala pravidelnou hostkou.
Rozhodli však cena a príchod koronakrízy. „S manželom sme si povedali, že nie je ideálny čas na rozbeh podnikania v gastronómii. Zhodli sme sa, že by bolo dobré ísť do niečoho istejšieho. A vtedy mi napadlo, že čo je väčšia istota ako McDonald’s? A hneď na druhý deň som našla v médiách článok, že McDonald’s hľadá nových franšízových partnerov,“ dodáva Katarína.
Dnes sa na rozhodovanie z jari 2020 pozerá ako na osudové. Napriek rastúcemu počtu prípadov nákazy koronavírusom na Slovensku, začala Katarína približne ročný tréning, ktorý musí absolvovať každý so záujmom o franšízové partnerstvo s McDonald’s. Všetko sa učila priamo v existujúcich reštauráciách. Po jedenástich mesiacoch sa stala prevádzkovateľkou reštaurácie na Račianskej ulici v Bratislave.
Pre koho je franšízové partnerstvo – skúška správnosti
„Celý výberový proces je aj o prejavení sily osobnosti, motivácie podnikať aj v neľahkých časoch a o otvorenosti smerom k novým výzvam,“ vysvetľuje Matúš Hrabko, franšízový manažér pre McDonald’s na Slovensku.
Franšízantom sa podľa neho nemôže stať úplne každý, kto pošle vyplnený formulár z webovej stránky. „Vždy musíme pri výbere myslieť na to, že každý náš franšízant by mal byť líder, ktorý dokáže motivovať a viesť svojich zamestnancov. Musí byť komunikačne zdatný, orientovaný na zákazníka a ochotný angažovať sa v danej lokalite ako ambasádor značky,“ dopĺňa Hrabko. Dôležité je tiež finančné myslenie a zmysel pre plánovanie. Ale aj zručnosť, budúci franšízoví partneri musia pri tréningu prejsť všetkými pozíciami na pôde reštaurácie a získať potrebné zručnosti aj pri fritézach, griloch, či nápojoch.
Okrem týchto schopností by mal mať podľa Kataríny Balogovej franšízový partner ku značke vybudovaný vzťah: „Celé tehotenstvo som prežila na šiškách z ‚mekáču‛ a kočíkovanie sa nezaobišlo bez ‚latečka‛ z McCafé. McDonald‘s na Námestí SNP som mala kúsok od domu a vždy som tam rada chodievala. Doslova fascinovaná som sledovala systematickú prácu ľudí v kuchyni aj na servise. Bolo mi jasné, že sú za tým dlhé roky práce obrovského množstva ľudí z celého sveta. Dnes som veľmi šťastná, že môžem byť súčasťou tohto dokonale prepracovaného systému.“
Krízu v gastronómii zmierňuje sila značky
„Franšízovou partnerkou McDonald’s som vyše roka. Po desiatich mesiacoch som dostala ponuku prevziať svoju druhú reštauráciu, takže sa moja organizácia rozrástla, čo mi posilnilo pozíciu na trhu. Prevádzkujem reštaurácie v Bratislave – v Bory Mall a v Lamači,“ vysvetľuje Lucia Matulová.
Reštaurácia v nákupnom centre bola jej prvou a dnes priznáva, že jej prevádzkovanie nebolo počas pandemického roka najjednoduchšie. Lepšie sa darilo reštauráciám, ktoré majú McDrive alebo vlastnú lobby. Ani napriek neľahkému štartu však Lucia Matulová neľutuje, že sa pre partnerstvo s McDonald’s rozhodla.
„Po vyše roku som sa presvedčila, že ide vlastne o veľmi málo rizikový biznis. Máte totiž podporu veľkej značky, ktorá má určitú globálnu stratégiu, a každý trh sa ju snaží napĺňať, v čom spočíva sila celého systému. To, že v tomto systéme môžem pracovať vnímam ako prestíž. Nemusím riešiť marketing a propagáciu, tradícia značky je dlhodobá a zo strany McDonald’s máme veľkú podporu napríklad v tréningu zamestnancov alebo spôsobe práce.“
McDonald’s ponúka možnosti v regiónoch
Hoci Katarína Balogová i Lucia Matulová prevádzkujú reštaurácie v Bratislave, McDonald’s má reštaurácie po celom Slovensku. Aktuálnou stratégiou spoločnosti je, aby postupne všetky prešli do rúk franšízových partnerov a partneriek.
„Aktuálne máme 8 licenčných partnerov vrátane dvoch žien. Spoločne prevádzkujú 24 reštaurácií z celkového počtu 37 (pozn. redaktora: údaj za december 2021). Pre ďalších potenciálnych záujemcov sú tu stále zvyšné reštaurácie, do ktorých aktuálne prebiehajú výberové konania,“ vysvetľuje Matúš Hrabko.
Svojich prevádzkovateľov už majú reštaurácie aj v Liptovskom Mikuláši, Martine, či Žiline. K dispozícii sú však stále reštaurácie v Trenčíne, Prievidzi či Banskej Bystrici. „Veríme, že jedinečnosť, skvelá návštevnosť a profitabilita reštaurácií v týchto menších mestách zaujme potenciálnych kandidátov o licenciu aj z iných kútov Slovenska. Treba si ale uvedomiť, že hoci expandujeme aj vo výstavbe nových reštaurácií, „zásoby“ prevádzok, ktoré sú v ponuke k získaniu licencie sa rýchlo míňajú,“ upozorňuje Hrabko. Dodáva tiež, že práve teraz je najvhodnejší čas prejaviť záujem o spoluprácu s gastronomickou veľmocou.