Ako zvládnuť (r)evolúciu v ohlasovaní odpadov: ISOH mení pravidlá

0
Ako zvládnuť (r)evolúciu v ohlasovaní odpadov: ISOH mení pravidlá

Rok 2025 prináša v oblasti odpadového hospodárstva zásadnú zmenu pre tisíce firiem, obcí a ďalších organizácií – povinnosť podať tzv. „Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním“ výlučne elektronicky prostredníctvom Informačného systému odpadového hospodárstva – ISOH.

Ročné ohlásenia, ktoré sa doteraz posielali okresným úradom v listinnej podobe, sa prvýkrát presúvajú do čisto digitálnej formy. Táto narýchlo pripravená technická zmena, aj keď užitočná a nevyhnutná, si vyžaduje dodatočné prispôsobenie sa firiem, živnostníkov, obcí aj ostatných organizácií. Manuálne vypĺňanie ohlásení v ISOH je pritom zdĺhavé, neprehľadné a s rizikom chýb. Na trhu však existujú riešenia, ktoré dokážu prechod na digitalizáciu odpadového hospodárstva zautomatizovať a výrazne zjednodušiť.

Ján Chovanec

Výhody elektronického ohlasovania odpadov približuje Ján Chovanec, generálny riaditeľ Zväzu odpadového priemyslu: “ISOH umožní väčší poriadok v číslach a štatistikách, čo znamená reálnejší obraz o stave odpadového hospodárstva. Zvýši kontrolu nad objemom odpadových tokov a umožní dôslednejšie monitorovanie pôvodcov, prepravcov a spracovateľov odpadu. Odbremení tiež okresné úrady, ktoré doteraz riešili agendu aj v papierovej podobe.”

Odborníci sa zhodujú, že digitalizácia ohlasovania odpadov je správnym krokom. Zároveň však upozorňujú, že firmám aj obciam zostáva na celý prechod do systému ISOH veľmi málo času. Navyše, množstvo podnikateľov o prechode na systém ISOH zatiaľ vôbec netuší, keďže táto zmena prišla takpovediac “zo dňa na deň” koncom minulého roka. Neznalosť legislatívy a technických zmien v kombinácii s časovým tlakom môžu firmám aj obciam spôsobiť zbytočné komplikácie vrátane finančných sankcií.

ISOH 2025 – PRE KOHO A KEDY JE ELEKTRONICKÉ OHLASOVANIE ODPADOV POVINNÉ?

Elektronické ohlasovanie sa vzťahuje na všetky firmy, obce a organizácie, ktoré v roku 2024:

  • nakladali s viac ako 1 tonou ostatných odpadov alebo viac ako 50 kg nebezpečných odpadov,
  • nakladali s niektorým zo špecifických 44 druhov odpadu (napr. reštauračný odpad,
    ortuť, olovo či kaly) bez ohľadu na jeho množstvo.
Peter Socháň

Ministerstvo životného prostredia SR predĺžilo lehotu na podanie elektronických ohlásení o odpade za rok 2024 do 31. marca 2025 (o 1 mesiac). Tento verejný prísľub však presahuje rámec vyhlášky č. 366/2015 Z. z., ktorá stanovuje termín do 28. februára. Peter Socháň, výkonný riaditeľ poradenskej spoločnosti ENVIS a expert na odpadové hospodárstvo, preto odporúča radšej dodržať termíny stanovené právnym predpisom alebo v ideálnom prípade podať ohlásenia ešte v predstihu:

„S podaním Ohlásení za rok 2024 neodporúčam čakať na poslednú chvíľu – podajte ich čo najskôr a v pôvodnej lehote do konca februára, aby ste sa vyhli možnému preťaženiu nového formuláru v ISOH. Predĺženú lehotu využite iba v prípade potreby podať opravné ohlásenia.”

NEISTOTA A INFORMAČNÝ ZMÄTOK – ENVIRONMENTÁLNI PORADCOVIA PODÁVAJÚ POMOCNÚ RUKU

Firmy aj obce potrebujú v čo najkratšom čase a čo najpodrobnejšie naštudovať veľké
množstvo informácií a návodov, zverejnených na portáli ISOH, aby vedeli ohlásenia úspešne podať. V opačnom prípade sa vystavujú riziku sankcií za nedodržanie nových povinností. Za neohlásenie údajov o odpadoch alebo ich oneskorené podanie podľa Jána Chovanca hrozia zákonné pokuty od 500 do 50 000 eur.

Okresné úrady, ktoré mali doposiaľ túto agendu vo svojej kompetencii, sú aktuálne zahltené otázkami ohľadom aktuálnej zmeny a prechodu ohlasovania cez portál ISOH. Zamestnanci úradov nemajú časové kapacity ani kompetenciu vysporiadať sa s množstvom nejasností okolo prechodu na ISOH. Veľkým otáznikom je najmä užívateľská “prívetivosť” samotného systému, ktorý zatiaľ neposkytuje používateľom intuitívne prostredie, aby v ňom dokázali podať ohlásenie rýchlo a bez problémov. Komplikované je napríklad vyplňovanie údajov pre firmy s väčším počtom prevádzok, viacerými druhmi odpadov, či podávanie opravných ohlásení.

“Ak opravujete už podané Ohlásenie o odpade v ISOH a podáte ho opätovne napr. s jednou medzerou navyše v názve prevádzky, ISOH ho vyhodnotí ako úplne nové podanie. To je len jedna z mnohých nástrah, ktoré na vás čakajú pri práci v tomto systéme,” komentuje Peter Socháň.

Informačnú medzeru v tejto zložitej situácii sa štátu nepodarilo celkom zaplniť, preto s riešením prichádzajú proaktívne firmy, ktoré takto suplujú jeho úlohu. “Viaceré etablované poradenské spoločnosti, vrátane ENVIS, teraz ponúkajú bezplatné webináre, na ktorých odborníci odpovedajú na najčastejšie otázky a vysvetľujú, ako správne postupovať pri podaní elektronického ohlásenia, akým chybám sa vyvarovať a ako celý proces automatizovať v maximálnej možnej miere,“ pokračuje Peter Socháň.

Tieto poradenské firmy podľa jeho slov zároveň denne sledujú vývoj v systéme ISOH a konzultujú prácu s úradníkmi z Ministerstva životného prostredia, čím zabezpečujú aktuálne a presné informácie pre všetkých zainteresovaných.

AKO ZVLÁDNUŤ (R)EVOLÚCIU V OHLASOVANÍ ODPADOV BEZ STRESU A VČAS?

“Na slovenskom trhu dnes existujú veľmi kvalitné softvérové riešenia, ktoré umožňujú priebežnú elektronickú evidenciu a ohlasovanie odpadov. Vývojári aplikácií koncom minulého roka pružne reagovali na príchod ISOH a ihneď ich prispôsobili tejto zmene. Takže podanie ohlásenia na portáli ISOH je otázkou niekoľkých kliknutí,“ dodáva Peter Socháň.

Firmy, ktoré si včas nastavia správne procesy a využijú uvedené softvérové riešenia, môžu prechod zvládnuť hladko. SaaS aplikácie, ktoré umožňujú priebežnú evidenciu a následné ohlásenie odpadov na jeden klik, sú nielen jednoduchým, ale aj ekonomickým riešením pre firmy, ktoré chcú splniť legislatívne požiadavky včas a bez zbytočného stresu.

Pre viac informácií o nadchádzajúcich webinároch a dostupných riešeniach navštívte www.envisys.sk

Zväz odpadového priemyslu („ZOPSR“) vznikol za účelom iniciovania a presadzovania efektívnych a hospodárnych riešení pre trvalo udržateľný rozvoj a konkurencieschopnosť odpadového priemyslu v Slovenskej republike. Združenie zastupuje široké spektrum subjektov z oblasti vedy a výskumu, právnych a odborných poradcov komunálnej a priemyselnej sféry a samozrejme aj odpadárske firmy.

ENVIS je poradenská spoločnosť, ktorá od roku 2006 poskytuje prvotriedne konzultačné a audítorské služby v oblasti životného prostredia. Jej poslaním je podporovať zodpovedný prístup firiem k ochrane životného prostredia a pomáhať im pri plnení environmentálnych noriem a záväzkov. Medzi služby spoločnosti patrí aj posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), environmentálny manažment, ochrana ovzdušia a vôd, environmentálne audity, odpadové hospodárstvo a komplexné vzdelávanie profesionálov v týchto oblastiach.

žiadne príspevky na zobrazenie

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu