Sila spoločného čítania v bezpečnom, láskyplnom prostredí znamená pre deti viac, ako dokážeme vidieť očami. Spoločný čas s knihou, zdieľanie vzájomnej blízkosti má schopnosť všetko zharmonizovať. Spoločné zážitky vytvárajú spomienky a tie sú nenahraditeľné.
Dlhoročná prax potvrdzuje, že najefektívnejšími spôsobmi výchovy k radosti až vášni pre čítanie sa ukazujú byť pravidelnosť a interakcia, teda rozhovory o prečítanom. Sú pre deti dôležité. Umožňujú detským čitateľom vyjadriť svoje pocity, názory a tiež otázky.
Čítanie kníh má vo vývine dieťaťa ničím nezastupiteľný význam
Zlepšuje sa koncentrácia dieťaťa na konkrétnu činnosť, zároveň si osvojuje základy čítania, zlepšuje svoje komunikačné a vyjadrovacie schopnosti, zdokonaľuje sa v čítaní s porozumením. Dieťaťu sa prehĺbi cit pre jazyk, naučí sa pekne a správne rozprávať po slovensky. Každý iným spôsobom prerozpráva príbeh alebo vysvetľuje obrázky, čo podporuje detskú predstavivosť a samotné čítanie, či rozprávanie o obrázkoch zase výrazne zlepšuje slovnú zásobu detí. Súčasne sa naučia prijímať, spracovávať a pamätať si informácie.
Veľa detí najmä v predškolskom veku navštevuje logopédov, nakoľko majú problém s výslovnosťou jednotlivých písmen. To môže byť spôsobené okrem iného aj tým, že im rodičia nečítali.
Netreba zabúdať ani na to, že popri čítaní alebo i prezeraní obrázkov, sa dieťa mnohému naučí. Samo sa pýta na také veci, ktoré by mu v bežnom živote nenapadli, pretože by nedošlo k situáciám, ktoré by otázky vyvolali.
Pri čítaní sa u dieťaťa formujú aj poznávacie funkcie a myslenie
Dieťa napreduje v kognitívnom vývine, poznáva svet okolo seba a prostredníctvom pútavých kníh najmä svet ľudí.
Dlhé rozhovory, ku ktorým pri čítaní neraz dochádza, rozvíjajú inteligenciu, emocionálnu a jazykovú úroveň dieťaťa, ale tiež prehlbujú vzťah medzi dieťaťom, rodičom alebo iným dospelým.
Spoločným čítaním napĺňame dieťaťu jeho potrebu prijatia a lásky takmer nevedome, vytvárame prepojenie, vzájomne sa obohacujeme.
Pozitívna pozornosť, súhlas, ocenenie, pochvala a spoločný čas robia divy
Pomáhajú dieťaťu rozvíjať empatiu a porozumieť, ako sa cítia iní. Dieťa je trpezlivejšie, vnímavejšie, ochotnejšie spolupracuje. Príbehy v knihách obsahujú ponaučenie, múdrosť, rozvíjajú detskú fantáziu a tvorivosť. Napríklad inšpirujú dieťa nakresliť obrázok podľa seba, na základe prečítaného.
Čítaním kníh deti vychovávame, kultivujeme, obohacujeme ich detský svet. Je výborné, keď aj základná škola organizuje akcie /napríklad: „Číta celá škola“/ a dáva priestor na čítanie spolu s deťmi, prostredníctvom autorov kníh, pedagógov i aktívnych rodičov. Tým, že deťom čarovný svet kníh priblížime, je veľká pravdepodobnosť, že sa im zapáči. Zároveň utvárame a upevňujeme dlhodobý vzťah i záujem o čítanie.
Som presvedčená, že čítanie spolu s deťmi je jeden z najväčších darov, aký im dospelí môžu poskytnúť.
PhDr. Dana ROSOVÁ, PhD.
Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov, autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov. Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku.
Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ. Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, podporuje rôzne humanitné projekty, spolupracuje s mimovládnymi organizáciami. Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých má naozaj cenu…
Autorka monografií:
Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti z realizácie programu;
Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe.
Autorka vysokoškolských učebníc:
Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie; Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci.
Autorka knižných publikácií:
Hurá, idem do školy!;
Teším sa do 1. triedy!; a trilógie: Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2;
Dankine príbehy pre teba 3.