Ak dieťa neovláda všetko, čo by malo vedieť pred nástupom do školy, je veľmi vhodné a prospešné s dieťaťom intenzívne cvičiť. Mnoho nezrelostí sa skutočne dá zvládnuť cieleným a zámerným pôsobením na jednotlivé „čiastkové funkcie“.
Dospelí môžu s dieťaťom napríklad:
- Spolu kresliť postavu človeka. Je dôležité, aby dieťa postave nakreslilo všetko, čo
postava má mať, čiže hlavu, oči, uši, nos, vlasy, krk, telo, ruky, nohy a na každej ruke päť prstov. Je výborné, ak je postava človeka oblečená. - Rozkladať slová na hlásky a spájať z hlások slovo. Toto cvičenie je určite jedným z najlepších, ktoré môžete s dieťaťom precvičovať. Pomôže mu i neskôr v škole pri čítaní a písaním slov. Ale pozor treba dávať nielen na slabiky. Väčšinou sa v materskej škole učia deti rozkladať slová na slabiky a pomáhajú si tlieskaním dlaňami. Napríklad: slovo „mama“ (ako „ma – ma“). Upozorňujeme, že dieťa predškolského veku by malo už postrehnúť minimálne prvú a poslednú hlásku slova.
- Všetko, čo budete s deťmi cielene robiť, im neskôr na základnej škole veľmi pomôže. Napríklad: učenie básničiek, spievanie pesničiek, hranie pexesa, skladanie puzzle, hranie spoločenských hier, športovanie, uvoľňovanie zápästia krúživými pohybmi, kreslenie, vyfarbovanie maľovaniek, vystrihovanie z papiera nožnicami, lepenie obrázkov a iné.
- Veľmi dôležité je naučiť dieťa správne držať ceruzku. Odporúčam trojhranné hrubé farbičky a ceruzky.
Znaky školskej zrelosti a nezrelosti u dieťaťa
Na otázku rodičov „Čo všetko treba zvážiť pri vstupe dieťaťa do základnej školy?“ uvediem niektoré kritériá, podľa ktorých sa hodnotí školská zrelosť.
Znaky školskej zrelosti u dieťaťa sú:
- telesná zrelosť,
- duševná/psychická zrelosť,
- pracovno-motivačná vyspelosť,
- citová a sociálna zrelosť.
Znaky školskej nezrelosti u dieťaťa sú:
- problémy v zdravotnom stave,
- oneskorený mentálny vývin,
- nerovnomerný vývin, špecifické vývinové poruchy,
- rané poškodenie centrálnej nervovej sústavy,
- neurotický povahový vývin,
- nedostatky vo výchovnom prostredí.
Prečítajte si aj o syndróme porzchy pozornosti ADHD
BUDÚCI PRVÁK/PRVÁČKA BY MAL/MALA VEDIEŤ
Stručné zhrnutie:
- Samostatne sa obliecť a obuť.
- Pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky.
- Samostatne sa najesť a obslúžiť na toalete.
- Predstaviť sa – ako sa volá, koľko má rokov, kde býva…
- Správne vyslovovať všetky hlásky. Pokiaľ je prítomná dyslália – napríklad rotacizmus (chybne vyslovuje „r“), sigmatizmus (problémy so sykavkami), lambdacizmus (ťažkosti pri výslovnosti hlásky „l“) a podobne, malo by byť dieťa v starostlivosti logopéda už v predškolskom veku.
- Vedieť pomenovať, ukázať a nakresliť všetky základné geometrické tvary – štvorec, kruh, obdĺžnik, trojuholník (na výzvu by malo dokázať nakresliť napríklad modrý štvorec).
- Rozlíšiť podobné, rovnaké a odlišné tvary.
- Vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách a gramaticky správne.
- Kresliť tak, že nakreslené línie sú pevné a neroztrasené.
- Vystrihnúť nožnicami jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary.
- Poznať základné farby.
- Narátať minimálne do 10 bez prerušenia a prehadzovania poradia.
- Porozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť mu.
- Naučiť sa naspamäť detskú pesničku a básničku.
- Vysloviť dvojslabičné slovo samostatne po hláskach.
- Orientovať sa v priestore.
- Poskladať časti do celku.
- Rozoznať menšie od väčšieho.
- Nakresliť ľudskú postavu.
- Mať primeraný telesný vývin.
AKO BY SA MALO VEDIEŤ DIEŤA, NASTUPUJÚCE DO PRVEJ TRIEDY, SPRÁVAŤ
Stručné zhrnutie:
- Vydrží pri hre alebo inej činnosti.
- Začatú prácu alebo hru dokončí, nezačína neustále niečo nové, neodbieha.
- Na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov (neplače, neskrýva
sa za rodičov, neuteká). - Väčšinou sa hráva spoločne s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti, nie je medzi
deťmi bojazlivé a plačlivé. - Spory medzi deťmi dokáže riešiť bez bitky, hádky, vzdorovitosti.
- V správaní dieťaťa by sa nemali prejavovať zlozvyky, ako napríklad: cmúľanie prstov, obhrýzanie nechtov, časté pokašliavanie, žmurkanie.
- Nezajakáva sa pri reči.
- Nepomočuje sa.
- Bez problémov sa oblečie, obuje, zaväzuje šnúrky.
- Samostatne používa toaletu.
- Dodržuje hygienické návyky.
- Používa príbor, odnesie tácku s obedom.
- Je samostatné v prijímaní potravy a dodržiavaní pitného režimu.
CVIČENIA NA ROZVOJ JEDNOTLIVÝCH SCHOPNOSTÍ A ZRUČNOSTÍ PRE DETI PREDŠKOLSKÉHO VEKU
V knižnej publikácii Hurá, idem do školy! a tiež v knihe Teším sa do 1. triedy! predkladám dospelým niekoľko variantov úloh, hier a cvičení, ktoré môžu bez veľkých nárokov na pomôcky so svojím dieťaťom realizovať. Takýmto spôsobom môžu spoznať napríklad aj to, v čom bude treba dieťaťu venovať viac pozornosti.
Ponúkam rodičom rôzne návody a cvičenia pre predškolákov, zamerané na rozvoj:
- hrubej a jemnej motoriky:
a) hrubá (prejsť cez kladinu, preskočiť znožmo nízku prekážku…),
b) jemná (správne držanie písacej potreby, primeraný tlak na ceruzku či štetec,
napodobňovanie tvarov, prekreslenie obrázka… ). - schopnosti sluchového vnímania: rozlišuje slová zvukovo podobné, rozlišuje bezvýznamné slabiky, určí v slove prvú hlásku a poslednú hlásku, napodobní rytmus…
- schopnosti zrakového rozlišovania: vyhľadá tvar na pozadí, odlíši obrázok vo vertikálnej polohe, vyhľadáva dva rovnaké obrázky v rade, odlíši zhodné a nezhodné dvojice…
- reči, slovnej zásoby, vyjadrovacích schopností, myslenia: rečový prejav po obsahovej i formálnej stránke zodpovedá kritériám bežnej konverzácie. Dieťa pred nástupom do základnej školy aktívne nadväzuje rečový kontakt s rovesníkmi i dospelými, dokáže sformulovať otázku a tiež na ňu odpovedať, zreprodukovať riekanku, hádanku, rozprávku…
- senzomotorickej koordinácie: predstavuje schopnosť vzájomne koordinovať pohyby oka a ruky…
- priestorovej orientácie, pravo-ľavej orientácie: dieťa dokáže pomenovať priestorové vzťahy (vpredu, vzadu, vpravo, vľavo, hore, dole) a tiež na vlastnom tele (vpravo, vľavo), dokáže pomenovať priestorové umiestnenie predmetov…
- základných matematických predstáv: dieťa vie zoradiť päť prvkov podľa veľkosti, pozná geometrické tvary, rozumie významu slov viac – menej, vie rátať do desať (aj odzadu)…
- koncentrácie pozornosti: dieťa sa dokáže sústrediť na konkrétnu úlohu, cvičenie, hru…
Sú to nenáročné úlohy, zaujímavé a príťažlivé pre deti predškolského veku. Majú formu hry, ktorá je v tomto vekovom období prirodzeným prostriedkom učenia sa i nadobúdania nových skúseností.
Uvediem názornú ukážku – knižné publikácie Hurá, idem do školy! a Teším sa do 1. triedy!
JEMNÁ MOTORIKA
Oblasť jemnej motoriky zahŕňa rôzne drobné pohyby rúk, prstov, uplatňujúce sa hlavne pri manipulácii s predmetmi alebo pri úkonoch spojených s presnou prácou prstov. V základnej škole sa problémy detí v tejto oblasti môžu prejaviť hlavne pri písaní a kreslení.
CVIČENIA NA ROZVOJ JEMNEJ MOTORIKY:
- Dieťa napodobňuje rôzne pracovné pohyby.
- Kreslenie rôznych tvarov prstom do vzduchu.
- Kreslenie obidvoma rukami rôznych tvarov do vzduchu, ale i na papier.
- Modelovanie z plastelíny, hliny, z cesta (guľôčky, vajíčka, rožteky, ovocie).
- Viazanie a rozväzovanie uzlíkov na šnúrke, vreckovke, vo vlažnej vode i na suchu. Cvičenie prstov vo vode počas kúpania… Vyfukovanie bublín z mydla – okienkom vytvoreným z palca a ukazováka. Cviky končatín pod vodou pri plávaní.
- Navliekanie reťazca z kancelárskych svoriek, navliekanie korálikov na špirálu z drôtu. Šnurovanie, zatĺkanie klincov. Listovanie v knihe.
- Cvičenie hmatu.
Vyberanie naslepo a zaraďovanie predmetov podľa tvarov (kolieska, štvorce….). Poznávanie rôznych predmetov hmatom, rozpoznávanie hmatom (zrnká hrachu, šošovice, krupice, ryže, múky a podobne). - Vystrihovanie, kreslenie maľovaniek, obkresľovanie, vyšívanie.
- Hra s malými a veľkými loptami, kockami, kolkami.
- Stláčanie špongie, loptičky alebo gumového kolieska.
- Spájanie predkreslených bodov, z ktorých vznikne obrázok, vytrhávanie papiera – trhanie na malé časti, vytrhávanie rôznych obrázkov, tvarov, vytrhávanie hadov z papiera, strihanie podľa čiar.
- Kreslenie tvaru, rozpoznaného iba hmatom.
- Obkresľovanie podľa šablón.
Pri práci s deťmi predškolského veku rodičom odporúčam: vyhýbajte sa všetkému, čo potláča ich motiváciu, brzdí nadšenie i tvorivosť. Podporujte u nich zdravé sebavedomie a samostatnosť. Pomôže i to získať dôveru vo vlastné schopnosti, čo je jeden z dôležitých predpokladov dobrých výkonov. Som presvedčená o tom, že najlepšia cesta vo výchove je dať deťom dostatok lásky, venovať im svoj čas a trpezlivosť.