Cvičenia na rozvoj schopností a zručností pre deti predškolského veku

0
Cvičenia na rozvoj schopností a zručností pre deti predškolského veku
unsplash.com

Ak dieťa neovláda všetko, čo by malo vedieť pred nástupom do školy, je veľmi vhodné a prospešné s dieťaťom intenzívne cvičiť. Mnoho nezrelostí sa skutočne dá zvládnuť cieleným a zámerným pôsobením na jednotlivé „čiastkové funkcie“.

Dospelí môžu s dieťaťom napríklad:

  • Spolu kresliť postavu človeka. Je dôležité, aby dieťa postave nakreslilo všetko, čo
    postava má mať, čiže hlavu, oči, uši, nos, vlasy, krk, telo, ruky, nohy a na každej ruke päť prstov. Je výborné, ak je postava človeka oblečená.
  • Rozkladať slová na hlásky a spájať z hlások slovo. Toto cvičenie je určite jedným z najlepších, ktoré môžete s dieťaťom precvičovať. Pomôže mu i neskôr v škole pri čítaní a písaním slov. Ale pozor treba dávať nielen na slabiky. Väčšinou sa v materskej škole učia deti rozkladať slová na slabiky a pomáhajú si tlieskaním dlaňami. Napríklad: slovo „mama“ (ako „ma – ma“). Upozorňujeme, že dieťa predškolského veku by malo už postrehnúť minimálne prvú a poslednú hlásku slova.
  • Všetko, čo budete s deťmi cielene robiť, im neskôr na základnej škole veľmi pomôže. Napríklad: učenie básničiek, spievanie pesničiek, hranie pexesa, skladanie puzzle, hranie spoločenských hier, športovanie, uvoľňovanie zápästia krúživými pohybmi, kreslenie, vyfarbovanie maľovaniek, vystrihovanie z papiera nožnicami, lepenie obrázkov a iné.
  • Veľmi dôležité je naučiť dieťa správne držať ceruzku. Odporúčam trojhranné hrubé farbičky a ceruzky.
unsplash.com

Znaky školskej zrelosti a nezrelosti u dieťaťa

Na otázku rodičov „Čo všetko treba zvážiť pri vstupe dieťaťa do základnej školy?“ uvediem niektoré kritériá, podľa ktorých sa hodnotí školská zrelosť.

Znaky školskej zrelosti u dieťaťa sú:

  • telesná zrelosť,
  • duševná/psychická zrelosť,
  • pracovno-motivačná vyspelosť,
  • citová a sociálna zrelosť.

Znaky školskej nezrelosti u dieťaťa sú:

  • problémy v zdravotnom stave,
  • oneskorený mentálny vývin,
  • nerovnomerný vývin, špecifické vývinové poruchy,
  • rané poškodenie centrálnej nervovej sústavy,
  • neurotický povahový vývin,
  • nedostatky vo výchovnom prostredí.

Prečítajte si aj o syndróme porzchy pozornosti ADHD

unsplash.com

BUDÚCI PRVÁK/PRVÁČKA BY MAL/MALA VEDIEŤ

Stručné zhrnutie:

  • Samostatne sa obliecť a obuť.
  • Pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky.
  • Samostatne sa najesť a obslúžiť na toalete.
  • Predstaviť sa – ako sa volá, koľko má rokov, kde býva…
  • Správne vyslovovať všetky hlásky. Pokiaľ je prítomná dyslália – napríklad rotacizmus (chybne vyslovuje „r“), sigmatizmus (problémy so sykavkami), lambdacizmus (ťažkosti pri výslovnosti hlásky „l“) a podobne, malo by byť dieťa v starostlivosti logopéda už v predškolskom veku.
  • Vedieť pomenovať, ukázať a nakresliť všetky základné geometrické tvary – štvorec, kruh, obdĺžnik, trojuholník (na výzvu by malo dokázať nakresliť napríklad modrý štvorec).
  • Rozlíšiť podobné, rovnaké a odlišné tvary.
  • Vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách a gramaticky správne.
  • Kresliť tak, že nakreslené línie sú pevné a neroztrasené.
  • Vystrihnúť nožnicami jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary.
  • Poznať základné farby.
  • Narátať minimálne do 10 bez prerušenia a prehadzovania poradia.
  • Porozprávať obsah krátkej rozprávky a rozumieť mu.
  • Naučiť sa naspamäť detskú pesničku a básničku.
  • Vysloviť dvojslabičné slovo samostatne po hláskach.
  • Orientovať sa v priestore.
  • Poskladať časti do celku.
  • Rozoznať menšie od väčšieho.
  • Nakresliť ľudskú postavu.
  • Mať primeraný telesný vývin.
unsplash.com

AKO BY SA MALO VEDIEŤ DIEŤA, NASTUPUJÚCE DO PRVEJ TRIEDY, SPRÁVAŤ

Stručné zhrnutie:

  • Vydrží pri hre alebo inej činnosti.
  • Začatú prácu alebo hru dokončí, nezačína neustále niečo nové, neodbieha.
  • Na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov (neplače, neskrýva
    sa za rodičov, neuteká).
  • Väčšinou sa hráva spoločne s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti, nie je medzi
    deťmi bojazlivé a plačlivé.
  • Spory medzi deťmi dokáže riešiť bez bitky, hádky, vzdorovitosti.
  • V správaní dieťaťa by sa nemali prejavovať zlozvyky, ako napríklad: cmúľanie prstov, obhrýzanie nechtov, časté pokašliavanie, žmurkanie.
  • Nezajakáva sa pri reči.
  • Nepomočuje sa.
  • Bez problémov sa oblečie, obuje, zaväzuje šnúrky.
  • Samostatne používa toaletu.
  • Dodržuje hygienické návyky.
  • Používa príbor, odnesie tácku s obedom.
  • Je samostatné v prijímaní potravy a dodržiavaní pitného režimu.

CVIČENIA NA ROZVOJ JEDNOTLIVÝCH SCHOPNOSTÍ A ZRUČNOSTÍ PRE DETI PREDŠKOLSKÉHO VEKU

V knižnej publikácii Hurá, idem do školy! a tiež v  knihe Teším sa do 1. triedy! predkladám dospelým niekoľko variantov úloh, hier a cvičení, ktoré môžu bez veľkých nárokov na pomôcky so svojím dieťaťom realizovať. Takýmto spôsobom môžu spoznať napríklad aj to, v čom bude treba dieťaťu venovať viac pozornosti.

Ponúkam rodičom rôzne návody a cvičenia pre predškolákov, zamerané na rozvoj:

  • hrubej a jemnej motoriky:
    a) hrubá (prejsť cez kladinu, preskočiť znožmo nízku prekážku…),
    b) jemná (správne držanie písacej potreby, primeraný tlak na ceruzku či štetec,
    napodobňovanie tvarov, prekreslenie obrázka… ).
  • schopnosti sluchového vnímania: rozlišuje slová zvukovo podobné, rozlišuje bezvýznamné slabiky, určí v slove prvú hlásku a poslednú hlásku, napodobní rytmus…
  • schopnosti zrakového rozlišovania: vyhľadá tvar na pozadí, odlíši obrázok vo vertikálnej polohe, vyhľadáva dva rovnaké obrázky v rade, odlíši zhodné a nezhodné dvojice…
  • reči, slovnej zásoby, vyjadrovacích schopností, myslenia: rečový prejav po obsahovej i formálnej stránke zodpovedá kritériám bežnej konverzácie. Dieťa pred nástupom do základnej školy aktívne nadväzuje rečový kontakt s rovesníkmi i dospelými, dokáže sformulovať otázku a tiež na ňu odpovedať, zreprodukovať riekanku, hádanku, rozprávku…
  • senzomotorickej koordinácie: predstavuje schopnosť vzájomne koordinovať pohyby oka a ruky…
  • priestorovej orientácie, pravo-ľavej orientácie: dieťa dokáže pomenovať priestorové vzťahy (vpredu, vzadu, vpravo, vľavo, hore, dole) a tiež na vlastnom tele (vpravo, vľavo), dokáže pomenovať priestorové umiestnenie predmetov…
  • základných matematických predstáv: dieťa vie zoradiť päť prvkov podľa veľkosti, pozná geometrické tvary, rozumie významu slov viac – menej, vie rátať do desať (aj odzadu)…
  • koncentrácie pozornosti: dieťa sa dokáže sústrediť na konkrétnu úlohu, cvičenie, hru…

Sú to nenáročné úlohy, zaujímavé a príťažlivé pre deti predškolského veku. Majú formu hry, ktorá je v tomto vekovom období prirodzeným prostriedkom učenia sa i nadobúdania nových skúseností.

Uvediem názornú ukážku – knižné publikácie Hurá, idem do školy! a Teším sa do 1. triedy!

unsplash.com

JEMNÁ MOTORIKA

Oblasť jemnej motoriky zahŕňa rôzne drobné pohyby rúk, prstov, uplatňujúce sa hlavne pri manipulácii s predmetmi alebo pri úkonoch spojených s presnou prácou prstov. V základnej škole sa problémy detí v tejto oblasti môžu prejaviť hlavne pri písaní a kreslení.

CVIČENIA NA ROZVOJ JEMNEJ MOTORIKY:

  1. Dieťa napodobňuje rôzne pracovné pohyby.
  2. Kreslenie rôznych tvarov prstom do vzduchu.
  3. Kreslenie obidvoma rukami rôznych tvarov do vzduchu, ale i na papier.
  4. Modelovanie z plastelíny, hliny, z cesta (guľôčky, vajíčka, rožteky, ovocie).
  5. Viazanie a rozväzovanie uzlíkov na šnúrke, vreckovke, vo vlažnej vode i na suchu. Cvičenie prstov vo vode počas kúpania… Vyfukovanie bublín z mydla – okienkom vytvoreným z palca a ukazováka. Cviky končatín pod vodou pri plávaní.
  6. Navliekanie reťazca z kancelárskych svoriek, navliekanie korálikov na špirálu z drôtu. Šnurovanie, zatĺkanie klincov. Listovanie v knihe.
  7. Cvičenie hmatu.
    Vyberanie naslepo a zaraďovanie predmetov podľa tvarov (kolieska, štvorce….). Poznávanie rôznych predmetov hmatom, rozpoznávanie hmatom (zrnká hrachu, šošovice, krupice, ryže, múky a podobne).
  8. Vystrihovanie, kreslenie maľovaniek, obkresľovanie, vyšívanie.
  9. Hra s malými a veľkými loptami, kockami, kolkami.
  10. Stláčanie špongie, loptičky alebo gumového kolieska.
  11. Spájanie predkreslených bodov, z ktorých vznikne obrázok, vytrhávanie papiera – trhanie na malé časti, vytrhávanie rôznych obrázkov, tvarov, vytrhávanie hadov z papiera, strihanie podľa čiar.
  12. Kreslenie tvaru, rozpoznaného iba hmatom.
  13. Obkresľovanie podľa šablón.

Pri práci s deťmi predškolského veku rodičom odporúčam: vyhýbajte sa všetkému, čo potláča ich motiváciu, brzdí nadšenie i tvorivosť. Podporujte u nich zdravé sebavedomie a samostatnosť. Pomôže i to získať dôveru vo vlastné schopnosti, čo je jeden z dôležitých predpokladov dobrých výkonov. Som presvedčená o tom, že najlepšia cesta vo výchove je dať deťom dostatok lásky, venovať im svoj čas a trpezlivosť.

Predošlý Porucha pozornosti a hyperaktivita: Ako pomôcť deťom s ADHD?
Pokračovať Nekupujeme len produkty, ale zážitok: Tajomstvo úspechu BEAUshop.sk
Avatar photo
Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov, autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov. Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku. Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ. Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, podporuje rôzne humanitné projekty, spolupracuje s mimovládnymi organizáciami. Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých má naozaj cenu… Autorka monografií: Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti z realizácie programu; Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe. Autorka vysokoškolských učebníc: Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie; Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci. Autorka knižných publikácií: Hurá, idem do školy!; Teším sa do 1. triedy!; a trilógie Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2; Dankine príbehy pre teba 3.

žiadne príspevky na zobrazenie

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu