Hybridný režim je ešte stále veľkou novinkou v pracovnom prostredí. Ide o kombináciu práce v kancelárii a mimo nej, napríklad z domu alebo kaviarne.
Väčšina zamestnancov sa z tohto režimu teší, avšak mnohí zamestnávatelia sú voči nemu skeptickí. Aké výhody a nevýhody hybridný režim prináša a prečo je taký populárny?
Prečo je hybridný model taký populárny?
O hybridných pracoviskách sa hovorilo ešte pred pandémiou, tá ale urýchlila ich vznik. Spoločnosti sa museli prispôsobiť a prekonať množstvo výziev. Po niekoľkých mesiacoch však bolo jasné, že hybridný model prináša flexibilnejší spôsob práce.
Dnes už môže veľa zamestnancov pracovať z domu aj z kancelárie. Vedenie firmy nastaví fixný alebo flexibilný model. Pri fixnom sa stanovia jasné pravidlá, ktoré dni musia byť v kancelárii a ktoré nie. Pri flexibilnom sa sami rozhodujete, ktoré dni budete alebo nebudete v kancelárii.
Takto potom vzniká ideálne pracovisko, v ktorom sú všetci zamestnanci, bez ohľadu na to, kde pracujú, zapojení do kolektívu.
Výhody hybridnej práce
Medzi veľké výhody hybridnej práce patrí flexibilita a zvýšenie produktivity. Dať zamestnancom kontrolu nad ich vlastnými plánmi je pre nich veľmi motivujúce. Ak majú silný internet na doma, je pravdepodobnejšie, že sa im budú ľahko plniť úlohy a budú mať bezproblémovú komunikáciu s kolegami v kancelárii. Vďaka tomu budú viac spokojní, angažovaní a pripravení prispieť k poslaniu a kultúre spoločnosti.
Takýto spôsob práce tiež umožňuje mať rovnováhu medzi pracovným a osobným životom. To prispieva k väčšej pohode zamestnancov a k menšiemu riziku psychických problémov. Pre zamestnávateľov má hybridný pracovný režim takisto veľkú výhodu. Napríklad sa ním znížia prevádzkové náklady, pretože kancelárie s menším počtom pracovných miest znamenajú nižšie výdavky.
Nevýhody hybridnej práce
Zamestnancom, ktorí pracujú z domu, sa môže ťažšie komunikovať s kolegami v kancelárii a naopak. Často je náročné, aby sa stretol celý tím inak ako online. Niektorí cítia, že majú nedostatok osobného kontaktu so svojimi kolegami.
Môže sa tiež stať, že kolegovia, ktorí pracujú z domu, nemajú ten najspoľahlivejší a najrýchlejší internet alebo ich často rozptyľujú iní členovia domácnosti. Potom sa im oveľa ťažšie sústredí na prácu.
Praktické tipy pre správne fungovanie hybridného režimu
Aj hybridný pracovný režim môže fungovať. Je však dôležité, aby bol dobre nastavený.
Inšpirujte sa našimi tipmi, ktoré môžu pomôcť:
● Základom je efektívna komunikácia. Všetci členovia tímu alebo oddelenia by mali vždy spoločne prediskutovať svoje predstavy a stanoviť si jasné očakávania hybridného režimu.
● Majte u vás doma vyhradené miesto, ktoré je len na prácu. To vám pomôže zabrániť frustrácii a umožní vám, aby ste pracovný deň zvládli rýchlejšie a jednoduchšie.
● Pri práci v hybridnom prostredí môže byť náročné oddeliť pracovný a osobný život. Stanovte si hranice a jasne definujte, kedy váš pracovný deň začína a končí. Dbajte tiež na to, aby ste nastavené pravidlá dodržiavali. Pomôže vám to oddeliť pracovný čas od toho osobného.
Foto: pexels.com