Pri skúmaní emocionálnej inteligencie sa zistilo, že priemerne inteligentní ľudia môžu mať vyšší emocionálny kvocient – EQ, ako ľudia nadpriemerne inteligentní – tí s vysokým IQ.
Inteligenčný kvocient – IQ – či úspešnosť v škole nie sú vždy priamo úmerné s úspechom v živote. Mnoho ľudí s vynikajúcim intelektom je emocionálne negramotných. Vedia podávať výkon vo svojom odbore, nemajú však schopnosť citovo rezonovať, prejaviť svoje city. Kolegovia takýchto ľudí sa môžu stať obeťou ich necitlivosti, mrzútstva, agresivity.
Ich partnerský život je životnou púšťou, kde druhý partner zbytočne očakáva prejavy citu, nehy. Tak sú nositelia tejto emocionálnej negramotnosti, inak inteligentné osobnosti, vystavení riziku, že ich v ľúbostnom živote nahradí niekto vrelejší, plný citu, so schopnosťou odhadnúť potreby partnera, vycítiť jeho nálady, očakávania a potreby… Niekto citovo inteligentnejší s vyšším EQ.
Existuje celý rad dôkazov, že kým IQ má svoje obmedzenia, emocionálne
schopnosti možno zdokonaľovať.
Moje skúsenosti z aplikácie programov zameraných na emocionálny rozvoj mi
dovoľujú konštatovať, že učenie sa emóciám, citlivosti je dôležitou súčasťou
výchovy v rodine i škole. V rodinnom poradenstve zdôrazňujem rodičom dôležitosť
emocionálnej výchovy, usmerňujem ich výchovné pôsobenie.
Počas realizácie preventívnych programov zameraných na emocionálny rozvoj u žiakov a študentov aplikujem techniky cielené na tieto emocionálne kompetencie:
- Emocionálne sebadôvera – lepšia schopnosť rozpoznať a definovať vlastné
emócie; lepšie porozumieť príčinám pocitov. - Regulácia emócií – lepšie ovládanie hnevu, redukovanie agresívneho správania, lepšie zvládanie stresu.
- Produktívne využívanie emócií – väčší pocit zodpovednosti, viac sebakontroly.
- Empatia – lepšia schopnosť porozumieť názoru iných, väčšia schopnosť počúvať iných, viac citlivosti voči pocitom iných.
Ukazuje sa, že realizáciou preventívnych programov zameraných na emocionálny rozvoj sa u žiakov znižuje riziko:
- sociálnej izolácie alebo iných sociálnych problémov;
- emocionálnych porúch;
- problémov učenia;
- agresívneho správania.
Emocionálna výchova a programy zamerané na emocionálny rozvoj pomáhajú jedincom naučiť sa ovládať, vnímať dobro a iných. Učí schopnosti, ktorú potrebujeme dnes viac ako niekedy v minulosti. Schopnosť byť dobrým, súcitným, chápavým, ovládať sa.
Prečítajte si: Viete, čo je emocionálna inteligencia?
Aktuálne aj pre dnešný svet
V súčasnosti nevyhnutne potrebujeme sebaovládanie, súcit azda väčšmi, než
kedykoľvek predtým. Takisto schopnosť pozitívne ovplyvňovať atmosféru
doma, na pracovisku, v škole, medzi priateľmi. Pretože negatívne emócie,
hrubosť, necitlivosť, neochota vypočuť si druhého sa vracajú ako
bumerang a prejavujú sa v celkovej nespokojnosti, ba až asociálnom
konaní. Sú iba veľmi málo závislé od výšky tradičného IQ.
Ako spoznáme vysoké EQ?
- Máte rozsiahlu emočnú slovnú zásobu
Ľudia s vysokým EQ zvládajú svoje emócie, pretože im rozumejú a vedia ich
pomenovať. Kým niektorí povedia, že sa cítia zle, emočne inteligentní ľudia dokážu
rozlíšiť podráždenosť, frustráciu či úzkosť.
- Zaujímate sa o ostatných ľudí
Nezáleží na tom, či ste introvert, alebo extrovert – emočne inteligentní jedinci sa
zaujímajú o ľudí vo svojom okolí. Táto zvedavosť je vedená empatiou – predpokladom vysokého EQ.
- Ste prispôsobiví
Emočne inteligentní ľudia sú flexibilní. Nevadia im zmeny, uvedomujú si , že averzia
k zmenám je prekážkou úspechu a šťastia.
- Poznáte svoje silné a slabé stránky
Emočná inteligencia neznamená len rozumieť svojim emóciám, ale tiež vedieť, ako využiť svoje prednosti k úspechu, a pritom pracovať so slabými stránkami.
- Viete odhadnúť charakter
Vysoké EQ sprevádza schopnosť pochopiť, čím ostatní ľudia prechádzajú. Rozumiete ich zmýšľaniu a ich skrytým motiváciám.
- Emočne inteligentní ľudia sú sebavedomí a nezaujatí.
Máločo sa vás dotkne. Ak máte dobré povedomie o tom, kto ste, je pre ostatných
veľmi ťažké sa vás dotknúť.
- Viete povedať nie
Sebaovládanie – teda odkladanie vlastného uspokojenia a vyhýbanie sa impulzívnemu správaniu – je ďalším prejavom EQ.
- Odpúšťate chyby
Emočne inteligentní ľudia nerozpitvávajú svoje chyby, ale nezabúdajú na ne, aby sa im v budúcnosti mohli vyvarovať.
- Dávate, bez toho aby ste očakávali niečo na oplátku
Emočne inteligentní ľudia si budujú silné vzťahy, pretože myslia na ostatných a
konajú podľa toho.
- Dokážete neutralizovať toxických ľudí
Rozhovory s nepríjemnými ľuďmi sú frustrujúce a vyčerpávajúce. Emočne inteligentní ľudia vedia zvážiť názor toxických osôb a sú schopní s nimi hľadať riešenia a spoločnú pôdu bez toho, aby sa nechali zmanipulovať.
- Oceňujete to, čo máte
Tráviť čas premýšľaním nad tým, za čo ste vďačný, je prospešné aj zo zdravotného
hľadiska: logickým dôsledkom je lepšia nálada a viac energie a spokojnosti.
- Viete sa odpojiť
Súčasťou EQ je návyk v pravidelných intervaloch odložiť telefón, odpojiť sa od
internetu a venovať sa sebe a blízkym.
- Nezaoberáte sa negatívnymi myšlienkami
Čím viac sa zaoberáte negatívnymi myšlienkami, tým silnejšie sú – väčšina z nich je
ale len tým, čím sú – len myšlienkami, nie faktami. Ľudia s vysokým EQ dokážu
rozoznať dojmy od reality.
- Nie ste závislí na tom, čo si o nich myslia druhí
Keď majú emočne inteligentní ľudia radosť z niečoho, čo dokázali, nenechajú si túto radosť nikým pokaziť. Nie sú závislí na tom, čo si o nich myslia ostatní, pretože ich sebaúcta prichádza zvnútra.
Myšlienka na záver:
EQ je dôležitý pre náš šťastný život.
Nezávisí od množstva encyklopedických poznatkov…
Nezabúdame naň v každodennom zhone za inými hodnotami, ktoré nie sú
vždy kritériom tých pravých hodnôt?
PhDr. Dana ROSOVÁ, PhD.
Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov, autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov.
Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku. Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ. Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, podporuje rôzne humanitné projekty, spolupracuje s mimovládnymi organizáciami.
Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých má naozaj cenu…
Autorka monografií:
Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti z realizácie programu; Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe.
Autorka vysokoškolských učebníc:
Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie;
Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci.
Autorka knižných publikácií:
Hurá, idem do školy!; Teším sa do 1. triedy!; a trilógie: Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2; Dankine príbehy pre teba 3.